Pumppista. Osallistukaa internet-kyselyyn yksityissijoittamisesta
Linkki kyselyyn:
Itse näen tämän eri tavalla. Ihan ykkösenä minulle on äärimmäisen tärkeää, että työ ja koti on eroteltu, eivätkä ne tule ikinä olemaan minulla samassa paikassa. Kun menen töihin, olen töissä ja kun tulen kotiin, olen kotona.
Myös sujuva arki vaatii minulla sen, että liikun väkisin perinteisellä polkupyörällä (joskus kävellenkin) 10-12 km päivittäin toimistolle ja takaisin, eli ei kuluja siltä osin. Olen myös tehokkaimmillani toimistolla, keskityn siis paremmin paikan päällä, jolloin työpäivä sujuu tehokkaammin. Myös ihmisten kanssa keskustelu livenä on tärkeää, siihen ei Teams taivu, mutta monen muun etätyöskentelyn takia se on kovassa käytössä.
Onneksi työkoneeni on pöytäkone ja autottomana sitä ei ole mahdollista helposti kuljettaa kotiin, eivät voi minua etätöihin pakottaakaan.
Tästähän siinä on kyse. Ei mistään muusta. Korona-aikana joihinkin yrityksiin pesiytyi epäterve kulttuuri kytätä ja kontrolloida työntekijöitä, jota ei aiemmin ollut. Ei luoteta siihen, että työt hoituu etänäkin.
Samaan aikaan voi miettiä, millainen aikasyöppö se toimistolla oleminen on. Joka käänteessä menee aikaa hukkaan: vartti kuluu toimistolla leimaamisen jälkeen ennen kuin kone on auki, vartti hujahtaa hetkessä läyrytessä kollegoiden kanssa turhanpäiväisiä kuulumisia kahvipisteellä ja käytävällä jne., kahvitauot toimistolla venyvät helposti 20-30 minuutin mittaisiksi, avokonttorilla työhön tulee jatkuvia keskeytyksiä… Ainoa mitä mietitään on se, laittaako joku etätyöpäivänä pyykinpesukoneen taustalle pyörimään.
Asiantuntijatyössä työn suorittamisen ajalla ja paikalla ei tosiaan ole pienintäkään merkitystä. Mennään 10 vuotta (ja yksi johtajasukupolvi) tästä eteenpäin, niin kaikki tekevät 100% etätyötä ja toimistoille kokoonnutaan ainoastaan yhteisiin tapahtumiin silloin tällöin. Heitän tähän vielä yhden ajatuksen: 5-10 vuoden sisällä AI-perusteiset virtuaalilasit mahdollistavat sen, että kaikki ovat samassa tilassa olematta fyysisesti läsnä.
Nocco limon del sol
Monster ultra white
Merkkejä merkki merkkejä
Tässä on “kesämökki” meikäläisen makuun. Osinkovirta pitää olla vähän isompi, että onnistun hankkimaan tällaisen.
Vertti Kivi - kokemuksia rakentamisesta Honkatalojen kanssa. Miten syntyi upea uniikkihuvila saaristoon?
Kahvi ilman sokeria, mustana tai maidolla/kermalla.
Jätin itse energiajuomat kokonaan 16 kuukautta sitten, kun ei ne toimi, eikä keho saa niistä mitään hyödyllistä. Kahvi ainoana piristävänä juomana käytössä, 2 kuppia aamuisin riittää.
Tarkennuksena totean ettei tällä ole mitään tekemistä hyödyllisyyden kanssa, vertailen vain brändejä
Kyseisen lain historia lähes sadan vuoden taakse näyttää tältä:
Laki sähkölaitoksista 167/1928
Sähkölaki 319/1979
Sähköturvallisuuslaki 410/1996
Sähköturvallisuuslaki 1135/2016 (voimassaoleva)
Siitä vaan lueskelemaan
Terveiset kahvihuoneelle täältä jostain. Imen vuoden viimeisiä auringonsäteitä, sillä sairastan kaamosmasennusta ja talvet mennään aina lääkkeillä ja synkistellen. Olen ulkona vielä, kun täällä on jotain järkevää tekemistä.
Puolukkaa ja sepposaariota. Oon kuunnellut tuon jo 4-6 kertaa ja aina sieltä jotain tarttuu. Puolukkaa tarttuu kohtalaisesti. Semmosta.
Niin, eli tämä ei koske aiempaa viritelmää eikä kyseinen ämpärivarjostin ole missään nimessä laiton tai tarvitse tyyppihyväksyttää kuten @Juurikki väitti. Omaan käyttöön saa tehdä Suomessa varsin hurjiakin sähkölaitteita, kunhan on nimellisesti perehtynyt vaatimuksiin ja sähköturvallisuuteen eikä niitä myydä. Vaikka oma sähkötyöturvallisuuskorttini on päässyt vanhentumaan, niin en usko asian aivan viime vuosina kovinkaan paljoa muuttuneen.
sisustusvalaisimien asennus-, korjaus- ja huoltotyöt sekä näihin rinnastettavat työt;
https://tukes.fi/kodin-sahkoturvallisuus/mita-sahkotoita-saan-tehda-itse
Vaikka sähkölaitetta muokattaisiin vain omaa käyttöä varten, on sen oltava aina sitä koskevien vaatimusten mukainen. Esimerkiksi vaihdettaessa tai uusittaessa valaisimen varjostinta on varmistuttava siitä, etteivät muutokset aiheuta varjostimen tai valaisimen ylikuumentumista.
Tuosta ämpärivarjostimesta näkee jo silmämääräisesti, että se on vaatimusten mukainen ja turvallinen käyttää. Se että ystäväsi joutui joskus 70-luvulla lopettamaan varjostimien myynnin ei tarkoita etteikö niitä kuka tahansa voisi tehdä tänä päivänä omaan käyttöön.
Nyt kaikki vaan rohkeasti väsäämään omia persoonallisia varjostimia!
Tämä on kiva juttu, kun tulee viikonloppuna(kin) luettavaa. On enemmän aikaa lukea kuin arkena.
Kiitos!
Tyypin 1 diabetes on parannettu ensimmäistä kertaa. Kehitys kehittyy.
A 25-year-old woman with type 1 diabetes started producing her own insulin less than three months after receiving a transplant of reprogrammed stem cells1. She is the first person with the disease to be treated using cells that were extracted from her own body.
“I can eat sugar now,” said the woman, who lives in Tianjing, on a call with Nature. It has been more than a year since the transplant, and, she says, “I enjoy eating everything — especially hotpot.” The woman asked to remain anonymous to protect her privacy.
Two-and-a-half months later, the woman was producing enough insulin to live without needing top-ups, and she has sustained that level of production for more than a year. By that time, the woman had stopped experiencing the dangerous spikes and drops in blood glucose levels, which remained within a target range for more than 98% of the day. “That’s remarkable,” says Daisuke Yabe, a diabetes researcher at Kyoto University. “If this is applicable to other patients, it’s going to be wonderful.”
Kyllähän tuo miekkaleijonalogo on komean näköinen keulassa. Eikä valtion toiminnassakaan voi ihan joka nippeliä säästää sen perusteella että pelkästään ulkonäön takia tehtävä muutos on tarpeeton. Valtion ja viranomaisten vallan tunnusmerkkejä ovat heraldiset symbolit ja liput sekä virka-asut. Miltä tuntuisi valtio ja viranomainen joka ei näytä yhtään miltään?
Vielä kun ne keksisi miten saataisiin toteutettua niin että ei tarvitsisi immunosupressantteja syödä. Uudessa-Seelannissa oli kehitetty jokin systeemi missä saarekkeet/solut on koteloitu muistaakseni merilevästä tehtyyn “koteloon” jolloin ne selvisivät ilman supressanttien käyttöä. Ongelmana tahtoo olla se että ne väsähtää muutamassa vuodessa. Ilmeisesti keho niitä tuottaa koko ajan lisää terveillä ihmisillä.
Olisihan sekin jo valtava harppaus eteenpäin että jollain neulalla tökätään kerran viidessä vuodessa lisää soluja ja that’s it. Ei sitä kuitenkaan parantumiseksi vielä voida luonnehtia vaikka iso muutos olisikin.
Diabetes on niin tuottava bisnes että senkin takia tuntuu että lupaavistakin jutuissa on aina jokin ihme mutta. Onhan näissä oltu jo vuosikymmeniä “läpimurron kynnyksellä”. Toki nuo immuunijutut on järjettömän monimutkaisia.
Semler Scientific, Inc.:
Nyt on kyllä vähän vaikea lähteä arvioimaan kyseistä strategiaa kun on lähes boomeri.
Piti nyt vähän vilkaista
Sinällään mielenkiintoinen arpalappu jos business hyvä ja BC vielä kiitää.
ev pyörii 150M kieppeillä , rahaa tehtiin viime vuonna 20M. 30% väestä saanut juuri kenkää “streamlining our business” ja omia osakkeita meinataan ostaa 20M tänä vuonna jos oikein muistan.
En olisi heti uskonut että FDA:n hyväksymää verenkiertotautien tunnistuslaitetta (sormenpäänipsu) tekevässä firmassa olisi näin villi meininki
Kaikkea sitä löytää
E: Jahas, tämä on mitä ilmeisimmin hyvä tuote jos googlella vastaan tulevat tutkimukset pitää paikkansa eikä vastaavaa tuotetta oikein ole. Rahavirta hivenen kyykännyt tänä vuonna johtuen sairaaloiden ja klinikoiden hankintahintapaineista. Eli ilmeisesti voivat sitten olla hankkimatta jos haluavat ja Semlerin on myytävä jos liikevaihtoa haluaa Voihan tuota ääreisverenkiertoa myös erilaisilla verenpainemanseteilla mitata mutta ei ole käsittääkseni yhtä hyvä tulos.
Semler on hakenut FDA:lta myös laajennusta tuohon Quantaflo:n käyttöaiheeseen (vaimikäsenytoli) ja kääntöpuolella joutui lopettamaan markkinoinnin ‘sydämen vajaatoiminnan’ löytäjänä (ei tutkimusta tästä, joten kummallista että olivat niin markkinoineet ).
E2: Tällähän oli oma ketjukin, luen läpi ja mietin kirjoitanko sinne jotain, poistanko tämän vai mitä teen
Minusta tässä ei ole mitään väärää, peruste on yhtä hyvä kuin itselläni tehdä töitä etänä. Enemmänkin omalla kohdallani kyse on siitä, etten ymmärrä tuota “näin on aina tehty” -periaatetta jonka varjolla osa työnantajista ei etätöitä salli, vaikka se oikeasti mahdollista olisikin.
Valinnanvapaus on mielestäni juurikin yksi iso asia, millä työnantaja voi palkan lisäksi työntekijöistä kilpailla.
Onhan tuosta jo esim. jenkeissä paljon merkkejä kun toimistotilaa on jäätävät määrät tyhjillään.
Itse tehnyt 100% etätyötä jo 17 vuotta. Lähimmälle konttorille kun olisi matkaa 6800km ja kauempana olevalle yli 8000km. Omalla alalla kaikki hoidetaan sähköpostilla ihan aikaerojenkin takia. Puhelimessa olen ollut aika tasan kerran tänä aikana työnantajan kanssa. Kollegatkin on ympäri maailmaa, muutamia kyllä nähnyt ihan livenäkin ja kyläillyt. Työnantajista olen yhden nähnyt ohi mennen livenä. Skene on strictly business, meilitkin korkeintaan 2 riviä pitkiä. Missään puhelimessa tai teamseissa ei tuhlata aikaa.
Omasta hommasta ei kyllä tulisi mitään jos pitäisi jollain porukalla samassa tilassa tehdä. Kaikki tekee osuutensa itsenäisesti ja lähettää sitten materiaalit eteenpäin.
Meillä homma toimii just noin että kerran pari vuodessa on kokoontuminen milloin missäkin päin maailmaa jos haluaa mennä.
Parhaana puolena juuri tuo että kukaan ei kyttää, ei tarvitse laittaa mitään kelloja herättämään jos ei halua. Voi pitää lomansa kun tykkää kunhan ilmottaa ajankohdan ja pituuden etukäteen, tehdä työt just sillon kun haluaa jne. Mitään varsinaisia työaikoja ei ole ollenkaan. Jos saat duunin tunnissa valmiiksi niin hyvä, palkka on sama meni sitten vartti tai 15h. Sen takia porukka ei pahemmin puhelimessa pälise kun insentiivi on että mitä enemmän ehdit tehdä sen enemmän tienaat.
Tuo on kyllä totta mitä Shinjuku sanoi että se huonopuoli tässä on että on vähän kuin aina töissä. Pitää vaan psykologisesti asennoitua niin että officeen kun menee niin on töissä ja muualla talossa on sitten kotona. Helpommin toki sanottu kun tehty. Moni kollega on ratkaissut ton niin että on rakennuttanut takapihalleen tilat töitä varten.
Tässähän potilaan omia soluja uudelleenohjelmoitiin insuliinia tuottaviksi ja palautettiin takaisin potilaaseen. Eli ei tarvetta hyljinnänestolääkitykselle.