Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Et uskokaan missä hinnoissa tietyt harvinaisemmat mallit pyörivät, varsinkin jos vielä ovat siinä kunnossa, että lähtevät käyntiin!

2 tykkäystä

Ai juku! Tätä tuli “pelattua” muksuna kun sattui olemaan yksi niitä harvoja pelejä, joita meidän tietokoneella silloin oli. Englannin osaaminen ja muukin ymmärrys oli mitä oli, mutta kyllä tuo pienelle nörtinalulle kelpasi. :nerd_face:

Pitäisipä ottaa näin aikuisiällä uudelleen pelattavaksi.

3 tykkäystä

älkäähän innostuko.

Lain mahdollinen vaikutus voikin olla se että 100/120kmh asuntoautot vähenee liikenteestä ja tilalle tulee lisää 80kmh körötteleviä asuntovaunuyhdistelmiä.

Muistakaa siellä jonon takana sitten kiiittää Petteri-Riikkaa.

4 tykkäystä

Kaikkihan ne on nuota 80kmh körötteleviä. Haittavero, tai joka vuosi uusittava kallis kiimaliiverin ajo / vetotesti noille pitäis saada.

Minun keräilykohteeni aikoinaan oli hieman omituinen, keräsin nimittäin Spraykaalit-levyjä! :smiley:

Ostelin näitä aina, kun halvalla osui kohdalle. Syy keräilyyn oli yksinkertaisesti läpällä. Nyt olen jo rauhoittunut, mutta hyllyssä on kaikki julkaisut kaikissa formaateissa ja osaa niistä useampi kappale. Kai näistä joitain satasia saa, kun myyn nämä pois vuonna 2042 levyjen täyttäessä 50 vuotta.

Hyllystä löytyy:

5 kpl Spraykaalit - Spray pitkäsoitto, CD (1 täysin avaamaton)
5 kpl Spraykaalit - Spray, promosingle-CD, (2 täysin avaamatonta)
3 kpl Spraykaalit - Spray pitkäsoitto, C-kasetti
7 kpl Spraykaalit - Spray pitkäsoitto, LP
4 kpl Spraykaalit - Kullanmuru / Spray, 7" LP-single
1 kpl Hittiboxi-kokoelma, LP - Mukana single “Candy”
1 kpl Hittiboxi-kokoelma, CD - Mukana single “Candy”
1 kpl Hittiboxi-kokoelma, C-kasetti - Mukana single “Candy”
1 kpl Ainoa oikea -kokoelma, CD - Mukana single “Haluun naista koskettaa”
1 kpl Ainoa oikea -kokoelma, C-kasetti - Mukana single “Haluun naista koskettaa”

Onneksi löysin pörssisijoittamisen ja koin parantumisen!

EDIT: Lapsena keräilin postimerkkejä, perhosia ja jalokiviä. Olin hyvin luonnonläheinen lapsi, opin suurimman osan Suomen perhosista ja linnuista ulkonäön perusteella ulkoa. Jalokiveni ostin jalokivimessuilta, keräämäni jalokivet olen lahjoittanut siskolle.

16 tykkäystä

Töistä kotiin ajellessa tiellä 3 ilvestä, joista kuvassa kaksi. Foorumilta puuttuu paskat luontokuvat ketju niin laitan tänne.

115 tykkäystä

Olisi voinut käydä huonomminkin; tämä miesparka on höyrähtänyt keräämään kaikkea Rise of the Robots -peliin (1994) :scream: liittyvää:

2 tykkäystä

Hienoa tekstiä. Olet aivan oikean asian äärellä siinä, että julkisen puolen insentiivijärjestelmä kaipaa kehittämistä. Lisäksi se, että mokaavia johtajia ei julkisella puolella laiteta niin herkästi vaihtoon, kuten vaikka tuossa erinomaisessa Nokian vesikriisi -esimerkissä. Lisäksi olet oikeassa myös siinä, että usein julkinen puoli ei tee asioita niin tehokkaasti kuin yksityinen puoli.

Kai paras ratkaisu olisi jokin sellainen malli, jossa kummankin “järjestelmän” hyvät puolet saataisiin yhdistettyä ilman niitä huonoja. Se, joka sen keksii, on ansainnut Nobelin. :grin:

Olen silti edelleen sitä mieltä, että luonnollisten monopolien pitää olla julkisomisteisia ihan vain siitä syystä, että kilpailu on se tekijä, joka laittaa yksityisen toimijan panemaan parastaan ihan vain pysyäkseen hengissä. Jos kilpailuelementti otetaan pois, niin sitten yksityisen toimijan suurin motivaattori on poissa.

Yksityisillä toimijoilla on aina paikkansa kaikissa muissa toiminnoissa, eli en ole ainkaan vielä sijoituspalstan ensimmäinen kommunisti. :laughing:

ps. Taisin keksiä, kuinka ratkaista tuo ongelma. Tekoäly järjestäisi ja toteuttaisi luonnollisten monopolien hallinnan ja toiminnan parametreinaan tehokkuus, laatu ja toimintavarmuus. Kunhan pidetään huoli siitä, että se ei pura sitä lähintä kaupunginosaa uuden vesilaitoksen tarvitsemiksi raaka-aineiksi, kun se parantaisi tehokkuutta 0,3% ja “investointi” maksaisi itsensä takaisin 1800 vuodessa. :melting_face:

8 tykkäystä

Alle puolella tosta voi jo ostaa vaikka koko kylän jostain etelä-amerikasta ja palkata 5 ympärivuorokautista hoitajaa, kokin ja puutarhurin. Ilmastokin hellii. Eikä tarvi kattella sukulaisia.:star_struck:

22 tykkäystä

No niin, Faronista keskustellaan jo vauva palstallakin :upside_down_face:

16 tykkäystä

Mun mielestä prosenttivaihtoehdot olisivat voinut olla 2, 4 ja 6 - vähän realistisemmat. :cowboy_hat_face:

No pointti tulee selväksi noilla mukavammillakin luvuilla. :smiley:

https://x.com/HolySmokas/status/1843009653933740032

4 tykkäystä

Ai realistisempi kuvaaja :thinking:

kuva

12 tykkäystä

Onko kokemuksia bank norwegianin casbackista? Mielestäni otin käyttöön ja löysinkin listan ostoksista ja cashbackeista mutta silti näyttää että " ota käyttöön" ja saldo näyttää nollaa

Kantsii varmaan kysyy asiakaspalvelusta. Koronasta alkaen ollut itellä käytössä kun lentäminen vähentynyt 90%. Toiminut hyvin - toki nykyään maksavat max 75€ vuodessa muistaakseni.

1 tykkäys

Itse vaihdoin BN kortin etujen huononnettua Komplett Bankin, nykyisen Morrow Bankin korttiin. Saa prosentin verran cashbackia ja nettiostoksista kaksi prosenttia. Vuodessa raja taitaa olla max 200€. Toiminut moitteetta kohta pari vuotta, voi kyllä suositella.

4 tykkäystä

Itsellä myös BN:n luottokortti käytössä. Yritin hakea myös KB:n korttia, mutta eivät myöntäneet. Jälkikäteen kuulin, että tuota ei myönnetä, jos asiakas on liian varakas tai tulot liian korkeat :smiley:

13 tykkäystä

Hakuprosessi oli tosiaan mielenkiintoinen. Monta kertaa tuli hylky ja lopulta kun tarpeeksi luovaa kirjanpitoa harrasti hakemuksessa, sai hakemuksen läpi. Ja luovuus oli totta tosiaan tehtävä ns. huonoon suuntaan :grin: Sitten ei tullut tonnin luottorajaa vaan kerralla 4500€ raja.

4 tykkäystä

Kappas… Joku aika sitten tein hakemuksen itse cashback mielessä, mutta sain hylyn hakemukseen. En todellakaan ymmärtänyt miksi. Ehkä teen uuden ja jätän osan tuloista pois. Kokeillaan. Onpa kummallista jos näin :smiley:

Milloin saa vaipua tappiomielialaan ja todeta että me hävittiin jo tää ilmastonmuutospeli? :weary:

40 tykkäystä

kai tuossa on se lokiikka, että asiakas maksaa mahdollisimman kauan korkoja eikä ole varaa maxaa kerralla pois. toisaalta luottotappioiden todennäköisyys kasvaa.

2 tykkäystä