Moi @Tomi_Valkeajarvi, oishan hienoa saada joko @Petri_Gostowski tai @Olli_Koponen seuravaksi tai esim molemmat
Kiitos @Virtuaali!
Huikeaa, kun media nostaa aidon oikean sijoitusgurun esille.
Olen tässä laittanut merkille että Inderesin analyytikot ovat kadottaneet viimeisenkin optimismin, eli vähennä suositukset hesulin osakkeille ovat jyrkässä nousussa. Olisiko viimeinkin selkeä oston paikka hesulissa?
huippusijoittajien yksi merkki on kyky kestää tappioilla olevien paperien tuskaa. itselle se tuottaa paljon enemmän tuskaa kuin alokkaalle. respect
No mikä ettei, tosin aina on hyvä paikka ostaa Hesulista, varsinkin jos pitkäjänteisesti on liikkeellä.
Allekirjoittaneelle ajalliset pienet lisäostot Hesulissa on toiminut viime vuodet vallan hyvin ilman, että tavoitehinnat tai suositukset vaikuttaisi ostopäätöksiin. Jos olisin ostellut isompia eriä useammin, olisi asiat todennäköisesti huonommin. Ei löydy rohkeutta hypätä kerralla isosti mihinkään yhtiöön.
Minulla onkin sijoittamisessa vähän tällainen Lempäälän ajattelutapa, eli “tavoitehinta voi olla mitä tahansa, kun sinä tätä osaketta ostat”.
Olipas Inderesin OmaSp:n ennusteet pahasti ohi. Ihmeen hiljainen on ketju siihen nähden. Onkohan tämä tyyntä ennen myrskyä vai jääkö myrsky toteutumatta. Mielenkiinnolla seurataan päivän showta.
Mikäli osinkotuotoksi ensi vuodelle arvioi 5-6 %, niin minun tavoitehinta on sillä perusteella 11,00 euroa ja laskuvaraa -25,62 %.
Jos taas mennään taseperusteisella arvostuksella vuoteen 2011, niin sillä perusteella minun tavoitehinta on 7,40 euroa ja laskuvaraa -49,96 %.
Shorttaajat ovat ilmestyneet vasta tämän vuoden heinäkuussa:
Mikäs tuo tuollainen ajatus on? Ei suinkaan “aina ole hyvä paikkaa ostaa Hesulista”. Eikä valitettavasti sekään välttämättä auta vaikka olisi pitkäjänteisestikin liikkeellä. Ei mikään takaa etteikö tämä periferiamme alakulo voi jatkua vaikka kuinka pitkään. Joku 30 vuoden sijoitushorisontti voi toki auttaa, mutta onko siitä lohtua jos vaikkapa ensimmäiset 10 vuotta on nollatuottoa… Hesulissa on edelleen kolme vaihtoehtoista suuntaa: alaspäin, vaakasuoraan ja ylöspäin. Ja kaikkien näiden yhdistelmät.
t: #lannistajakuha
edit.
Joo no tietysti jos mieluummin pitäytyy Hesulissa no matter what niin eipä sitä silloin tarvitse miettiä vaihtoehtoistuottoa aidan toiselta puolelta
Se on minun oma optimistinen ajatus.
En minäkään ole viimeiseen kolmeen vuoteen Hesulista saanut juuri tuottoa, enkä joka vuosi sellaista tarvitsekaan, lisäostothan kannattaa silloin vallan mainiosti ja tuo seuraavakin 10 vuoden nollatuotto käy hyvin minun suunnitelmiini.
Hesuli saa valita kolmesta suunnasta tai niiden yhdistelmistä minkä tahansa, ei tämä sijoitussuunnitelmaani muuta, lannista tai horjuta. Minä en ota ikinä osaa muiden alakuloon tai pessimismiin, ei tämä mikään ryhmämatka ole.
Nimenomaan! Olen pitkäjänteinen omistaja ja jenkkilään en koske, koska ei sovellu sijoitussuunnitelmaani. Indeksit kuitenkin pyörii ja hoitaa vihreää nurmikkoa aidan toisella puolella.
Minusta on jotenkin surullista kuulla yhdenkään sijoittajan suusta se, että hyväksyy jopa kymmenen vuoden nollatuoton. Osinkoja hesuli toki maksaa, jossain määrin hyvinkin. Silti koen, että liian moni pelkää ulkomaille sijoittamista syystä tai toisesta. Korkeammat kaupankäyntikulut on toki ikävä riesa, mutta tuotot sen paikkaa. Toki jos ottaa Hesulin harrastuksena, niin siinähän ne menee huvin ja urheilun piikkiin pienet turskatkin.
No voih, ei surkutella kuitenkaan, kyllä tuolta minullekin osinkoja hyvin tulee ja yleisindeksiäkin olen voitellut viime vuodet hyvin, mutta silti pienemmällä riskillä sijoittaessa myös minkä tahansa salkun osakkeen arvon nollatuottokin on välillä ihan OK, kuuluu jopa pitkäjänteisenä omistajana asiaan. Parempi sekin on, kuin tappiolliset vuodet salkuille, sellaisia en ole sentään kokenut koronan jälkeen, vaikka Hesuli mateleekin.
Sijoittaminen on tosiaan itselleni ihan vain harrastus, en yritä maksimoida tuottoja tai nosta riskitasoani sen takia ja olen huomannut, ettei jenkkilä sovellu minulle kuin vain indeksin kautta. Kyllä minä sen puolen miljoonan salkun kasaan saan kuusikymppiseksi mennessä näilläkin eväillä.
Voi näitä tutkimuksia. On kuulemma todettu että suomalaiset 40-vuotiaat painavat huomattavasti enemmän nyt kuin 90- luvulla. En pidä tuota lainkaan ihmeellisenä, hehän olivat jotain 10- vuotiaita silloin.
Miten suhtaudutte lomiin? Jos on joku projekti kesken niin heitättekö pallon kolleegalle vai istutteko koneella kotona? Olen huomannut että luen sähköpostia ja vastaan/delegoin jos on jtn tärkeää. Tänään rupesin miettimään miksi. Kai se asiakas itse voi kolleegalleni laittaa viestiä kun automaattivastaaja kertoo että olen lomalla. Meillä suurin osa pitää lomaa mutta jotkut juoksevat konttorilla silloinkin. Tavoitteena on tietenkin aloittaa puhtaalta pöydältä mutta jos sillä tavalla ajattelee niin voi lomat unohtaa.
Lomalla olen täysin loma-mode päällä. Ennen lomaa teen niin paljon omaa työkuormaa pois alta ja jopa loman yli etupeltoon, jotta työt eivät siirtyisi ainakaan kokonaisuudessaan työtovereiden harteille. Joskus olen onnistunut siinä tyylikkäästi, joskus se ei ole ollut mahdollista ollenkaan.
Loman aikana poissaoloviesti kertoo oleellisen, eli yhtäkään sähköpostia en ole lukemassa, vaan työtoverit hoitaa homman eteenpäin. Lomalta palatessa menee pitkälti 1-2 päivää käydä sitten sähköpostit läpi ja setviä tilanteet selviksi, jotta tietää, missä mennään.
Myönnän kyllä, että kyllästyn helposti lomailemaan ja yleensä kolmannen kesälomaviikon aikana käynkin jo haaveilemaan takaisin arkeen. Tätä tapahtuu erityisesti silloin, jos lomalla vain loikoilen ja otan rennosti akkuja lataillen, niin kuin toki juuri kuuluisikin. Jos taas olen ja menen aktiivisesti ja suunnitelmallisesti koko loman, niin tuota ei niinkään tapahdu. Lomat on kivoja, mutta niin on lomalta palaaminenkin.
Joskus luin ajatuksen, että johtajan tulikoe on loma: uskaltaako olla kokonaan lomalla ja antaa muiden hoitaa. Jos ei, niin johtajan pitää muuttaa jotain, jotta se onnistuu. Sama minusta pätee myös asiantuntijoihin.
Itse olen muutaman loman vetänyt nollakontaktilla vaikka asiakasdeadlinet tulossa loman aikana tai pian sen jälkeen. Hienosti tiimi on ne hoitanut ilman minuakin, vaikka jännitti kyllä.
Mielestäni kaiken pitää olla tiimiomistuksessa, ei yksittäisten ihmisten takana. Silloin lomailu onnistuu (kunhan koko tiimi ei lomaile samanaikaisesti).
Lannoitelaiva Ruby josta heti takaperin kohistiin voimakkaasti, on näköjään siirtynyt brittien Great Yarmouthin satamaan. Sitä saattanut hinaaja Kamarina sensijaan on siirtynyt toiselle puolelle Englannin kanaalia Hollannin Rotterdamiin.
Liekö kyseessä jokin väliaikaisratkaisu, vai puretaanko aluksen lasti kenties tuolla Yarmouthissa, jää nähtäväksi.
Edit: Lasti puretaan tuolla Yarmouthissa, asiassa on konsultoitu brittien liikenneministeriötä ja joku paikallinen MP (=kansanedustaja) on ollut asiassa aktiivinen. Ship with explosive fertiliser docks in Great Yarmouth
Minä haluaisin kovasti pitää käyttämättömiä lomiani.
Olen jo kolme kertaa huomauttanut pomolle, että sitä hyväksy-nappia voisi painaa vaikka presiis just nyt tämän meidän palaverin aikana. Siis just nyt. Mutta eihän se saa sitä tehdyksi, kun on niin maan kauhea koohotus menossa. Vaikutti tänäänkin kovasti stressaantuneelta. Lupasi kyllä hyväksyä ihan justihinsa. Niin kuin lupasi viime viikollakin. Kuoleekohan hän stressiin, ennen kun saa painettua sitä nappia. Pitäisiköhän minun tehdä työsuojeluilmoitus.
En minä nyt muuten niin hirveästi viitsi hyvesignaloida, mutta jos hän saa sydärin ennen lomieni hyväksyntää, niin kukas ne minun lomat sitten hyväksyy. Että tätä taustaa ajatellen suhtaudun lomiin siihen malliin, että niitä tulisi pitää niin pomon kuin nöyrien alamaistensa.
Rahvaalla se hyvä puoli, että hommat loppuvat tasan sillä sekunnilla, kun leimaisin käy kirjaamassa ulos
Firmasta tietty riippuu, mutta tällainen riittävän tarpeeton työyhteisön jäsen saa kohtuudella vapaita. Seuraavat pitemmän lomat alkaisivatkin tuossa viikonloppuna
Vastaan osittain myös ohi. Kokonaistyöajassa olevana (jo 1x vuotta opetushommia) olen kyllä tehnyt kirjaimellisesti kokonaisia työpäiviä, mutta pidän kyllä lomanikin kokonaisina. Töissä on myös väkeä, joka ei malta aina lomailla niin pitkästi kuin olisi mahdollista. Tiedän, että työ olisi leppoisampaa lyhyemmillä lomilla, mutta kaipaan täydellistä irtipääsyä. Nytkin klo 19:30 istun työhommien keskellä (en ole istunut tässä aamusta alkaen, päivään tuli yksi pidempi katkos), mutta syysloman pidin lähes täytenä viikkona. Vain yhtenä päivänä piti tehdä pieni homma pois alta.