Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Lomautuksia on ollut loppukesän/syksyn aikana .
Tällä viikolla tuli ilmoitus notta loppuvuoden lomautukset peruttu. Pohjanmaa ja teknologiateollisuus. We will make Suomi great again :finland::heart:

27 tykkäystä

Vuosien saatossa olen ollut useissakin muutosneuvotteluissa osallisena, myös tälläkin hetkellä. Näistä, kuten monista muistakin, olem ensimmäisen kerran kuullut aamun uutisista tai lukenut teksti-tv:stä ennen työpäivän aloitusta. Meneillään olevien neuvotteluiden tuloksista viestitään ensi viikolla…

Muutosneuvottelut eivät juuri itselle herätä tuntemuksia isosti enää nykyisin. Toisiin ne vaikuttavat isostikin, aika henkilökohtaista. Näin etätyöaikana ei tule toimistollakaan käytyä juurikaan ja aistittua siten muiden fiiliksiä.

Itseä ehkä ärsyttää tällä kertaa eniten ylimainostettu avoin tiedottamispolitiikka neuvotteluiden etenemisestä ilman, että on mitään muuta kerrottavaa kuin monta kertaa kuultuja parempaa tehokkuutta, parempaa asiakakokemusta ja muuta ihanaa vähemmällä porukalla synnytettävää lisäarvoa. Eikä esim. osastotason henkilöstövähennysmääriä tai mihin tekemiseen ne kohdistuvat, että saisi vähän konkretiaa.

Meillä on tälläkin kertaa lähtöpaketteja tarjolla, joten vapaaehtoisiakin löytyy rivityöntekijöistä aina joiden elämäntilanteeseen sellainen sopii. Kaikkien kannalta hyvä vaihtoehto.

Tsemppiä kaikille muutosneuvotteluiden piirissä oleville ja niille jotka ovat ”lapun” saaneet. Aina voi tilanteesta syntyä jotain hyvääkin.

14 tykkäystä

Tässä hehkutetaan, miten sijoitetun pääoman tuotto vaikuttaa yrityksen kasvuun ja osakkeenomistajille jäävään tuottoon.

Korkeampi ROIC, kuten Costcolla (60 %) mahdollistaa 10 % vuotuisen kasvun pienemmällä investointitarpeella, jolloin enemmän jää omistajille ($0.83). Matalampi ROIC, kuten Walmartilla (12 %) vaatii suurempia investointeja kasvun ylläpitämiseksi jättäen vähemmän omistajille ($0.16).

https://x.com/IFB_podcast/status/1852350571958710450

10 tykkäystä

Teknojätit kasvattivat investointejaan (capex) Q3:lla yhteensä 58,9 miljardiin dollariin. Amazon, Microsoft, Alphabet ja Meta ovat matkalla kohti yli 200 miljardin dollarin capex-tasoja vuonna 2024. Tämä voi hyödyttää Nvidian kaltaisia siruvalmistajia, koska kysyntä korkealuokkaisille siruille kasvaa.

https://x.com/ftr_investors/status/1852317011046477912

2 tykkäystä

Päivän huutikset tarjoili taas suomi24 :joy: Kuka myöntää olevansa ketjun (todennäköisesti lähes ainoa) anonyymi kirjoittaja?

Ketju tarjoaa mm. vahvaa analyysia Inderesin osakkeesta sekä faktoja foorumilta:

37 tykkäystä

Kannattaa julkaista luvut yritysten tavoin, eli satunnaiseristä (peet valinnat) putsattuina.

Huono osakeosto on ehdottomasti poikkeus sijoitusstrategiasta eikä siten normaalin liiketoiminnan tappio. Loppuun kaneetti “koska epävarmuus Euroopassa, Ukrainan sota, Espanjan rankkasateet, kireä takareisi…”

13 tykkäystä

Näinhän se on. Kaikki nuo isot yhtiöt (plus noihin lisättynä myös Tesla, sekä n-kpl muita yhtiöitä) ovat hankkineet jo ennestäänkin Nvidian suorittimia, joita pitää myös uusia melko lyhyen käyttöiän jälkeen. Osa vikaantumisten vuoksi, mutta tietenkin myös Mooren-lain johdosta eli uutta pitää saada. Nimittäin rauta harppaa suorituskyvyn osalta isosti lyhyessä ajassa, eikä isot yhtiöt halua jäädä kilpailussa sijoille ynnä muut. Taitaa olla myös hieman haastavaa hypätä Nvidian suorittimista kilpailijan suorittimiin.

1 tykkäys

En keksinyt mihin ketjuun laittaa tätä pohdintaa niin ajattelin laittaa kahvihuoneelle. Saa siirtää jos tämä sopisi paremmin johonkin toiseen ketjuun.

Case Neste on kyllä tällä hetkellä ärsytyksen aihe. Aloin alta 30e ostelemaan Nestettä ajallisesti hajauttaen, ajattelin että nyt saa laatufirmaa halvalla ja tämä tekee vielä Harviat. No, Harviallahan kävi niin että kun liikevaihto laski vuonna 2023, niin ebit% kasvoi vuoteen 2022 verrattuna (tässä muuten yksi hyvä merkki laadukkaasta yhtiöstä). Nesteellä tämä tilanne on hieman toinen, no menee sijoitusvirheiden ja oppimisen piikkiin tämä. Toki saman tempun tein tänä vuonna myös Kempowerin kanssa mutta niistä turskista onneksi älysin luopua jo kesällä. Luulin ymmärtäväni putoavan puukon ja muuten vain laskevan laatufirman eron, mutta näköjään tässä on vielä opittavaa.

Tällä hetkellä Neste on salkussa -35% ja into ja rahat tämän lisäilyyn alkaa olla vähissä. Tämän vuoden olen kultivoinut sijoitusstrategiaa ja olen alkanut keskittää osakkeita laadukkaimpiin yhtiöihin. Neste on nyt keulapaikoilla osakkeissa joita haluaisin myydä (ei kurssilaskun takia, vaan lähinnä sen takia että liiketoiminta on syklisempää kuin ajattelin ja tulin siihen tulokseen että en halua olla mukana sellaisessa firmassa missä valtio on pääomistaja) mutta en haluaisi tuota nyt myydä koska olen aika varma että tulisi pohjille tai hyvin lähelle niitä myytyä, ja koska osakkeet ovat OST:llä niin en voi niitä edes tappioita realisoida verotukseen. Tällä hetkellä olen sitä mieltä että joudun hieman pakon sanelemana pitämään tätä salkussa niin kauan että firman liiketoiminta (ja osakekurssi) palautuu vähän järkevämmille tasoille mutta sitä taas ei tiedä että kauanko tämä vie.

Jos jotain positiivista hakee, niin salkku on niin hyvin hajautettu ja yksittäiset positiot niin pieniä, että kokonaisuus on tältä vuodeltakin ihan mukavasti plussalla, vaikka tuonne on Nesteen, KH:n ja Kempowerin kaltaisia pommeja sattunutkin.

20 tykkäystä

Mielenkiintoisia nostoja Johannes Kuusistolta ja Henri Huoviselta. :slight_smile:

https://x.com/JohannesKuusis1/status/1852618131308470664

Nämä on nostettu tästä tviittikeskusteluketjusta:
https://x.com/JohannesKuusis1/status/1852618131308470664

19 tykkäystä

Sama homma täällä paitsi rivi on -50%. Ostin ensimmäiset toki Ukrainan sodan alettua. Paljon syvempi lasku kuin olisin ajatellut, mutta kai tässä myös Trumpin voittoa hinnoitellaan. Teesihän pitää, mutta vatsahappoja tämä vaatii, jos menee ikinä edes maaliin. Harmittaa itsellänikin, mutta ei kyllä haluta myydääkään.

5 tykkäystä

Myin itse loputkin Nesteen osakkeet pois -47% tappiolla, kun ei enää täyttänyt mutumääritelmiäni sopivaksi osinkosalkkuun. Muutaman tonnin tappiot ei tuntunut pahalta (oli vain reilun 3% siivu OST:sta) ja kyllähän tuosta helpottuneen hyvä mieli tuli, kun pääsin eroon. Lopetin lisäostot 25 eurossa, kun mutuilin, että eiköhän tässä kympinkin alle vielä lasketella, olisi toki pitänyt myydä jo aikaisemmin, mutta ei tämä harrastesijoittaminen ole itselläni niin tonnilleen.

Palaan ehkä Nesteen omistajaksi taas, kun mutuileva oma analysointini näkee tilanteen sopivammaksi ja selkeä käänne saavutetaan, peesailemaan en tässäkään lähde ja tavoitehinnat raikuu jatkossakin kuuroille korville.

13 tykkäystä

Kevennys tähän väliin. Suomen kieli on ihanan rikas ja taivutusmuotoja on ties kuinka monta. Koulussa ollessani näitä tankattiin rimpsuina ja tajuamatta niistä sen enempää. Adessiivi, ablatiivi…

Ulko- ja sisäpaikallissijojen ero on kuitenkin helppo havainnollistaa.

Rallikuski Juha Kankkunen korjasi väitetysti “Laukaassa” kysyjän käyttäessä muotoa “Laukaalla”. Kysyjän mielestä muodolla ei ole mitään väliä, johon Kankkunen totesi että on pirusti eroa siinä, oletko kusella vai kusessa.

(-ssa = sisäpaikallissija, -lla = ulkopaikallissija)

Jostain syystä tämä asia tuli mieleen Nesteen ex-omistajien tilintekoja lukiessa.

33 tykkäystä

Toi rimpsu oli kyllä mahtava ja silloin kun sitä tankattiin niin sen osasi unissaankin. Noissa sanoissa (adessiivi, ablatiivi, allatiivi…) oli mielestäni joku yhteys siihen päätteeseen niin että sanasta pystyi päättelemään sen. Siis jos ei olisi muistanut.
Anyway, minusta suomen kielen sääntöjen tulisi taipua erikoistilanteisiin, kuten Neste tällä hetkellä. Koska nythän jos olet kyllästänyt salkkusi Nesteellä olet samanaikaisesti myös syvällä Nesteessä. Ja saattaisit haluta olla mieluummin Nesteettä.
Itsekin olin kyllä aiemmin Nesteellinen ja kohta jos kurssi lähenee jo 13:ta, taidan aloittaa uudelleen Nesteytyksen.

16 tykkäystä

Koulussa opetetaan kaikenlaista, mutta pidän kyllä tarpeettomana noiden adessiivien ja ablatiivien harjoittelua. Ehkä niistä jotain kuitenkin muistaa alitajuntaisesti kohta 20 vuoden takaa :sweat_smile:

1 tykkäys

Tämä on täys tosi juttu, ei mikään legenda. Kankkunen muutenkin tykkäsi pistää toimittelijoita ojennukseen :muscle:

13 tykkäystä

2/30

KWH-yhtymä on monialaperheyhtiö Vaasasta. Nimi tulee edeltäjäyhtiöistä Keppo ja Wiik & Höglund.

Suurin liiketoiminnoista on erilaisia hiomatarvikkeita ja -koneita valmistava Mirka. Mirkan osuus konsernin liikevaihdosta on n. 67% ja sen myynnistä 97% menee vientiin.

Toiseksi suurin yksikkö on KWH Logistics joka tarjoaa kahdeksan eri tytäryhtiönsä kautta erilaisia logistiikkaan ja satamatoimintoihin liittyviä palveluja.

Lisäksi konserniin kuuluu pakastevarastointipalveluita tuottava KWH Freeze sekä vesilukkoja valmistava Prevex.

Koko yhtymän liikevaihto viime vuonna oli 611 M€, tulos 67 M€ ja henkilöstöä oli 2566.

33 tykkäystä

@Heikki_Keskivali on kirjoittanut loistavan tekstin Red Violet -nimisestä teknologiayhtiöstä. :slight_smile:

RED VIOLET

*Red Violet (RDVT) on pieni yhdysvaltalainen teknologiayhtiö, joka oli alun perin osa Fluent-nimistä pörssiyhtiötä. Vuonna 2018 yhtiöstä tuli oma listattu yhtiönsä spin-offin myötä.

Red Violetin liiketoiminta on suoraviivaista:

1. hanki valtava määrä tietoa yksilöistä ja yrityksistä eri lähteistä
2. luo skaalautuva alusta sen käsittelyyn ja tuotteistamiseen
3. myy analytiikkaa eri asiakassegmenteille

21 tykkäystä

Hauska ajatella, miten kaukana sitä onkaan yksilönä eri kohderyhmistä, vaikkapa mainonnan suhteen. Meta tienasi tossa viime kvartaalilla 40miljardia mainoksilla. Itse taas en käytä metan palveluita jos whatsappia ei lasketa, ja siinä nyt ei mainoksia ainakaan toistaiseksi näy.
Selaimessakin on varmaan vähintään tripla adblockit. Haluaisin ajatella, että ainoa kerta kun olen mainonta minuun toimii, on se, kun jossain elintarvikemyymälässä on jauheliha alennuksessa. Silloin sitä tarttuu mukaan ja pakkaseenkin, ja minä poika se säästän muutaman euron ja olen äärimmäisen tyytyväinen. Tarjoushaukka kun olen. Korkealla itsekurilla varustettua pihiä paskaa on hankala yrittää saada ostamaan jotain, mitä se ei todellakaan tarvitse saati halua.

Näkyvyys on sitten eri asia, mutta en jaa yksilötasolla sille niin paljoa arvoa. Monia asioita on päässä vaan eipä ne kulutustottumuksiin vaikuta. Ennen tietysti oli paremmat mainoksetkin

Sitten lisäyksenä vielä, että viimeaikoina olen yrittänyt pyristellä eroon mielentilasta, joka lyttää kaikkea nuorison höpötystä jota voisin vaikka trendeiksikin kutsua. Vaikka minä itse olen immuuni niille, ja ne eivät minua koske, ei tarkoita etteikö ne olisi olemassa ja niitä voisi hyödyntää myös markkinoilla. Esimerkkinä nyt vaikka nikotiinipussit ja viimeaikaiset philip morrisin tulokset… Vaikka henkeen ja vereen olenkin omaksumassa vanhan äkäisen miehen mentaliteettia niin ei anneta sen estää tuottoisia sijoituskohteita, muuten voi jäädä hyvät rahat saamatta. Sekös se harmittaa, vaikka olisi kuinka juro tahansa.

19 tykkäystä

Uteliaisuudesta. Jos osakekaupoilla tai muuten sattuisit tienaamaan nimesi mukaiset kaljarahat… Koetko ettei mainonnalla ole mitään vaikutusta siihen että ostat jotain olutta, vaan että olet itsenäisesti tullut siihen johtopäätökseen, että juuri nyt haluat x merkkistä kaljaa, koska tarvitset sitä? :smiley:

Ja jos vain random nimimerkki etkä käytä rahaa kaljaan, pahoittelut turhasta kyssästä.

5 tykkäystä

Satunnainen nimimerkki, mutta filosofia takana on lähes päinvastainen, pörssiin pannaan ne kaljarahat mielummin kuin korkataan ammottavaan kitaan. Pörssiin pannaan myös lomamatkarahat, huumerahat yms. Tottakai sitä joskus erehtyy kaljahyllyllekin, silloin valitaan heräteostoksia tai tuttuja ja turvallisia.

8 tykkäystä