Miksi? Luulin että vain silakalla on jokin rajoitussuositus, dioksiinin tms. takia.Muistelisin, että kotimaisen järvikalan syönti on paitsi terveellistä, vähentää myös rehevöitymistä.
En löydä minäkään tuolta uudesta suosituksesta mitään Pertun mainitsemaa rajoitetta 1krt/vko järvikalalle. Pikemminkin päinvastoin, siellä suositellaan enemmänkin järvikalaa kuin vaikka Norjan lohta.
Ruokaviraston sivuilla puolestaan suositellaan aikuisille välttämään petokalojen liikasyöntiä (päivittäinen käyttö), sillä niiden elohopeapitoisuus voi kasvaa paljonkin.
Sitten jos sattuu olemaan pieni lapsi tai raskaana, niin ohjeita ja rajoitteita on enemmän.
Olen itse monipuolistanut ja remontoinut henkilökohtaista ravintoympyrääni parin vuoden aikana melkoisesti ja viis veisaan näistä uusista ravintosuosituksista, kun pidän nykyisestä asetelmasta. Syön nyt jo terveellisemmin, kuin aikaisemmin ja haluan silti säilyttää mukana satunnaisen herkuttelun ja muutaman viikonloppuiltaoluen osana onnellista ja tasapainoista elämää, koska sallin sen itselleni mielihyvin ilman, että miettisin, mitä se tekee minulle tai ympäristölle. Eli ehkä hieman itsekästä, mutta silti oma hyvinvointi edellä.
Jo se, että jätin turhan sokerin kokonaan (makeiset, limut ja jäätelöt) 1,5 vuotta sitten, vähensin jo valmiiksi vähäistä alkoholin käyttöä, ylimääräisiä hiilihydraatteja sekä punaista lihaa ja lisäsin tilalle pähkinöitä, täysjyvätuotteita, herneitä ja jopa kasviproteiinivalmisteita, tuntuu selkeästi kropassa ja olo on erilainen. Silti olen yhä henkeen ja vereen kaikkiruokainen ja iloinen siitä, etten ole millekään ruoka-aineelle allerginen.
Näin 40-vuotiaana kun ei ole vielä myöhäistä muutella asioita, niin oletan, että näillä on edes jotain merkitystä eläkeikää ajatellen. Jotain teen ja tein aikaisemminkin mielestäni oikein, kun paino pysyy tasaisena ja vatsakin litteänä ilman treenaamista, vaikka kaikkiruokainen ja satunnainen herkuttelija olenkin ja olut on yksi lempijuomistani. Se, että sen pari vuotta elinikä lyhentyisi loppupäästä siksi, että osaan nauttia elämästä myös ruokapöydässä, on minulle merkityksetön asia, eläkejärjestelmäkin kiittää.
Me ollaan täällä keskusteltu mm. @Perttu_Hamalainen:n kanssa ruokavaliojutuista treenijuttuihin liittyen. Jos kiinnostaa, niin olisi kiva kuulla muiden ruokavalioista ja treeneistä tuossa ketjussa.
Sinkko pisteli ja osteli ainakin pankkeja, Mandatumia, Forzaa ja Ilkkaa. En kehtaa kaikkea kirjoittaa kun en tiedä onko hyvä tavanmukaista julkaista sisältöä.
Nordean investorin uutisissa ainakin näkee ilmaiseksi.
Mutta mikä Kakkosen mielestä voi nousta 50-kertaiseksi?
Kuulin tästä radiosta, enkä muista kuka asiantuntija siellä oli äänessä. Syy tosiaan petokaloihin kertyvät raskasmetallit. Suositus taisi tällä kaverilla olla 200g viikossa petokaloja. Särkeä saisi syödä niin paljon kun haluaa. Tuskin tuo jalokalojakaan koskee. Monet ovat hyönteissyöjiä.
Harmi että omassa lähilätäkössä on merkittävästi vain kuhaa ja ahventa
Ammoisina aikoina talvi yllätti meidät etelän-vetelät useamman kertaa vuodessa. Olen todella pettynyt, että keskellä ilmastomuutos-pöhinää talvi on alkanut yllättää myös pohjoisessa.
Yoon ei esittänyt konkreettisia todisteita Pohjois-Korean toimista. Sen sijaan hän syytti poliittisia vastustajiaan, eli suurinta oppositiopuoluetta Pohjois-Korean kanssa vehkeilystä.
Eteläkorealaisen Yonhap-uutistoimiston mukaan poikkeustilan komentajaksi on nimitetty kenraali Park An-soo, joka on myös Etelä-Korean armeijan ylipäällikkö.
Yonhapin mukaan kenraali Park on kieltänyt parlamentin, poliittisten puolueiden ja yhdistysten toiminnan sekä kieltänyt mielenosoitukset ja lakot.
Yonhapin mukaan Park on myös sanonut, että maan tiedotusvälineet otetaan hallintaan. Määräyksiä rikkovat voidaan pidättää ilman pidätysmääräyksiä ja tuomita sotatilalain mukaisesti.
Raskaasti varustellut poliisijoukot yrittivät estää poliitikkojen pääsyn maan parlamenttiin
Yhteensä 190 poliitikkoa onnistui silti pääsemään parlamenttirakennukseen sisälle. He kaikki äänestivät poikkeuslain kumoamisen puolesta.
Etelä-Korean lain mukaan maan hallituksen on peruttava poikkeuslaki, jos enemmistö maan parlamentin edustajista vaatii sitä. Parlamentissa on yhteensä 300 edustajaa.
Myös Yoonin edustama päähallituspuolue aikoo estää presidentin poikkeuslakijulistuksen.
Puolueen puheenjohtaja Han Dong-hoon kutsui poikkeuslakia ”vääräksi”.
Kauppalehdestä soittelivat juuri, kysäisin heiltä että voiko tulonhankkimismenoina vähentää verotuksessa tilauksen, jolloin esimieheltä oli kysyttävä vastausta. Vastaus: ei voi?!?! En tehnyt kauppoja, koska olen opiskelija, mutta käsittääkseni oikea vastaus olisi ollut kyllä?
Käsittääkseni tämä on “täysin” verottajan tulkinnan varassa eli saattaa saada tai sitten ei. Ja tuohon vaikuttaa varmaankin sijoituskäyttäytyminen. Jos vähennyksen hakija on kk-säästäjä rahastoon, niin tuskin kelpuuttaa, mutta jos näkyy, että olet hyvin aktiivinen esimerkiksi päiväkauppaa tekevä sijoittaja, niin silloin voi jopa mennäkin vähennyksiin.