Seuraa avautuminen työelämästä ja siitä, miten olla itsensä suurin vihollinen.

Vuosien ajan minua vaivasi työasioissa tyydyttymätön nälkä. Halusin aina yhden asiakkaan lisää, vähän korottaa palkkioita ja saada mielenkiintoisempia projekteja. Jos jotain hyvää tapahtui, kykenin nauttimaan siitä puolisen tuntia, kunnes mielessä vilisi jo ideoita seuraavasta askeleesta.
Sitten koittivat huonommat ajat. Silloin katselin lähettämiäni vanhoja laskuja ihmetellen, mitenköhän aiempi ansiotaso ei mukamas riittänyt. Sitä ei osannut arvostaa, ennen kuin sen oli menettänyt.
Pikkuhiljaa asiat kohenivat kahden vuoden ajan ja nyt töissä menee paremmin kuin koskaan. Ainakin paperilla. Palkkiotaso on tyydyttävä ja stabiili, vastuu on kasvanut, työ ei ole kuluttavaa ja nautin poikkeuksellisesta vapaudesta.
Samaan aikaan en ole koskaan saanut töistä yhtä vähän iloa kuin nyt. Asiaa pitkään pohdiskelleena näen, että apeuden takana on kaksi perättäistä ja merkittävää sattumusta tältä syksyltä.
-
Kävin eräässä tapahtumassa, jossa seurasin tarkemmin oman ammattikuntani toimintaa. Järkytyin. Koko ammatti on täysi vitsi. Tapa, jolla monet eturivin ammattilaiset tuosta tapahtumasta kirjoittivat, oli täysin moraalitonta. Minua kuvottaa ajatus kuulua samaan porukkaan. Ehkä sen takia, koska tiedän, että jos haluan edetä ja heidän kanssaan kilpailla, minun täytyisi alentua samalle tasolle.
-
Sairastuin vakavasti ja sain esimieheltäni kohtelua, jota huomaan olevani kykenemätön antamaan anteeksi. On ihmeellistä, miten syvälle sisimpääni on koodattu periaatteita, joiden olemassaolosta en edes tiedä, ennen kuin niitä on rikottu.
Näiden kahden kokemuksen jälkeen pienemmätkin asiat ovat kiristäneet pantaa. Päätyössäni olen osa hitaasti näivettyvää fossiilia, joka keskittyy tappavan tylsään lypsämiseen, samalla, kun innovatiiviset ja ketterämmät kilpailijat menevät kovaa vauhtia ohi. Kaipaisin työympäristöä, jossa saa olla luova ja miettiä, miten maailma muuttuu ja miten olemme osa sitä.
Olen päättänyt odottaa ensi kesään. Jos edelleen jokainen työpäivä tuntuu ilottomalta, on aika etsiä uusia haasteita. Vaihtamisen ilosta ei kuitenkaan kannata hypätä muihin hommiin. Kuten aiemmin sanoin, paperilla asiat ovat nyt varsin hyvin.
Viime päivinä olenkin miettinyt, olenko vain itseni pahin vihollinen. Kun olen siinä pisteessä, missä haluan, olenko alkanut etsimällä etsimään vikoja ja selityksiä sille, miksi olen jälleen tyytymätön?
Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Onko sillä väliä, jos työstä ei saa iloa, jos työ mahdollistaa sen, että pystyy vapaasti nauttimaan muusta elämästä?