Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Rebelsille suositus myös täältä! Se animaatiotyyli ja myös sarjan tietty lapsellisuus tökkii Clone Warsin jälkeen, mutta mitä pidemmälle pääsee sen paremmaksi sarja kehittyy. Yllättävän paljon noita Rebelsin esittelemiä hahmoja ja asioita on hyödynnetty tosiaan näissä uudemmissa sarjoissa.

2 tykkäystä

Muistutus siitä että arjen tutkimuksissa ja maailman ihmettelyssä ei kannata kaikkea ajattelua ulkoistaa koneelle. Edes silloin kun toimittaa sanakirjaa.

7 tykkäystä

Tämä on erinomainen oivallus! :handshake:

Luomme itse itsellemme keinotekoisia rajoja, joissa on mukava pysyä. Sitten selitämme itsellemme että tätä ja tätä ei voi muuttaa. Mieli usein toimii juuri näin.

Kuitenkin jo pikkuinen kokeilu tuo usein valtavia elämyksiä.

Koska palstalla puhutaan sijoittamisesta, niin sananen siitä. Sijoittamisessa tämä näkyy joskus osakkeeseen rakastumisena. Luomme itsellemme keinotekoisesti rajan ettemme voi hylätä osaketta ja etsiä uusia kohteita. Toisinaan rakastumme johonkin keinotekoiseen markkinan rajaukseen, esimerkiksi Hesuliin (onhan se suloinen, ei siinä…) ja jostain syystä emme katso sen ulkopuolelle.

Omalle sijoitusuralleni tämä oivallus oli käänteentekevä, jos ei muuten niin tuottojen muodossa.

Ollaanhan avoimia uusille ajatuksille, arvon kanssasijoittajat! Niin sijoittamisessa, työelämässä, kuin koko elämässä. :grinning:

3 tykkäystä

Pelästyin jo hetken, että Robbe on menny ostamaan jonkun ravintolan.

Paljastuikin, että olikin rehdisti hommissa ovimiehenä :+1:t2:

12 tykkäystä

Joo silloin tuntipalkat ei nouse eli reaaliansiot putoavat. Samoin käy bonukselle, sitä ei makseta jos ei tehdä tulosta. Ei ole onneksi tarvinnut paljoa himmailla vaan on saanut korotella tuntipalkkoja tasaisesti.

Iso suositus täältä kahvikoneelle. Mullisti kahvin juomisen elämyksen ihan täysin.

Ensinnäkin, kannattaa kysyä itseltään tykkäätkö juoda normaalia perus mustaa kahvia vai haluatko nauttia erikoiskahveista? Tämän kysyn siksi, että kalliimmat kahvikoneet tuovat arvoa vain sillä, että niillä voi tehdä erilaisia erikoiskahveja, kun taas halvemmilla kahvikoneilla saat sen perus mustan kahvin parilla napin painalluksella samalla tavalla kuin kallimmassakin koneessa mausta tinkimättä.

Toiseksi, on olemassa erilaisia kahvikoneita. On kahvikoneita, jotka tekevät juoman napin painaluksella. On koneita, joissa joudut tekemään aika paljon itse asioita, esimerkiksi barista kahvikoneet ja koneita joista kahvi tulee kapselista. Eli se kannattaa vielä miettiä, haluaako vain sen mustan kahvin vai haluatko hifistellä kahvin maulla vielä tarkemmin.

Omakohtainen kokemus on se, että ylivoimaisesti helpoimmalla pääsee, kun hankkii halvemman kahvikoneen, josta ei tarvitse kuin painaa käynnistysnappia ja valita minkä kokoisen kahvin haluat. Lähes kaikki muu on extraa, joita ei kuitenkaan tule käytettyä (ellei innostu kahvi hifistelyn ihmeelliseen maailmaan).

Itselläni on tästä versiosta vanhempi malli, kestänyt 5 vuotta eikä ole ollut mitään ongelmia. Samalla laitteella (vanhemmalla versiolla) sai tarvittaessa vaahdotetun maidon päälle ja eri suuttimella saa kätevästi kiehuvan veden teen tekoa varten. En ole toki käyttänyt maitovaahdotinta vuosiin. Tuttavallani on barista kahvikone ja sanonut, että harvoin sillä mitään erikoiskahveja tekee, kun tavoite on juoda vain perus mustaa kahvia.

Lopuksi, jos haluat vaikuttaa kahvin makuun selkeästi, rupeat vain etsimään itsellesi sopivia papuja. Itse tykkään esim. 4 paahtoasteesta. Pavuilla on suuri vaikutus kahvin makuun, eli en henkilökohtaisesti suosittele käyttämään halvimpia kahvipapuja, jos päädyt hankkimaan kahvikoneen, sillä silloin menetät kahvikoneen hyödyn.

Tsemppiä kahvikoneen metsästykseen!

EDIT: Unohdin aiemmin tekstissä mainita, että kahvikoneen miinuspuoli on sen äänekkyys. Kun kone jauhaa papuja, ääni on yllättävän kova. Jos kumppanisi on herkkäuninen ja alat valmistaa kahvia aikaisin aamulla, saatat saada osaksesi kiukkuista palautetta, sillä kone voi helposti häiritä unta.

19 tykkäystä

Kiitoksia vastauksesta. Tosiaan perus kahvia mustana pavuista jauhettuna. Kattelin noita kalliimpia koneita ja huomasin, että niillähän saa tehtyä 20 eri sorttia, mutta eipä niistä toiminnoista itselle mitään lisäarvoa koidu.

Eli sen perus kahvi on samanlaatuista koneen hinnasta riippumatta ? Kuinkas tollasen koneen puhdistus ? Onko niis paljo osia mitä pitää puhdistaa ?

2 tykkäystä

Suosittelen lopettamaan sen riippuvuutta aiheuttavan sekä saastuttavan huumeen käytön.

3 tykkäystä

Näääh. Tuolle kommentille pitäisi antaa miinuspeukkua mikäli vain pystyisi :kissing:

Joku pahe pitää olla ja saisi olla enemmänkin. Olutkaan ei oikein tahdo maistua tätä nykyä :expressionless:

1 tykkäys

Vaikka kahvihuoneella ollaankin, niin voin suositella kyllä taukoa kofeiinista. Kokeiltiin vaimon kanssa taannoin olla pari viikkoa ilman ja hän päätyi lopettamaan kokonaan. Itselleni puolestaan oli silmiä avaavaa kuinka koukuttavaa kofeiini on. Päädyin vähentämään päivittäistä määrää, mutta palasin kahvin kuluttajaksi tauon jälkeen. :coffee:

5 tykkäystä

Tervetuloa kahvihuoneeseen. :coffee:

aesthetic-coffee

18 tykkäystä

Tässä mielestäni paras espressopapu noin 20€/kg hintaluokasta.

2 tykkäystä

En ole ekspertti, mutta:

Kahvikoneen mylly, joka jauhaa pavut niin vaikuttaa toki kahvin makuun, mutta oletan että kahvikoneissa sillä ei ole niin suurta merkitystä. Pystyt säätämään myllyn asetuksia itse kahvikoneessa, eli voit päättää itse kuinka karheaksi mylly jauhaa pavut, joka taas vaikuttaa kahvin makuun —> Joutuu vähän jumppailemaan alussa mikä on juuri itselleen sopiva karheus pavuissa.

Kahvikone itse siivoaa itsensä. Ainut mitä joudut itse tekemään on veden lisääminen, lootan tyhjentäminen välillä johon jauhettu “kiekko” tippuu käytön jälkeen, mahdollisesti tippa-alustan puhdistus (itse käytän erillistä mukia, johon putsattu vesi menee käynnistyksen alussa ja kun laite sammuttaa itsensä) ja mömmöjen lisääminen poistaakseen kalkkeumat koneesta parin kuukauden välein. Eli suurta vaivaa ei käyttäjälle tästä tule, toki ohjeet pitää lukea, jotta ymmärtää miten kone puhdistaa itsensä ja mitä käyttäjä pitää tehdä.

Lyhennettynä:

Kahvi pitäisi olla samanlaatuista. Puhdistus ei ole työlästä. Ei ole paljon osia joita pitää putsata.

2 tykkäystä

No joo kyllä näillä puheilla alkaa tuntua, että koko elämä on yhtä pimeyttä ilman kahvikoneen tuomaa valoa👍 Koneen hankinnan jälkeen saa alkaa vertailemaan papuja.

Toisaalta ihmisten elintavat toksisine ruokavalioineen on suurin syöpien aiheuttaja. Kuinka pitkään Suomessa on varaa maksaa huonosti elävien sairaalakuluille piikki auki? Kyllä yksilön vastuuta tulisi kasvattaa täälläkin.

Itse olen aiemmin ollut tuolla polulla nettomaksajasta sairaalapalvelujen suurkuluttajaksi, mutta tajusin tehdä elämäntapamuutoksia ennen kuin asiat eskaloituivat.

1 tykkäys

Miksi Suomessa on niin paljon kyvyttömiä johtajia johtamassa eri yrityksiä?

Olen lyhyen sijoittajana olemisen aikana pistänyt merkille että tämä on yksi isoimmista syistä miksi Suomessa kaikki sakkaa. Jengiltä puuttuu munaa tehdä asioita.

3 tykkäystä

Miksi korkoa ei laskettu enemmän jos talouskasvusta ollaan huolissaan ja huonostihan euroopalla menne. Mikä on parempi vaihtoehto talouskasvun pönkittämiseen kuin korkojen lasku?

2 tykkäystä

Missä se joulupukkiralli on? Kohta alkaa vuoden lopun tappiolla olevien osakkeiden myynnit ja uskon, että niitä on hesulissa paljon.

15 tykkäystä

Ei taida olla pelkoa Hesulin massiivisista veromyynneistä loppukuun aikana. Pitäisi olla voittojakin alla, eikä pelkkää tappiota :grin:

Kannattaisiko sitten myydä jonakin myöhempänä vuotena :metal: Eli ensin ne kymmenien prosenttien rallit kääritään skibidinä himppeen.

Kyllä koko ruumis on ehtaa pappaa. Lapsenlapset viljelevät noita uudempia slangisanoja, joten pakko se on hiukan uudistua itsekin :smiley:

9 tykkäystä

Nordeaa vaihtuu loppuhuutarissa :moneybag::money_mouth_face::moneybag:

4 tykkäystä