Moikka foorumi!
Siitä on jo jonkin aikaa kun viimeksi kirjoittelin tänne, mutta nyt ollaan niin tärkeän asian äärellä, että on pakko lopettaa radiohiljaisuus.
Oletteko kanssafoorumilaiset huomanneet, että yksi ihmisryhmä – ammattikoululaiset – on lähes täysin unohdettu talouskasvatuksen sekä sijoittamiseen ja säästämiseen liittyvien hankkeiden osalta?
Lukiolaisille ja yläkoululaisille pankit ja muut tahot järjestävät oikein kattavasti erilaisia talouskilpailuja, sijoittajakouluja ja vierailevia puhujia, mutta nämä asiat loistavat poissaolollaan amiksissa.
Kuitenkin juuri ammattikoululaiset tarvitsevat jopa enemmän talousosaamisen kehittämisestä, josta esimerkkinä voidaan pitää maksuhäiriömerkintöjä, mitkä korreloivat vahvasti koulutustason kanssa.
Kirjoitin aiheesta jo kolumnin (Talouskasvatus ammattikouluissa on jätetty heitteille - Viisas raha), mutta olen samalla kehittämässä talouskasvatushanketta, joka on suunnattu nimenomaan ammattikoululaisille.
Hankkeen suunnittelu ja toteutus on jo valmiina, mutta kaipaisin teiltä foorumilaisten osaamista ja intoa hankkeen sisällön kehittämisessä sekä rahoituksen varmistamisessa. Keskustelut ovat jo käynnissä muutamien pankkien kanssa, mutta pohdimme myös yksityishenkilöiden osallistumista hankkeen tukemiseen.
Aion itse sijoittaa omia varojani hankkeen käynnistämiseen. Jos haluat kuulla lisää mahdollisuuksista, laita minulle yksityisviestiä – kerron mielelläni tarkemmin!
Onko kahvihuoneella esittää perusteltuja näkökulmia siitä, miksi ammattikoululaisille ei tällä hetkellä tarjota samoja mahdollisuuksia oppia sijoittamisesta ja vaurastumisesta?
Itselleni tulee mieleen lähinnä käytännön haasteet, kuten aikataulujen ja lukujärjestysten vaihtelevuus eri alojen välillä, mutta muita järkeviä syitä en keksi.