Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Luulen, että ei ollut mistään järjestelmäbugia vakavammasta kyse. Eli veikkaan ettei testausvaiheessa Nordnet ollut ajatellut, että OMXHPI voisi olla useana peräkkäisenä päivänä plussalla, joten nyt sitten tilttasi kun tänäänkin vihersi.

49 tykkäystä

Tässä on viissatasen yhtiöt, joissa on korkeimmat P/S-luvut :slight_smile:

https://x.com/KoyfinCharts/status/1874837314112979155
image

4 tykkäystä

Kyllä! Ja vielä isoin allokaatio :smile: :smile: :smile:

Opponointi on ihanaa. :smiling_face_with_three_hearts:

"

"

https://x.com/vontuchman/status/1875171384675950662

Let’s get ready to rumbleeeeeee ding ding

7 tykkäystä

Mallisalkun lisäys ja negari. Nimeä ikonisempi kombo :smiley:

image

(Älyllisen rehellisyyden nimissä täytyy mainita, että analyytikko ennusti Qt:lle negaria)

66 tykkäystä

Tekis mieli ostaa Nestettä vielä perjantai-illan kunniaksi. Oonkohan mä nyt astumassa miinaan?

Kun olihan tuossa näköjään tullu vähän talletuskorkoa käyttötilillä makaavalle käteisellekin Nordeassa. Heti hilpeälle mielelle sai.

4 tykkäystä

Tämähän nyt ei toki missään nimessä pidä paikkaansa, mutta muuten ihan mukavaa pohdintaa.

9 tykkäystä

Tekoäly todistetusti toimii… luottoni tekoälyyn kasvoi rutkasti. :smiley:

1 tykkäys

Perustele toki miksi ei pitäisi paikkaansa…

Vuokrausbisneskin perustuu juuri siihen, että kulut ovat pienemmät versus saatu tuotto.
Vuokranantaja tekisi suoranaista hyväntekeväisyyttä, jos väitteesi “vuokralla asuminen
on halvempaa” pitäisi kutinsa.

1 tykkäys

Tämä ei kyllä Pekkaa X:ssä seuranneena yllättänyt yhtään :smiley:

En ole erityisen vakuuttunut hänen osakepoimintataidoistaan, koska hyvät tuotot ovat tulleet siitä, että hän on ollut pitkään bullerona isoihin teknoihin. Tämä on voinut ihan hyvin olla lähinnä tuuria ja onnistunutta performance chasingia.

Hänen juttujaan on mukava lueskella ja selvästi hän tietämyksensä erityisesti IT:stä on hyvä, mutta analyysi ja perustelut jää melko pintapuolisiksi etenkin siihen nähden, että hän poimii osakkeita maailman tehokkaimmin hinnoitellulta markkinalta.

30% Nasdaq
Indeksien kuningas, täynnä maailman parhaita teknologiayhtiöitä (Applet, Googlet, Nvidiat, Teslat jne). Miksi ihmeessä tätä EI olisi salkussa? Hurjaa on ollut tahti viimeiset kaksi vuotta (ja myös viimeiset 50 vuotta).

• Tässä ajateltu sijoitushorisontti on vain yksi vuosi ja mitä pidemmäksi aikaa sijoittaisin (kädet sidottuna), sitä suuremman osan salkusta laittaisin Nasdaq-indeksiin.

Edit. Itseasiassa eihän Pekan tuotot ihan niin vaikuttavat olekaan kuin muistelin. Hän vain vertaa dollareina laskettaviin hintaindekseihin. Onhan maailma ja ACWI indeksejä seuraavien ETF:ien voittaminen hieno suoritus osakepoimijalle, mutta jenkkiteknoihin sijoittavalle paremmin sopivat vertailukohdat SP500 ja Nasdaq100 etf:t menevät kyllä selvästi edelle.

14 tykkäystä

En muuten ota kantaa mutta hänhän taitaa olla erittäin teknopainotteinen sijoittaja. Voihan se olla että hän osaa panostaa sillä puolella aina oikeaan hevoseen - tosin mitäpä tämä indekseihin liittyy :man_shrugging:

Oletan saavani kokeneelta konkarilta 2025 oikein kunnolla pataan mutta ‘Pitäähän unelmia olla. Joskus ne voivat jopa toteutua, tavalla tai toisella.’ - Muumipeikko

:rocket: :rocket: :rocket:

2 tykkäystä

Podcastissä Kästi & Keskiväli käsiteltiin tätä kysymystä ja perusteltiin miksei vuokra-asuminen ole välttämättä kalliimpaa. Kannattaa kuunnella! Iso suositus tuolle jaksolle ja sijoituskästille muutenkin. :+1:

5 tykkäystä

En tiedä onko tämä kuinka yleistä, mutta itselleni vuokralla asuessa on psykologisesti helpompi elää hieman vaatimattomammissa puitteissa, ja säästöä syntyy myös sitä kautta. Jos hankkisin oman asunnon olisi se varmasti nykyistä luukkuani suurempi, prameampi ja sitä pitäisi olla puunaamassa koko ajan.

25 tykkäystä

Nyt vajaan vuoden vuokralla asuttua allekirjoitan tuon täysin! En tod. hyväksyisi kaikkia näitä tapetointeja ym. omassa asunnossani. Toisaalta harmillista tuhlata elämäänsä semmoisessa asunnossa, joka ei oo just eikä melkein. :see_no_evil:

5 tykkäystä

Tämän allekirjoitan täysin, mutta kun kyse oli omistusasumisesta vs. vuokra, vertaisin kuitenkin
saman tason kämppää…

Vuokralla asumisessa on tosiaan puolensa ja se kannattaa, jos olet vähänkään liikkuvampaa
sorttia. (asunnon vaihto helpottuu huomattavasti)

Alkuperäisessä debatissa, joka oli toisessa ketjussa, väitettiin vuokra-asumisen olevan
halvempaa, tämä ei kyllä pidä paikkaansa…

Vuokranantajalla on yleensä jokin tuottovaatimus asunnolleen ja tämän tuottovaatimuksen
verran säästää ainakin teoriassa, jos saman kämpän ostaa itselleen.
Tunnen muutaman asuntosijoittajan ja heidän tuottotavoitteensa on 10% luokkaa kuukausittaisten kulujen päälle.
Tästä voin päätellä, että saman kämpän saisin itse noin 10% pienemmillä kuluilla per
kuukausi, jos hankkisin sen itselleni.

Toki tässä on otettava huomioon se, että vuokranantajalla on vastuu esim asunnon laitteista.
Jos vaikka jääkaappi tai liesi hajoaa, olet omistajana siitä itse vastuussa. Nämä kuluerät voivat
syödä pahastikin asuntosijoittajan tienestiä kohdalle sattuessaan.

5 tykkäystä

Vuokralla asuessa ei tarvitse stressata jonkun putkiremontin tai muun vastaavan rahoittamisesta. Ja tähän asti on saanut asumistukea työttömäksi jäädessään tilillä olevasta omaisuudesta riippumatta. Eikä ole tarvinnut huolehtia asuntolainan vähennyksistä.
Sille stressille voi kukin laskea oman hintansa.

2 tykkäystä

Huolehtia asuntolainan vähennyksistä? Ilmeisesti siitä vuokrasta ei tarvitse sitten huolehtia

En ainakaan Helsingistä ostaisi omakseni jotain yksiötä. Sen verran pieniä ovat vuokrat suhteutettuna asuntojen hintoihin/lyhennyksiin, ettei yhtälöä saa oikein toimivaksi. Täällä kehyskunnassa pienen perheasunnon osto on ollut peliliike. Markkinavuokraa pienemmällä lyhennyksellä on viimeiselle riville jäänyt plussaa ihan reilusti ja asumismukavuus varmasti paremmalla tasolla kuin jos asuisi jossain vuokrakasarmin keskellä

Mutta elämäntilanteestahan nämä asiat monesti riippuvat missä asutaan

5 tykkäystä

Samalla verukkeella ostin itsekin asunnon stadista. Hyvä diili.

1 tykkäys

Mä oon varmaan outo. Mulla on sijoitusasunto ja asun itse vuokralla. Tämä on muotoutunut liikkuvan elämäntyylini vuoksi. Nyt olen rauhoittunut mutta en oikeastaan voisi tyytyväisempi ratkaisuihini olla. Ylimääräiset fyrkat on syydetty ‘hesuli-kaivoon’. Mulla on paita päällä, ruokaa kaapissa, auto katoxessa ja sauna lämpiää, nenä tosin vuotaa, jos nyt kansalliseen tyyliin jonkin asian tulee olla pielessä. Ja jos hesuli joskus palkitsee minut, ostan parempaa wc-paperia.

31 tykkäystä

Verukkeella? Ainahan sitä saa ostettua sen lähiön putkiremppakohteen ym sopivaan hintaan sieltä helsingistäkin

Laitan pirtin myyntiin varmaan kohtapuolin. Kerron myöhemmin miten kävi

2 tykkäystä

Auto syöksynyt väkijoukkoon joulutorilla Saksassa

Ainakin 10 kuoli au­toi­li­jan ajettua vä­ki­jouk­koon New Or­lean­sis­sa

Tesla räjähti Trump-hotellilla Las Vegasissa

Miksi joulutori iskussa ei mainittu, että auto oli BMW? Tai että New Orleansin iskussa käytettiin Toyotaa? Mutta jokainen suomalainen media mainitsi otsikossa, että Tesla räjähti. Tämä ei edes johtunut autosta vaan, että se oli lastattu kotitekoisella pommilla.

Onko Tesla tehnyt jotain pahaa suomalaisille medioille, vai onko tavalliset autopommit jenkeissä jo normaaleja, että kukaan ei avaa niitä uutisia?

28 tykkäystä