Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Minulla on Steamin mukaan Path of Exilessä pelitunteja noin 5800, ja tuosta puuttuu vielä osa peliin kerrytetyistä tunneista kun aikoinaan tuli pelattua stand-alone clientin kautta. Open betasta lähtien tuota pelannut, ja nyt Path of Exile 2:n early accessia olen pelannut sen minkä olen kiireiltä ehtinyt. En ole ihan varma olenko käyttänyt aikaa enemmän Path of Exileen vai World of Warcraftiin vuosien saatossa, veikkaan että Path of Exile on mennyt jo ohi WoW:sta.

Mitä Eloniin tulee niin kovin aktiivisesti en ole hänen juttujaan kuunnellut, mutta ihan fiksulta kaverilta on vaikuttanut sen vähän mitä olen kuunnellut. Pienellä varauksella aina toki suhtautunut. Mutta tämän Path of Exile 2 streamin perusteella on ilmiselvää, että Elonin PoE2 tili on ostettu ja hänellä ei ole mitään käsitystä koko pelistä ja sen mekaniikoista. Ja tuon tason Hardcore hahmo noilla “geareilla” vaatisi että early access julkaisusta lähtien on pelattu keskimäärin vuorokaudessa noin 12 tuntia ja samalla pitää tietää oikeasti mitä tekee. Jos Elon on valmis valehtelemaan näin mitättömässä asiassa ja esittää olevansa ammattilainen jossain niche ARPG pelissä, niin mistä muusta hän on valmis valehtelemaan ja kuinka paljon hänen sanomisiinsa voi oikeasti luottaa? Jokainen tehköön tästä omat johtopäätöksensä.

33 tykkäystä

Pelaajat on sen verran tietäväisiä omista peleistään että on rankkaa aliarviointia koittaa viilata linssiin. Politiikassa ja bisneksessä ilmeisesti helpompaa siinä mielessä. Huvittavaa sinällään, eikös sen ajattelis menevän toisinpäin. :smile:

21 tykkäystä

“Ketä kiinnostaa jotkut hiton Elonin pelistreamit”. Moni katsoo niitä lähinnä koska Elon järjestään “vuotaa” jotain uutisia SpaceXn jutuista pelatessaan. Kaikki kyllä tietävät että Elon ei ole mikään superpelaaja eikä sillä ole aikaa jauhaa noita jauhamista vaativia pelejä itse niin paljoa että miehet ovat tuossa tunessa mitä Streamissa näkyy.

Eli nämä “paljastukset” siitä että Elon on nubu uuden pelin kanssa ei ole mikään paljastus. Kaikki tietävät. Ja kaikki tietävät että sillä on oma palkkalistoilla oleva jauhaja tai pari jotka järjestää accoja. Siitä voi vähän vittuilla että hei, tämä on naurettavaa, mutta jos kaverilla on pinkkaa ja pokka pitää niin mitä sitten…

Eli nämä videot tästä “Elon ei osaa pelata Path of Exile 2:sta koska ei ole pelannut sitä paljoa” ovat “niin, ja aurinko nousee huomenna ja vesi on märkää”-tasoa. Selvästi oli paljon tutumpi Diablon kanssa (ja osasi pelata sitä keskitasoa paremmin) mutta kun kansa on “pah diablo” ja suositteli PoE2:sta josta pelaajat keskimäärin pitävät enemmän, piti Elonin tietenkin pelata sitäkin. Ja sen sijaan että olisi pelannut tyyliin “hei olen nubu, opetellaanpa tätä streamissa” piti esittää että tämäkin on hanskassa. Osaa se mekaanisesti pelata tämäntyyppisiä pelejä ihan hyvin, mutta jos ei ole 1000 tuntia lasissa jauhamista niin on totta kai kujalla yksityiskohdista.

Ja kyllä, aika heikkoa esittämistä että tämäkin peli on hanskassa, ei pitäisi oikeasti olla tarvetta…

7 tykkäystä

Minusta uutisoinnissa on kyse vain tästä. Miksi Elon Musk valehtelee näin vähäpätöisestä asiasta josta jää vielä varmasti kiinni. Minusta tälläinen kertoo paljon ihmisen luonteesta.

33 tykkäystä

En kovin tarkkaan seuraa herran touhuja, mutta tuntuu että hänen tapana on työntää lusikka vähän joka soppaan, välittämättä seurauksista, kun tuskin tämäkään “kansa raivostui” tapahtuma johtaa yhtään mihinkään. Jotkut tahdot nauraa/kiukuttelee herran toilailuille jonkin aikaa, mutta siitä huolimatta koirat räksyttää ja karavaani kulkee. Hetken taas paistattelee otsikoissa ympäri maailman, ja tunnettuus eikun lisääntyy. En vertaa ollenkaan näitä kahta herraa, mutta Vesa Keskinen oli aikoinaan ties missä kohussa mukana, mutta niin vaan vuodesta toiseen monen eurot ropisee kyläkaupan tilille. Mies itsessään on iän ja perheen myötä rauhoittunut ja hyvä niin.

2 tykkäystä

Suurin tragedia tuossa nykyisessä Muskeilussa on hänen statuksensa maailman kuuluisimpana Asbergerina. Muutama vuosi sitten hänellä oli potentiaalia olla sellainen autistien oma Martin Luther King/Malcolm x. Maailman rikkain mies asuttamassa marsia, taklaamassa ilmastonmuutosta ja menestymällä juurikin noilla nepsy-erityisyyden vahvuuksilla: näkemällä asiat laatikon ulkopuolelta ja olemalla välittämättä yhteiskunnan normeista. Hän oli hieno roolimalli nuorille autisteille joita yleensä yhdistää yksi asia: todella vahva ulkopuolisuuden ja epäonnistumisen tunne. Nykyistä versiota Muskista on vähän hankala nostaa jalustalle. “Ole juuri niinkuin olet niin sinullakin on mahdollisuus päätyä narkkaavaksi Trumpin henchmeniksi!”

31 tykkäystä

Päivän muisteluhetki, erityisesti Nvidian ajattelin varmaan tuolloin olevan kuplassa. :smiley:

https://x.com/StockMKTNewz/status/1877938164943163803
image

9 tykkäystä

kuva

28 tykkäystä

Eikö OMXHPI ole hieman harhaanjohtava indeksi kun vuodesta 2017 tähän päivään asti on kuitenkin osinkoja maksettu. OMXHGI antanee todellisemman kuvan Helsingin pörssin kokonaistuotosta.

7 tykkäystä

Jos nyt vielä hieman puhutaan Elon Muskista ja miksi Elon teki noin tai tekee näin, niin tässä vastaus kaikkiin kysymyksiin:

4 tykkäystä

There were no signs

4 tykkäystä

On ja antaisi, mutta se ei minua pääosin osinkoja vieroksuvana sijoittajana lohduta :upside_down_face:Samassa ajassa SP500 osingot uudelleeninvestoituna olisi tuottanut 180% vrt. OMXHGI:n 32%

1 tykkäys

Miksi työhaastatteluista yritetään tehdä nykyään niin monimutkaisia?
Kerroitko työhaastattelussa ikäsi ja harrastuksesi? Ei olisi kannattanut | Kotimaa | Yle

Minä olen aina lörpötellyt oman ikäni, harrastukseni, perhetilanteeni ja kaiken muunkin työtehtävän kannalta epäoleellisen. Kysymättä ja kysyttäessä. Minusta työhaastattelu on tilanne, missä puolin ja toisin pyritään luomaan hyvä luottamus ja käsitys siitä, että sovitaanko toisillemme. Minusta siinä ei voita mitään, että alkaa vältellä iästä ja harrastuksista puhumista. Se on sitten eri asia jos oikein henkilökohtaisuuksiin mennään, mistä työpaikalla ei muutenkaan haluaisi työntekijöiden kanssa keskustella.

26 tykkäystä

Tästä olen aivan samaa mieltä. Toki riippuu aika paljon paikasta, ihmisestä ja vastapuolestakin mitä työhaastattelussa tulee kerrottua, mutta olen kyllä kertonut kaikki mainitsemasi asiat itsekin.

En tiedä haluaisinko itse palkata ihmistä joka haastattelussa ei vastaa kysymyksiin vaan vetoaa yksilönsuojaan asioissa jotka ovat täysin tavallisia (perhesuhteet, harrastukset). Mielikuvaksi muodostuu tällöin mielestäni turhan omanarvontuntoinen nipottaja. Tietenkään mistään perheenperustamissuunnitelmista, sairauksista yms. ei ole järkevää puhua.

Kuten kirjoitit, työhaastattelu on tilanne jossa luodaan ja myydään toiselle mielikuva itsestä. Se on helpointa luoda samaistuttavien asioiden kautta, perhesuhteet ja harrastukset ovat juuri tällaisia.

Edit:

Eiköhän tilanne olisi tuossa kohtaa win-win. Näissä on harvoin työnantajalla juurikaan hävittävää.

18 tykkäystä

Kerro, ketä ”finfluensseria” seuraat

@Verneri_Pulkkinen, vielä hetken saa odottaa, että vaikuttaa täälläkin. :slight_smile:

4 tykkäystä

Artikkellissa oli surkeat neuvot työuran alkupuolella olevalle työnhakijalle. Miten työnhakija luo luottamuksen ja kertoo itsestään jos ei työn ulkopuolisen elämän kautta? Usein harrastukset kertovat ihmisestä tosi paljon. Eräskin asentaja olisi jäänyt palkkaamatta, jos ei olisi kertonut mitä vapaa-ajallaan oli rakennellut. Lopulta henkilö osoittautui todella hyväksi työntekijäksi.

Oman kokemuksen mukaan niitä ”by the book” tyyppejä ei haluta työyhteisöön. Työssä joissa täytyy osata soveltaa oppimaansa ei pääse pitkälle pelkkää tekstiä toistamalla.

Työhaastattelut ajattelen molemmin puolisina myyntitilaisuuksina. Hyvien puolien korostaminen, luottamuksen herättäminen ja itsensä myyminen uskottavasti ovat tuoneet minulle menestystä työnhaussa. Aina ei tarvitse olla teknisesti paras hakija vaan tehtävään sopivin.

14 tykkäystä

Tämähän on kuin suoraan “pelimiehen” pelikirjasta. Luin joskus pienen PDF-muotoisen kirjasen naisten iskemisen taktiikoista. Tästä on aikaa jo 20 vuotta. Mieleen on jäänyt ohje, jossa keskustelualueet jaettiin eri kehiin: Karkeasti ulkokehällä puhuttiin ympäröivästä todellisuudesta (klassinen esimerkki säästä), sisäkehällä yksityisyyden piiriin kuuluvista asioista (koti, harrastukset, mieltymykset, tunteet). Jotta pelimies saisi toivomansa läpimurron aikaan, hänen on välttämättä saatava keskustelu yksityisyyden alueelle. Aina kun iskutapahtuma on päätynyt toivottuun lopputulokseen, on joka tapauksessa jossain vaiheessa siirrytty ulkokehältä sisäkehälle. Normaalisti asiat tapahtuvat luonnostaan, mutta pelimiehen tulee tiedostaa tämä pariutumisen dynamiikka ja jouduttaa keskustelun ajautumista sisäkehälle.

7 tykkäystä

Jaan myös yhden kokemuksen. Rekrytoinnissa oli päädytty valitsemaan paras hakija, noin 35-vuotias nainen. Kun sitten hänet vielä kutsuttiin viimeiseen haastatteluun ja allekirjoittamaan sopimus, hän tuli paikalle vaikean näköisenä ja kertoi, että on raskaana ja ymmärtää kyllä, jos halutaan valita joku toinen henkilö. Ei valittu ketään muuta vaan hänet ja hänelle kerrottiin, että olet nainen juuri siinä iässä, missä lapset tehdään. Kiitettiin myös siitä, että toi asian esille etukäteen, jolloin oli mahdollisuus valita se toiseksi paras hakija määräaikaiseksi hänen loppuraskautensa ja vanhempainvapaan ajaksi. Saatiin sitten aikanaan töihin todellinen ammattilainen ja luottamus oli rakennettu avoimesta vuorovaikutuksesta jo alusta alkaen. Kaikki voittivat.

Jos työnantajan edustaja ei valitse teitä sellaisena kuin olette haastattelutilanteessa, niin ei se työskentelyaika tule olemaan kovin hedelmällistä jatkossakaan, jos olette jättäneet joitain asioita kertomatta.

41 tykkäystä

Joillekin ikä ja harrastuksen ovat juuri niitä henkilökohtaisuuksia, joista ei kenenkään tarvitse työhaastattelussa tai yhteisössä puhua yhtään mitään. Jos työnantaja ei palkkaa minua siksi, että en halua kertoa harrastuksistani tai iästäni, ei kyseinen työpaikka ole minua varten.

2 tykkäystä

Iän pystyy päättelemään cv:stä ja naamasta, niin en ymmärrä miksi se on arka aihe. Tuntuu että lähinnä ikäkriisissä elävät välttelevät iän ääneen sanomista.

17 tykkäystä