Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Päivän muisteluhetki, erityisesti Nvidian ajattelin varmaan tuolloin olevan kuplassa. :smiley:

https://x.com/StockMKTNewz/status/1877938164943163803
image

9 tykkäystä

kuva

28 tykkäystä

Eikö OMXHPI ole hieman harhaanjohtava indeksi kun vuodesta 2017 tähän päivään asti on kuitenkin osinkoja maksettu. OMXHGI antanee todellisemman kuvan Helsingin pörssin kokonaistuotosta.

7 tykkäystä

Jos nyt vielä hieman puhutaan Elon Muskista ja miksi Elon teki noin tai tekee näin, niin tässä vastaus kaikkiin kysymyksiin:

4 tykkäystä

There were no signs

4 tykkäystä

On ja antaisi, mutta se ei minua pääosin osinkoja vieroksuvana sijoittajana lohduta :upside_down_face:Samassa ajassa SP500 osingot uudelleeninvestoituna olisi tuottanut 180% vrt. OMXHGI:n 32%

1 tykkäys

Miksi työhaastatteluista yritetään tehdä nykyään niin monimutkaisia?
Kerroitko työhaastattelussa ikäsi ja harrastuksesi? Ei olisi kannattanut | Kotimaa | Yle

Minä olen aina lörpötellyt oman ikäni, harrastukseni, perhetilanteeni ja kaiken muunkin työtehtävän kannalta epäoleellisen. Kysymättä ja kysyttäessä. Minusta työhaastattelu on tilanne, missä puolin ja toisin pyritään luomaan hyvä luottamus ja käsitys siitä, että sovitaanko toisillemme. Minusta siinä ei voita mitään, että alkaa vältellä iästä ja harrastuksista puhumista. Se on sitten eri asia jos oikein henkilökohtaisuuksiin mennään, mistä työpaikalla ei muutenkaan haluaisi työntekijöiden kanssa keskustella.

26 tykkäystä

Tästä olen aivan samaa mieltä. Toki riippuu aika paljon paikasta, ihmisestä ja vastapuolestakin mitä työhaastattelussa tulee kerrottua, mutta olen kyllä kertonut kaikki mainitsemasi asiat itsekin.

En tiedä haluaisinko itse palkata ihmistä joka haastattelussa ei vastaa kysymyksiin vaan vetoaa yksilönsuojaan asioissa jotka ovat täysin tavallisia (perhesuhteet, harrastukset). Mielikuvaksi muodostuu tällöin mielestäni turhan omanarvontuntoinen nipottaja. Tietenkään mistään perheenperustamissuunnitelmista, sairauksista yms. ei ole järkevää puhua.

Kuten kirjoitit, työhaastattelu on tilanne jossa luodaan ja myydään toiselle mielikuva itsestä. Se on helpointa luoda samaistuttavien asioiden kautta, perhesuhteet ja harrastukset ovat juuri tällaisia.

Edit:

Eiköhän tilanne olisi tuossa kohtaa win-win. Näissä on harvoin työnantajalla juurikaan hävittävää.

18 tykkäystä

Kerro, ketä ”finfluensseria” seuraat

@Verneri_Pulkkinen, vielä hetken saa odottaa, että vaikuttaa täälläkin. :slight_smile:

4 tykkäystä

Artikkellissa oli surkeat neuvot työuran alkupuolella olevalle työnhakijalle. Miten työnhakija luo luottamuksen ja kertoo itsestään jos ei työn ulkopuolisen elämän kautta? Usein harrastukset kertovat ihmisestä tosi paljon. Eräskin asentaja olisi jäänyt palkkaamatta, jos ei olisi kertonut mitä vapaa-ajallaan oli rakennellut. Lopulta henkilö osoittautui todella hyväksi työntekijäksi.

Oman kokemuksen mukaan niitä ”by the book” tyyppejä ei haluta työyhteisöön. Työssä joissa täytyy osata soveltaa oppimaansa ei pääse pitkälle pelkkää tekstiä toistamalla.

Työhaastattelut ajattelen molemmin puolisina myyntitilaisuuksina. Hyvien puolien korostaminen, luottamuksen herättäminen ja itsensä myyminen uskottavasti ovat tuoneet minulle menestystä työnhaussa. Aina ei tarvitse olla teknisesti paras hakija vaan tehtävään sopivin.

14 tykkäystä

Tämähän on kuin suoraan “pelimiehen” pelikirjasta. Luin joskus pienen PDF-muotoisen kirjasen naisten iskemisen taktiikoista. Tästä on aikaa jo 20 vuotta. Mieleen on jäänyt ohje, jossa keskustelualueet jaettiin eri kehiin: Karkeasti ulkokehällä puhuttiin ympäröivästä todellisuudesta (klassinen esimerkki säästä), sisäkehällä yksityisyyden piiriin kuuluvista asioista (koti, harrastukset, mieltymykset, tunteet). Jotta pelimies saisi toivomansa läpimurron aikaan, hänen on välttämättä saatava keskustelu yksityisyyden alueelle. Aina kun iskutapahtuma on päätynyt toivottuun lopputulokseen, on joka tapauksessa jossain vaiheessa siirrytty ulkokehältä sisäkehälle. Normaalisti asiat tapahtuvat luonnostaan, mutta pelimiehen tulee tiedostaa tämä pariutumisen dynamiikka ja jouduttaa keskustelun ajautumista sisäkehälle.

7 tykkäystä

Jaan myös yhden kokemuksen. Rekrytoinnissa oli päädytty valitsemaan paras hakija, noin 35-vuotias nainen. Kun sitten hänet vielä kutsuttiin viimeiseen haastatteluun ja allekirjoittamaan sopimus, hän tuli paikalle vaikean näköisenä ja kertoi, että on raskaana ja ymmärtää kyllä, jos halutaan valita joku toinen henkilö. Ei valittu ketään muuta vaan hänet ja hänelle kerrottiin, että olet nainen juuri siinä iässä, missä lapset tehdään. Kiitettiin myös siitä, että toi asian esille etukäteen, jolloin oli mahdollisuus valita se toiseksi paras hakija määräaikaiseksi hänen loppuraskautensa ja vanhempainvapaan ajaksi. Saatiin sitten aikanaan töihin todellinen ammattilainen ja luottamus oli rakennettu avoimesta vuorovaikutuksesta jo alusta alkaen. Kaikki voittivat.

Jos työnantajan edustaja ei valitse teitä sellaisena kuin olette haastattelutilanteessa, niin ei se työskentelyaika tule olemaan kovin hedelmällistä jatkossakaan, jos olette jättäneet joitain asioita kertomatta.

41 tykkäystä

Joillekin ikä ja harrastuksen ovat juuri niitä henkilökohtaisuuksia, joista ei kenenkään tarvitse työhaastattelussa tai yhteisössä puhua yhtään mitään. Jos työnantaja ei palkkaa minua siksi, että en halua kertoa harrastuksistani tai iästäni, ei kyseinen työpaikka ole minua varten.

2 tykkäystä

Iän pystyy päättelemään cv:stä ja naamasta, niin en ymmärrä miksi se on arka aihe. Tuntuu että lähinnä ikäkriisissä elävät välttelevät iän ääneen sanomista.

17 tykkäystä

Minäkin tykkään tuoda työhaastattelussa mielelläni harrastukseni ilmoille, jos niitä kysytään, listaanhan ne kuitenkin jopa CV:hen, samoin kun ikäni, joten niitä ei välttämättä tarvitse edes kysyä.

Olisi ihan mukava kertoa harrastavansa pörssisijoittamista, Japania ja kokeellisen musiikin tekemistä aikaisemmin mainitun maan innoittamana. Pari jälkimmäistä ei ehkä tavallisimpia nelikymppisen keski-ikäisen miehen harrastuksia, mutta tykkään keskustella kyseisestä aihekolmikosta ja tarpeen tullen linkittää vaikka Soundcloud-sivuni työhaastattelun päätteeksi. :slight_smile: Rento ilmapiiri työhaastattelussa olisi juuri ihanteellista ja siitä saisi molemmat osapuolet kivan fiiliksen.

Mitä itse CV:hen tulee, niin olen laatinut ne kolmella eri kielellä ja hieman rennommalla otteella, kun sellaisiahan ne nykypäivänä pitäisi ollakin. Asiallinen ja selkeä, mutta myös erottuva ja mieleenpainuva.

1 tykkäys

Kai se osaaminen kuitenkin ratkaisee? Ei mun harrastuksista puhuminen?

1 tykkäys

Itsellä ratkaisee rekrytointitilanteessa asenne. Osaamista opit työtä tehdessä, asenteen kehittäminen vaatii paljon enemmän. Käsitys asenteesta muodostuu henkilön yleisilmeestä ja ennen kaikkea siitä, miten keskustelu lähtee rakentumaan.

Minulle henkilökohtaisesti olisi tosi iso kynnys rekrytoida omaan yritykseeni henkilöä, joka heti vastaa, että harrastukseni eivät kuulu sinulle. Äkkiä tulisi mieleen, että minkälainen jäärä tämä henkilö on ja minkälaisiin haasteisiin hänen kanssa työtehtävissä joutuisin.

Edit: Ja tarkennettakoon, että itselle on ihan sama mitä henkilö harrastaa. Sen takia en jättäisi rekrytoimatta.

42 tykkäystä

Pakistanilainen lentoyhtiö Pakistan Airlines on ollut lentokiellossa Eurooppaan pitkän aikaa mm. lentoturvallisuuden puutteiden vuoksi. Yhtiö on viimein päässyt pannasta ja juhlisti Euroopan lentojen alkamista juhlallisella mainoksella.

Uskon lentoyhtiön saaneen Eurooppalaisen kohderyhmän huomion täydellisesti. :+1:

46 tykkäystä

Onko jollain ihan oikeasti varaa Suomessa vastata työhaastattelussa harrastekysymykseen, että se on yksityisasia? :smiley:

Siis käytät ihan valtavan ajan ja vaivan siihen, että hiot ensin cv:n, luot - ehkä jopa yrityskohtaisen - hakukirjeen cv:n kylkeen, joissain paikoissa lähetät tähän päälle ehkä videolla esittäytymisen (:face_vomiting:), tutkit firman, stalkkaat mahdolliset haastattelijat ja yrityksen johdon jäsenet netissä pienen etulyönnin toivossa, mietit mahdollisiin tenttauskysymyksiin vastaukset (jos on), käyt sähköpostilla viestittelyt ja mahdolliset videopuhelut sekä paikan päällä fyysisesti (itsellä oli 2 videopuhelua ja 3 fyysistä tapaamista…) ja muu mahdollinen rumba, mutta olet valmis myymään homman kilpailijalle noin halvalla?

Tavallaan myös ymmärrän jollakin tasolla tuon, koska olen hyvin tarkka pitämään esim. Sairauspoissaolojen syyt ja henkilökohtaiset asiat yksityisenä, enkä koskaan utele tai jaa toisten asioita, jos sattuisivat omasta halusta höpöttämään. Mutta jos siellä pöydän toisella puolella nyt istuisi henkiseltä tasoltaan ja luonteeltaan sellainen viimeisiä suuhengityksiä vetävä tai osmankäämiäkin pölyisempi kaveri, joka mahdollisesti katsoisi jonkin poikkeavan harrastuksen ”outona”, niin yksinkertaisesti valehtelet jotain yleistä soopaa ja pidät sen fengshuin yllä…

31 tykkäystä

Onneksi itelläkin on sen verran päässä vikaa, ettei yksityisyyskysymykset häiritse tai ahdista. Selviää helpolla. Pitemmän päällekin se on aina hyvä olla avoin ja oma itsensä niin kuin vain pystyy.

Viimeisimmässä onnistuneessa työhaastattelussa kysyttiin harrastuksista ja päädyttiin vartin verran keskustelemaan Starcraft 2 -pelistä. Paikka tuli, kuulemma peli tuki hienosti multitaskaamista ja kokonaisuuden hallitsemista ja kyllähän se hienosti tukikin. Itekkin kyllä luulin ettei paikkaan ole toivoakaan kun moisesta jäätiin mölisemään. :+1:

Sama juttu saikkujen suhteen, aina on tullut oltua avoin niin toinenkin osapuoli tietää missä mennään. Tietenkin tiettyyn rajaan asti. Saikkupuheluihin itsekin vastailleena, ei se oikeastaan ketään palvele että jäädään liikaa selvittämään aineenvaihdunnan toimivuudesta…

22 tykkäystä