Jokaviikkoinen kaava:
Ma: -2 %
Ti: -3 %
Ke: -1,5 %
To: -2 %
“Väliaikaista laskua vaan.”
Pe: +0,2%
“Härkä on irti!”
Jokaviikkoinen kaava:
Ma: -2 %
Ti: -3 %
Ke: -1,5 %
To: -2 %
“Väliaikaista laskua vaan.”
Pe: +0,2%
“Härkä on irti!”
Noin 1,5 vuotta sitten joku Inderesin foorumilla mainitsi, että 1000 € rahastosijoituksella saa Lähitapiolan vakuutusmaksuja alemmas. Autovakuutus laski tällä tonnin sijoituksella muistaakseni 8%, ja tuotto Ameriikan rahastosta on tuonut viivan alle sitäkin enemmän.
Iso kiitos siis tälle foorumilaiselle, jonka nimimerkkiä en valitettavasti muista.
Foorumin nuoremmille junnuille tämä ei ehkä aukea, mutta me hieman vanhemmat ymmärretään kyllä, miksi suojakuorilla tuon puhelimen kohdalla suojattiin kaikkea muuta, kuin itse puhelinta.
Juha Varis ja viesti laiskasta Helsingin pörssistä
Tämä alkaa olla kyllä hyvin hyvin väsynyttä paskaa. Mutta ihan sama, kynnetään ja mörnitään naama turpeessa vaikka 30 -luvulle asti, kun salkku on nollissa voi alkaa vaikka kerätä postimerkkejä.
Luovutan Hesulin suhteen pohjilla ja myyn kaikki, ennen huimaa käännettä ja meganousuja. Sitten sijoitan kaikki jenkkeihin, jossa uutena normaalina on ikuinen alisuorittaminen.
Joo vielä tulee se aika jolloin myydään Outokummut ja Nokiat 0,5€ kurssiin ja ostetaan paikka Nvidiaan 2000$:n pinnasta, juuri ennen ai-kuplan puhkeamista.
Mutta se päivä ei ole vielä tänään!
Apiksen koko tuotanto taitaa kertoa Hesulisijoittamisesta. Tässä pari osuvaa klassikkoa, näitähän on kymmeniä…
Sitä samaa minun radio soittaa
Kuinka lopultakin elämä voittaa
Jane sanoo sinä olet kauhein
Ja ne sanoo ja ne sanoo niin
Piiskaa hei beibi anna mulle
Piiskaa hei beibi anna mulle
Piiskaa hei beibi teethän mulle niin
…
Vaikee löytää kun ei tiedä mitä etsitään
Vaikee suunnistaa kun ei nää yhtään mitään
Mitä sä tahdot voisit kertoo
On helpompaa kun myöntää jos tahtoo
Mitä sun täytyy oikein peittää?
Onko se kultaa kun noin kiiltää?
Savuna ilmaan ei voi estää
Verenä hiekkaan ei voi kestää
Kivusta nautintoon on matkaa
Pelottavan vähän – jos edes sitäkään
…
Tietämme johtaa tuhannet lyhdyt harhaan
Jokainen tietää tilaisuus tekee varkaan
Voi armahduksen kai ostaa
Syyllisyys ei kuole koskaan
Ei saastaa pestä voi
Ei saastaa pestä, ei saastaa pestä pois
Ei saastaa pestä voi
Ei koskaan pestä, ei saastaa pestä pois
…
Olet niin kaunis
Mutta nukahtanut
Niinkuin Atlantis kerran
Niin vajonnut
Turvallista matkaa helvettiin
Turvallista matkaa helvettiin
En tahdo mennä takaisin
Se on hienoa, että wanhan liiton “mummolasaunassa” pidetään ylhäällä Siilijärven Osuuskaupasta vuonna 1988 ostettua Erittäin Hieno Suomalainen Shampoo-pulloa, josta kaadan laavaa päähäni ja yritän piilottaa kipuani kuin Harold. Tämä on mulla aina sama rutiini vuodesta toiseen.
Omaan korvaan paras sijoitusbiisi on ollut
Juha Tapion-Valitsisin sut
"Jokainen päivä sun kanssasi on mulle oikee
Me selvittiin, tähän kaikki kiinni laitettiin
ku samaan suuntaan lähdettiin, oli vielä tyyntä
Me selvittiin, vaikka vuodet saivat horjumaan
Mä valitsisin sut uudestaan, uudestaan
Meni vuosi toinen ilman toukokuuta,
ikävä jäyti ja koverti luuta,
mut tuli se aamu kun keittiöön tulvahti valoa
Me selvittiin, tähän kaikki kiinni laitettiin
ku samaan suuntaan lähdettiin, oli vielä tyyntä
Me selvittiin, vaikka vuodet saivat horjumaan
Mä valitsisin sut uudestaan, uudestaan"
Ainakin antaa toivoa hesulin synkkyyteen
Mun on pakko laittaa Apulannan Koneeseen kadonnut tähän. Tässä biisissä on sijoittamista parhaimmillaan :
Koneeseen kadonnutta
Ei voi takaisin saada
Kulutettu käytetty
Ruokkimaan ympyrää
Luotettu ehkä liikaa
Siihen että aika korjaa
Se minkä vuoksi nähtiin
Niin kovin paljon vaivaa
Että hajalle saatiin
Se mikä kauniiksi tarkoitettiin
Kipu kuolee huutamalla
Alastomana lattialla
Miten kauan sitä kestää
Ei, sitä ei voi tietää
Kehen sattuu ja kuinka paljon
Siitä kysymys enää tässä kai on
Kun on saavuttu siihen pisteeseen
Ettei mikään ole varmaa
Maailman pisimmät tunnit
Niiden otteeseen jää kiinni
Niitä kantaa loppuun asti
Vaikka itse ei aina huomaa
Millainen on se taivas
Jota ei löydetty koskaan
Olen kuullut paljon siitä
Osan jopa omasta suustani
Voi niin pitkälle jaksaa
Kun itsellensä vakuuttaa
Kipu kuolee huutamalla
Alastomana lattialla
Miten kauan sitä kestää
Ei, sitä ei voi tietää
Ettei mikään ole varmaa
Joku meistä on onneton
Palanut mutta tunnoton
Katuva mutta uskoton
Enemmän kuin rauhaton
Periaate on ehdoton
Perustelu on aukoton
Yhtälö ehkä mahdoton
Miten niin muka armoton?
Kipu kuolee huutamalla
Alastomana lattialla
Miten kauan sitä kestää
Ei, sitä ei voi tietää
Ettei mikään ole varmaa
Ronttu jaksaa edelleen spurttailla arvokisoissa ja siitä tuli mieleen katsoa, koskas @Datamonni on viimeksi kirjoitellut, en muista ihan hetkeen nähneeni. Järkytyksekseni näin että viimeinen viesti ja myös kirjautuminen marraskuussa 2022!
mikä on Harvian lippulaivatuote, kilpailjoita parempi
onko se Harvia Spirit -sähkökiuas | Spirit of Löyly | Harvia
Kuvateksti: Spritin salainen ase, vastuksia suojeleva ja lämpöä johtava kanava.
Kuvateksti: Spiritin sisällä kivet eivät juurikaan ole kosketuksissa vastuksiin.
Kuvateksti: Kiviä kiukaan kivitilan pohjalla, vastusten välissä. Kiviä on hyvin vaikea saada täältä pois ennen kuin ne ovat murentuneet.
“Kiukaan kyljet ovat viileät, eikä vesi höyrysty täältä.”
Yhteenvetona voitanee todeta:
testin mukaan ja fysiikan lakien mukaan lämpö nousee ylös eikä tehokasta konduktiota tapahdu saunakiviin
korjatkaa haarumilaiset, jos perusfysikan lait ovatkin väärässä, se olisi iso paukku, voi saada hyvinkin nobelin
Toinen asia:
monet toimijat näkevät tämän alan ison katteen, ja näin tietysti tulevat markkinoille erityyppisten liiketoimintamallien kautta, koska kiuas on helppo
ja joten silloin nousee erittäin tärkeäksi, onko Harvialla kultamunia ja ne patentoitu,
Harviallahan on patentteja, mutta viimeisen viiden vuoden aikana se toiminta on ilmeisesti hiipunut
Googlen kääntäjä alkaa olla tätä nykyä niin hyvä, että olen pystynyt lukemaan ulkomaalaisia sanomalehtiä siten, että olen kokenut tuosta olevan hyötyä. Ei tosin ole aina helppoa löytää parhaita medioita.
Samalla näyttäisi paljastuvan paha puute tämän foorumin informaatiosisällössä. Pitäisi olla a) linkit kaikkien eri maiden “inderes-keskustelufoorumeihin” sekä b) kaikkien keskeisimpien maiden tärkeimpiin sanomalehtiin tai talouslehtiin.
Näitä kun on joskus yllättävän vaikea löytää, siis parhaita, jotainhan löytyy aina -ja se tässä juuri ongelma onkin. Harmittaahan se, jos päätyy lukemaan jotain paikallista “seiskalehteä” ja juttuja paikallisesta “Matti Nykäsestä” erehtyen luulemaan näiden tietojen olevan tärkeitä omien sijoitusten kannalta (vaikka omaa sijoitusmenestystä tuo saattaisikin yksinomaan parantaa). Ei saatana, nyt ne eroa Mervin kanssa, äkkiä laput laitaan.
Keräilen noita sivustoja vähitellen kirjanmerkkeihin. Pyrin siihen, että haluat kääntää fokuksen vaikka Italiaan ja sulla on heti siinä kaikki mediat ja foorumit saatavilla ilman etsimistä.
Tämä oli kyllä viiltävän osuva
En tiedä hoitaako musiikki tässä tapauksessa haavoittunutta sielua vai ohjaako vain rypemään entistä enemmän itsesäälissä
Mielenkiintoinen rajapyykki on ylitetty Yhdysvaltojen osakemarkkinoilla.
Wikipediassa on artikkeli “newspaper of record” jossa on listattuna sanomalehtiä joita pidetään lehdistönvapaus- ja mainekriteereillä arvovaltaisina: Newspaper of record - Wikipedia
Subjektiivista ja aina muutoksessa toki mutta tuolta voi löytyä ideoita.
Olen nyt jonkin aikaa lueskellut näitä Hesuli-kommentteja. Pakko kysyä, että miksi ihmeessä olette aikoinaan sijoittaneet Hesuliin? Eikö globaali hajautus ole aina ollut kaikkein järkevin valinta? Esimerkiksi MSCI Kiinan 30 vuoden tuotto on reaalisesti negatiivinen. Saattaa olla nominaalisestikin. Samoin Italian pörssi on tuottanut vuosikymmeniä erittäin huonosti. Miksi Suomi olisi poikkeus? Mikä järki on suuressa home country biaksessa? Ja jos ja kun olette aikoinaan valinneet Hesulin, niin miksi nyt harmittelette? Nythän saa samaa tavaraa alennettuun hintaan. Ota kolme, maksa kaksi. Olisitte tyytyväisiä kun edullisesti saa. Jos sijoittaminen ei koskaan sisältäisi laskumarkkinoita, ei sijoituksista voisi saada reaalituottoa. Tuotto on palkka riskistä ja volasta. No pain no gain. Itselläni ostokiima nousee laskumarkkinoissa. Nousuissa kaikki tuntuu kalliilta.
Vähän OT koska alla parin random-kaverin ajatuksia hajautuksesta ylipäänsä.
“Diversification is for idiots.”
– Mark Cuban
“Diversification is protection against ignorance. It makes very little sense if you know what you are doing.”
– Warren Buffett
Focused bets hyvin analysoituihin kohteisiin (maantieteestä viis) ja osto oikealla hetkellä TA:n sitä tukiessa on paras strategia jos haluaa parasta tuottoa. Jos tykkää harrastella ja sijoittaa koska on kiva omistaa yhtiötä (=paperia, jonka yhtiö on joskus laskenut liikeelle - omistuksesi tai omistamattomuutesi ei tue ko. yrityksen toimintaa millään tavalla) jonka toimiala/ideologia/suomalaisuus on mieleistä niin se on sitten eri juttu.