Inderesin kahvihuone (Osa 9)

Foorumilla vierailun jälkeen kuuntelin autossa radiota. Tuli Apulannan kappale ”Valot pimeyksien reunoilla”. Ei vaatinut paljoa mielikuvitusta, että tajusin sanojen kertovan paljolti sijoittamisesta. Tässä lyriikat kommenttien kera, s’il vous plaît.

Valot pimeyksien reunoilla, Apulanta

Älä usko lauluihin, ne tekee susta haaveilijan
Ne voi saada sut kaivelemaan asioita,
Joilta mielesi koittaa sua suojella
Niil on taipumus sotkee kaikki ajatukset ja jättää kaaokseen

Tässä viitataan Foorumin “Ostin/myin juuri äsken” palstan käyttämiseen kohdevalinnan inspiraationa.

Meistä jokainen on polku jonnekin
Mutta viisaus on siinä, että ymmärtää
Ketä seurata pitkään, milloin kääntyy pois
Ja että ihmistä pitkin sä et ikinä voi itseesi matkustaa

Jatkona fiksua puhetta OMAN sijoitusstrategian tärkeydestä. Mm. pelkkää @timontti loppuun asti seuraamalla voi kadottaa itsensä sijoittajana.

Kaikki loputon kauneus, kaikki järjettömyys
Kaikki ruoskivat toiveet, kaikki päättämättömyys
Ovat lopulta tarkoituksen palasia, osa arvoitusta
Valot pimeyksien reunoilla

Kaikelle tälle Hesuli-kivulle on oltava joku tarkoitus. Mutta voiko näin kallis oppi olla kaiken tuskan arvoista? Ehkä, jos ymmärtää jatkossa pysyä kaukana reunamarkkina Hesulista.

Muista että ne kaikki suurimmat kauhut
On sun toiveittes peilikuvat, käännä ne
Ja kädestäs löydät niihin avaimet
Ja ett on helpompi antaa muille anteeksi, kuin jäädä kaunaan kiinni

Siirtyminen Hesuli-poimijasta jenkki-indeksiin lienee siis avain anteeksiantoon?

Kaikki loputon kauneus, kaikki järjettömyys
Kaikki ruoskivat toiveet, kaikki päättämättömyys
Ovat lopulta tarkoituksen palasia, osa arvoitusta
Ja osa totuutta

Vähitellen tämä Hesulin järjettömyys alkaa kirkastua itse kullekin.

Valot pimeyksien reunoilla
Ovat toisinaan himmeitä ja harvassa
Sul on sisälläs valtameren kokoinen voima
Jonka sä voit oppaaksesi valjastaa

No totta totisesti valopilkut Hesulissa ovat himmeitä ja harvassa.

Tää on pelkkä tyhjä kuori, joka sun pitää täyttää
Tää on valoista kirkkain, tää on loputon yö
Tää on sydämenlyönti, tää on ajattomuus

Tässä puhutaan OSTin täyttämisestä pitkäjänteisillä poiminnoilla, käytännössä myös osta ja unohda -strategian hehkutusta.

Valot pimeyksien reunoilla
Valot pimeyksien reunoilla
Valot pimeyksien reunoilla
Ovat harvassa mutta olemassa

Tässä yritetään vielä kertaalleen kyseenalaistaa syntynyt päätös siirtyä pois Hesulista. Josko sittenkin sijoittajalla olisi ”kotikenttäetu”?

Kaikki loputon kauneus, kaikki järjettömyys
Kaikki ruoskivat toiveet, kaikki päättämättömyys
Ovat lopulta tarkoituksen palasia, osa arvoitusta
Valot pimeyksien reunoilla
Älä usko lauluihin

Yhteenvetona todetaan, että päätösten tekeminen on vaikeaa, FOMO kalvaa. Viimeinen rivi on klassinen disclaimer: ”tämä (laulu) ei ole sijoitussuositus”

EDIT: korjattu huono ilmaisu

23 tykkäystä

Jokaviikkoinen kaava:

Ma: -2 %
Ti: -3 %
Ke: -1,5 %
To: -2 %

“Väliaikaista laskua vaan.”

Pe: +0,2%

“Härkä on irti!”

37 tykkäystä

Noin 1,5 vuotta sitten joku Inderesin foorumilla mainitsi, että 1000 € rahastosijoituksella saa Lähitapiolan vakuutusmaksuja alemmas. Autovakuutus laski tällä tonnin sijoituksella muistaakseni 8%, ja tuotto Ameriikan rahastosta on tuonut viivan alle sitäkin enemmän.

Iso kiitos siis tälle foorumilaiselle, jonka nimimerkkiä en valitettavasti muista. :sunny: :tophat:

Lähitapiola

64 tykkäystä

Foorumin nuoremmille junnuille tämä ei ehkä aukea, mutta me hieman vanhemmat ymmärretään kyllä, miksi suojakuorilla tuon puhelimen kohdalla suojattiin kaikkea muuta, kuin itse puhelinta.

54 tykkäystä

Juha Varis ja viesti laiskasta Helsingin pörssistä :slight_smile:

https://x.com/JuhaVaris/status/1803072037956583559

8 tykkäystä

Tämä alkaa olla kyllä hyvin hyvin väsynyttä paskaa. Mutta ihan sama, kynnetään ja mörnitään naama turpeessa vaikka 30 -luvulle asti, kun salkku on nollissa voi alkaa vaikka kerätä postimerkkejä.

19 tykkäystä

Luovutan Hesulin suhteen pohjilla ja myyn kaikki, ennen huimaa käännettä ja meganousuja. Sitten sijoitan kaikki jenkkeihin, jossa uutena normaalina on ikuinen alisuorittaminen. :frowning:

Attention I Am A Victim GIF - Attention I Am A Victim Victim - Discover &  Share GIFs

24 tykkäystä

Joo vielä tulee se aika jolloin myydään Outokummut ja Nokiat 0,5€ kurssiin ja ostetaan paikka Nvidiaan 2000$:n pinnasta, juuri ennen ai-kuplan puhkeamista.

Mutta se päivä ei ole vielä tänään!

Manwë's breath — @lotr20 | Day 3 ↳ Courage: Aragorn's Speech at the...

51 tykkäystä

Apiksen koko tuotanto taitaa kertoa Hesulisijoittamisesta. Tässä pari osuvaa klassikkoa, näitähän on kymmeniä…

Sitä samaa minun radio soittaa
Kuinka lopultakin elämä voittaa
Jane sanoo sinä olet kauhein
Ja ne sanoo ja ne sanoo niin

Piiskaa hei beibi anna mulle
Piiskaa hei beibi anna mulle
Piiskaa hei beibi teethän mulle niin

Vaikee löytää kun ei tiedä mitä etsitään
Vaikee suunnistaa kun ei nää yhtään mitään
Mitä sä tahdot voisit kertoo
On helpompaa kun myöntää jos tahtoo
Mitä sun täytyy oikein peittää?
Onko se kultaa kun noin kiiltää?

Savuna ilmaan ei voi estää
Verenä hiekkaan ei voi kestää
Kivusta nautintoon on matkaa
Pelottavan vähän – jos edes sitäkään

Tietämme johtaa tuhannet lyhdyt harhaan
Jokainen tietää tilaisuus tekee varkaan
Voi armahduksen kai ostaa
Syyllisyys ei kuole koskaan

Ei saastaa pestä voi
Ei saastaa pestä, ei saastaa pestä pois
Ei saastaa pestä voi
Ei koskaan pestä, ei saastaa pestä pois

Olet niin kaunis
Mutta nukahtanut
Niinkuin Atlantis kerran
Niin vajonnut

Turvallista matkaa helvettiin
Turvallista matkaa helvettiin
En tahdo mennä takaisin

7 tykkäystä

Se on hienoa, että wanhan liiton “mummolasaunassa” pidetään ylhäällä Siilijärven Osuuskaupasta vuonna 1988 ostettua Erittäin Hieno Suomalainen Shampoo-pulloa, josta kaadan laavaa päähäni ja yritän piilottaa kipuani kuin Harold. Tämä on mulla aina sama rutiini vuodesta toiseen. :grimacing:

18 tykkäystä

Omaan korvaan paras sijoitusbiisi on ollut
Juha Tapion-Valitsisin sut

"Jokainen päivä sun kanssasi on mulle oikee

Me selvittiin, tähän kaikki kiinni laitettiin
ku samaan suuntaan lähdettiin, oli vielä tyyntä
Me selvittiin, vaikka vuodet saivat horjumaan
Mä valitsisin sut uudestaan, uudestaan

Meni vuosi toinen ilman toukokuuta,
ikävä jäyti ja koverti luuta,
mut tuli se aamu kun keittiöön tulvahti valoa

Me selvittiin, tähän kaikki kiinni laitettiin
ku samaan suuntaan lähdettiin, oli vielä tyyntä
Me selvittiin, vaikka vuodet saivat horjumaan
Mä valitsisin sut uudestaan, uudestaan"

Ainakin antaa toivoa hesulin synkkyyteen :slight_smile:

2 tykkäystä

Mun on pakko laittaa Apulannan Koneeseen kadonnut tähän. Tässä biisissä on sijoittamista parhaimmillaan :joy::

Koneeseen kadonnutta
Ei voi takaisin saada
Kulutettu käytetty
Ruokkimaan ympyrää

Luotettu ehkä liikaa
Siihen että aika korjaa
Se minkä vuoksi nähtiin
Niin kovin paljon vaivaa

Että hajalle saatiin
Se mikä kauniiksi tarkoitettiin

Kipu kuolee huutamalla
Alastomana lattialla
Miten kauan sitä kestää
Ei, sitä ei voi tietää

Kehen sattuu ja kuinka paljon
Siitä kysymys enää tässä kai on
Kun on saavuttu siihen pisteeseen
Ettei mikään ole varmaa

Maailman pisimmät tunnit
Niiden otteeseen jää kiinni
Niitä kantaa loppuun asti
Vaikka itse ei aina huomaa

Millainen on se taivas
Jota ei löydetty koskaan
Olen kuullut paljon siitä
Osan jopa omasta suustani

Voi niin pitkälle jaksaa
Kun itsellensä vakuuttaa

Kipu kuolee huutamalla
Alastomana lattialla
Miten kauan sitä kestää
Ei, sitä ei voi tietää

Kehen sattuu ja kuinka paljon
Siitä kysymys enää tässä kai on
Kun on saavuttu siihen pisteeseen
Ettei mikään ole varmaa

Joku meistä on onneton
Palanut mutta tunnoton
Katuva mutta uskoton
Enemmän kuin rauhaton

Periaate on ehdoton
Perustelu on aukoton
Yhtälö ehkä mahdoton
Miten niin muka armoton?

Kipu kuolee huutamalla
Alastomana lattialla
Miten kauan sitä kestää
Ei, sitä ei voi tietää

Kehen sattuu ja kuinka paljon
Siitä kysymys enää tässä kai on
Kun on saavuttu siihen pisteeseen
Ettei mikään ole varmaa

23 tykkäystä

Ronttu jaksaa edelleen spurttailla arvokisoissa ja siitä tuli mieleen katsoa, koskas @Datamonni on viimeksi kirjoitellut, en muista ihan hetkeen nähneeni. Järkytyksekseni näin että viimeinen viesti ja myös kirjautuminen marraskuussa 2022!

26 tykkäystä

Hyvää yötä

24 tykkäystä

mikä on Harvian lippulaivatuote, kilpailjoita parempi

onko se Harvia Spirit -sähkökiuas | Spirit of Löyly | Harvia

Kuvateksti: Spritin salainen ase, vastuksia suojeleva ja lämpöä johtava kanava.

  • juu näin sauna kuivan kuumaksi

Kuvateksti: Spiritin sisällä kivet eivät juurikaan ole kosketuksissa vastuksiin.

  • pelkkä konvektio, ei hyvä

Kuvateksti: Kiviä kiukaan kivitilan pohjalla, vastusten välissä. Kiviä on hyvin vaikea saada täältä pois ennen kuin ne ovat murentuneet.

  • ei mukavaa

“Kiukaan kyljet ovat viileät, eikä vesi höyrysty täältä.”

  • huh huh

Yhteenvetona voitanee todeta:

testin mukaan ja fysiikan lakien mukaan lämpö nousee ylös eikä tehokasta konduktiota tapahdu saunakiviin

korjatkaa haarumilaiset, jos perusfysikan lait ovatkin väärässä, se olisi iso paukku, voi saada hyvinkin nobelin

Toinen asia:

monet toimijat näkevät tämän alan ison katteen, ja näin tietysti tulevat markkinoille erityyppisten liiketoimintamallien kautta, koska kiuas on helppo

ja joten silloin nousee erittäin tärkeäksi, onko Harvialla kultamunia ja ne patentoitu,

Harviallahan on patentteja, mutta viimeisen viiden vuoden aikana se toiminta on ilmeisesti hiipunut

Googlen kääntäjä alkaa olla tätä nykyä niin hyvä, että olen pystynyt lukemaan ulkomaalaisia sanomalehtiä siten, että olen kokenut tuosta olevan hyötyä. Ei tosin ole aina helppoa löytää parhaita medioita.

Samalla näyttäisi paljastuvan paha puute tämän foorumin informaatiosisällössä. Pitäisi olla a) linkit kaikkien eri maiden “inderes-keskustelufoorumeihin” sekä b) kaikkien keskeisimpien maiden tärkeimpiin sanomalehtiin tai talouslehtiin.

Näitä kun on joskus yllättävän vaikea löytää, siis parhaita, jotainhan löytyy aina -ja se tässä juuri ongelma onkin. Harmittaahan se, jos päätyy lukemaan jotain paikallista “seiskalehteä” ja juttuja paikallisesta “Matti Nykäsestä” erehtyen luulemaan näiden tietojen olevan tärkeitä omien sijoitusten kannalta (vaikka omaa sijoitusmenestystä tuo saattaisikin yksinomaan parantaa). Ei saatana, nyt ne eroa Mervin kanssa, äkkiä laput laitaan.

Keräilen noita sivustoja vähitellen kirjanmerkkeihin. Pyrin siihen, että haluat kääntää fokuksen vaikka Italiaan ja sulla on heti siinä kaikki mediat ja foorumit saatavilla ilman etsimistä.

2 tykkäystä

Tämä oli kyllä viiltävän osuva :grimacing::rofl:
En tiedä hoitaako musiikki tässä tapauksessa haavoittunutta sielua vai ohjaako vain rypemään entistä enemmän itsesäälissä :laughing:

2 tykkäystä

Mielenkiintoinen rajapyykki on ylitetty Yhdysvaltojen osakemarkkinoilla. :slight_smile:

https://x.com/KobeissiLetter/status/1803081613120544924

9 tykkäystä

Wikipediassa on artikkeli “newspaper of record” jossa on listattuna sanomalehtiä joita pidetään lehdistönvapaus- ja mainekriteereillä arvovaltaisina: Newspaper of record - Wikipedia

Subjektiivista ja aina muutoksessa toki mutta tuolta voi löytyä ideoita.

2 tykkäystä

Olen nyt jonkin aikaa lueskellut näitä Hesuli-kommentteja. Pakko kysyä, että miksi ihmeessä olette aikoinaan sijoittaneet Hesuliin? Eikö globaali hajautus ole aina ollut kaikkein järkevin valinta? Esimerkiksi MSCI Kiinan 30 vuoden tuotto on reaalisesti negatiivinen. Saattaa olla nominaalisestikin. Samoin Italian pörssi on tuottanut vuosikymmeniä erittäin huonosti. Miksi Suomi olisi poikkeus? Mikä järki on suuressa home country biaksessa? Ja jos ja kun olette aikoinaan valinneet Hesulin, niin miksi nyt harmittelette? Nythän saa samaa tavaraa alennettuun hintaan. Ota kolme, maksa kaksi. Olisitte tyytyväisiä kun edullisesti saa. Jos sijoittaminen ei koskaan sisältäisi laskumarkkinoita, ei sijoituksista voisi saada reaalituottoa. Tuotto on palkka riskistä ja volasta. No pain no gain. Itselläni ostokiima nousee laskumarkkinoissa. Nousuissa kaikki tuntuu kalliilta.

19 tykkäystä