Inderesin kahvihuone (Osa 1)

14 tykkäystä

Oon miettiny tässä parin viime päivän aikana, että jos meidän yhteiskunta hyvin pitkälti perustuu siihen, että rahalla on arvoa, niin miten käy tulevaisuudessa, kun sen arvoa poljetaan entistä enemmän alas? Nollakorot ja ilmainen raha taitavat olla täällä jäädäkseen pidemmäksikin aikaa.

1 tykkäys

Huh huh, olikin jo Monta laskupäiv takana, mutta tänään parin % nousu kyllä lämmittää.

2 tykkäystä

Miten sulla @viljo noin muuten mennyt vuosi (sijoitukset siis ainakin ensin)? :smile_cat:

Käykääs tykkäämässä :grin: Tällainen lähti joltain kaiffarilta äsken liikenteeseen (en tunne) mutta mahtava.

4 tykkäystä

Ihan mukavasti. Raffisti sijoituksista n. 100000-110000 eur arvonnousut ja osingot päälle (pienet) Ja firmalla ihan ok. +perintöä yli sukupolven jos finanssi asioissa pysytään :blush:.

Pari tällaista vuotta niin jee, mutta saapa nähdä…

Elämässä yleisesti myös ihan kivasti, toki horisontissa siintää vihreät golfverat ja vapaa-ajan lisäys.

Sinne tähtäin.

Salkussakaan ei mitään mullistavia muutoksia, eli 2020 ollaan suuntaamassa aika samalla pääsijoitusten valikoimalla: talenom, qt, revenio, siltronic, kamux, capman, Sampo, avidly, glaston, jne. Siihen päälle pienempiä esim. Remedy, herantis ja efecte. Jne

13 tykkäystä

Sulle olis töitä :wink: https://ura.inderes.fi/

2 tykkäystä

Eiköhän jätetä nuo ammattilaisille… (Nyt jos lähtisin opiskelemaan niin kauppis ja nämä hommat kyllä kiinnostaisi, mutta olen ehkä jo menetetty tapaus)

Mun pitäis olla joka viikko haastattelussa nostamassa valkeeta lippua pystyyn eri keissien kanssa :slight_smile: Esim Qt:lle povaamani hoki-stikki menee ihan 1:1 tän kans:
image

12 tykkäystä

10 eeroa? :money_mouth_face:

Nyt heti spammaamaan Nokian ostonappulaa Nokian nuoriso-ohjaajalla.

:rofl:

2 tykkäystä

https://ylilauta.org/sekalainen/112798224

Tässä kehityssuunnassa on yksi suuri syy miksi monet nuoret syrjäytyy ja jää vaille mitään työtä. Jo työnhakuvaiheessa vaaditaan videoita tai sitten haastattelut toteutetaan videohaastatteluina. Nykyään monessa paikassa rekryt hoitaa henkilöstöyritykset, joissa rekrytointia hoitaa joku vastavalmistunut merkonomi-/tradenomityty, joka jo itsessäänkin aiheuttaa melkosia pelkotiloja ja kuumotuksia monelle. Tietysti jos sattuu olemaan alfa, niin tuohan luonnistuu hyvin, mutta hikkyille se on melkosen kammottava koettelemus :smiley:

5 tykkäystä

xD

Tämä on hyvä nosto, josta melko vähän puhutaan. Luultavasti siksi koska heikommassa asemassa olevat ovat useimmiten nuoria miehiä. Ryhmä, joka ei varsinaisesti ole muodissa nyky-yhteiskunnassa.

Ymmärrän esim. video-CV:n käytön siinä tapauksessa, että työ sisältää esiintymistä joko kameroille tai ilman. Mutta se että noita pitää tehdä vähän jokaista työpaikkaa varten, on huono juttu ja karsii varmasti paljon päteviä vaihtoehtoja. Jotkut eivät vaan tykkää/osaa esiintyä, mutta jos se ei ole edes relevanttia työnteon kannalta, miksi sillä on työnantajalle väliä? Taito se sekin joka tapauksessa on, ja vaikkapa Inderesin kohdalla ymmärtäisin videon käytön osana rekryprosessia, kun moni työtehtävä esiintymistä vaatii.

Minä itse en todellakaan ole mikään ekstrovertti tai luontainen esiintyjä, ja juuri tuollaiset video-CV:t, ryhmähaastattelut yms. saavat aikaan hyvin vastenmielisiä fiiliksiä. Jos en näe videolla esiintymistä tärkeänä haetun työn kannalta, niin en yksinkertaisesti sitä paikkaa hae. Ei silloin ole keskiössä hakijan pätevyys tai osaaminen, sen voi päätellä melko helposti. Olen kuitenkin työelämäni aikana käynyt yhteensä kolmessa ihan tavallisessa työhaastattelussa ja saanut jokaisesta työpaikan. Näistä viimeinen oli kylläkin niin että minut rekryttiin ilman että työtä edes hain, joten siinä asetelma oli vähän erilainen. Ei tarvinnut selitellä miksi minut pitäisi valita tms., vaan sain kuunnella miksi minun kannattaisi mennä heille töihin. Näissä kolmessa haastattelussa olen aina tuonut ihan reilusti esille sen että olen introvertti ja senkin, millaisia asioita/luonteenpiirteitä sen mukana tulee. Aina se on otettu ihan hyvin vastaan ja tuntuu että rehellisyys asian suhteen on jopa hieman paradoksaalisesti kääntynyt eduksi, koska nuo piirteet eivät ole erityisen kovassa huudossa nykyajan työmarkkinoilla. Kaikkia ominaisuuksiaan kaunistelevia hakijoita on varmasti paljon enemmän, ja aika monen kohdalla se liioittelu (=valehtelu) paistanee läpi.

Näen kyllä silti ongelmallisena jos ei tuollaisesta tavallisesta kahdenkeskisestä haastattelustakaan selviydy, kun siinä pääsee hiljaisempikin ihminen ihan rauhassa kertomaan itsestään ja saa ainakin yleensä suunvuoron ilman että siitä tarvitsee taistella. En myöskään miellä sitä varsinaisesti esiintymiseksi vaan ihan keskustelutilanteeksi. Jännittäminen on ihan normaalia, mutta jos se täysin ylitsepääsemätöntä on, niin ymmärrän myös työnantajan haluttomuutta palkata sellainen hakija. Kun kuitenkin vähintään jonkinlaisia vuorovaikutustaitoja melkein joka paikassa vaaditaan, ja työhaastattelusta kunnialla selviytyminen on mielestäni ihan hyvä (joskaan ei aukoton) indikaattori siitä että pystyy muiden ihmisten kanssa olemaan tekemisissä.

5 tykkäystä

Nyt pakko sanoa, että samaan juttuun itse kanssa törmäsin, ja yhtä lailla kauhistelin. Ei mitään järkeä vaatia tuollaista yleisenä käytäntönä, työn hakeminen itsessään on jo ihan riittävän kuumottavaa ilman että pitää leikkiä tubettajaa.

Samoin toivon, ettei tule yleiseksi käytännöksi edellyttää some-kanavien omaavista ja niiden iskemistä hakemukseen, sillä eivät kaikki halua pitää itseään esillä internetissä. Esim. tuolla yliksellä olen nähnyt sen verran monta kertaa kun ihmisten nimiä ja kuvia on käytetty ns. doxxaukseen (julkinen häpäisy, mustamaalaaminen yms.) että ymmärrän hyvin jos ihmiset eivät halua pitää julkisia linkedin/fb/yms. profiileja netissä.

4 tykkäystä

Twitter ym. somekanavat ovat lähtökohtaisesti täyttä paskaa. On siellä jotain järkevääkin joskus mikäli keskitytään puhtaasti asiaan. Enemmän se on kuitenkin sitä, että porukka myötäilee toisiaan ikiomassa twitterkuplassa ja sitten on näitä tahoja, jotka luovat “brändiään” ja suoltavat kanavan täyteen kaikkea mukaihqua ollaakseen kuitenkaan pahoittamatta kenenkään mieltä :face_vomiting:

Toisaalta olenkin tällainen juntti kolmikymppinen, joka ei pysy maailmanmenossa mukana. Toivottavasti ei tarvitse ruveta enää työnhakuun esitelläkseni rumaa naamaani joillain rekryvideoilla…

2 tykkäystä

Niin siis pointti oli siinä kahdenkeskisessä haastattelussa oli nimenomaan se, että jos hakijana on nuori mies ja haastattelijana nuori nainen, niin se on monelle vaikeeta. Jos haastattelijana sellanen eläkeikää lähestyvä naispuolinen henkilö tai mies, niin haastattelu on monelle paljon helpompi ja pystyy olemaan tilanteessa luonnollisempi.

Jos oot sellanen vähän syrjäytynyt/syrjäytymisen kynnyksellä oleva, niin sulla tuskin on kokemusta vastakkaisen sukupuolen kanssa kommunikoinnista. Jos et pysty tekemään irl vaikutusta vastakkaiseen sukupuoleen, niin miten se onnistuu työnhaussa. Samanlaiset asiat siinäkin vaikuttaa, vaikka asiaosaaminen onkin se lähtökohta. Jos sä koet titetyt ominaisuudet ihmisenä tärkeiksi parinvalinnassa, niin tottakai sä tiedostamattomasti myös preferoit tehdessäsi työhaastattelua, jos haastateltavan sukupuoli on se, josta olet parinvalintamielessäkin kiinnostunut. Ihminen on kokonaisuus ja sä et pysty eristämään vain tiettyjä asioita siitä. Siinä on se sukupuolten väilinen kuilu välissä. Toisille se on kapea ja toisille leveä :smiley:

Lisäksii nää nuoret naispuoliset rekrytoijat on todennäkösesti just tullu koulusta, jossa painotetaan sosiaalisuutta ja sitä ulospäin näkyvää puolta ihmisestä. Onhan se ihan luonnollista, että silloin valinnoissa painottuu juuri ne seikat, vaikka niitä ei jossain varasto tai liukuhihnatyössä edes tarvittaisi. Mitä kauemmas rekryprosessi viedään itse työpaikasta, niin sen enemmän painottuu muut kuin työssä vaadittavat seikat. Varsinkin näissä duunarihommissa, joita ne henkilöstökonsultit tekee vasemmalla kädellä.

1 tykkäys

On ne kovia, siis Inderes. Yu sanoi eilen, että pyytää Qt.n edustajaa selventämään keskustelua. Noh, saimme foorumille toimitusjohtajalta itseltä kommentit tänään asiaan. Eihän tälläista sijoituspalvelua saa mistään. Kiitos seisoo myös yhtiöiden edustajille, että viitsivät täällä foorumeilla käydä. Wow. :star_struck:

18 tykkäystä

Eikä yu ollu ees ehtinyt kysyä

1 tykkäys

sinällään piensijoittajat etenkin pienemmissä yhtiöissä määrittää osakkeen hintaa kovasti, tällöin voi olla järkevää kommunikoida sijoittajien kanssa.

5 tykkäystä

Äh, näköjään. Kehut meni ihan väärään paikkaan… :wink:

Niin totta, nähdäänkö tässä sitten suuntausta uudenaikaiseen sijoittajaviestintään yhtiöiden ja sijoittajien välillä. Edelläkävijät löytyvät jo foorumilta

5 tykkäystä

Olipas hyvä podi ja siellä melkein koko minun salkku kin käsiteltiin😎

1 tykkäys