Spot on-kysymys ja todella vaikea sellainen! Tämä meni vähän ohi kun olin viikko sitten merellä heikkojen nettiyhteyksien piirissä, pahoittelut siitä
@_TeemuHinkula ja @JHeiskanen antoivatkin jo omat timanttiset vastauksensa, niin on vielä vaikeampi muotoilla omaa näkökulmaa ja tulokulmaa tähän @Voiceman todella mielenkiintoinen tulokulma, valitsemasi tapa ei käynyt itsellä edes mielessä
Miten oma kokemukseni ja osaamiseni siis tukisi Inderesiä saavuttamaan KV-tavoitteensa?
Parhaan käsitykseni mukaan nimitys- ja palkitsemistoimikunta vastaa tiivistetysti hallituksen jäsenten esittämisestä yhtiökokoukselle ja heidän palkitsemisesta. Palkkioiden on luonnollisesti oltava kilpailukykyiset ja houkuttelevat, jotta hallituksen jäseniä voidaan sitouttaa tehtäviinsä. Tämä on helpompi osio, sillä referenssitiedot saadaan melko pienellä vaivalla vastaavankokoisista ja vastaavantyyppisissä kehitysvaiheissa olevien yhtiöiden osalta ihan julkisista lähteistä.
Mutta se, millaisia henkilöitä tai ketkä tällaisia ovat ja millaista osaamista hallitukseen tarvitaan kasvuyrityksen erilaisissa kehitysvaiheissa ei ole minulle millään muotoa tuttua.
Toki voin todeta, että esimerkiksi nykyisessä vaiheessa tarvitaan kansainvälistymiseen, markkinointiin ja myyntiin liittyvää vahvaa osaamista ja kompetenssia, kuten edellisessä yhtiökokouksessa vahvistettu täsmärekry Helena Norrman varmasti oli (äänestin itsekin tämän puolesta), mutta tämän itsestäänselvyyden toteaminen ei varmaan tuo kenellekään mitään lisäarvoa No sanoin sen silti, kun ajattelin edellisessä yhtiökokouksessa, että Helena on varmasti se mitä hallitukseen tarvitaan Ruotsin valloituksen osalta.
Oletan, että potentiaalisten hallituksen jäsenten etsimiseen ja rekrytointiin on jo olemassa erinomaiset ja toimivat ratkaisut, joten en siksi ole huolissani oman osaamiseni vajavaisuudesta edellä mainitun suhteen.
Se mikä nimitystoimikunnan jäsenen tehtävässä on mielestäni tärkeää, on yrityksen liiketoiminnan, organisaation, strategian ja sen suoritusvaiheen tilanteen tunteminen ja ymmärtäminen. En varmasti ole paras asiantuntija näidenkään suhteen, mutta olen seurannut ja omistanut Inderesiä listautumisesta asti ja pyrkinyt osallistumaan livenä kaikkiin osavuosikatsauksiin ja yhtiökokouksiin aina kun se on töiden suhteen ollut mahdollista, joten voisin väittää ainakin jollain lailla ymmärtäväni nykytilan.
Lisäksi olen todella innostunut juuri Inderesin seuraamisesta ja koko yritys resonoi vahvasti, kuten esittelytekstissä pyrin tuomaan ilmi. Jatkuvasti on sellainen tunne, että tekisi mieli omistaa Inderesiä enemmän ja tämä taitaa olla minulle yksi niistä ns. hyvän mielen sijoituksista. Esim. @Mikael_Rautanen kanssa käytiin todella mielenkiintoista keskustelua edellisellä kerralla kun pääsin seuraamaan osaria paikanpäältä mm. Tanskan liiketoimintaan ja siihen liittyen, että onko osakeanalyysin formaattia tarkoitus tulevaisuudessa kehittää lähemmäs Inderesin nykymallia.
Näkisin, että oma vahvuuteni ja se, mitä toisin keskeisenä elementtinä toimikuntatyöskentelyyn on pragmaattinen out of the box-ajattelu, sillä minulla ei ole tietämystä tai osaamista pörssiyhtiön hallitusjäsenten valitsemisesta tai rekrytoimisesta, eikä näin myöskään ennakko-oletuksia tai biasta tämän suhteen. Uskoisin siis olevani hedelmällistä maaperää tämän opiskelulle ja oppimiselle, toki tämän takia myös vaikutuksille altis, mutta pyrin kriittiseen ja analyyttiseen ajatteluun, jossa johtopäätökset tehdään faktatietoon ja niiden yhdistelemiseen pohjautuen. Olen myös työskennellyt laajasti kansainvälisissä tehtävissä eri tehtävätasoilla, kuten kerroin esittelytekstissä ja teen jollain asteella lähes päivittäin töitä kansainvälisten tahojen kanssa, jos ei muuten niin ainakin puhelin- tai radiokeskustelun osalta. Minulla on myös paljon ulkomaalaisia kollegoita ja kavereita, joihin pidän säännöllisesti yhteyttä. En ole varma onko tästä erityistä hyötyä toimikuntatyöskentelyn osalta, mutta ainakin kielitaito on kehittynyt hyväksi. Hallitustyöskentely ja päätöksenteko on myös tuttua.
Toisaalta omaan myös laajan sidosryhmäverkoston ja tunnen mm. rekrytointi- ja viestintäammattilaisia sekä ei listattujen yritysten osakkaita ja johtaja-asemassa olevaa väkeä myöskin listatuista yrityksistä, joiden kanssa keskustelemalla ja ajatuksia sparraamalla saisi varmasti kullanarvoista tietoa ja oppia. En toki ole varma olisiko tälle tarvetta, sillä tätä tietämystä ja ymmärrystä löytyy varmuudella jo nykyisellään nimitys- ja palkitsemistoimikunnasta sekä hallituksesta. Toisaalta monipuolisista ja erilaisista näkökulmista ei varmasti ole haittaa oman ajattelun kehittämiseen.
Lisäksi kanssaehdokkaiden @_TeemuHinkula ja @JHeiskanen nostamat yhteisön osallistaminen ja sijoittajayhteisön rakentaminen Ruotsiin Inderesin alustalle ovat myös keskeisen tärkeitä seikkoja. Nämä oli jo avattu laadukkaasti ja on helppo olla näistä samaa mieltä
Toivottavasti allekirjoittaneen vastaus tyydyttää, reklamaatioita ja jatkokyssäreitä otetaan ilolla vastaan
Ps. Ehdokasesittelyssä mainitsin, että nettisivut on tulossa, niiden raakileversio v1.0 on vihdoin launchattu ja jos kiinnostaa, niin mun foorumiprofiilista löytyy linkki. (Toivon palautetta teiltä )
Parhain terveisin,
Nico