Inderesin osakkeenomistajien nimitys- ja palkitsemistoimikunta

Voihan sen tulkita noinkin. Toisaalta: Jos Inderes haluaisi valita tähän tehtävään jonkun huomioimatta yhteisöä, olisimme voineet tehdä yksinkertaisesti kuten kaikki muutkin yhtiöt. Jos emme haluaisi kunnioittaa yhteisön mielipidettä, tämä kaikki olisi turhaa vaivannäköä ja minä ainakin käyttäisin omaa rajallista aikaani ihan muihin asioihin. Mutta todetaan nyt vielä selkeyden vuoksi: Inderesillä yhtiönä ei ole halua puuttua yhteisön valintaan.

Samaa mieltä, minkä takia pyrin selkeyttämään tilannetta. Palaan jälleen tuttuun aiheeseen eli nimitys- ja palkitsemistoimikunnan työjärjestykseen, jota olen yrittänyt tuoda esille ensimmäisestä viestistä lähtien.

Siellä todetaan: ”… kaikki osakkeenomistajat voivat nimetä yhden jäsenen toimikuntaan ”ääni per osakkeenomistaja” -periaatteella osakkeenomistajien kesken toteutettavalla äänestyksellä.”

Työjärjestyksessä on siis määritetty selkeä valintatapa: äänestys ääni per osakkeenomistaja -periaatteella. Tämän toteuttamistapa on sitten ollut avoin kysymys, ja tähän lupasin palata edellisessä viestissäni selvitettyäni mahdollisuuksia. Edelleen korostaisin, että tuo valintatapa on yhtiökokouksen hyväksymässä työjärjestyksessä emmekä voi vain “ohittaa” sitä. Muutokset työjärjestykseen ovat tietysti mahdollisia, mutta ne pitää tehdä yhtiökokouksen kautta (asiaa käsiteltiin myös palkkiokeskustelun yhteydessä). Olemme avoimia kehitysehdotuksille, mutta näissä asioissa on omat prosessinsa, niin tylsää kuin se onkin.

Tässä neuvoantavassa äänestyksessä ei käsitykseni mukaan ole mahdollisuutta tarkistaa, onko henkilö osakkeenomistaja vai ei. Näin ollen äänestäjäkunta ja siten valintamenetelmä ei vastaisi nykyistä työjärjestystä, eikä sen perusteella ole siten ole mahdollista tehdä päätöstä nykyisen työjärjestyksen perusteella.

Jos äänestykset (neuvoantava vs. virallinen) johtaisivat eri tuloksiin, meidän pitäisi kunnioittaa työjärjestyksen mukaisesti tehdyn äänestyksen lopputulosta - tai muuttaa yhtiökokouksen hyväksymää työjärjestystä, ja toteuttaa valinta uudelleen. Yritin kommunikoida huoltani mahdollisesta ristiriitatilanteesta @Sijoittaja-alokas hänen kysyessään asiasta, mutta epäonnistuin oletettavasti kommunikoinnissani. Toisaalta en nähnyt tätä ristiriitaa kovin todennäköisenä, jos valtaosa täällä äänestävistä olisi osakkeenomistajia ja äänestäisi myös virallisessa. Mutta mistäpä sitä tietää, miten iso osa on aktiivisia omistajia ja toisaalta miten tiukka kisa tästä tulee.

Toivottavasti tämä selkeytti asiaa! Minulla ei tosiaan ole mitään sitä vastaan, että täällä järjestettäisiin neuvoa-antava äänestys. Minusta yhteisön on tärkeää tehdä omalla tyylillään, ja minä pyrin sekaantumaan teidän tekemisiin mahdollisimman vähän, vaikka nyt yhteisön jäsen olenkin. Tässä halusin vain selkeyttää jälleen työjärjestyksen määrittämää valintamenettelyä, jottei tämä tulisi kenellekään ikävänä yllätyksenä.

Nyt pistän Foorumin kiinni ja siirryn pesäpallon sekä kakkarallin pariin!

19 tykkäystä