Sinustako seuraava yhteisöjäsen NomComiin?
Talvipäivän seisaus on ohitettu ja on aika kääntää katse kevään 2024 yhtiökokoukseen. Minulla on ollut ilo ja kunnia toimia Inderes-yhteisön edustajana nimitys- ja palkitsemistoimikunnassa kaksi kautta, mutta vähitellen on aika siirtää vastuuta eteenpäin.
Minun seuraavien viikkojen tavoitteena onkin kuvata toimikunnan työtä niin hyvin kuin osaan, jotta yhteisöjäsenen tehtävästä kiinnostuneilla on mahdollisimman hyvät edellytykset harkita omaa ehdokkuuttaan. Toimikunnan yliherra @Juha_Kinnunen tulee kuvaamaan valintaprosessin virallisempia askelmerkkejä heti kun kaikki kurvit ja kaarteet on kartoitettu, ja reitti uuden yhteisöjäsenen valintaan on selvillä.
Ensinnäkin haluan sanoa, että yhteisöjäsenen tehtävä on ollut todella innostava ja monestakin näkökulmasta huippumielenkiintoinen. Minä kun olen tällainen tavallinen humanistivirkamies, niin minulle henkilökohtaisesti tämä on ollut ihan uskomaton ”kerran elämässä” -kokemus, josta olen sekä Inderesille että teille yhteisökaverit suuressa kiitollisuudenvelassa.
Olen oppinut aivan valtavasti ja olen kokenut olleeni alusta alkaen todella tervetullut tiimiin. Sekä toimikunta-kollegat että hallitus ovat suhtautuneet minuun erittäin positiivisesti ja on ollut läpi kahden kauden tunne, että kuulun porukkaan. Vaikka minä olen varmuudella Suomen pörssifirmojen nimitystoimikuntien meritoitumattomin NomCom-jäsen, niin mielipiteitäni on arvostettu ja esimerkiksi hallituksen jäsenehdokkaat ovat haastatteluissa olleet usein hyvinkin kiinnostuneita yhteisöjäsen-mallista. Minulle tämä on ollut signaali myös siitä, että toimikunta ja hallitus arvostavat yhteisöä, koska sitä minä tässä kuitenkin olen edustanut itseni sijaan. Toivottavasti olen voinut myös tuoda pienen panokseni toimikuntatyöhön ja pitää yhteisön näkemyksiä mukana keskusteluissa ja päätöksenteossa.
Tämän sanottuani voin myös todeta, että toimikunnassa on varmasti tilausta hyvin erilaisista taustoista tuleville ehdokkaille. Minä voisin hyvin nähdä, että seuraavaksi tehtävässä toimisi esimerkiksi joku foorumin omalla nimellä kirjoittava aktiivi, omistajalistallekin päätynyt tunnetumpi sijoittaja tai vaikka joku palstan verkostoituneista “vapaaherroista”. Ja kaltaiseni nimimerkkisijoittajat voivat ainakin jo alkaa harkita ehdokkuutta. Teidän osalta hommaa on jo koeponnistettu. Nimimerkillä kokemusta on.
Minun taustani oli siis käytännössä intohimoinen amatöörisijoittaja + hallintoasioiden virkamies, ja pärjäsin sillä mielestäni ihan kelvollisesti Juhan, @Sauli_Vilen , @Mikael_Rautanen ja @Jenny_Cederqvist rinnalla. Tärkeintä kohdallani oli mitä luultavimmin halu ja kyky analysoida Inderesin liiketoimintaa, hallintokoodia ja omistaja-/hallitustyöskentelyä sekä riittävä tuntemus yhteisön näkemyksistä ja ajatuksista. Olen näitä opiskellut tässä kausieni aikana jonkin verran, ja ehkä sen turvin onnistuin pysymään kyydissä mukana, tai ainakin paikattua monia muita pahoja puutteitani.
Kaikille ehdokkuutta edes etäisesti harkitseville haluan sanoa, että omaa CV:tä ei kannata liikaa tuijottaa. Intohimo tehtävää kohtaan tarjoaa parhaat onnistumisen eväät. Tavoitteenahan on toimikunnan kesken muodostaa näkemys siitä, millaisen hallituksen Inderes minäkin ajan hetkenä tarvitsee, ja sitten onnistua rekrytoimaan visioon sopivia hallitusehdokkaita. Ja tietysti arvioida sopivaa palkkiotasoa hallituksen jäsenille. Tähän työhön voi tuoda panoksensa hyvin monenlaisista lähtökohdista.
Mihin sitten tulee varautua, jos ja kun haluat ehdokkaaksi lähteä?
Työmäärä ei ole valtaisa.
En osaa laskea tunteja, mutta jos otan esimerkkivuodeksi ensimmäisen kauteni, niin taisin käydä Inderesin toimistolla palaveeraamassa kahdesti. Lisäksi oli varmaankin pari-kolme Teams-palaveria ja yhteinen Whatsapp-ryhmä. Näiden lisäksi haastateltiin kukin hallitusjäsen Teamsilla, samoin kuin uudet ehdokkaat hallitusjäseniksi. Osa NomComista ja hallituksesta laittoi tietysti ekstratunteja ehdokkaiden lisähaastatteluihin, mutta koska näissä usein perehdyttiin käytännön hallitustyöhön tai Inderesin liiketoiminnan kuvaamiseen, olivat ne pääasiassa yksittäisten toimikunta-/hallitusjäsenten (esim. toimitusjohtaja, hpj) hommia, eikä me muut niihin silloin osallistuttu. Päälle tietysti valmistautumiset, foorumipostaukset, kokousmuistioiden kirjoittamiset jne. Kannatan ehdottomasti myös sitä, että lukee omistaja-/hallitusaiheista kirjallisuutta ja kuuntelee aihealueen podcasteja. Niitä on tarjolla mukavasti suomeksikin.
Kokoukset muuten pidettiin osin virka-ajan ulkopuolella, mutta osin myös ”kesken työpäivän”, joten työnantajan kanssa olisi hyvä löytyä joustoa, jotta voi hypätä toimikunnan Teams-palaveriin toisinaan myös vaikkapa kesken aamupäivän. Mutta kuten edellä sanottu, ei kokouksia järin paljon ole.
Ai niin, yhteisöjäsenellä saattaa olla mahdollisuudet päästä maistamaan Mikaelin mökille pörssiyhtiön toimitusjohtajan leipomaa pizzaa. Tai Juhan kanssa voi jäädä puhelimessa suustaan kiinni pesäpallon talvisarjasta jutellen. Nämä ovat yleensä niitä kaikkein parhaita kokemuksia, joita vielä kiikkustuolissakin Inderes-college päällä lämmöllä muistellaan.
Pari sanaa vielä vuosikierrosta.
Otan jälleen esimerkit ensimmäisestä kaudestani 2023-2024. Kun valintani vahvistui, palkitsin itseni lukemalla pari omistajuuteen ja hallitustyöhön liittyvää kirjaa. Kuuntelin saman aiheen podcasteja. Osallistuin Inderesin pääomamarkkinapäivään, jossa tapasin hallituksesta @Kaj_Hagros ja Teron sekä Inderesistä mm. Mikaelin ja Saulin. Mikaelin sanoin: ”parasta perehdytystä yhteisöjäsenen tehtävään on pääomamarkkinapäivään osallistuminen”.
Jos yhtiökokous pidettiin huhtikuussa, niin pääomamarkkinapäivä oli toukokuussa ja ensimmäinen palaveri Inderes-Towerissa elokuussa. Tuolloin käytiin läpi hallituksen puheenjohtajan johdolla hallitustyön kuulumiset ja suunniteltiin tulevaa. Päätettiin hallitusjäsenten haastatteluista ja pohdittiin mahdollisten uusien jäsenehdokkaiden profiileja. Syksyllä kartoittelin myös yhteisön näkemyksiä siitä, millaista osaamista hallitukseen kaivataan sekä mitä mieltä ollaan rotaatiosta ja palkkioista
Hallitusjäsenten haastattelut pidettiin loka-marraskuussa, ja samaan aikaan sekä erityisesti vuoden lopussa tehtiin uusien ehdokkaiden etsimistä ja haastattelua. Ehkä juuri loppuvuosi ja vuodenvaihde oli kiireisintä aikaa, ja tiedotimme uusista hallitusjäsenehdotuksista tammikuun 2024 puolivälin jälkeen.
Keväällä on sitten hiljaisempaa. Huhtikuussa voi mennä nauttimaan yhtiökokoukseen työn tuloksista ja äänestämään omien ehdotusten puolesta. Päälle hallituksen kyselytunti, pizzaa ja pari olutta @Verneri_Pulkkinen naurattaen.
Mutta tiivistettynä aikavaatimuksista. Elän keskellä kovimpia ruuhkavuosia (kuten melkein kaikki muutkin toimikuntalaiset) ja minulla on kasistaneljään-päivätyö, mutta yhteisöjäsenyyden sovittaminen sinne lomaan onnistui varsin kivuttomasti. Ei siis kannata siitä liikaa stressata.
Työstä saa 900 euron korvauksen per vuosi vaivanpalkaksi. Ei tällä siis rikastumaan pääse, mutta mahdolliset matkakulut jne. saa kyllä peittoon, jos ei ole suunnitelmissa matkustaa pelkästään yksityiskoneella. Samalla tuli mieleen, että taisin itse omistaa toimikuntajäsenyyden alkaessa kaikki kymmenkunta IPO:sta saamaani Inderesin osaketta. Hävettäähän se tuollaisella positiolla istua toimikunnan kokoukseen, mutta nyt on ollut mukava kasvattaa omistusta, kun olen oppinut lisää Inderesin liiketoiminnasta. Ei siis tarvitse olla mikään omistajalistan kärkinimi, eikä yhteisöjäsen joudu/pääse sisäpiiriin, mikäli sellainen mietityttää.
Yksi mikä saattaa myös kiinnostaa on anonymiteetti. Minulle se on ollut aina tärkeää, joskin tässä pestissä oma nimi tulee virallisiin tiedotteisiin ja asiakirjoihin, ja henkilöllisyys tietysti tarkastetaan jo ehdokasvaiheessa. Ei minua silti ole tainnut kukaan tuttu tunnistaa. Aina jos jotain nimeni sisältävää tiedotetta on ollut jaossa, niin LinkedIn-tiliäni on saatettu katsoa hieman normaalia enemmän, mutta siinä kaikki.
Kauppalehdestä tosin kerran nimeni nähtyään soittivat. Halusivat tehdä jonkinlaisen henkilöhaastattelun minusta sijoittajana. Olisin toki mieluusti avannut yhteisöjäsenyyttä, mutta koska juttu olisi pitänyt tehdä omalla naamalla ja nimellä, ja aiheena olisi ollut ensisijaisesti minun sijoitustoiminta, niin kiitin kohteliaasti ja sanoin tässä kohtaa pitäväni kiinni anonymiteettini rippeistä. Sinänsä olisi tietysti hienoa, mikäli seuraava yhteisöjäsen ottaisi roolia myös valtakunnan mediassa – onhan Inderesin yhteisöjäsenyys täysin ainutlaatuinen toimintamalli varmaan kansainvälisestikin – mutta ei yhteisöjäsenyys automaattisesti johda julkiseen riepotteluun omalla nimellä ja naamalla. Eli nimimerkin takaakin voi toimia, samoin kuin minä olen tehnyt.
Tässä nyt maistiaisia yhteisöjäsenyydestä. Jos on lisäkysymyksiä, niin vastaan niihin ilomielin sekä täällä että privana. Alustava aikataulu on varmaankin sellainen, että ehdokasasettelua päästään tekemään lähiviikkoina ja ehdokkaiden pitäisi kaiketi olla selvillä viimeistään hyvissä ajoin ennen yhtiökokouskutsua eli maaliskuun alussa. Yhtiökokouksessahan sitten huhtikuussa äänestetään Inderesille uusi yhteisöjäsen.
Palaamme Juhan kanssa asiaan.
Loppuun vielä mielenkiinnosta tällainen alustava ja nimetön kiinnostuksen kartoittaminen:
- Voisin harkita ehdolle asettumista
- En harkitse ehdolle asettumista