Inderesin osakkeenomistajien nimitys- ja palkitsemistoimikunta

Saimme kesällä idean, että osana NomCom-/yhteisöjäsen-työtä olisi hyvä saada Inderesin tuoretta hallitusosaamista Alokkaan haastatteluun.

Nyt olisi luettavissa Helena Norrmanin haastattelu.

Koska Helena työskentelee päivittäin isojen ruotsalaisten pörssiyritysten kanssa, on hän tuonut Inderesin hallitukseen sellaista Ruotsi-tuntemusta, että sitä vieläkin välillä hämmästelee. Olen kuullut, että hänen osaamistaan Ruotsin IR-markkinasta pidetään Inderesin näkökulmasta jopa elintärkeänä, enkä näkemäni ja kuulemani perusteella osaa olla eri mieltä.

Helenan haastatteluun pääsee tästä:

Inderes_Board_Members_11_4_202400105 _Inderes_Krister_Majander Cropped (1)

24 tykkäystä

Katselin kalenterista, että nyt jos koskaan kannattaa Inderesin nimitys- ja palkitsemistoimikunnan yhteisöjäsenyydestä kiinnostuneiden alkaa pohtia ehdokkuuttaan.

Tulen kirjoittelemaan tässä lähiaikoina yksityiskohtaisemmin toimikunnan tekemisistä, josko se auttaisi ehdokkuutta pohtiviakin päätöksenteossaan. Ehkä tämäkin viesti, jonka lukemisen juuri aloitit, saattaa auttaa ehdokaspohdinnoissa, vaikka sen tarkoitus onkin kerätä yhteisön näkemyksiä Inderesin hallituksesta nyt ja tulevaisuudessa.

Ehkä alkuun kuitenkin tiivistetysti todettakoon, että syksy on pitänyt sisällään nykyisten hallitusjäsenten haastattelut, hallituksen itsearvioinnin tarkastelua sekä sen jälkeistä keskustelua hallituksen tilanteesta ja tulevaisuudesta. Avaan näitä myöhemmin sen verran kuin voin.

Mutta mennään nyt yhteisökyselyyn:

Taustatiedoksi nykyhallitus löytyy tästä .

Kaj ja Tero ovat jo vanhoja konkareita ja he viettivät Inderes-hallitustaipaleensa kymppisynttäreitä viime vuonna. Kaj on lisäksi toiminut hallituksen puheenjohtajana aina vuodesta 2016 saakka. Wolt-johtajana päivätyökseen paiskiva Nina Källström liittyi hallitukseen 2023, ja kuten useimmat ehkä muistavat Helena Norrman ja Joakim Frimodig ovat täydentäneet viisikon tämän vuoden kevään yhtiökokouksesta lähtien.

Alla olevan kyselyn tarkoitus on kerätä matalalla kynnyksellä yhteisön ja osakkeenomistajien näkemyksiä samaan tapaan kuin marraskuussa 2023. Kyselyvastausten lisäksi kannattaa laittaa ketjuun tekstikommenttikin, jos sellaista vain suinkin on mielen päällä. Privaviesteinkin voi ilman muuta lähestyä, mikäli se tuntuu luontevammalta.

Kun vastaat kyselyyn, niin kannattaa ihan herkällä sormella vastata myös ”en osaa sanoa”- tai ”asia ei ole mielestäni olennainen” -vaihtoehtoja, mikäli näin koet kohdallasi olevan. Tämä siksi, että on hyvä tietää, miten tärkeänä kutakin kysymystä pidetään tai miten hyvin asia tunnetaan. Sekin on arvokasta tietoa.

Koitin lisäillä kysymysten eteen tarpeen mukaan pieniä infosaatteita, mutta jos jokin kysymys on epäselvä, niin tarkennellaan tarvittaessa.

Sitten kysymyspatteriin, jossa kaikki kysymykset ovat anonyymejä.

Teema: Kansainvälistyminen

Taustaa: Inderesin hallituksessa on tällä hetkellä neljä suomalaista ja yksi ruotsalainen (Helena Norrman). En tunne Inderesin koko hallitushistoriaa, mutta käsitykseni mukaan keväällä 2024 kokoonpanoon liittynyt Helena on kaikkien aikojen ensimmäinen ei-suomalainen hallitusjäsen. Strategiakauden 2023-2027 kohdemarkkinat ovat Ruotsi (tärkein kasvumarkkina), Suomi ja Tanska.

Inderesin hallituksen tulee edelleen kansainvälistyä:

• Täysin samaa mieltä
  • Jokseenkin samaa mieltä
  • Jokseenkin eri mieltä
  • Täysin eri mieltä
  • Kysymys ei ole mielestäni olennainen
  • En osaa sanoa
0 äänestäjää

Seuraavan hallitusjäsenen kansallisuuden tulisi olla:

• Suomi
  • Ruotsi
  • Tanska
  • Norja
  • Muu, mikä?
  • En osaa sanoa
0 äänestäjää

Teema: Rotaatio

Taustaa: Inderesin hallitusjäsenten “aikajana” oli kuvattu jo yllä, mutta muistin virkistämiseksi hallitusvuosia on Terolla ja Kajlla koossa tämän kauden jälkeen 11, Ninalla 2 ja Helenalla sekä Joakimilla 1.

Vastausvaihtoehdoksi ei ole valittu epätodennäköisiä skenaarioita, kuten esimerkiksi sitä, että hallitusjäsenten määrä vähenisi kolmeen (olisi yhtiöjärjestyksellisesti mahdollista).

Yhden tai useamman nykyisen hallitusjäsenen tulee astua hallituksesta sivuun yhtiökokouksessa 2024:

• Täysin samaa mieltä
  • Jokseenkin eri mieltä
  • Täysin eri mieltä
  • En osaa sanoa
0 äänestäjää

Hallitukseen tulee nimetä yksi tai useampi uusi jäsen yhtiökokouksessa 2025:

• Täysin samaa mieltä
  • Jokseenkin eri mieltä
  • Täysin eri mieltä
  • En osaa sanoa
0 äänestäjää

Mikä on mielestäsi sopiva pituus hallitusjäsenyydelle keskimäärin:

• 1-3 vuotta
  • 4-6 vuotta
  • 7+ vuotta
  • En osaa sanoa
0 äänestäjää

Sopivin jäsenmäärä hallitukselle (Inderesin yhtiöjärjestyksessä jäsenmäärä on rajattu 3-5 henkeen):

• 5 (nykyinen jäsenmäärä)
  • 4 (jäsenmäärä ennen 2024 yhtiökokousta)
  • 3
  • 6 tai enemmän (edellyttää yhtiöjärjestyksen muuttamista)
  • En osaa sanoa
0 äänestäjää

Teema: Puheenjohtaja

Inderesin nykyisestä hallituksesta löytyy jo seuraava uusi hallituksen puheenjohtaja

• Täysin samaa mieltä
  • Jokseenkin eri mieltä
  • Täysin eri mieltä
  • En osaa sanoa
0 äänestäjää

Teema: Kokemus ja osaaminen

Taustaa: Hallitusjäsenten taustoja lukemalla voi arvioida minkälaista osaamista hallituksesta tällä hetkellä löytyy.

Hagros tuo hallitukseen osaamista ja kokemusta etenkin kasvuyritysten johtamisesta ja strategiatyöstä, digitaalisten liiketoimintojen kehittämisestä sekä itseohjautuvista johtamismalleista.

Weckroth tuo hallitustyöskentelyyn kokemusta ja osaamista etenkin rahoitus- ja fintech-alasta, osakeanalyysistä sekä finanssialan sääntelystä.

Källström tuo hallitustyöskentelyyn kokemusta ja osaamista digitaalisen kuluttajaliiketoiminnan rakentamisesta sekä nopeasta kansainvälisestä laajentumisesta.

Helenan ja Joakimin vastaavia tiivistelmiä ei Inderesin hallitussivuilta löytynyt, mutta minä näppäränä poikana tuotin sellaiset CoPilotilla Capmanin, Inderesin ja Kekst CNC:n verkkosivujen aineistoista. :slight_smile:

Helena Norrman tuo hallitustyöskentelyyn laajaa kokemusta yritysviestinnän ja maineenhallinnan alalta. Hän on toiminut Kekst CNC:ssä partnerina ja johtanut markkinointi- ja yrityssuhteita Ericssonilla, jossa hän oli myös johtoryhmän jäsen kahdeksan vuoden ajan. Norrmanilla on vahva tausta yritysstrategian ja muutosprosessien tukemisessa sekä monimutkaisten viestintähaasteiden hallinnassa.

Joakim Frimodig tuo hallitukseen syvällistä osaamista pääomasijoitusalalta ja yritysjohtamisesta. Hän on toiminut CapManin toimitusjohtajana syyskuusta 2017 maaliskuuhun 2023 ja on nykyisin yhtiön hallituksen puheenjohtaja. Frimodigilla on myös kokemusta Summa Capitalista, jossa hän työskenteli varatoimitusjohtajana.

Minkälaisia ominaisuuksia uusilta hallituksen jäseniltä erityisesti edellyttäisit (valitse 3 tärkeintä vaihtoehtoa):

• Kansainvälistymiseen liittyvä osaaminen
  • Halu ja kyky sitoutua/omistautua hallitustehtävään
  • (Kansainväliset) verkostot
  • Digi-/media-/alustaratkaisuihin liittyvä osaaminen
  • Kansainvälisen yhtiön kulttuuri-/HR-osaaminen
  • Yrittäjä-/perustaja-osaaminen
  • Governance-/hallinnointi-osaaminen
  • Innovaatio-/kehittämisosaaminen
  • Finanssialaan liittyvä osaaminen
  • Uskottavuus
  • Palvelevaan asiantuntijaorganisaatioon liittyvä osaaminen
  • Aiemmat näytöt vertailukelpoisten yhtiöiden johtamisesta/hallinnoinnista
  • Myyntiin ja markkinointiin liittyvä osaaminen
  • Muu, mikä?
0 äänestäjää

Teema: Diversiteetti

Taustaa: Inderesin hallituksen valikoituja diversiteettitietoja:

• kaksi naista ja kolme miestä
  • syntymävuodet: 1970, 1970, 1971, 1978, ja 1989
  • koulutustaustat: MBA+DI, BA, M.Sc, MBA + M.Sc Pharm., KTM
  • päätoimet: osakas/johtaja, uusista liiketoiminnoista vastaava johtaja, CEO, yrittäjä/sijoittaja, päätoiminen hallituksen puheenjohtaja

Sukupuoli-diversiteetti on riittävä:

• Täysin samaa mieltä
  • Jokseenkin eri mieltä
  • Täysin eri mieltä
  • En osaa sanoa
0 äänestäjää

Ikä-diversiteetti on riittävä:

• Täysin samaa mieltä
  • Jokseenkin eri mieltä
  • Täysin eri mieltä
  • En osaa sanoa
0 äänestäjää

Osaamis- ja kokemus-diversiteetti on riittävä:

• Täysin samaa mieltä
  • Jokseenkin eri mieltä
  • Täysin eri mieltä
  • En osaa sanoa
0 äänestäjää

Teema: Palkkiot

Taustaa: Inderes maksaa hallituksen puheenjohtajalle 2 500 € ja jäsenelle 1 250 € kuukaudessa (vuosipalkkiot 30 000 € / 15 000 €). Palkkioita nostettiin viime vuonna 100/50 euroa ja palkkiotaso vastaa varsin hyvin First North -listayhtiöiden palkkiotasoja (kiinteät palkkiot mediaani 2022: 36 000 € / 20 000 €).

Palkkiot maksetaan rahana ja näin tekee ymmärtääkseni ylivoimainen enemmistö myös muista listayhtiöistä (vrt. maksaminen osakkeilla, johon mahdollisesti liittyy pientä ”ylimääräistä” byrokratiaa verrattuna rahapalkkiona maksamiseen).

Näkemyksesi Inderesin nykyisten hallituspalkkioiden euromäärästä:

• Nykyiset palkkiot ovat oikealla tasolla
  • Palkkioita tulisi nostaa
  • Palkkioita tulisi laskea
  • En osaa sanoa
0 äänestäjää

Näkemyksesi palkkioiden maksutavasta:

• Palkkio tulisi maksaa rahana
  • Palkkio tulisi maksaa osakkeina
  • Palkkio tulisi maksaa osin osakkeina ja osin rahana
  • En osaa sanoa
0 äänestäjää

Bonuskysymys: Pidän positiivisena, että hallitusjäsen omistaa merkittävän määrän yhtiön osakkeita

• Täysin samaa mieltä
  • Jokseenkin eri mieltä
  • Täysin eri mieltä
  • En osaa sanoa
0 äänestäjää

Mainittakoon, että Kaj ja Tero omistavat kumpikin n. 40 000, Helena 450 ja Joakim juuri hankkimansa 5 000 osaketta. Ninan osakkeista en itse asiassa osaa sanoa, enkä vastausta ainakaan sisäpiirin kaupoista ja omistajalistasta löytänyt.

Laitetaan loppuun vielä viime vuotiseen tapaan sama pieni vastuuvapauslauseke ja sananen odotusten hallinnasta:

On hyvä huomata, että kyselyn tulokset nousevat yhteisöstä, joka on yksi osa 5-henkistä nimitystoimikuntaa, mutta toimikunnassa jäseninä ovat yhteisön lisäksi myös henkilöstö (@Jenny_Cederqvist n kautta ) sekä kolme suurinta omistajaa (@Mikael_Rautanen , @Sauli_Vilen & @Juha_Kinnunen ).

Toiseksi, voi olla, että jokin yhteisön toive on ensiluokkainen ja nimitystoimikunta on yhteisön kanssa täysin samaa mieltä. Ja siitä huolimatta voidaan päätyä tilanteeseen, jossa asiaa ei edistetä, koska syyt X, Y ja Z. On tietenkin myös mahdollista, että jokin yhteisön ehdottama asia voidaan ottaa nyt mietintämyssyyn, mutta ehkä sitä tarkastellaan tarkemmin vasta vuoden, kahden tai kolmen vuoden päästä, kun tilanne ja ajankohta on oikea.

Viime vuonna kirjoitin, että “kolmantena asiana tietysti vielä se, että tuskin me Buffettia saadaan Inderesin hallitukseen, vaikka yhteisö sitä kovasti toivoisikin. Eli edetään kulloistenkin mahdollisuuksien mukaan.”

Ei saatu Buffettia 2024, mutta tarjonta oli kyllä omia odotuksiani parempi. Itselleni positiivinen yllätys oli, että Inderesin hallituspaikka kiinnostaa suomalaisia huippuasiantuntijoita todella paljon. Kiinnostusta tuntui tulevan monesta suunnasta. Ja se, että hallitukseen saatiin Helenan kaltainen huipputekijä Ruotsista, ja vieläpä hyvinkin sitoutuneella otteella, on uskomattoman hieno KV-päänavaus.

Eli odotusten hallintaa toki, mutta kyllä Inderes hallitustekijöitä kiinnostaa. Ja samaan aikaan pitää tietenkin todeta, että tottakai nimeä ja titteliä tärkeämpää on osaaminen, näytöt, intohimo ja tekemisen taso, vaikkei nimen merkitystä vaikkapa uskottavuuden ja verkostojen hallinnassa sovi vähätellä.

Kaikki em. tiedot ovat allekirjoittaneen kokoamia, joten amatöörimäisiä virheitä voi hyvinkin olla mukana. Ja jos joku olennainen kysymys puuttuu, niin laittakaa kommenttia, jotta voidaan täydentää patteristoa.

Nyt ei muuta kuin klikkailemaan näkemyksiä kyselyyn! :pray:

27 tykkäystä

Sinustako seuraava yhteisöjäsen NomComiin?

Talvipäivän seisaus on ohitettu ja on aika kääntää katse kevään 2024 yhtiökokoukseen. Minulla on ollut ilo ja kunnia toimia Inderes-yhteisön edustajana nimitys- ja palkitsemistoimikunnassa kaksi kautta, mutta vähitellen on aika siirtää vastuuta eteenpäin.

Minun seuraavien viikkojen tavoitteena onkin kuvata toimikunnan työtä niin hyvin kuin osaan, jotta yhteisöjäsenen tehtävästä kiinnostuneilla on mahdollisimman hyvät edellytykset harkita omaa ehdokkuuttaan. Toimikunnan yliherra @Juha_Kinnunen tulee kuvaamaan valintaprosessin virallisempia askelmerkkejä heti kun kaikki kurvit ja kaarteet on kartoitettu, ja reitti uuden yhteisöjäsenen valintaan on selvillä.

Ensinnäkin haluan sanoa, että yhteisöjäsenen tehtävä on ollut todella innostava ja monestakin näkökulmasta huippumielenkiintoinen. Minä kun olen tällainen tavallinen humanistivirkamies, niin minulle henkilökohtaisesti tämä on ollut ihan uskomaton ”kerran elämässä” -kokemus, josta olen sekä Inderesille että teille yhteisökaverit suuressa kiitollisuudenvelassa.

Olen oppinut aivan valtavasti ja olen kokenut olleeni alusta alkaen todella tervetullut tiimiin. Sekä toimikunta-kollegat että hallitus ovat suhtautuneet minuun erittäin positiivisesti ja on ollut läpi kahden kauden tunne, että kuulun porukkaan. Vaikka minä olen varmuudella Suomen pörssifirmojen nimitystoimikuntien meritoitumattomin NomCom-jäsen, niin mielipiteitäni on arvostettu ja esimerkiksi hallituksen jäsenehdokkaat ovat haastatteluissa olleet usein hyvinkin kiinnostuneita yhteisöjäsen-mallista. Minulle tämä on ollut signaali myös siitä, että toimikunta ja hallitus arvostavat yhteisöä, koska sitä minä tässä kuitenkin olen edustanut itseni sijaan. Toivottavasti olen voinut myös tuoda pienen panokseni toimikuntatyöhön ja pitää yhteisön näkemyksiä mukana keskusteluissa ja päätöksenteossa.

Tämän sanottuani voin myös todeta, että toimikunnassa on varmasti tilausta hyvin erilaisista taustoista tuleville ehdokkaille. Minä voisin hyvin nähdä, että seuraavaksi tehtävässä toimisi esimerkiksi joku foorumin omalla nimellä kirjoittava aktiivi, omistajalistallekin päätynyt tunnetumpi sijoittaja tai vaikka joku palstan verkostoituneista “vapaaherroista”. Ja kaltaiseni nimimerkkisijoittajat voivat ainakin jo alkaa harkita ehdokkuutta. Teidän osalta hommaa on jo koeponnistettu. Nimimerkillä kokemusta on.

Minun taustani oli siis käytännössä intohimoinen amatöörisijoittaja + hallintoasioiden virkamies, ja pärjäsin sillä mielestäni ihan kelvollisesti Juhan, @Sauli_Vilen , @Mikael_Rautanen ja @Jenny_Cederqvist rinnalla. Tärkeintä kohdallani oli mitä luultavimmin halu ja kyky analysoida Inderesin liiketoimintaa, hallintokoodia ja omistaja-/hallitustyöskentelyä sekä riittävä tuntemus yhteisön näkemyksistä ja ajatuksista. Olen näitä opiskellut tässä kausieni aikana jonkin verran, ja ehkä sen turvin onnistuin pysymään kyydissä mukana, tai ainakin paikattua monia muita pahoja puutteitani.

Kaikille ehdokkuutta edes etäisesti harkitseville haluan sanoa, että omaa CV:tä ei kannata liikaa tuijottaa. Intohimo tehtävää kohtaan tarjoaa parhaat onnistumisen eväät. Tavoitteenahan on toimikunnan kesken muodostaa näkemys siitä, millaisen hallituksen Inderes minäkin ajan hetkenä tarvitsee, ja sitten onnistua rekrytoimaan visioon sopivia hallitusehdokkaita. Ja tietysti arvioida sopivaa palkkiotasoa hallituksen jäsenille. Tähän työhön voi tuoda panoksensa hyvin monenlaisista lähtökohdista.

Mihin sitten tulee varautua, jos ja kun haluat ehdokkaaksi lähteä?

Työmäärä ei ole valtaisa.

En osaa laskea tunteja, mutta jos otan esimerkkivuodeksi ensimmäisen kauteni, niin taisin käydä Inderesin toimistolla palaveeraamassa kahdesti. Lisäksi oli varmaankin pari-kolme Teams-palaveria ja yhteinen Whatsapp-ryhmä. Näiden lisäksi haastateltiin kukin hallitusjäsen Teamsilla, samoin kuin uudet ehdokkaat hallitusjäseniksi. Osa NomComista ja hallituksesta laittoi tietysti ekstratunteja ehdokkaiden lisähaastatteluihin, mutta koska näissä usein perehdyttiin käytännön hallitustyöhön tai Inderesin liiketoiminnan kuvaamiseen, olivat ne pääasiassa yksittäisten toimikunta-/hallitusjäsenten (esim. toimitusjohtaja, hpj) hommia, eikä me muut niihin silloin osallistuttu. Päälle tietysti valmistautumiset, foorumipostaukset, kokousmuistioiden kirjoittamiset jne. Kannatan ehdottomasti myös sitä, että lukee omistaja-/hallitusaiheista kirjallisuutta ja kuuntelee aihealueen podcasteja. Niitä on tarjolla mukavasti suomeksikin.

Kokoukset muuten pidettiin osin virka-ajan ulkopuolella, mutta osin myös ”kesken työpäivän”, joten työnantajan kanssa olisi hyvä löytyä joustoa, jotta voi hypätä toimikunnan Teams-palaveriin toisinaan myös vaikkapa kesken aamupäivän. Mutta kuten edellä sanottu, ei kokouksia järin paljon ole.

Ai niin, yhteisöjäsenellä saattaa olla mahdollisuudet päästä maistamaan Mikaelin mökille pörssiyhtiön toimitusjohtajan leipomaa pizzaa. Tai Juhan kanssa voi jäädä puhelimessa suustaan kiinni pesäpallon talvisarjasta jutellen. Nämä ovat yleensä niitä kaikkein parhaita kokemuksia, joita vielä kiikkustuolissakin Inderes-college päällä lämmöllä muistellaan.

Pari sanaa vielä vuosikierrosta.

Otan jälleen esimerkit ensimmäisestä kaudestani 2023-2024. Kun valintani vahvistui, palkitsin itseni lukemalla pari omistajuuteen ja hallitustyöhön liittyvää kirjaa. Kuuntelin saman aiheen podcasteja. Osallistuin Inderesin pääomamarkkinapäivään, jossa tapasin hallituksesta @Kaj_Hagros ja Teron sekä Inderesistä mm. Mikaelin ja Saulin. Mikaelin sanoin: ”parasta perehdytystä yhteisöjäsenen tehtävään on pääomamarkkinapäivään osallistuminen”.

Jos yhtiökokous pidettiin huhtikuussa, niin pääomamarkkinapäivä oli toukokuussa ja ensimmäinen palaveri Inderes-Towerissa elokuussa. Tuolloin käytiin läpi hallituksen puheenjohtajan johdolla hallitustyön kuulumiset ja suunniteltiin tulevaa. Päätettiin hallitusjäsenten haastatteluista ja pohdittiin mahdollisten uusien jäsenehdokkaiden profiileja. Syksyllä kartoittelin myös yhteisön näkemyksiä siitä, millaista osaamista hallitukseen kaivataan sekä mitä mieltä ollaan rotaatiosta ja palkkioista

Hallitusjäsenten haastattelut pidettiin loka-marraskuussa, ja samaan aikaan sekä erityisesti vuoden lopussa tehtiin uusien ehdokkaiden etsimistä ja haastattelua. Ehkä juuri loppuvuosi ja vuodenvaihde oli kiireisintä aikaa, ja tiedotimme uusista hallitusjäsenehdotuksista tammikuun 2024 puolivälin jälkeen.

Keväällä on sitten hiljaisempaa. Huhtikuussa voi mennä nauttimaan yhtiökokoukseen työn tuloksista ja äänestämään omien ehdotusten puolesta. Päälle hallituksen kyselytunti, pizzaa ja pari olutta @Verneri_Pulkkinen naurattaen.

Mutta tiivistettynä aikavaatimuksista. Elän keskellä kovimpia ruuhkavuosia (kuten melkein kaikki muutkin toimikuntalaiset) ja minulla on kasistaneljään-päivätyö, mutta yhteisöjäsenyyden sovittaminen sinne lomaan onnistui varsin kivuttomasti. Ei siis kannata siitä liikaa stressata.

Työstä saa 900 euron korvauksen per vuosi vaivanpalkaksi. Ei tällä siis rikastumaan pääse, mutta mahdolliset matkakulut jne. saa kyllä peittoon, jos ei ole suunnitelmissa matkustaa pelkästään yksityiskoneella. Samalla tuli mieleen, että taisin itse omistaa toimikuntajäsenyyden alkaessa kaikki kymmenkunta IPO:sta saamaani Inderesin osaketta. Hävettäähän se tuollaisella positiolla istua toimikunnan kokoukseen, mutta nyt on ollut mukava kasvattaa omistusta, kun olen oppinut lisää Inderesin liiketoiminnasta. Ei siis tarvitse olla mikään omistajalistan kärkinimi, eikä yhteisöjäsen joudu/pääse sisäpiiriin, mikäli sellainen mietityttää.

Yksi mikä saattaa myös kiinnostaa on anonymiteetti. Minulle se on ollut aina tärkeää, joskin tässä pestissä oma nimi tulee virallisiin tiedotteisiin ja asiakirjoihin, ja henkilöllisyys tietysti tarkastetaan jo ehdokasvaiheessa. Ei minua silti ole tainnut kukaan tuttu tunnistaa. Aina jos jotain nimeni sisältävää tiedotetta on ollut jaossa, niin LinkedIn-tiliäni on saatettu katsoa hieman normaalia enemmän, mutta siinä kaikki.

Kauppalehdestä tosin kerran nimeni nähtyään soittivat. Halusivat tehdä jonkinlaisen henkilöhaastattelun minusta sijoittajana. Olisin toki mieluusti avannut yhteisöjäsenyyttä, mutta koska juttu olisi pitänyt tehdä omalla naamalla ja nimellä, ja aiheena olisi ollut ensisijaisesti minun sijoitustoiminta, niin kiitin kohteliaasti ja sanoin tässä kohtaa pitäväni kiinni anonymiteettini rippeistä. Sinänsä olisi tietysti hienoa, mikäli seuraava yhteisöjäsen ottaisi roolia myös valtakunnan mediassa – onhan Inderesin yhteisöjäsenyys täysin ainutlaatuinen toimintamalli varmaan kansainvälisestikin – mutta ei yhteisöjäsenyys automaattisesti johda julkiseen riepotteluun omalla nimellä ja naamalla. Eli nimimerkin takaakin voi toimia, samoin kuin minä olen tehnyt.

Tässä nyt maistiaisia yhteisöjäsenyydestä. Jos on lisäkysymyksiä, niin vastaan niihin ilomielin sekä täällä että privana. Alustava aikataulu on varmaankin sellainen, että ehdokasasettelua päästään tekemään lähiviikkoina ja ehdokkaiden pitäisi kaiketi olla selvillä viimeistään hyvissä ajoin ennen yhtiökokouskutsua eli maaliskuun alussa. Yhtiökokouksessahan sitten huhtikuussa äänestetään Inderesille uusi yhteisöjäsen.

Palaamme Juhan kanssa asiaan.

Loppuun vielä mielenkiinnosta tällainen alustava ja nimetön kiinnostuksen kartoittaminen:

• Voisin harkita ehdolle asettumista
  • En harkitse ehdolle asettumista
0 äänestäjää
40 tykkäystä

Hieno ja kattava kuvaus nomcomin toiminnasta ja yhteisöjäsenen (tasa-arvoisesta) roolista siinä!

22 tykkäystä

Tervehdys yhteisöön!

Inderesin nimitys- ja palkitsemistoimikunta on saanut tämän talven osalta ehdotukset valmiiksi. Mikäli yhtiökokous siunaa ehdotuksemme, niin hallitus jatkaa huippulaadukasta kansainvälistymistään, kun hallitukseen astuu Ruotsin (ja monen muunkin maan) pääomamarkkinat erinomaisesti tunteva Hanna Raftell. Hannan CV on kunnioitusta herättävää luettavaa, mutta ehkä vielä sitäkin tärkeämpänä pidän Hannan innostunutta intohimoa toimialaa ja Inderesiä kohtaan.

Kaj Hagrosin luopuessa hallituspaikasta ja puheenjohtajuudesta, ehdotamme, että hallitus valitsee keskuudestaan uudeksi puheenjohtajaksi Joakim Frimodigin. Joakim palasi Inderesin hallitukseen lähes 10 vuoden tauon jälkeen 2024 yhtiökokouksessa tehdyllä päätöksellä ja on oikea henkilö johtamaan kansainvälistyvää hallitusta. Muistutettakoon, että Joakimin päätoimi on tällä hetkellä CapManin hallituksen puheenjohtajuus ja hän sitoutui Inderesiin tovi sitten myös omistajuuden kautta ostamalla salkkuunsa reilut 5 000 Inderesin osaketta.

Olettaen, että yhtiökokous äänestää Hannan ehdokkuuden puolesta, on Inderes tehnyt minun mielestäni poikkeuksellisen uskottavan kansainvälistymisen vain parin yhtiökokouksen aikana. Hallitukseen on saatu todella laadukasta osaamista ja kokemusta tukemaan yhtiön kansainvälistymistä samalla säilyttäen vahva kotimarkkinatuntemus.

Palkkioihin ehdotetaan korotusta siten, että jäsenen kuukausipalkkio nousee 1 250 eurosta 1 500 euroon ja puheenjohtajan kuukausipalkkio nousee 2500 eurosta 3000 euroon.

Ohessa poiminta muutamista vastaavan kokoisista verrokeista. Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että osa verrokeista ei ole vielä tehnyt ehdotuksia yhtiökokoukselle 2025, joten niiden taulukossa kuvattu palkkiotaso saattaa vielä seuraavalle kaudelle nousta. Lisäksi joillakin yhtiöillä on erilaisia valiokuntia tmv., joista maksetaan lisäkorvauksia. Inderesin hallituksella valiokuntia ei ole ja siksi kaikki maksettavat palkkiot käyvät ilmi taulukosta.

Samalla käytimme hyväksi tilaisuuden tiedottaa yhteisöjäsenen valintamenettelystä:

Osakkeenomistajien nimitys- ja palkitsemistoimikunnan yhteisöjäsenen valitseminen

Inderes Oyj:n nimitys- ja palkitsemistoimikunnan työjärjestyksen mukaan toimikunnassa on vähintään kolme ja enintään kuusi jäsentä. Työjärjestyksen mukaan yksi toimikunnan jäsenistä on yhteisön jäsen ja toimikunta valitsee soveltuvan valintamenettelyn.

Toimikunta ehdottaa, että yhteisön jäsen valitaan jälleen toimikuntaan äänestyksessä Inderesin varsinaisessa yhtiökokouksessa 10.4.2025. Yhteisöjäsenen valinta kestäisi toimikunnan seuraavan yhteisöjäsenen valintaan saakka. Jokaisella Inderes Oyj:n omistajalla on yksi ääni äänestyksessä yhtiökokouksessa – ääni per osakkeenomistaja. Ehdokkaat esitellään yhtiökokouskutsussa, jossa voidaan esittää enintään kolme yhteisön jäsentä ehdokkaiksi.

Toivomme, että yhteisöstä löytyy vähintään kourallinen motivoituneita ja omalla tavallaan toimikuntaa kehittäviä ehdokkaita, joista yhtiökokous pääsee huhtikuussa 2025 äänestämään seuraavan yhteisön edustajan toimikuntaan.

@Juha_Kinnunen on liittymässä keskusteluun valintamenettelyn osalta aivan näillä näppäimillä, niin päästään sen osalta kunnolla vauhtiin.

24 tykkäystä

Tervehdys Inderes yhteisön jäsenet!

@Mauri on palvellut yhteisöä ansiokkaasti Inderesin nimitys- ja palkitsemistoimikunnan jäsenenä viimeiset kaksi kautta, ja ensimmäiseksi haluaisin kiittää häntä erinomaista työstä. Mauri on ollut aktiivinen, ottanut selvää yhteisön näkökulmat ja tuonut ne keskusteluihin, ja onnistunut yleisesti erittäin hyvin tehtävässään. Erityisesti olen arvostanut reipasta tekemisen meininkiä ja virkamiesmäisen tarkkoja pöytäkirjoja sekä muistiinpanoja.

Maurin aikakausi on kuitenkin tulossa päätökseen, ja on aika etsiä uusi yhteisöjäsen toimikuntaan. Seuraavaksi hieman perusasioita sekä valintaprosessiin liittyvää informaatiota, josta osa tulee suoraan juristin kynästä. Itse tehtävästä kokemusasiantuntija Mauri kertoi ystävällisesti aiemmassa viestissään (linkki), minkä toivomme kaikkien asiasta kiinnostuneiden lukevan.

Osakkeenomistajien nimitys- ja palkitsemistoimikunnan kokoonpano

Inderes Oyj:n osakkeenomistajien nimitys- ja palkitsemistoimikunnan tehtävänä on valmistella ja esitellä yhtiökokoukselle yhtiön hallituksen jäsenten lukumäärää, valintaa ja palkitsemista koskevat ehdotukset. Toimikunnan tehtävistä, kokoonpanosta ja toiminnasta määrätään sen työjärjestyksessä. Toimikunnan jäseniä ovat yhtiön kolme suurinta osakkeenomistajaa Sauli Vilén, Juha Kinnunen ja Mikael Rautanen, joiden lisäksi henkilöstöllä ja Inderes-yhteisöllä on omat edustajat.

Osakkeenomistajien nimitys- ja palkitsemistoimikunnan yhteisöjäsenen valitseminen

Inderes Oyj:n nimitys- ja palkitsemistoimikunnan työjärjestyksen mukaan toimikunnassa on vähintään kolme ja enintään kuusi jäsentä. Työjärjestyksen mukaan yksi toimikunnan jäsenistä on yhteisön jäsen ja toimikunta valitsee soveltuvan valintamenettelyn.

Toimikunta on päättänyt, että yhteisön jäsen valitaan jälleen toimikuntaan äänestyksessä Inderesin varsinaisessa yhtiökokouksessa 10.4.2025. Jokaisella Inderes Oyj:n omistajalla on yksi ääni äänestyksessä yhtiökokouksessa (ääni per osakkeenomistaja). Ehdokkaat esitellään yhtiökokouskutsussa, jossa voidaan esittää enintään kolme yhteisön jäsentä ehdokkaiksi.

Soveltuvuus tehtävään

Mikäli joku ehdokkaista ei ole toimikunnan arvion mukaan soveltuva tehtävään, on toimikunnalla oikeus jättää hänet asettamatta ehdokkaaksi yhtiökokouksen äänestyksessä. Toimikunnan soveltuvuusarviossa huomioidaan mahdolliset sakko- ja vankeusrangaistukset (pois lukien liikennerikkomuksista tai lievistä liikennerikkomuksista johtuvat sakot) sekä mahdollinen rajoitettu oikeustoimikelpoisuus. Lisäksi arvioidaan ehdokkaan hyvämaineisuutta ja sitä, ettei ehdokkaan valinta voi toimikunnan arvion mukaan mahdollisesti aiheuttaa yhtiölle mainehaittaa. Ehdokkaat sitoutuvat toimikunnan pyynnöstä toimittamaan tarvittavat selvitykset kuten rikosrekisteriotteen.

Osakkeenomistajien nimitys- ja palkitsemistoimikunnan yhteisöjäsenen palkkiosta päättäminen

Osakkeenomistajien nimitys- ja palkitsemistoimikunta ehdottaa yhtiökokoukselle, että toimikunnan yhteisöjäsenelle maksettaisiin 1000 euron vuosipalkkio toimikunnassa työskentelystä. Osakkeenomistajien nimitys- ja palkitsemistoimikunta ehdottaa myös, että yhteisöjäsenen matkoista korvattaisiin välttämättömät kulut.

Ehdokkaaksi asettuminen ja ehdokkaiden valinta

Ehdokasasettelu sekä ehdokkaiden valinta tehdään ensisijaisesti Inderesin keskustelufoorumilla (Inderesin osakkeenomistajien nimitys- ja palkitsemistoimikunta -ketju), minkä jälkeen eniten kannatusta saaneet ehdokkaat asetetaan ehdolle toimikunnan jäseneksi varsinaisen yhtiökokouksen äänestyksessä. Tässä toivomme aktiivisuutta Inderesin yhteisöltä sekä potentiaalisilta ehdokkailta, jotta löydätte Inderesille sekä yhteisölle parhaat mahdolliset ehdokkaat.

Valintamenettelyn on syytä olla avoin ja ”demokraattinen”, mutta tyyli on kuitenkin vielä suhteellisen vapaa. Edellisellä kierroksella tietoa ja näkemyksiä kerättiin muun muassa haastatteluilla. Jos ehdokkaita on paljon, mitä tietenkin toivon, mielestäni on mahdollista mitata suosiota äänestyksellä Foorumilla. Yhtiökokoukselle esiteltävien ehdokkaiden määrä on kuitenkin rajattu kolmeen. Tarvittaessa luonnollisesti vastaamme kysymyksiin ja tarjoamme tukea prosessiin.

Mainitaan vielä, että virallisessa tehtävässä henkilön täytyy esittäytyä virallisella nimellään. Nimimerkin ”yksityisyys” siis katoaa, jos sinut valitaan viralliseksi ehdokkaaksi yhtiökokoukseen.

Alustava aikataulu

Viralliset ehdokkaat täytyy olla tiedossa, kun Inderes lähettää yhtiökokouskutsut. Nämä lähetetään perinteisesti noin kuukautta ennen yhtiökokousta, joka järjestetään tänä vuonna 10.4.2025. Tätä kautta toivomme, että alustavat yhteisön ehdokkaat ovat toimikunnan tiedossa viimeistään 1.3.2024. Alustava aikataulu voisi olla esimerkiksi:

• Ehdokasasettelu tammikuu 2025
  • Foorumi-keskustelut helmikuu 1-20.2.2025
  • Foorumi-äänestys helmikuu 21-28.2.2025
  • Ehdokkaat toimikunnalle, joka tekee taustatarkistukset 1-5.3.2025
  • Lopulliset ehdokkaat yhtiökokouksen äänestykseen nimetään
  • Yhtiökokouskutsun lähetys

Tärkeintä on, että äänestyksellä jää riittävästi aikaa ja saamme viralliset ehdokkaat maaliskuun alussa.

Korostan vielä virallisemman osuuden jälkeen, ettei soveltuvuutta tehtävään kannata miettiä liikaa. Meidän tarkoituksenamme on varmistaa, ettei nimitys- ja palkitsemistoimikuntaan nouse esimerkiksi talousrikollista, mikä voisi vahingoittaa Inderesin mainetta. Ei siis kannata huolestua, että sinun CV ei olisi riittävän hyvä tai naama ei miellyttäisi. Rehellistä tekemistä ja innokkuutta uuden oppimiseen me arvostamme.

Toivottavasti tämä herätti juuri sinun mielenkiintosi :blush:

20 tykkäystä

Lisään vielä edelliseen viestiin, kun jäi ainakin yksi oleellinen asia huomioimatta:

Valinta tehdään virallisesti yhdeksi kaudeksi, mutta lähtökohtaisesti toivoisimme yhteisöjäsenen pysyvän mukana kaksi kautta. Tämä on kuitenkin tehtävä, johon kasvetaan ja lisäarvo todennäköisesti kasvaa toisella kaudella. Tästä keskusteltiin, kun Maurin kautta päätettiin pidentää. Ajattelisin itse tämän tehtävän olevan urheilutermein 1+1 -sopimus, jossa toinen on molemmin puolinen optio. Tätä kautta ei ole myöskään pakko sitoutua toistaiseksi tuntemattomaan tehtävään suoraan kahdeksi kaudeksi, missä kuitenkin voi elämäntilanteet muuttua. Maurihan oli lopulta kaksi kautta, mikä oli käsitykseni mukaan molemmille hyvä.

Edellisellä valintakierroksella meillä oli Maurin lisäksi muitakin hyviä ehdokkaita kuten @anttirs ja @Johannes_Sippola - tägätään heidät tähän niin voivat miettiä, ovatko mahdollisesti kiinnostuneita uudelleen :slight_smile:

20 tykkäystä

Sallin itseni vielä tarkentaa @Juha_Kinnunen kuvausta ehdokasasettelusta.

Se on nyt avoinna ja yhteisöjäsenen tehtävästä kiinnostuneet ehdokkaat voivat nimetä itsensä ehdokkaaksi tässä keskustelussa.

Viime kierroksella homma meni jotakuinkin näin (silloin tosin Inderes Oyj -ketjussa):

@Johannes_Sippola oli rohkea ensimmäinen ehdokas, jota @anttirs nopeasti seurasi:

Myös foorumin hyvän toimittaja @JHeiskanen liittyi ehdokkaiden joukkoon, mutta joutui myöhemmin vetäytymään ehdolta:

Minä liityin mukaan neljäntenä ja viimeisenä ehdokkaana, mutta muutamia muitakin kiinnostuneita oli vielä pohtimassa mahdollista ehdokkuuttaan tuolloisessa keskustelussa:

Vastaavalla tavalla - Inderesmäisen epämuodollisesti - ehdokkaaksi voi ilmoittautua nytkin. Joten kiinnostuneet rohkeasti ehdokkaaksi vain.

Ja edelleen, mikäli on kysymyksiä yhteisöjäsenen tehtävästä, NomComista tai muusta asiaan liittyvästä, niin vastailemme mielellämme. Privanakin onnistuu, mikäli ei halua täällä julkisesti ehdokkuuttaan spekuloida.

13 tykkäystä

Mä asetun ehdokkaaksi kyllä uudestaan nyt tästä suoriltaan :smiling_face:

30 tykkäystä

Moikka kaikki!

Nämä ovat mun keksimiä kysymyksiä ja epävirallisia, joten jos ehdokkaat haluavat vastata näihin, niin olisin kiitollinen. Ei ole pakko. :slight_smile:

1. Kerro itsestäsi vapaasti 50 sanaan.

2. Kerro sadalla sanalla millainen sijoittaja olet.

3. Mikä motivoi juuri sinua hakemaan Inderesin yhteisöjäsenen tehtävään?
Kuvaile lyhyesti, miksi haluat toimia yhteisöedustajana ja mikä tässä tehtävässä innostaa sinua erityisesti.

4. Millaisia vahvuuksia tuot mukanasi toimikuntaan?
No kerro, miten osaamisesi, kokemuksesi tai persoonalliset vahvuutesi voisivat hyödyttää toimikuntaa ja Inderes-yhteisöä. :blush:

5. Miten tasapainottaisit yhteisön ja osakkeenomistajien etuja? Voivatko ne olla ristiriidassa?
Yhteisöjäsenen tehtävänä on edustaa molempien näkökulmia. Miten varmistaisit, että päätökset tukevat sekä yhteisön että osakkeenomistajien tarpeita?

6. Minkälainen yhteisönjäsen olet? Mikä Foorumissamme on parasta?
Yhteisönjäsenen on hyvä tuntea Foorumia jollain tavalla ja muutenkin yhteisöä.

7. Millaisena näet Inderes-yhteisön tulevaisuuden?
Kuvaile visiosi Inderes-yhteisöstä, että millainen se on viiden vuoden päästä.

8. Miten lisäisit yhteisöllisyyttä foorumilaisten kesken ja myös Inderesin sekä foorumilaisten välillä?
Yhteisöllisyys on ilomme ja vahvuutemme.

9. Mitä terveisiä lähettäisit kaikille meille juuri alkaneeseen tuloskauteen? :blush:

Erityiskiitokset Maurille! Maukka on reipas + varsin mukava kaveri, joka on ollut ahkera ja aktiivinen joka suuntaan. :slight_smile:

Kiitokset myös Juhalle, muulle toimikunnalle, entisille + tuleville ehdokkaille ja kaikille eri tavoin prosessiin osallistuneille sekä aktiiviselle yhteisölle. :slight_smile:

18 tykkäystä

Voisin ilmoittautua myöskin ehdokkaaksi.

Valitettavasti en ehdi nyt vastailla Alokkaan kysymyksiin. Lennän varhain aamulla Frankfurtiin ja alkuperäinen lento peruttiin tunti sitten. Onneksi Lufthansan aamulennolla oli vielä tilaa. Finski ei kyllä tällä kertaa saa täysiä pisteitä korvaavan lennon järjestelyistä.

23 tykkäystä

Hei ja tervetuloa ehdokkaaksi! (ja terkut Johanneksellekin) :slight_smile:

Mahtava juttu, että on jo pari ehdokasta!

Ei ole mun puolestani kiire vastailla kysymyksiin ja ei ole vielä kaikki ilmoittautunutkaan virallisesti, joten ihan rauhassa…

Nuo ovat mun keksimiä kysymyksiä, että eivät sillä tavalla virallisia. Ja tarvittaessa, jos joku tai jotkut kehittää/kehittävät paremman kysymyspatteriston, niin se voidaan ottaa mun keksimän patteriston sijaan. :slight_smile:

Rohkeasti vain muutkin ilmoittautumaan! :slight_smile:

9 tykkäystä

Mahtavaa, että ollaan saatu ehdokasasettelu auki @Johannes_Sippola & @Voiceman ! :muscle:

Toivottavasti tämä rohkaisee muitakin ehdokkuutta pohtivia heittäytymään mukaan.

Vaikka @Sijoittaja-alokas on asiaankuuluvasti heti kärppänä edistämässä asiaa, niin otan hieman paineita pois ehdokkailta. Juhan alustavassa aikataulussa nimittäin ainakin koko tammikuu oli aikaa pohtia omaa ehdokkuutta. Foorumikeskustelujen ja “haastattelukysymysten” aika olisi pääsääntöisesti helmikuussa:

Kuitenkin, jos vain suinkin aikaa on, niin mikään ei missään tapauksessa estä tekemästä itseään tutuksi yhteisölle jo nyt esim. Alokkaan kysymyksiin vastaamalla. Ja varmaan järkevää onkin lähteä jo pohtimaan omaa osaamistaan, kokemustaan ja ennen kaikkea intohimoaan suhteessa yhteisöjäsenen tehtävään. Toisaalta jos kalenteri on nyt tukossa ja helmikuussa on paremmin aikaa, niin silloinkin ehtii hienosti. :slightly_smiling_face:

14 tykkäystä

Asetun myös ehdolle.

Motivaationani on oman uteliaisuuteni ruokkiminen ja osaamisen laajentaminen. Luonnollisesti tavoitteena on myös tuoda aktiivisena yhteisön jäsenenä omia sekä yhteisön näkemyksiä yhtiön käyttöön, jotta raskaasti turskaantunut Inderes-positio alkaisi joskus vihertää.

Muuten pysyn tällä hetkellä ryhmäkurissa ja kunnioitan puheenjohtajan asettamaa työjärjestystä. Vastaan kysymyksiin ja kerron enemmän itsestäni, taustastani sekä motivaatiostani sitten helmikuussa.

36 tykkäystä

Ehdokaslista on niin kova, että pakkohan se on lähteä ehdolle, että pääsen samaan porukkaan🤩

Odottelen sormet syyhyten, että pääsen vastaamaan Alokkaan ansiokkaisiin kysymyksiin, mutta jokunen lattea lause on jo nyt paikallaan antaa.

Mitä minulla voisi olla annettavaa?:thinking:

Minulla ei ole kokemusta saati sitten osaamista hallitustyöskentelystä. Minulla ei ole omalta uraltani mitään sovellettavia taitoja kyseiseen tehtävään, eikä minulla suoraan sanottuna ole mielenkiintoa hallitustyöskentelyä suuremmin opiskellakaan. En osaa tehtävän kannalta mitään hyödyllistä👎

Jos joku kysyy minulta, mitä osaamista Inderesin hallitus kaipaa, voin antaa jommankumman kahdesta vastausvaihtoehdosta: en tiedä tai jonkun huonomman vastauksen.

Kun minulla ei siis mitään omaa osaamista ole, ainoaksi vaihtoehdoksi jää varastaa sitä muilta. Kauniimmin muotoiltuna jututtaisin Inderesin yhteisön ihmisiä ja siivilöisin tästä puhevirrasta yleisimmät ja olennaisimmat näkemyshiput ja ojentaisin ne eteenpäin siistissä paketissa. Tällaisena yhteisön lämpömittarina voisin olla kelvollinen.

Miksi tehtävä sitten kiinnostaa, kun en kerran mitään osaa?:face_with_raised_eyebrow:

Minusta tämän yhteisön parissa puuhastelu on mukavaa puuhaa ja tekisin sitä mielelläni lisää. Tämä olisi myös mahdollisuus oppia paljon uutta (kun matalalta ponnistaa…) ja olisihan tällainen kunniatehtävä pätevä lisä CV:hen!

Johan venähti, mutta kun harvoin saa tilaisuuden itseään haukkua (ilman että muut puhuu päälle), niin paikka pitää hyödyntää😎

31 tykkäystä

Upea juttu, että ehdokaslista täydentyy ja nyt kasassa on jo 4 hienoa ehdokasta!

Rohkenen silti vielä muistuttaa, että ehdokasasettelu on edelleen auki ja mukaan kannattaa edelleen heittäytyä, mikäli tunnet kiinnostusta yhteisöjäsenen tehtävää kohtaan.

Samalla totean, että nimitystoimikunnan puheenjohtaja @Juha_Kinnunen antoi minulle valtuudet muistuttaa, että ehdokasasettelun viimeinen päivä on perjantai 31.1.2025. Eli kunhan olet tammikuun aikana ehdokkuudestasi täällä foorumilla ilmoittanut, niin sinun katsotaan olevan mukana yhteisöjäsenen valinnan seuraavissa vaiheissa.

16 tykkäystä

Kiitokset Mauri tästä, ja kiitokset jo mukaan ilmoittautuneille ehdokkaille :pray:

Lisätään sen verran, että tarkoitukseni ei ole täältä “tittelin” takaa huudella, miten homman pitäisi edetä. Mutta kun kukaan ei ole tuota aiempaa hahmotelmaani aikataulusta käynyt parantamassa, niin edetään toistaiseksi sen rungon mukaan. Sillä nyt pitäisi ainakin maaliin päästä.

Hienoa kun asiat etenee - yhteisössä on voimaa :muscle:

16 tykkäystä

Ilmoittaudun myös ehdolle. Kiitos @Mauri kattavista briiffauksista yhteisöjäsenen tehtävään liittyen! :slight_smile:

20 tykkäystä

Huippujuttu, että nimitys- ja palkitsemistoimikunta on saanut viisi uutta ehdokasta yhteisjäsenen tehtävään. Toivotan onnea ja menestystä valintamenettelyyn @Johannes_Sippola , @Voiceman , @_TeemuHinkula , @JHeiskanen ja @Cypher !

Muistutuksena Juhan ehdottama alustava aikataulu tähän väliin.

@Sijoittaja-alokas jo laittoikin oman “vaalikoneensa” käyntiin, ja minäkin tulen muutaman kysymyksen tässä lähiaikoina ehdokkaille heittämään, kunhan vain ensin saan muotoiltua kysymysajatukseni oikeaan asentoon.

Eli yhteisökollegat, laittakaa rohkeasti kysymyksiä ehdokkaille sellaisista asioista, joihin saamanne vastaukset auttavat teitä tekemään foorumin/yhtiökokouksen äänestyksissä oikean valinnan.

14 tykkäystä

Kiitos paljon @Sijoittaja-alokas kysymyksistä!

1. Kerro itsestäsi vapaasti 50 sanaan.

Asun Helsingissä ja olen onnellisesti naimisissa. Työkseni viilaan pilkkua ja katselen jääkiekkoa. Vapaa-ajalla pelailen lautapelejä, ylianalysoin TV-sarjoja ja leffoja, luen sijoittamisesta sekä harrastelen luovaa kirjoittamista.

Rakastan erilaisia projekteja, ja viime kuukausina olen tehnyt enemmän töitä kuin koskaan. Toivottavasti vaivannäkö vielä tulevaisuudessa palkitaan! :crossed_fingers:

2. Kerro sadalla sanalla millainen sijoittaja olet.

Huono.

Sijoitan pääosin suomalaisiin yhtiöihin. Osakkeita ostaessani tongin usein huussin pohjaa, ja yritän löytää firmoja, joilla on olemassa jokin mahdollinen katalyytti, joka nostaisi yhtiön aivan uudelle tasolle. Esimerkki tällaisesta yhtiöstä on Rush Factory, jonka uuden tapahtuman piti tuplata yhtiön liikevaihto. Valitettavasti nämä caset eivät aina pääty hyvin :smiley:

Toisinaan yritän ostaa laatua halvalla. Pidemmän tarkastelun jälkeen yleensä paljastuu, että ostin laadutonta kalliilla.

Sijoittamisen aloitin vuonna 2018. Kuuntelin Rahapodia ja olin indeksimies, mutta hyvin nopeasti Inderesin analyysit veivät mnut mennessään.

image

image

3. Mikä motivoi juuri sinua hakemaan Inderesin yhteisöjäsenen tehtävään?

Ennen kaikkea odotan tehtävältä mielenkiintoisia ja opettavaisia keskusteluja. Niin toimikunnan muiden jäsenten kuin yhteisön jäsenten kanssa.

4. Millaisia vahvuuksia tuot mukanasi toimikuntaan?

Kävin omia vahvuuksiani läpi edellisessä viestissäni, eikä niitä juuri ole.

Toivon kuitenkin, että olen täällä sen verran tunnettu ja helposti lähestyttävä heppu, että kenenkään ei tarvitse miettiä, uskaltavatko he kertoa minulle mielipiteitään hallitukseen liittyen. Ja nämä mielipiteet sitten kiikutan eteenpäin.

Heikkouksiani korostan sen takia, että ainoa huono skenaario ehdolla olemisessa on se, että minut valitaan tehtävään vääränlaisilla odotuksilla. Jos toimikuntaan halutaan @Mauri :n kaltainen rautainen osaaja, en minä selvästikään ole oikea vaihtoehto :smiley:

5. Miten tasapainottaisit yhteisön ja osakkeenomistajien etuja? Voivatko ne olla ristiriidassa?

Aloitan jälkimmäisestä kysymyksestä. Vielä pari vuotta sitten olisin ollut vakaumuksella sitä mieltä, että yhteisön ja osakkeenomistajien edut eivät voi olla ristiriidassa, koska vahva yhteisö on keskeinen osa Inderesin bisnesmallia.

Nyt sanon, että edut voivat olla ristiriidassa.

Tästä aiheesta olen käynyt paljon keskusteluja täälä foorumilla sekä suuremmalla porukalla kesän 2024 Inderes-miitissä. Näiden keskustelujen perusteella olen saanut sen kuvan, että moni on turhautunut Inderesin suuntaan, jossa yhteisö ei enää ole fokuksessa samalla tavoin kuin ennen.

Aiemmin Inderes oli ensisijaisesti silta yhtiöiden ja sijoittajien välillä. Nykyään Inderes tuottaa runsaasti IR-ratkaisuja, eikä tässä arvonluontipyörässä yhteisöllä ole roolia. Voi myös olla, että kun Inderes laajentuu Ruotsiin, on helppo ajatuksissa siirtää Suomen sijoittajayhteisö taka-alalle, koska se on ikään kuin valmis ja nyt on siirrytty seuraavaan projektiin.

Miten sitten tasapainottaisin yhteisön ja osakkeenomistajien etuja? Vinkumalla tämänkaltaisilla viesteillä lisää panostuksia yhteisöön ja viemällä yhteisön mielipiteitä eteenpäin :smiley:

Pahoittelut, jos tämä viesti on ikävää luettavaa hallituslaisille ja pitkän linjan inderesläisille, joille yhteisö on kunnia-asia. Defenssit nousevat helposti pystyyn, eikä jostain syystä kritiikki millään osu maaliinsa, vaan se torjutaan markkinasentimentin happanemisella tai jollain muulla teflonkilvellä.

6. Minkälainen yhteisönjäsen olet? Mikä Foorumissamme on parasta?

Foorumissamme parasta on se, kun analyytikko jalkautuu tänne ja käy ajan kanssa keskustelua seuraamastaan yhtiöstä ja alasta. Toiseksi parasta on asiantuntevien yhteisöjäsenten analyysit yhtiöistä, etenkin jos ne ovat ristiriidassa analyytikon näkemysten kanssa.

Olen huono kuvailemaan itseäni, mutta yritetään. Ajattelen olevani melko aktiivinen yhteisön jäsen. Kyselen enemmän kysymyksiä kuin annan vastauksia. Luen mielelläni pitkiä syvällisiä viestejä ja skippaan lyhyet, muutaman lauseen sutkautukset. Yhtiöketjuihin osallistun korkealla kynnyksellä ja usein poistan valmiiksikirjoitetut viestit, koska en koe, että tuon tarpeeksi lisäarvoa keskusteluun.

7. Millaisena näet Inderes-yhteisön tulevaisuuden?

Potentiaalia on moneen.

Tällä hetkellä näen. että Inderes-yhteisö on hitaalla näivettymisen tiellä. Henkilökunnassa on nähty viime vuosina runsaasti muutosta, ja usein niin päin, että kasvollinen ja persoonallaan työtä tekevä analyytikko on lähtenyt. Näin Inderesin ote on virkamiesmäistynyt, ja koenkin monen työntekijän kokevan foorumin pakollisena pahana. Tähän liittyen joku esitteli minulle miitissä eri työntekijöiden tilastoja siitä, kuinka paljon kukin oli foorumilla aikaa viettänyt. Moni ei syystä tai toisesta ole kotiutunut tänne.

Lisäksi Inderesin analyysin laatuleima on viime vuosina hieman heikentynyt. Samaan aikaan moni kilpailija on ottanut harppauksia eteenpäin ja tarjoaa rennon letkeää sijoitussisältöä, eikä Inderesillä ole enää niin ilmiselviä erottautumistekijöitä yksityissijoittajan kannalta kuin vielä muutama vuosi sitten.

Positiivisempi skenaario voisi olla, että Inderes saa Ruotsin analyysimarkkinan kunnolla auki. Meille virtaa suomenkielistä huippuanalyysiä Ruotsin valtavasta pienyhtiökentästä, ja yhteisö elää kissanpäiviä. Analyytikot käyvät videoilla lapseninnolla läpi toinen toistaan herkullisempia sijoituscaseja ja pohdinnat jatkuvat foorumin puolella.

8. Miten lisäisit yhteisöllisyyttä foorumilaisten kesken ja myös Inderesin sekä foorumilaisten välillä?

Aiemmin olen perustanut foorumilaisille Shareville-ryhmän, josta jaoin dataa tänne foorumille. Shareville on sittemmin kuopattu. Nykyään järjestän kesäisin Inderes-miittiä. Jokainen voi itse arvioida, onko kummallakaan yhteisön kannalta mitään merkitystä, mutta siinä on oma panokseni.

image

Inderesin ja foorumilaisten välisessä yhteisöllisyydessä ensimmäinen askel olisi saada enemmän henkilökuntaa tänne ja kirjoittamaan muutakin kuin mainosviestejä omatuottamaan sisältöön. Jos sijoittaminen todella on intohimo myös työajan ulkopuolella, täällä sitä voi ruokkia. Tervetuloa mukaan.

Tämä yhteisön mukaan ottaminen osakkeenomistajien nimitys- ja palkitsemistoimikuntaan on näyttävä ele, joka kertoo Inderesin arvostavan tätä yhteisöä. Tärkeintä on kuitenkin ne arjen pienet teot, eikä suuret eleet. Harvaa avioliittoakaan on ökylomalla pelastettu.

9. Mitä terveisiä lähettäisit kaikille meille juuri alkaneeseen tuloskauteen? :blush:

Inderesläisille jaksamista tiukkaan rutistukseen! Kaikille yhteisönjäsenille toivotan hyvää pian alkavaa ja osinkojen täyteistä kevättä.

39 tykkäystä