Omaan salkkuun on tarttunut paljon osakkeita, joilla on ollut lisää tai osta suosituksia. Todella moni on mennyt aivan päin mäntyä. Voi todeta että laajasti on mennyt suositukset pieleen. Muutama hyvä valinta on paikannut huonoja, mutta on track record kyllä luokattoman heikko Inderesillä näin yleisesti viimeisen 1,5v ajalta (ja varmaan vähän kauempaakin). Ainakin tämä on opettanut enemmän itsenäiseen ajatteluun ja tämä varmasti ollut ihan hyvä oppi. Nyt tosiaan en välitä suosituksista kovinkaan paljoa, koska selvästi niissä katsotaan keskimäärin ruusunpunaisten lasien läpi. Hieman on uskottavuus kärsinyt, vaikka tietty jokainen varmasti yrittää parhaansa.
Myy suositukset on melkein ainoat suosituksista, jotka on yleensä syystäkin myy suosituksia. Niistä on oikeasti ollut hyötyä. Ne firmat kun passaa niin muut on sitten omassa arvioissa suosituksien puolesta aika pitkälti samalla viivalla ja siitä pitäsi sitten osata valita hyvät talteen.
Duellit, Nightingalet, Vincit ja LeadDeskit olen onnistunut välttämään (niilläkin oli osta suositus). Paljon kuitenkin keräsin talteen turskakasoja (Robit, Boreo, Remedy, Glaston, Nokia, Witted, Solteq, Sievi, Siili jne). Osaa vielä holdaan ja osasta luopunut. Ainoa ilo että en ole ostanut huipulta. Ei ole helppo laji varsinkaan karhumarkkinassa. Opettaa ainakin nöyryyttä, jota kyllä jo löytyi ennestään ilman opetustakin.
Viimeaikoina olen ihmetellyt Talenomia jolla tavoitehinta nyt 8e. P/E 26,6 tämän vuoden ennusteilla eikä ole edes velaton. Kupla ei mielestäni ole vielä tyhjentynyt. Koska omassa laskelmassa sain sopivaksi hinnaksi selvästi nykyhintaa alemman luvun niin passataan ainakin vielä. En ihan ymmärrä tuota 8e suositusta vaikka se defensiivinen bisnes onkin. Eiköhän sitäkin 8€ tavoitetta kohta alas ruuvata 6€:oon.
Todettakoon loppuun, että paljon asioita kyllä oppinut enkä olisi näin nopeasti päässyt nykypisteeseen ilman Inderesiä ja sen yhteisöä. Vielä on paljon opittavaa ja se tuskin loppuu koskaan.
Ei muuta kun leuka rintaan ja kohti uusia “hyviä” osakepoimintoja!