Osakesijoittaminen

Infrarakentaminen

, ,

Onko foorumilla infrarakentamisen yhtiöitä tarkastelevia threadeja?

Pieni kiinnostus aiheeseen on, kun on katsellut Tampereen ratikan rakentelua, jossa YIT ja NRC Group (entinen VR Track) vahvasti läsnä… Pohjoismaiset megatrendit ja ilmapiiri menossa raideliikenteen kasvattamisen suuntaan.

Sen verran tässä NRCtä tutkinut, että toimii Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa. Paria osaria kun katselen, nii näyttäisi tulleen lunta tupaan epäonnistuneissa projekteissa ja yrityskaupan sulattelua. Osakkeen voimakkaan laskun taustalta löytyy myös aiemman yhtiön perustajan eli aiemman CEO:n osakkeiden dumppaus. Ovat myös ostaneet omia osakkeitaan koronan vaikutusaikana.

3 tykkäystä

Hyvä avaus, mietin itse juuri että voisi avata ketjun tälle jossa voisi seurata Infraelvytyksen syntymistä, käänteitä ja vaikutuksia eri yhtiöihin. Ainakin kotimaan pörssissä YIT ja SRV tästä voivat hyötyä. Toisaalta infran osuus rajallinen molemmilla koko bisneksessä, SRV:llä muistaakseni vain 8% liikevaihdosta Inderesin raportin mukaan joten mahdollinen Infraelvytys voi hautautua kaupallisen rakentamisen taantuman alle helposti näillä

Italian siltaromahduksien aikaan pisti silmään yritys niiden takana.

https://www.marketwatch.com/investing/stock/atl?countrycode=it

Pienellä panoksella hyppäsin NRC:n kelkkaan. Tainnut tuo omien osakkeiden osto liittyä julkistettuun työntekijöiden osakeohjelmaan. Sisäpiiri on ainakin mukana.

https://nrcgroup.com/investor/stock-exchange-notices/details/?id=E44E149D8529FD7A

Lopullisen päätöksen tein kuitenkin, koska hyvä tuttu on noilla hommissa ja kertoi, että koronan vaikutukset olleet ehkä jopa positiivisen puolella! Kuulemma osaavaa työvoimaa vapautunut ja hakenut NRC:lle hommiin Suomessa. Kaiketi nyt jotain vaikutusta ollu koronallakin, mutta ei vissiin YT:tä ole tarvinneet, mitä nyt noita yrityskaupparönsyjä.

YIT:stä avasin tuossa viime viikolla position myös.

Rakentaminen kuin rakentaminen. Ihan yhtä veristä se kilpailu on näissäkin hankkeissa riippumatta siitä millä nimellä sitä halutaan kutsua

Mielenkiintoisempana näen tahot, jotka operoivat näitä kohteita. Raiteet, tullitiet, satamat, sähköverkot itsessään ovat luonnollisia monopoleja ja usein tuottoisia kohteita omistajilleen, ei rakentajille

1 tykkäys

Alla olevassa linkissä asiaa rakennuslupien ja -hankkeiden kehityksestä. Rakennushankkeet jatkavat nousuaan, kun taas odotetusti rakennusluvat menevät toiseen suuntaan. Erityisesti liikerakennuslupien romahdus yllätti suuruudellaan.

https://www.stat.fi/til/ras/2020/04/ras_2020_04_2020-06-23_tie_001_fi.html

Hyvä avaus. Infrarakentamiseen sijoittamisesta kiinnostuneena pitäisin tällä hetkellä katseen nimenomaan puhtaissa infrayhtiöissä, kuten tuossa NRC:ssä. YIT:n ja SRV:n infran tulosta tulee kuitenkin aina tasaamaan taantumat asunto- ja toimitilapuolella, jotka toimialana yleisesti muutenkin on aina ollut infraa villimpää vuoristorataa. Tilauskannat taitaa YIT:llä olla aika terveet, vaikka muutama isompi tuleva infrakohde vielä kilpailuttamatta. SRV:ssä en näe mitään mielenkiintoista. Lemminkäisen ja YIT: fuusioitumisen yhteydessä lähti paljon pätevää silta- ja maanrakennus porukkaa GRK:lle ja Kreatelle, jotka itse näen infrarakentamisessa tällä hetkellä kiinnostavimpina suomalaisina yhtiöinä. Turha niitä kuitenkaan liikaa salkkuun haaveilla, kun eivät ole pörssissä.

1 tykkäys

YIT:llä infran osuus 23 % liikevaihdosta. Vuosikertomus 2019 lähteenä.

"Tilauskanta säilyi vahvana, ollen vuoden lopussa
1 127,6 miljoonaa euroa (860,7). "

Olen rakennusinsinööri infrapuolella enkä sijoita enää lainkaan rakennusfirmoihin, koska niillä on tullut aina takkiin. Ainakin suomessa kilpailu on liian kovaa ja urakoita otetaan liian halvalla, joten ei enää kiinnosta. Marginaalit eivät ole kovin kummoisia ja huono projekti syö hyvien tuotot. Noista pörssin ulkopuolisista ei kyllä ole omaa tuntumaa.

Konsultointipuolella ruotsalainen sweco on kyllä ollut ihan hyvä sijoitus omistajilleen. Sweco (joka osti hiljattain NRC:n raide- ja infrasuunnittelun) on mukana suunnittelemassa käytännössä noita kaikkia ratikkahankkeita joita on meneillään suomessa.

4 tykkäystä

YIT:llä on ollut useampi heikko toimitilaprojekti. Onko niitä ollut paljon, jos vertaa kotimaan kilpailijoihin? Eli miten on suoriutunut verrokkeihin nähden.