IonQ - kvanttilaskennan kaupallistamisen pioneeri

Kiitos. Kärkeen pitää todeta, että Scorpion Capital keissi oli itsessään ilmeisesti iso huijaus. Markkina ei jäänyt siihen jumiin eikä conffacallissa asiasta kukaan edes kysynyt. Q1:n lukujen ja Peter Chapmanin mukaan yhtiö etenee nopeammin kuin olivat aiemmin olettaneet. Quantum on monimutkainen tieteenhaara, joten en yritäkään nyt viisastella yksityiskohdista. Mutta odottavat markkinoilta kauppoja; esim. rahoitusalan yritys voisi haluat oman koneen, ettei tarvi jonotella laskenta-aika-jonossa. IonQ Aria koneen lisäksi on tulossa Forte. Yhtiö hakee kokoajan parhaita tekniikoita ja materiaaleja parantaakseen laskennan laatua. Ainiin, Chapmanilla oli yksi heitto Scorpionin suuntaan. Sanoi suoraan että heidän koneet laskee differentiaalilaskentaa ja 1+1 laskennan voi tehdä puhelimen laskimellakin. Yhtiöllä tunttuu olevan luja usko tilauskannan kasvuu, koska taas puhuttiin 9-numeroisesta tilauskannasta yhteensä vuosille 2021…2023. Minusta merkittävin taloudellinen tieto oli se, että yhtiö ennustaa pääsevänsä voitolliseksi nykyisellä osakepääomalla. Yhteenveto siis yhtiön vauhti ja tekeminen paranee kokoajan.

1 tykkäys

IonQ on rekrytoinut Noam Zakayn IBM:ltä. Siellä hän on viimeksi toiminut “Program Director of IBM Quantum Europe” eli IBM:n Euroopan Quantum-toimintojen hankejohtajana. Nyt hän alkaa johtaa IonQ:n kahta uutta tytäryhtiötä Saksassa ja Israelissa.

Moni varmaan miettii sitä, että onko IonQ:n tekniikka se mikä “voittaa”. Olen itsekin sitä pohtinut. Loppujen lopuksi joku kvanttilaskennan tekniikka valikoituu voittajaksi. Mutta kvanttilaskennassa kyse on monimutkaisesta kokonaisuudesta jossa kubittilaskenta on vain yksi osa. Ts. monenlaista liiketoimintaa syntyy paljon myös kubittien rakentamisen lisäksi. Sen takia on mahdollista, että mikäli IonQ:n tekniikasta ei tulee globaalia valtavirtaa, niin silti osake ei romahda ainakaan heti. Koska yhtiöllä on kuitenkin verkosto, prosessit, henkilökunta ja osaamista koskien kvanttilaskentaa, niin yhtiö voi myydä niitä palveluitaan. Ja yrityskauppoja varmasti myös tehdään. Ehkä tässä pohdin nyt sitä, että itse kullakin voi syntyä harha siitä, että pitää osata arvata oikea kvanttitekniikka. Mutta siihen saa vastauksen vasta jossain 2030 paikkeilla. Nyt lienee viisainta yrittää arvioida näitä kvanttiyhtiöitä sen mukaan, miten he saavat kauppoja, millaisiin projekteihin saavat palveluitaan myytyä jne.

Olivia Lanes esittelee 6 kirjaa kvanttitietotekniikan ymmärtämiseksi ja syventämiseksi.

Itse ostin Amazonista kuvan kirjan Lanen suositusten pohjalta. Aina on hyvä yrittää ymmärtää ja hahmottaa asioita paremmin. Mulla meni viikko, että selvisin 10% kirjasta, mutta olen tehnyt tehtäviä ymmärryksellä. Ja olen vielä perinteisen tietotekniikan piiridiagrammissa ja porteissa. Vaimo naureskeli hyväntahtoisesti etenemiselle, mutta jollain tavalla kahlaan vuoden kahden aikana läpi. Jos et jaksa lukea noita, niin voin kiteyttää erot: perinteinen tietotekniikka rakentaa logiikan binääriluvuilla (nollat ja ykköset). Kirja osoittaa hyvin, että melko nopeasti transistorien määrä kohoaa tietokoneessa miljardeihin, laskentavaatimusten kasvaessa. Kvanttitietokoneet nojautuvat trigonometriaan, lineaarialgebraan ja extrapolointiin. Niiden vääntö riittää kauemmas kuin bittikoneiden.

Tässä on vielä sivujuonne ahkerasti seuraamaani Cloudflareen: Cloudflare kehittää jo nyt ratkaisuja, joilla voi suojautua kvanttitiekoneiden murtoja vastaan. Englanninkielinen termi tälle asialle on Post-quantum cryptography (also called quantum-resistant cryptography). Tää tuntuu tieteistarinalta, mutta kun ymmärtää miten kvanttikone käyttäytyy matemaattisesti, niin silloin myös kvanttikoneen voi saada harhautettua matematiikan avulla toimittomaksi. Kiinalaiset ovat kertoneet/kehuskelleet murtaneensa perinteisen tietotekniikan salausalgoritmeja kvanttikoneillaan.

1 tykkäys