IonQ - Kvanttilaskennan kaupallistamisen pioneeri

Kiitos. Kärkeen pitää todeta, että Scorpion Capital keissi oli itsessään ilmeisesti iso huijaus. Markkina ei jäänyt siihen jumiin eikä conffacallissa asiasta kukaan edes kysynyt. Q1:n lukujen ja Peter Chapmanin mukaan yhtiö etenee nopeammin kuin olivat aiemmin olettaneet. Quantum on monimutkainen tieteenhaara, joten en yritäkään nyt viisastella yksityiskohdista. Mutta odottavat markkinoilta kauppoja; esim. rahoitusalan yritys voisi haluat oman koneen, ettei tarvi jonotella laskenta-aika-jonossa. IonQ Aria koneen lisäksi on tulossa Forte. Yhtiö hakee kokoajan parhaita tekniikoita ja materiaaleja parantaakseen laskennan laatua. Ainiin, Chapmanilla oli yksi heitto Scorpionin suuntaan. Sanoi suoraan että heidän koneet laskee differentiaalilaskentaa ja 1+1 laskennan voi tehdä puhelimen laskimellakin. Yhtiöllä tunttuu olevan luja usko tilauskannan kasvuu, koska taas puhuttiin 9-numeroisesta tilauskannasta yhteensä vuosille 2021…2023. Minusta merkittävin taloudellinen tieto oli se, että yhtiö ennustaa pääsevänsä voitolliseksi nykyisellä osakepääomalla. Yhteenveto siis yhtiön vauhti ja tekeminen paranee kokoajan.

4 tykkäystä

IonQ on rekrytoinut Noam Zakayn IBM:ltä. Siellä hän on viimeksi toiminut “Program Director of IBM Quantum Europe” eli IBM:n Euroopan Quantum-toimintojen hankejohtajana. Nyt hän alkaa johtaa IonQ:n kahta uutta tytäryhtiötä Saksassa ja Israelissa.

Moni varmaan miettii sitä, että onko IonQ:n tekniikka se mikä “voittaa”. Olen itsekin sitä pohtinut. Loppujen lopuksi joku kvanttilaskennan tekniikka valikoituu voittajaksi. Mutta kvanttilaskennassa kyse on monimutkaisesta kokonaisuudesta jossa kubittilaskenta on vain yksi osa. Ts. monenlaista liiketoimintaa syntyy paljon myös kubittien rakentamisen lisäksi. Sen takia on mahdollista, että mikäli IonQ:n tekniikasta ei tulee globaalia valtavirtaa, niin silti osake ei romahda ainakaan heti. Koska yhtiöllä on kuitenkin verkosto, prosessit, henkilökunta ja osaamista koskien kvanttilaskentaa, niin yhtiö voi myydä niitä palveluitaan. Ja yrityskauppoja varmasti myös tehdään. Ehkä tässä pohdin nyt sitä, että itse kullakin voi syntyä harha siitä, että pitää osata arvata oikea kvanttitekniikka. Mutta siihen saa vastauksen vasta jossain 2030 paikkeilla. Nyt lienee viisainta yrittää arvioida näitä kvanttiyhtiöitä sen mukaan, miten he saavat kauppoja, millaisiin projekteihin saavat palveluitaan myytyä jne.

2 tykkäystä

Olivia Lanes esittelee 6 kirjaa kvanttitietotekniikan ymmärtämiseksi ja syventämiseksi.

Itse ostin Amazonista kuvan kirjan Lanen suositusten pohjalta. Aina on hyvä yrittää ymmärtää ja hahmottaa asioita paremmin. Mulla meni viikko, että selvisin 10% kirjasta, mutta olen tehnyt tehtäviä ymmärryksellä. Ja olen vielä perinteisen tietotekniikan piiridiagrammissa ja porteissa. Vaimo naureskeli hyväntahtoisesti etenemiselle, mutta jollain tavalla kahlaan vuoden kahden aikana läpi. Jos et jaksa lukea noita, niin voin kiteyttää erot: perinteinen tietotekniikka rakentaa logiikan binääriluvuilla (nollat ja ykköset). Kirja osoittaa hyvin, että melko nopeasti transistorien määrä kohoaa tietokoneessa miljardeihin, laskentavaatimusten kasvaessa. Kvanttitietokoneet nojautuvat trigonometriaan, lineaarialgebraan ja extrapolointiin. Niiden vääntö riittää kauemmas kuin bittikoneiden.

Tässä on vielä sivujuonne ahkerasti seuraamaani Cloudflareen: Cloudflare kehittää jo nyt ratkaisuja, joilla voi suojautua kvanttitiekoneiden murtoja vastaan. Englanninkielinen termi tälle asialle on Post-quantum cryptography (also called quantum-resistant cryptography). Tää tuntuu tieteistarinalta, mutta kun ymmärtää miten kvanttikone käyttäytyy matemaattisesti, niin silloin myös kvanttikoneen voi saada harhautettua matematiikan avulla toimittomaksi. Kiinalaiset ovat kertoneet/kehuskelleet murtaneensa perinteisen tietotekniikan salausalgoritmeja kvanttikoneillaan.

5 tykkäystä
4 tykkäystä
2 tykkäystä

Tässä kvanttisuojauksessa on mukana myös suomalainen SSH, jonka suurin osa tuotteista on jo nyt kvanttisuojattuja ja lopuistakin on aikomus sellaisia tehdä lähitulevaisuudessa. Tämä on tärkeää tiedonsiirrossa, koska on riski että salattu tieto napataan ja säilötään odottamaan kvanttikonetta, jolla se saadaan auki.

2 tykkäystä

Itse oon kanssa pläräillyt Mikkiksen dokumentaatiota läpi ja oli MS Learnissa joku moduulikin aiheeseen liittyen, jos joku haluaa matalammalla kynnyksellä perehtyä mukaan. Doku on toki paikoin hyvin käsitteellistä höttöä ja joutuu turvautumaan Wikiin yms.

Amazonilla oli kanssa joku kvanttikurssi.

Edit: linkkejä

3 tykkäystä

Saamme seurata yrityksen baby-vaihetta, yrittää opetella kävelemään, niin on se vielä alle 1 vuotias SPAC. Ihan lupaava baby minusta. Itse ajattelen niin, että ei kvantum voittaja ratkea yhdessä yössä. Jokainen toimialan yritys saa siivuja kakusta, ja osa niistä hommista on varmaan erilaisia tukitoimintoja, testausta, simulointeja jne. Palataan vielä, kun olen ehtinyt syventyä Q2 tarinaan paremmin.

3 tykkäystä
2 tykkäystä

Tässä poimintoja Q2 neuvottelupuhelusta. Alkuun kuitenkin muutama ajatus sijoittamisesta. IonQ:ta voi leimata ponzi teknoksi. Tai hype teknoksi. Jos IonQ osoittautuu tyhjäksi (eli onkin hype ponzi), niin minä en sitä ole vielä osannut havaita. Itse ajattelen niin, että olemme uuden megatrendin alkulähteillä (kvanttilaskenta). Riskinäkökulmasta koen IonQ:n ja kryptojen olevan samantyyppisiä. Hinnan muodostus on hyvin spegulatiivista. Mutta itse valitsen IonQ:n kryptojen sijaan. Koska jos IonQ ei osoittaudu ponziksi, niin on mahdollista, että yhtiö kasvaa merkittävästi megatrendiin.

Sitten vielä muutama sana megatrendistä. Yritän opiskella ja ymmärtää kvanttilaskentaa, jotta voisin paremmin ottaa kantaa siihen, onko kvanttilaskenta itsessään ponzi-hypeä. Tällä hetkellä kvanttitietokoneisiin panostetaan maailmassa miljarditolkulla rahaa, ja paljon jukista rahaa.

Pohjustuksen pohjalta lähdetään tutkimaan, onko viitteitä siitä, että yhtiö olisi hypen allonharjalla lentävä ponzi. Vai onko yhtiö kunnollinen ja kunniallinen high-tech yritys, niin kuin se raportoi (SEC Filing) ja antaa ymmärtää (esim. Q2 neuvottelupuhelu).

Katsotaan muutamaa asiaa. Helmikuussa 2022 saatiin quantum industry group, QEDC:n vertailuraportti:

February 23, 2022 | IonQ Aria Furthers Lead As World’s Most Powerful Quantum Com

IonQ:n Aria-luokan kvanttitietokone oli vertailun paras. Arian oli tuolloin 20 kubittin tehoinen. Nämä ovat ns. algoritmisia kubitteja. Algoritmilliset kubitit ovat hyödyllisiä, niillä ratkotaan algoritmeja käytännön sovelluksiin.

Nyt IonQ ilmoitti Arianin saavuttaneet 23 kubitin laskentatehon. 23 tuottaa 8x (2x2x2) enemmän tehoa kuin 20 kubittia. IonQ sanoo Arian olevan maailman tehokkain kaupallinen kvanttikone. Tässä yhteydessä on hyvä tiedostaa, että arkielämän ongelmien ratkominen vaatii tuhansien tai jopa miljoonien kubittien koneita. Mutta jostainhan aina lähdetään liikkeelle ja kasvattamaan tehoja. IonQ:n neuvottelupuhelussa kerrotiin siitä, että IonQ on mukana hankkeeessa, jossa kehitetään kvanttitietokone verkostoa, siis kvanttikone internettiä. Lisäksi IonQ kertoi heidän seuraavan sukupolven ratkaisujen tuoneen jo lupaavia tuloksia tehojen kasvattamiessa.

@Juzaba taannoin jo päivittikin ketjuun, että IonQ on siis nyt kytketty Microsoftin Azureen, eli Azure Quantum Platformin kautta voi jokainen ajaa omia algoritmejaan IonQ:n Aria kvanttikoneessa. Minusta tämä on iso juttu! Koska algoritmien ja sovellusten kehittäjäyhteisö alkaa kehittyä, laajentua. Tää on mielestäni todella tärkeää, koska minun epätieteellinen havaintoni sanoo, että entistä enemmän innovaatioita tuodaan meidän kaikkien hyödyksi markkinamekanismien kautta. IonQ:n tapauksessa taustalla on vahva tieteellinen pohja ja yliopistoverkosto. Ja SPAC:in kautta IonQ putosi keskelle maailman innovatiivisinta ICT-markkinaa, eli USA:n markkinaa. Markkinavoimat muokkaavat jo nyt yhtiötä etenemään teollisuuden, logistiikan ja rahoitus ja vakuutusalan tarvitsemiin ratkaisuihin.

@Juzaba jo kertoikin IonQ:n ja Airbusin kehittämisyhteistyöstä. Muita viimeaikaisia yhteistyöjulkistuksia on kemikaaliyhtiö Dow:n ja monialajätti GE:n kanssa.

Jos nyt vedetään yhteen onko yhtiö edellä kuvattujen tietojen pohjalta ponzi tai hype yhtiö, niin ei ole. Tietysti voi kritisoida sitä, että voiko 10 miljoonaa liikevaihtoa ja saman verran tappiota tekevä yhtiö 571 miljoonan kassalla ja 1,3 miljardin markkina-arvolla olla muuta kuin hypeä. Itse otan kantaa hypeen yhtiön substanssin pohjalta. Kyllähän Microsoft, Airbus, Dow ja GE tekee IonQ:n kanssa ihan oikeita hommia. Mulle yhtiö ei ole hypeä vaan sijoittajan kannalta korkean riskin yhtiö. Tarvittaisiin tehokas kvanttitietokone antamaan skenaariot eri markkina-arvoihin 10 vuoden jaksolla, tähän nyt ravistan hihasta, että haarukka on 0,001X - 100X.

Jatketaan kvanttilaskennan ja IonQ:n ihmettelyä, ehkäpä ne kaikkein mielenkiintoisemmat asiat ovat vielä edessä.

5 tykkäystä

IonQ vahvisti tehneensä $13.4 miljoonan sopimuksen USA:n ilmavoimien tutkimuslaboratorion kanssa. Tämä on ilmavoimille ja IonQ:lle ensimmäinen laatuaan. Tämä kauppa oli Q2 osavuosikatsauksen aikaan vielä mahdollisuus, muttei varma. Nyt sitten IonQ vahvisti loppuvuoden liikevaihtoennusteensa. Eli US Air Force haluaa tehdä yhteistyötä IonQ:n kanssa. Tämä on osoitus siitä, että trapped ion system on tänään kilpailukykyinen tekniikka algoritmillisten kubittien tuottamiseksi.

5 tykkäystä

Nobel-palkitut ovat soveltaneet kvanttifysiikkaa erilaisiin kokeisiin ja luoneet pohjaa myös kvanttitietokoneille. Tämä uutinen antaa uuden näkökulman siihen, että ehkä näiden kvanttitietokonepioneerien työ ei ole pelkkää labrahifistelyä, vaan on kehittymässä uusi merkittävä teollinen toimiala. Hankalaahan tää on sijoittajalle, joka tykkää pelata luvuilla. Sellaiset hakeutuukin kypsemmille toimialoille. Mutta joo, nyt ollaan saatu taas osoitus siitä, että kyllä tästä kvanttitietokonehommasta vielä toimiala syntyy. Ei se johdu tuosta palkinnosta, vaan tuo uutinen sanoo suoraan, että ajan mittaan laskentavastuu siirtyy perinteisistä supertietokoneista kvanttikoneisiin. Ja kaikkien meidän elinaikana, jotka tätä kirjoitustani lukee.

4 tykkäystä

Katselu suositus. Videolla teoreettisen fyysikko Sabine Hossenfelder avaa kvanttitietokoneen ympärille syntynyttä hypeä ja myös ketjun aiheena oleva yhtiö mainitaan ohimennen. Sabine on julkaissut akateemisella urallaan useita tutkimus artikkeleita kvanttimekaanikkaan liittyen.

7 tykkäystä

Suomessakin alan osaamista:

https://etn.fi/index.php/13-news/14186-vtt-n-kvanttikone-yhdistettiin-lumi-supertietokoneeseen

3 tykkäystä

Voin kompata Sabinen videoita. Mielestäni selväsanainen ja helposti ymmärrettävä.
En usko, että IONQ on poikkeus joukossa - saavat juurikin tuollaisia 10-30Musd tilauksia isoilta yhtiöiltä, jotka maksaa sitten vuosittain aina jonkun sovitun osan tuosta tilauksesta. Monelle isolle yhtiölle on jonkinlainen uskottavuusasia olla mukana Quantum Computing hypessä ja toisaalta, onhan niillä varaa siihen. Itse olen kyllä skeptikko asian suhteen toistaiseksi.

2 tykkäystä

Hyvä video ja vahvisti näkemystä, että ensimmäinen käyttökohde tulee olemaan salauksen murtaminen. Salaaminen kun perustuu siihen perusajatukseen, että on paljon nopeampaa kertoa kaksi alkulukua keskenään kuin purkaa iso luku alkulukujen kertolaskuksi.

Se, että tuossa oli onnistuttu numeron 28 kohdalla tarkoittaa, että siihen panostetaan paljon nyt. Vaikea toki arvioida kuinka nopeasti saadaan yleinen ratkaisu.

3 tykkäystä

Liittyykö tuo alla olevan linkin takana oleva blogi tähän mistä @kimmonev puhut?

1 tykkäys

Liittyy. On olemassa kvanttikestävää kryptografiaa ja tuo on sitä.

2 tykkäystä

IonQ etenee omalla tahdillaan. Pientähän tämä business vielä on, mutta uutta oli ilmoitus yhteistyöstä Dellin kanssa. Yhtiöt opettelee laskentaprosessien kuljettamista perinteellisen ja kvanttilaskennan välillä.

4 tykkäystä

Tuli kuunneltua q3 sijoittajapuhelua. Päällimmäisenä jäi mieleen se, että yhtiö etenee ihan suunnitelmallisesti, oman pläninsä mukaan. Puhelussa toimari Chapman kertoi, että he tavoittelevat kokonaisen järjestelmän toimittamista seuravan 12-18 kk aikana. Tarina siis etenee. Mutta pohditaan vähän onko kyseessä kuplatarina ja edessä Sabinen povaama kvanttitalvi.

Tässä ketjussa on ollut hyviä nostoja, kiitos mm. @Sambadi ja @Tunturisusi .

IonQ on minulle hyvä yhtiö seurata, koska se on listattu eli uutisia ja tarinoita kehityksestä ja yhteistyösopimuksista on saatavissa. Jäin miettimään Sabinen kuplatarinaa. Eli alkavaa kvanttitalvea, mistä Sabine puhui. Varmaankin fysiikka ei nyt muutu. Eli samoilla teorioilla värkkejä pystytetään. Suurimmat rahapotit lienee julkista avustusrahaa hankkeisiin ympäri maailmaa. Julkiset hankkeet yleensä viedään loppuun; hankkeet käyttää rahat ja kaikki on tyytyväisiä kunhan hankerahat on asian mukaisesti käytetty hankesuunnitelmien ja -raporttien mukaan. Ja IonQ:n kassa kestää muutaman vuoden tuotekehitysvaiheen. Millaisia ajatuksia teillä on kvanttitalven alkamisesta?

4 tykkäystä