IT-palvelusektori sijoituskohteena

Kauppalehti uutisoi maksumuurin taakse:
It-palveluiden alennusmyynti alkoi – ”Markkinoilla on tällä hetkellä ylitarjontaa” | Kauppalehti

Kauppalehden mukaan viime vuosina suomalaisten it-talojen tuntihinnat ovat liikkuneet sadan euron paremmalla puolella. Nyt Kauppalehden mukaan eri toimijat kertovat yleisen hintatason laskeneen jopa alle 90 euroon. Toisaalta kovista täsmäosaajista voidaan edelleen pyytää ja maksaa tuntihintoja, jotka nousevat yli 150 euron.

Pari lainausta:

”Vielä puoli vuotta aiemmin hyvältä näyttänyt markkinatilanne ajautui viime keväänä todella nopeasti heikon kysynnän markkinaan”, kertoo konsulttiyhtiö Melkin toimitusjohtaja ja partneri Tuukka Ihalainen .

Melkki tuottaa itse it-alan konsulttipalveluita, mutta myös kilpailuttaa suuryritysten palvelukokonaisuuksia. Han jatkaa:

”Näkemyksemme perustuu noin kolmeenkymmeneen kilpailutukseen, jotka olemme tehneet asiakkaillemme viimeisen vuoden aikana”, Ihalainen kertoo.

”Trendi on selvä. Tarjottavien it-palveluiden hinnat ovat pudonneet huomattavasti. Ennen alennetut hinnat kytkettiin isoihin ja pitkäkestoisiin sitoumuksiin. Nyt hinta-alennuksia tarjotaan myös lyhyiden sopimusten kylkeen. Markkinoilla on tällä hetkellä ylitarjontaa suhteessa kysyntään.”

”Suomalainen koodari ei ole enää etulyöntiasemassa verrattuna vaikkapa intialaiseen. Työyhteisöt ovat yhä enemmän englanninkielisiä ja paikkariippumattomia. Tämä tarkoittaa, että osaajapulaa – joka ei sinällään ole kadonnut minnekään – voidaan paikata globaaleilla markkinoilla”, Ihalainen sanoo.

Oma kommenttini: Ihalaisen väite on outo täältä ruohonjuuritasolta katsoen. Oma asiakkaani kommentoi aihetta taas viime viikolla: “Tällaista paskaa syntyy, kun **** palkkaa Mumbain kadulta koodareita!” Laatu heikkenee, kun etätyö Intiasta lisääntyy. Meidän firmaan tämä tuo vain lisää töitä, koska me korjaamme heidän surkean koodinsa. On korjattu jo 15 vuotta. Surullista.

Ohjelmistotalo Crasmanin toimitusjohtaja Samuli Hokkanen ei ole Ihalaisen kanssa täysin samaa mieltä, vaikka tunnistaa muutoksen markkinatilanteessa.

”Kilpailu asiakkaista on koventunut, se näkyy meilläkin selvästi. Mutta toisaalta tulevaisuuteen panostavilla yrityksillä on edelleen kova tarve digitalisoida liiketoimintaa, vaikka investointihalukkuus yleisesti ottaen on laskenut”, Hokkanen sanoo.

”Tässä tilanteessa ovat korostuneet pitkät asiakassuhteet ja se, että asiakkaat ovat aiempaa osaavampia ja kypsempiä ostamaan jatkuvaa kehitystä, joka perustuu kuukausi- tai jopa vuosibudjettiin”, arvioi Hokkanen.

23 tykkäystä