IT-palvelusektori sijoituskohteena

Oletteko löytäneet tietoa Innofactorin tilauskannan raportointiperiaatteista? Käytännöt nimittäin ovat täysin yrityskohtaisia. Tätä ei laki säätele.

1 tykkäys

Tästä olisi kiva saada selkoa, sillä vaikka tilauskanta on noussut tämän raportoinnin aloittamisen jälkeen alvariinsa, ei se ole näkynyt liikevaihdossa vielä ollenkaan.

Tulos ennen kasvua. Rekryt huolella.

4 tykkäystä

Tätä pohdin myös itse. Oma arvioni:

Luulen että yhtiö raportoi tilauskantana ainakin osittain noita jatkuvia palveluitaan, joiden osuus liikevaihdosta on kasvanut nyt viimeisen kolmen vuoden aikana huimasti, mikä taas selittäisi osaltaan tuota tilauskannan ja liikevaihdon kasvun eroa.

Se että siirrytään projektibisneksestä yhä enemmän jatkuviin palveluihin on loistava asia tällaisessa markkinatilanteessa. Korona sataa Innofactorin laariin isosti, koska nimenomaan tällä Nordicissa Microsoft on vahva ja O365, Teams, Dynamics jne nostavat päätään vahvasti. Etätyö sataa Innofactorin laariin.

Olen itsekin IT-alalla ja on selvästi nähtävissä, että projektitaloilla on ollut nyt ja H2 aikana paljon vaikeampaa.

7 tykkäystä

En nyt ihan näinkään sanoisi. Suomessa on lukuisia vahvoja Microsoft -taloja, jotka tarjoavat projekteja sekä jatkuvia palveluita ja etätyöt satavat myös näidenkin laariin.

Evli nosti Innofactorin tavoitehinnan 1.35 ja suositus edelleen “osta”.

5 tykkäystä

Tottakai on. Tässä maassakin varmaan sata. Korona sataa myös näiden laariin. Näistä Innofactorin kanssa samassa painoluokassa ei kuitenkaan paini kuin harva.

Koronalla tarkoitin siis tätä etätyöloikkaa ja yritysten parempaan & tehokkaampaan etätyöhön investoimista. Tässä tietyssä mittaluokassa Innofactor on jo sisässä ja siellä on taatusti yrityksiä, joilla ei ole tuoteportfolion kaikki tuotteet vielä käytössä, eli olemassa olevaa asiakaskuntaa jolle lisämyydä.

Puolivuosikatsauksessa Q2/2020 (s. 27; Tunnuslukujen laskentakaavat) tilauskannan laskenta kuvaillaan seuraavasti:

“Tilauskanta:
Saadut lisenssi- ja projektitilaukset - tilauksiin liittyvä toteutunut liikevaihto + jatkuvan
sopimuskannan tuottama liikevaihto seuraavat 12kk (ei kuitenkaan sisällä sopimuksiin suoraan perustumatonta odotettavaa ostokäyttätymistä eli ns. Run Ratea)”

https://www.innofactor.com/globalassets/documents/investor-page-documents/interim-reports/2020/innofactor-oyjn-puolivuosikatsaus-1.1.-30.6.2020-ifrs.pdf

5 tykkäystä

Onko tarkoituksenmukaista pitää tämä ketju kuuden yhtiön yhteisenä? Siilillä onkin oma ketju ja Siiliä koskeva keskustelu taitaa olla käytännössä pelkästään siellä, mutta tähän yhteen ketjuun on nyt yhdistetty Vincit, Innofactor, Gofore, Digia ja TietoEVRY. IMHO olisi parempi, jos jokaisella yrityksellä olisi oma ketju ja tarvittaessa joku yleinen ‘SAAS-yhtiöiden tulevaisuus’ tms.

15 tykkäystä

Kiitos @R-o-E. Innofactor on raportoinut tilauskannan Q1 2019 alkaen ja laskentakaava on ollut sama sieltä asti. Vuoden 2018 vertailuluvut löytyvät myös. Tilauskanta on hyvällä kasvu-uralla. Tämä antaa varsin luotettavan ennusteen liikevaihdon kasvuun seuraavan 12 kk aikana.

1 tykkäys

Itse puolestaan olen digannut tästä, koska a) aktiivista keskustelua ei ihan hirveästi per yhtiö tahdo olla (tuntuu menevän melko sykleittäin, mikä firma sattuu olemaan milloinkin pinnalla/mielenkiintoinen); b) kyseiset IT-konsultointitalot eivät nähdäkseni eroa merkittävästi toisistaan ja toimivat hyvin tiiviillä kentällä; ja c) mikään yksittäinen firma ei dominoi ketjua (vrt. 99 % Saksa-ketjun viesteistä pelkästä Wirecardista, jolloin Allianzit ja muut firmat jäivät täysin jalkoihin).

Olen digannut, että täällä pääsee kuulemaan sektorin meiningeistä. Itseäni ainakin kiinnostaa seurata jokaista näistä, joten tämä ketju on tehnyt asian varsin helpoksi. Etenkin tällaiset viestit ovat olleet mainioita:

Mainittakoon, että Siilin ohella myös Goforelta, Digialta ja Vincitiltä löytyy omat ketjunsa. Eli ainaoastaan Tieto ja Inno taitavat uupua. Mainittakoon myös, että näissä useimmissa yhtiökohtaisissa ketjuissa viime viesteistä on aikaa viikkoja ellei kuukausia. Oma kokemukseni on ollut se, että jos johonkin hieman hiljaisempaan ketjuun kirjoittelee, niin viesti valuu bittiavaruuteen. Tämmöisessä isommassa ketjussa puolestaan keskustelua syntyy huomattavasti helpommin. Ainakin itse selailen tätä ketjua aktiivisemmin kuin Siilin omaa.

11 tykkäystä

löysinhän minä sen raportin, miten lie en huomannut aikaisemmin.

Näköjään Jonin enneusteissa ja arvostuksessa etenkin on turvamarginaalia, jos tavoitehinnassa on 30-40% alennus verrokkeihin. Itse joa ajattelin, että tässä kivutaan pikkuhiljaa luottamuksen parantuessa 1.6-1,8 tasoille. Sinne se menisikin, jos luottamus edelleen kohenee ja ennusteet suunnilleen pitävät.

4 tykkäystä

Jos joku ihmettelee Siilin pomppua tänä aamuna, lienee tämä syynä

Kevyttä ennusteiden nostoa ja fair value 11-12 → 11-13

Suora PDF linkki ei toiminut, google löytää tuon ja sen kautta tuon saa auki.

23 tykkäystä

Huhtikuussa postasin tänne listan IT-palveluyhtiöiden rekryinnosta (avointen paikkojen lukumäärä) ja henkilöstön kehityksestä viimeaikoina, perustuen Linkedinin dataan. Koska edelleen uskon, että korrelaatio henkilöstömäärän ja liikevaihdon (kasvun) suhteen on näillä merkittävä, niin tässä päivitettyjä tilastoja heille, joita tämä myös kiinnostaa. Lisään Nixun tänne, vaikka se teknisesti ottaen onkin tietoturvatalo, mutta tuottaa kuitenkin aika pitkälle konsultointia IT-alalla.

Tällä hetkellä avoimia paikkoja Suomessa. Suluissa tilanne huhtkuussa.

  • Siili: 0 (0)
  • Vincit: 2 (0)
  • Innofactor: 0, 8 paikkaa Tukholmassa (10, mutta kuukausia vanhoja yhtä lukuunottamatta)
  • Gofore: 4 (4)
  • Digia: 10 (8)
  • Nixu: 0 (0)
  • TietoEvry: 16 (1)

Edit: HUOM Kuten alla olevissa postauksessa huomioitiin, osa yrityksistä saattaa pitää ilmoja auki omilla sivuillaan, ja vain siellä. Ylläoleva tilasto on vain LI-dataan perustuen (pääperustelu: se maksaa, joten paikkoja ei pidetä siellä roikkumassa vain imagosyistä), eikä missään nimessä väitäkään olevansa ainoa oikea tieto.

Summa summarum: Siili ja Nixu eivät ainakaan LI:n rekryilmoituksista ole vielä valmiit maksamaan, mutta muuten pientä piristymistä on havaittavissa. Alla olevista tilastoista näkyy, että kovin kasvu on ainakin osalla yrityksistä tosiaan lyöty jäihin.

Siili
Pientä laskua, rekryrintamalla hyvin hiljaista viime kuukaudet


Vincit
Melko tasaista, lievästi positiivista


Innofactor


Gofore
Aiempiin vuosiin verrattuna pientä hidastumista, mutta kuitenkin selkeästi kasvu-uralla


Digia
Melko stabiilia


Tämän “uudet rekryt” taulukon näyttää Digian osalta sotkevan viime elokuun anomalia aika tehokkaasti. :wink:

Nixu
Viime vuoteen verrattuna rekrytointi pysähtänyt ja headcount jopa laskussa (no, YT:tkin oli joten ei liene yllätys)


TietoEvry
Nämä grafiikat taitaa olla pääosin yrityskaupan muokkaamia…


19 tykkäystä

Jos vilkaisen vaikkapa https://gofore.com/tyopaikat/ niin avoimia paikkoja Suomeen on hieman enemmän kuin 4 (ja on ollut jo hyvin pitkään). Kuinka luotettavaksi koet datasi? Mielestäni paremman kuvan rekrytilanteesta saisi jos kävisi jokaisen yhtiön omat rekrysivut läpi ja keräisi ne taulukkoon.

Edit: Päätin tehdä tuon itse pikaisesti. Avoimet rekryilmoitukset Suomessa yhtiöiden webbisivun nopean vilkaisun perusteella:
Siili: 9
Vincit: 3
Innofactor: 13
Gofore: 13
Digia: 11
Nixu: 2
TietoEvry: 19

19 tykkäystä

Itse kävin vilkaisemassa oman omistukseni Siilin sivut ja 10 työpaikkaa näkyy olevan haussa.

4 tykkäystä

Et tainnut lukea sitä huhtikuun viestiäni?

“Menetelmäksi valitsin Linkedinin työpaikkailmoitukset. Koska A) IT-ala ja B) niistä joutuu maksamaan, niin niiden määrä korreloi suht hyvin rekrytointi-innon kanssa”

Omilla nettisivuilla on helpompi pitää “imagorekryjä” auki siltä varalta, että joku unelmatapaus kävelee syliin. Linkedinin (ja monen muun palvelun kanssa) tuosta huvista joutuu maksamaan, jolloin jollain tavalla pidän sitä jopa parempana indikaattorina investointihalusta työntekijöihin kuin omien nettisivujen “toivotaan, toivotaan” hakuja.

Oikein toteutettuna noita pitäisi toki seurata ja tilastoida molempia pidemmältä ajalta, jotta erot yrityskulttuureissa ym erottuisi myös.

edit: Toki hakija, joka oikein vaivautuu etsimään sen ilmon yrityksen sivuilta, voi olla motivaatioltaan (tai epätoivoltaan) parempi saalis kuin joku, jonka saa houkuteltua Linkedinin (tms) kautta haaviin. Itse en tosin usko, että monikaan työpaikanvaihdosta alustavasti miettivä kävisi selaamassa kaikkien firmojen nettisivut läpi, kun Linkedin / Monster ym on keksitty.

15 tykkäystä

Totta. erityisesti Siilin osalta tuo LI-tilasto avoimista paikoista vaikuttaa aika epäluotettavalta. Taidan päivittää hieman tuota alkupeäristä postaustani.

1 tykkäys

Luin kyllä viestisi, mutta kyseenalaistan datasi luotettavuuden/mielekkyyden yleisenä rekryhalujen indikaattorina. On selvää että kiireellisissä/vaikeissa/tärkeissä tapauksissa yritykset turvautuvat maksullisiin hakuihin, mutta avoimet työpaikat yhtiön sivuilla kertovat mielestäni laajentumishalukkuudesta vielä enemmän. Jos yrityksellä on verkkosivuillaan rekryilmoitus “halutaan Junior Javascript-koodareita Jyväskylään”, niin minulle sijoittajana se on signaali halusta kasvattaa yhtiön henkilöstömäärää, vaikka taustalla ei pyörisikään maksullista Linkedin-kamppanjaa. Mielestäni tilastosi kertovat enemmän yhtiön epätoivosta/epäonnistumisesta rekryämisessä, kun joutuvat turvautumaan kalliisiin rekrypalveluihin.

Edit: Tietenkin voimme olla asiasta rakentavasti eri mieltä. Jokainen sijoittajahan käyttää niitä indikaattoreita mistä kokee itse saavansa eniten hyötyä. Kiitos @Musti että käytit aikaa ja näit vaivaa LinkedIn-rekrydatan keräämiseen.

5 tykkäystä

Aika vahvasti sanottu. :smiley: Enpä ole hetkeen IT-alalla nähnyt rekrytoijaa, jonka mielestä LI on välineenä se viimeinen, johon epätoivossa turvaudutaan.

Mutta pihvi tässä lienee, että yritykset voivat signaloida haluistaan eri kanavissa. Jos tätä haluaisi tehdä oikein fiksusti, niin pitäisi laskea (paitsi määrät, myös ilmoituksen keski-ikä)

  • Yrityksen sivuilla olevat
  • Yrityksen somessa mainostetut (pl. LI)
  • LI
  • Monster / Oikotie je
  • Rekrymessuosallistumiset (erityisesti niiden junioripositioiden suhteen merkittävä lähde on opiskelijamessut)

    Laiskuuttani tein tuon vain LI:stä. :wink:

Nyt kun katsoit kriittisin silmin tuota dataa, niin pistikö niistä graffikoista jotain vastaavaa silmään? Eli siis toteutuneista trendeistä?

5 tykkäystä