Joel Greenblattin Taikakaava

Onko kokemuksia Joel Greenblattin taikakaavan toimivuudesta helsingin pörssissä?

1 tykkäys

Olen enemmän tutustunut Stetson-Harrisonin taikakaavaan ja se ei ainakaan toimi.

Seriously, avaappa vähän tuota JG:n taikakaavaa, ei ole tuttu itselle.

4 tykkäystä

Joel Greenblatt esitteli Taikakaavansa (Magic Formula) kirjassaan The Little Book that Beats the Market . Mullistavia tuottoja historiadatalla – joka ei ole koskaan tae tulevasta – tuottaneen kaavan idea on seuloa pörssilistan osakkeet kahdella tunnusluvulla ja laittaa ne paremmuusjärjestykseen.

Kaavassa käytetyt tunnusluvut ovat liiketoiminnan tuotto (EBIT/EV) ja sijoitetun pääoman tuotto (ROIC). Yhtiötä analysoidessaan Greenblatt kiinnittää huomionsa viimeksi mainittuun eli pääoman tuottoon. Vasta sen jälkeen hän kysyy: maksaako laatu liikaa?

Greenblattin mukaan menetelmää soveltava sijoittaja voi harkintansa mukaan ostaa listalta osakkeita parhaiksi rankattujen joukosta, kuitenkin hajautuksen ja yksittäisten sijoitusten riskit muistaen. On myös syytä muistaa, että kyseinen listaus on alkujaan ollut Greenblattin menetelmässä käytössä Yhdysvaltain markkinoilla. Siellä Greenblattin mainitsema hajautus 20–30 eri yhtiöön listan kärkisijoilla edustaa huomattavan terävää kärkeä suhteessa koko pörssilistan kokoon. Suomessa vastaava yhtiöjoukko edustaa suhteessa koko pörssin tarjontaan huomattavan suurta osuutta koko tarjonnasta.

Tässä lainaus nordnetin jukka oksaharjun blogista

5 tykkäystä

Jenkeissä kaavan käyttö on tehty näin helpoksi. :smiley:

Eri asia on, toimiiko näin simppeli kvantitatiivinen strategia algoritmien aikana enää.

Ihmisen vahvuus on vaikeissa, monimutkaisissa kokonaisuuksissa joihin numeroita murskaavat robotit eivät, ainakaan vielä, pysty. Esim. tarinavetoiset osakkeet (unohtamatta fundamentteja).

12 tykkäystä

Helsingin pörssissä ei ole lukujen murskaus oikein onnistunut, tai sitten laskelmaan on laitettu arvon puolitus, joka johdetaan ko. alan eurooppalaisista ongelmista. Juurikin osto-ohjelma on jo valmis, joten on aika julkistaa, missä on Juurikin mielestä pahin aliarvostus. Sano sinä.

Juurikin mielestä suomalaiset hyvin menestyvät pikkupankit on hinnoiteltu Etelä- ja Keski-Euroopan ongelmapankkien kertoimilla. Mitä tarkemmin näitä meidän söpöjä pikkupankkeja tutkii, sitä paremmalta näyttää.

Eipä kerro Juurikki tätä enempää, jotta kukin oppisi ihan itse tutkimaan tuloslaskelmaa ja tasetta. Se auttaa myös ymmärtämään, mitä kussakin Q:ssa oikeasti sanotaan.

Taikakaava? Kertokaa tarkemmat koordinaatit, kiitos. Voisi käydä katsomassa. :wink:

3 tykkäystä

Samaa mieltä! Ja näiden suorittamisen jatkuessa hyvällä tasolla, voi se piilevä arvokin sieltä kenties purkautua. Ehkä olen sen verran rämäpää, ettei nämä varmat nakit meinaa maistua.

Muutama ajatus:

  • Sitovat tuhottomasti pääomaa
  • Tuo pääoma tuppaa tuottamaan huonosti ja parhaillakin keskinkertaisesti
  • Regulaation armoilla
  • Muidenkin ulkoisten tekijöiden armoilla, kuten vaikkapa oleellisena korkojen

Voi vastata jossain toisessakin ketjussa. Aihe on kuitenkin mielenkiintoinen, eikä parhaista parhain pikkupankki houkuttelevalla arvostuksella todellakaan olisi poissuljettu ajatus omastakaan salkusta :wink:

Mitä tulee taikakaavaan, niin enpä tiedä näkyykö noissa screenereissä paljoa pankkeja.

Ajatuksenahan se on hemmetin yksinkertainen. Löydä hyvä bisnes äläkä maksa siitä liikaa. Totta kai kun tämä tapahtuu niin se historiallisesti taaksepäin katsellessa nousee pintaan. Sen systemaattinen toteuttaminen nykyhetken tiedoilla onkin ihan hitusen vaikeampaa.

The Little Book that Beats the Market on muuten varmaan tyhmin kirjan nimi ikinä :smiley:

3 tykkäystä

Lyökös näillä kaavasijoittamisilla oikeasti indeksin? Oon ostanut samantapaisella kaavasijoittamisella paria yhtiötä, mitkä ovat olleet kaavojen perusteella selkeästi alle oikean arvonsa. Ymmärrän myös mitä nämä yritykset tekee, mutta mitään muuta en ole yhtiöistä analysoinut, enkä kuvittelekkaan osaavani.

Oudolta tuntuu, että ylituoton haku olisi noin helppoa. Eivätkö markkinat olekkaan tehokkaat?

Tässä Helsingin pörssin osakkeita rankattu Greenblattin kaavalla. Maksumuuri tuli itsellä vastaan joten muut voi kenties linkata kiinnostavia nostoja.

2 tykkäystä

Greenblatt puhuu jossain kirjoistaan (vai oliko google talks esityksessä) karkeiden metriikoiden toimivuudesta. Itse olen käyttänyt screenereissä saman tyyppisiä metriikoita uusien sijoituskohteiden löytämiseen. Jos pitäytyy suurimpien indeksien ulkopuolella voi screenereillä tai KO taikaformulalla huomattavasti helpottaa muilta ohimenneiden sijoitushelmien löytämistä.

Greenblattin itse saavuttamia 30-40% tuloja ei ole kaavalla taidettu enää jenkeissä saavuttaa kirjan julkaisun jälkeen. Toisin sanoen isot indeksit ovat nykyjään tämän verran tehokkaampia. Suurten indeksien ulkopuolelta voisi kaavan kuvitella tuottavan ylituottoa, mutta tämä on vain mutua. Itse käytän näitä tosiaan hyvien ja halpojen yhtiöiden etsintään ja lisään joukkoon aina tuoton tai liikevaihdon kasvusta kertovan metriikan. Haluan edelleen tuntea yhtiöt joihin sijoitan, joten sokkona sijoitustyökaluna tämä ei ole itselläkään käytössä.

4 tykkäystä

Tuon kaavan mukaiset parhaat pisteet ovat saaneet: Orion, Valmet, Metsä Board, Kemira ja yllättäen Nokia. Nämä kaikki kahden pisteen sisällä.
Seuraavina TietoEvry ja Huhtamäki.

4 tykkäystä