Osakesijoittaminen

Joko alkaa olla aika hypätä konepajojen kyytiin?

Pohdinta tulikin tuossa otsikossa eli Cargotec, Konecranes ja Wärtsilä lähinnä alkavat kiinnostaa hinnoittelultaan. Tulokset voivat toki vielä huonontua ja tilausmäärät romahtaa, mutta markkinat ovat jo aika paljon pahaa hinnoitelleet kursseihin. Cargotec ja Konecranes alkavat olla rajahinnoissani(25e) Wärtsilässä 10 e kuulostaa mukavalta tasaluvulta. Mitä mietteitä muilla foorumilaisilla!?

9 tykkäystä

Samaa miettinyt ja erityisesti kiinnostaa Konecranes ja Wärtsilä noista ROE:n takia. Toivoisin, että Konecranes tippuu alle 25€ ja Wärtsilä alle 10€. Katsotaan miten käy

5 tykkäystä


Esim. Konecranes voisi olla hyvinkin jossain 18-20e alueella vuoden sisällä, kun historiaa katsoo chartin kautta.

2 tykkäystä

Itse olen katsellut Konecranesiin lyhyttä treidiä, mikäli laskee lyhyen ajan sisään 25e alle :grinning:

1 tykkäys

Alkaahan sektori näyttämään edulliselta, mutta markkina ei näytä uskaltavan nojata ennusteisiin kauheasti.

Ja konepajojen suhteen makrotaloudessa kaikki näyttää menevän edelleen väärään suuntaan. Mutta vihertävät laitumet on monella vielä kaukana, jos globaali kauppa surkastuu ja kauppasota jatkuu.

5 tykkäystä

Hienoa, kauan ei tarvinnut odotella asiantuntijoiden mielipidettä! Kuuntelin juuri tuoreeltaan Juha Kinnusen ja Erkki Vesolan Podin konepajojen tilanteesta ja antoi tosiaan ajattelemisen aihetta. Kiitos.

2 tykkäystä

Kai Eki sitten kertoo, kun on aika hypätä kyytiin ja mihin yhtiöön

2 tykkäystä

Haiskahtavat omaan nenään vähän value trapilta, vrt. hiljattainen rakentamissylkin kääntyminen

4 tykkäystä

Kiitos kiittämisestä. Vanhan sanonnan mukaan sentimentti syö fundamentit aamiaiseksi, mutta nyt edes fundamentit eivät tue konepajoja. Vaikka markkina on jo suureksi osaksi diskontannut konsensusta alemmat ennusteet, herää kysymys vieläkö kurssit tulevat alas sitten kun konsensusennusteet aidosti laskevat. Kurssilaskuvaraa ei monissa yhtiöissä (Cargotec, Wärtsilä) ole kovinkaan paljon, mutta nousu edellyttäisi edes pieniä positiivisia ajureita ja niitä ei nyt ole näkyvissä. Tarkkailemme tilannetta ja haistelemme tuulia intensiivisesti. Terv. Erkki

9 tykkäystä

Tässä vielä linkki itse podiin kiinnostuneille:

4 tykkäystä

Itsellä mielessä Konecranes ja Cargotec jostain 15 ja 20 euron väliltä. Saattaapi vaatia kunnon karhumarkkinaa toki.

1 tykkäys

Katselin myös Wärtsilää, Konecranesia ja Cargotecia valuneiden kurssien vuoksi. Huomasin kuitenkin, että kaikissa kolmessa on lähiaikoina ollut teknisen analyysin termein Death Cross, jossa 50pv liukuva keskiarvo leikannut 200pv vastaavan (alaspäin). Tämä indikoisi laskun jatkuvan.

Valmet mielestäni tällä hetkellä kiinnostavin, toki hyvin mahdollista että kansainväliset sijottajat vielä dumppaavat osaketta laitaan jonkun aikaa.

3 tykkäystä

Nämä voivat vetää uusia 3-5 vuoden pohjia ensi viikolla, sen verran hermostunut lienee tunnelma Kiinan ja Trumpin uusimpien tulliseikkailujen takia. Kannattaa kuunnella myös tuo ketjussa aiemmin mainittu Inderes-Podi, tärkein huomio itselleni on tosiaan positiivisten kurssiajurien puute eli ei kiirettä ostoksille.

3 tykkäystä

Hyvin mahdollista. Ainakin Konecranesin ja Cargotecin kursseihin uusimpien tullinokittelujen pitäisi osua. Kuitenkin syklisten ajottamisessa olis hyvä muistaa pari juttua.

Ehkä vaarallisin ajattelumalli laskutrendissä olevan osakkeen ostoa miettiessä on, että “ostan myöhemmin, kun saan halvemmalla”. Joskus riittä, että osaketta saa nykyvalossa edullisesti, olkoonkin että se menisi vielä halvemmaksi. Sitä varten on osto-ohjelmat.

Jos horisontti on 5v päässä, niin aika vähän merkitystä ostitko konecranesia 24,25 vai 26 eurolla. Toki sitten jos tippuu 20 euroon, niin alkaa jo saada kpl-määräisesti sen verran enemmän osakkeita, että merkitys kasvaa huomattavasti.

3 tykkäystä

Mäkisellä hyvää pohdintaa myös syklisistä, kannattaa lukea niitä salkkuunsa pohtivien kirjoittajien ja lukijoiden täällä:

6 tykkäystä

Konecranes Q3

Yleisesti ottaen Q3-numerot menivät hieman alle konsensuksen, mutta mistään katastrofista ei ollut kyse. Saadut tilaukset olivat 715 MEUR (+0 % v/v) konsensuksen odotettua 715 MEUR:a (+3 %). Liikevaihdon kasvu meni hieman odotusten yli (+5 % vs. od. +4 %) kun taas oikaistu EBIT-marginaali jäi alle (tot. 7,9 %; kons. 8,8 %). Raportoidun tuloksen pilasi 48 MEUR:n uudelleenjärjestelykulukirjaus, josta valtaosa meni Teollisuuslaitteille. Teollisuuslaitteissa meni muutenkin heikoimmin: tilaukset laskivat 4 % (kons. -2 %), liikevaihto 3 % (kons. +14 %) ja EBITA-marginaali oli 2,9 % (kons. 4,8 %).

Konecranes säilytti vanhan 2019-ohjeistuksensa (liikevaihdon kasvu 5-7 %, oikaistu EBITA-% ylös vuotta aiemmasta). Markkinanäkymissä yhtiö kuitenkin totesi teollisuusasiakkaiden kysynnässä alkaneen näkyä heikkenemisen merkkejä Pohjois-Amerikassa, kun vielä 3 kk sitten näkymät olivat vakaat. Kaikkiaan odotettavissa on lievästi negatiivinen kurssireaktio.

5 tykkäystä

Kiitos nopeasta kommentoinnista @erkki.vesola, uskaltauduin hyppäämään Konecranesin kyytiin osto-ohjelman merkeissä, vaikka ne kuuluisat positiiviset kurssiajurit taitavat edelleen puuttua🙂 , pikemminkin kysynnässä alkaa olemaan heikkouden merkkejä. Tuo uudelleenjärjestelykulukirjaus ei maallikolle juurikaan avaudu, taitaa kuitenkin olla normaali käytäntö ja on parempi tehdä ennemmin heti kuin viidestoista päivä🙂!?

Moi NN, kiitoksia itsellesi kysymästä. Tosiaan suurin osa ko. kertaluonteisista eristä (yht. 48 MEUR) liittyy Teollisuuslaitteiden tuotannon uudelleenjärjestelyihin ja siellä etenkin Vernouilletin (Ranska) tehtaan sulkemiseen ja ketjunostintuotannon siirtämiseen Wetterin tehtaalle Saksaan. Suurin osa näistä kuluista näkyy toistaiseksi tuloksen lisäksi varausten muutoksena taseessa ja kassavirtavaikutus tulee sitten H1’20:llä. Joka tapauksessa kalliilta näyttää tehtaan sulkeminen Ranskassa, en tiedä kuinka mittavat irtisanomispaketit siellä joudutaan tarjoamaan. Terv. Eki

2 tykkäystä

Kiitos, tämä selvensi asiaa!