“Sen sijaan, että olisimme panostaneet sisäisen järjestelmän rakentamiseen, etsimme markkinoilta parhaan mahdollisen ohjelmistoratkaisun ja valitsimme Konecranesin,” sanoi Verbrugge International BV:n talousjohtaja Carlo Broeren.
Satamien ohjelmistoratkaisuissa on vielä paljon kehitettävää, mikäli alla boldaamani kohta pitää laajemminkin paikkansa:
Yritykset ovat myös sopineet Konecranesin ohjelmistoratkaisujen integroimisesta Verbruggen talousjärjestelmiin ja reaaliaikaisiin tietolähteisiin kuten siltavaakoihin, jotka auttavat mittaamaan tarkasti irtotavaran virtauksia sisään ja ulos terminaalista. Tämänkaltaista integraatiota ei ole ennen tehty ja sen odotetaan tehostavan koko Verbruggen rahtisalkkua. Se merkitsee myös edistysaskelta satamateollisuuden digitalisaatiossa.
Edit: Satamatoiminnassa on tähän päivään asti ymmärtääkseni ollut käsittämättömän yleistä vain yhtä satamaa palveleva, kohteeseen räätälöity ohjelmistokehitys.
Tässä on Ekin etkokommentit, kun KC julkistaa Q4-rapsansa perjantaina.
Konecranes julkistaa Q4-raporttinsa perjantaina 2.2. klo 8:30. Yhtiön toimintaympäristön indikaattorit ovat viime aikoina olleet alavireisiä, kuten totesimme hiljattaisessa yhtiöpäivityksessämme. Tämä ei kuitenkaan ole vielä kovin voimakkaasti näkynyt Q4-numeroissa. Uskomme yhtiön ohjeistavan 2024:lle suunnilleen viime vuoden tasoista tulosta. Osakkeen arvostus on täyteläinen.
Saadut tilaukset olivat 926,0 miljoonaa euroa (960,3), -3,6 prosenttia (-1,7 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna). Saadut tilaukset laskivat Satamaratkaisuissa, pysyivät suunnilleen samalla tasolla Teollisuuslaitteissa ja kasvoivat Kunnossapidossa.
Kunnossapidon sopimuskannan arvo oli 318,3 miljoonaa euroa (306,9), +3,7 prosenttia (+5,3 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).
Tilauskannan arvo oli 3 040,8 miljoonaa euroa (2 901,7) joulukuun lopussa, +4,8 prosenttia (+6,0 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna)
Oma pohdinta: Uusia tilauksia viimeisellä neljänneksellä vähemmän kuin vuosi sitten, mutta silti tilauskannan arvo on suurempi vuoden takaisesta. Se miten tilaukset osuu millekkin neljännekselle on aina vähän epävarmaa. Kunnossapidon kasvava osuus on hyvä, koska olen itse siinä ymmärryksessä että se olisi kaikista kannattavinta toimintaa. Vapaa kassavirta on kova (koko vuosi 511,4M€ (24,6)) ja nettovelka alenee kivaa vauhtia (Nettovelka oli 365,8M€ (688,3)) ja nettovelkaantumisaste 22,9 prosenttia (48,0). Kyydissä on mukava olla. Holdaus jatkukoon
Huom! Q3:n tilauskanta tilanne oli tämä, joten pientä laskua siihen.
Tilauskannan arvo oli 3 282,1 miljoonaa euroa (3 052,1) syyskuun lopussa, +7,5 prosenttia (+11,7 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).
@Erkki_Vesola on tehnyt tuoreen yhtiöraportin Konecranesista.
Konecranesin Q4-numerot olivat joko hieman odotuksia vahvemmat tai niiden kanssa linjassa. Markkinanäkymäkommentit olivat ennakoitua positiivisempia ja myös 2024-ohjeistus oli samanlaatuinen.
The Biden-Harris administration is announcing a series of actions to strengthen the cybersecurity of America’s ports.
President Biden is to sign an executive order on Wednesday.
One key issue, according to senior administration officials, is the 80% of ship-to-shore cranes moving trade at U.S. ports that are manufactured in China.
Kiinalaiset satamanosturit vastatuulessa; onko tämä ollut jo tiedossakin kun Konecranesin kurssi on niin kohonnut? Biden allekirjoittaa uudet määräykset tänään. Luulisi olevan positiivista KC:lle.
Cargotecin keskustelussa oli Indiresin analyytikon hyvä kommentti tähän. Lyhyesti: ilm sekä ct että kc eivät ole ihan samalla markkinalla kuin mitä noihin satamiin menisi. (Toivottavasti kommenttini osui kohdilleen näin aamuunisena)
Kiitos, kävin lukaisemassa tuon kommentin, varmaan hän ammatti-ihmisenä tietää. Omaan maallikkokorvaan uutinen kuulosti lupaavalta kun tuossa yllä linkkaamassani uutisessa suomipoikakin mainitaan:
In its 2022 “Made and Moved in America: Cranes and U.S. Port Equipment Port Equipment Reshoring Initiative” report, the American Association of Port Authorities stated that the most dominant manufacturers of these cranes are based in China, Japan, Austria, Finland, and Germany.
CNBC seuraa tuota yllä esiin ottamaani kiinalaiset satamanosturit vastatuulessa USAssa -asiaa tänäänkin.
Kyllä Konecraneskin noita erityisesti mainittuja ship-to-shore nostureita näyttää tekevän.
With over 300 units delivered since 1969, the Konecranes Ship-to-Shore (STS) crane is known for reliability and high-performance over the long-term.
CNBC uutinen sanoo ymmärtääkseni että USAn STS nostureista 80% on kiinalaisia ja ilmeisesti niitä on pari sataa
More than half of the 200 cranes manufactured by China and in use at major US ports have been inspected, Coast Guard officials said at a House hearing on Thursday.
Siihen nähden 300 valmista 55 vuoden aikana ei ole täysin mitätön määrä jos ei suurikaan. Voi olla KCn kokonaisuutta ajatellen pientä (RTG ym ym). En kuitenkaan osaa arvioida voiko revohka säteillä laajemmin muihinkin tuotteisiin kuin STS nostureihin.
No, ei nyt ainakaan huono asia KC:lle tämä, ja toki mahdollista että huoli kiinalaisvehkeistä leviää USAsta muuallekin.
Konecranes on ostanut saksalaisen nosturi- ja kunnossapitoyhtiö Kocks Kranbaun liiketoiminnan. Kauppa antaa Konecranesille mahdollisuuden tavoittaauusia eurooppalaisia ja globaaleja asiakkaita. Huhtikuussa toteutuneen kaupan arvoa ei julkisteta.
Kocks Kranbau GmbH perustettiin vuoden 2023 alussa satama- ja telakkanostureita valmistavan emoyhtiön Kocks Ardelt Kranbau GmbH:n maksukyvyttömyyden seurauksena. Kocks Kranbaun päätoiminnot sijaitsevat Bremenissä, Hampurissa ja Oberhausenissa.
Ostettavan liiketoiminnan vuotuinen liikevaihto on viime vuosina ollut noin 10-12 miljoonaa euroa ja liiketoiminta on ollut kannattavaa. Yritysosto tuo Konecranesille lähes 60 työntekijää ja antaa sille pääsyn Kocks Ardelt Kranbaun laajaan asennettuun laitekantaan Saksassa, Euroopassa ja maailmanlaajuisesti.
“Olen vakuuttunut siitä, että Kocks Kranbaun asiantuntemus ja asiakasläheisyys yhdistettynä Konecranes Port Services -liiketoiminnan laajaan läsnäoloon, toimialatuntemukseen ja teknologiaan vahvistavat asemaamme ja tarjontaamme globaalina satama-alan huoltopalvelujen tarjoajana”, sanoo Paolo Dazi, Konecranes Port Services -liiketoiminnan johtaja.
@Erkki_Vesola on tehnyt uuden yhtiörapsan Konecranesista.
Toimintaympäristön indikaattorit ovat olleet Q1:llä epäyhtenäisiä ja Konecranesilta on tullut vain yksi tilausjulkistus. Q1-ennusteemme ovat pääosin konsensusta varovaisempia. Uskomme Konecranesin uusivan vuoden 2024 ohjeistuksensa. Ennustemuutoksemme ovat vähäisiä, mutta positiivisia.
Rapsasta lainattua:
Nousun eväät epäselviä, vähennä-suositus pysyy
Konecranesin osake on noussut yli +70 % Q3’23- raportin julkistamisen jälkeen, mutta on ollut viimeiset pari kuukautta suunnilleen paikoillaan. Vaikka osake ei arvostuskertoimilla tarkasteltuna vaikuta vieläkään kovin kalliilta, on yhtiön kohdemarkkinoiden näkymissä yhä paljon epävarmuustekijöitä joiden tulisi mielestämme hälvetä ennen kuin uutisvirran voi odottaa alkavan tukea kurssikehitystä. Lisäksi yhtiön vuoden 2023 kehitys asetti vaativan vertailukohdan, jota vasten tuleva tulosparannus ei nähdäksemme tule olemaan kovinkaan nopeaa. Myös tämä seikka rajoittaa kurssipotentiaalia. Koska lisäksi suurin osa arvostusmittareista kertoo varsin vaatimattomasta perustellusta nousuvarasta, säilytämme osakkeen vähennä-suosituksen. Tarkistamme tavoitehintamme 46,00 (aik. 40,00) euroon ennusteiden lievän nousun ja edelleen siedettävän arvostuksen vuoksi.
Konecranesin Q1-raportissa oli kaksijakoisia piirteitä. Tilaukset niiasivat odotuksiakin enemmän, mutta kannattavuus yllätti positiivisesti, etenkin Satamaratkaisuissa. Entinen 2024-ohjeistus säilytettiin. Kurssireaktio lienee melko neutraali.
Eki on iltatöinään tehnyt uuden Konecranesin yhtiöraportin.
Konecranesin Q1-tilaukset niiasivat odotuksiakin enemmän, mutta kannattavuus yllätti positiivisesti. Kommentit kysyntänäkymistä olivat entiset ja yhtiö myös toisti 2024-ohjeistuksensa. Markkinoilla on kuitenkin varhaisia kasvun merkkejä ja ennusteemme ovat nousseet selvästi.