Oma itsevarmuus ja alakohtainen tietämys ei tällä hetkellä riitä varmuudella sanomaan, että olisimme juuri nyt syklin huipulla, jos alalla toimivat firmat, kuten esimerkiksi Konecranes:n toimitusjohtaja sanoo tänään ilmestyneessä Q2 raportissa, että ”Kysyntäympäristö teollisuusasiakkaiden keskuudessa on pysynyt hyvänä ja jatkuu hyvällä tasolla. Maailmanlaajuinen konttiliikenne jatkuu korkealla tasolla, ja maailmanlaajuiset konttien käsittelyyn liittyvät pitkän aikavälin näkymät ovat edelleen yleisesti hyvät.”
Entäpä jos syklin aallonpohja nähtiin 2022/2023 ja käännös parempaan tapahtui viime kesänä ja kasvu jatkuu n. 5% vuosivauhtia. Tuolloin väärässä oleva sijoittaja odottaa turhaan syklin pohjaa ja jää kyydistä. Seuraavaksi julkistusvuorossa ovat Cargotec ja Kalmar 8.8.2024. Ulkomaisista verrokeista tuloksen julkistavat mm. Kion Group (KGX) 31.7.2024, Mitshubishi 1.8.2024, Hyster-Yale (HY) 6.8.2024, Taylor (TAYD) 28.8.2024 ja Shanghai zhenhua heavy industries (600320) 30.8.2024.
Olen nyt hieman ehtinyt tutustumaan yhtiöön ja tässä joitan omia (hieman hajanaisia) ajatuksia ja huomioita listattuna.
Palveluliiketoiminnan osuus on pienehkö, kuten moni on jo huomioinut. Tässä näen pidemmällä tähtäimellä kuitenkin paljon potentiaalia: kun laitekanta sähköistyy, muuttuu huolto haastavammaksi ja varaosakatteet nousevat. Nythän perinteistä haarukkatrukkia pystyy huoltamaan se paikallinen Pena ja peräkärry-firma tai talon oma konemies, mutta sähköistymisen myötä näin ei enää ole.
Sähköistymisen myötä myös modernisoinnit ja jälkiasennukset tullevat lisääntymään, koska elektroniikka vanhenee ja komponenttien saatavuus voi loppua välillä jopa hieman “yllättäen”. Tämä myös pitkän aikavälin kasvuajuri.
Eki mainitsee yhtiöraportissa varaosamyynnin kehittämisen olevan yksi fokus-alue. Raportissa on myös maininta, että 2023 noin 50% varaosamyynnistä tuli oman verkkokaupan MyPartsin kautta. Pidän tätä oikein hyvänä suorituksena, koska muilla suurillakin firmoilla ollaan tämän oman verkkokaupan kanssa vielä todella alkuvaiheessa (mikä on sinänsä yllättävää).
Digitaaliset palvelut ovat hieman kysymysmerkki. Kehityksessä on oltava mukana ja digipalveluita on tarjottava, se vaatii T&K panostusta mikä tarkoittaa kuluja. Koen, että tällä hetkellä teollisuudessa monikaan tuotetta valmistava yritys ei tee vielä merkittävää liiketoimintaa digipalveluilla. Toki kokonaisuutta katsoessa hyvät ja toimivat digipalvelut luovat kilpailuetua sekä mahdollisuuden erottautua positiivisesti uuslaitemyynnissä suhteessa muihin tarjoajiin. Jos ja kun digipalveluilla pystytään tarjoamaan asiakkaille myös avaimia oman toiminnan tehostamiseen, uskon että markkinalla on tälle imua. En kuitenkaan usko, että digipalveluilla omana liiketoimintanaan tehdään juurikaan rahaa ainakaan vielä lähivuosina.
Laitemyyntipuolella seuraavat 3 vuotta ovat kiinnostavia, kun saadaan tietoa miten Kalmarin sähköiset laitteet asemoituvat markkinaan ja miten markkina ylipäätään vetää/kehittyy. Hintakilpailua pidän pienenä riskinä etenkin Aasian markkinoilla, mutta aika näyttää.
Itselläni ei ole riittävästi kompetenssia arvioida missä kohtaa sykliä nyt ollaan alalla menossa globaalisti, mutta tänään hankin avaus-/seurantaposition Kalmariin. Pitkällä tähtäimellä näen yhtiössä paljon potentiaalia, jos sähköistymisestä pystytään hyötymään kilpailijoita paremmin.
Lyhyen tähtäimen kurssiliikkeittä onkin ketjussa jo spekuloita ansiokkaasti
Alhaisen palveluliiketoiminnan osuus on minusta ehdottomasti mahdollisuus ja tulevaisuuden kasvuajuri. Palveluliiketoiminnassa on tunnetusti kovemmat katteet ja oletettavasti helpompaa on pitää nykyinen asiakas kun metsästää uusia.
Nyt vaan firmassa foliohattu päähän ja miettimään sopivia konsepteja portfolioon.
Tässä mainitsemasi verrokin tulos. Tulos yli odotusten niinkuin konecranesillakin, mutta tilauskertymän liki puolittuminen “Lift Truck” segmentissä toki hieman huolettaa. Yhtiö kuitenkin on luottavainen, että tilanne paranisi alkuvuoden 2025 jälkeen ja, että kyse on tällä hetkellä ylikuumentuneen tilanteen normalisoitumisesta.
On positiivista että yhtiöllä on kasvollinen, yksityinen pääomistaja(t). Samaan hengenvetoon on todettava, että Herlinit ovat jokseenkin keskinkertaisella menestyksellä hoitaneet yhtiöitä, joita hallinnoivat.
Myös johdon olematon osakeomistus mietityttää. Se ei ole hyvä merkki.
Huhti–kesäkuu 2024 lyhyesti: Kannattavuus jatkui vankkana ja Kalmarin listautuminen onnistuneesti saatettu päätökseen
Saadut tilaukset laskivat 14 prosenttia ja olivat 375 (437) miljoonaa euroa
Tilauskanta kauden lopussa oli 925 (31.12.2023: 1 024) miljoonaa euroa
Liikevaihto laski 25 prosenttia ja oli 417 (552) miljoonaa euroa
Ekoratkaisujen tuoteryhmän liikevaihto oli 40 (33) prosenttia konsernin liikevaihdosta
Ekoratkaisujen tuoteryhmän liikevaihto laski 7 prosenttia ja oli 168 (181) miljoonaa euroa
Liikevoitto oli 36 (72) miljoonaa euroa eli 8,6 (13,0) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto sisältää -16 (0) miljoonaa euroa vertailtavuuteen vaikuttavia eriä
Vertailukelpoinen liikevoitto laski 27 prosenttia ja oli 52 (72) miljoonaa euroa eli 12,6 (13,0) prosenttia liikevaihdosta
Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli 11 (-1) miljoonaa euroa.
Kauden tulos oli 31 (56) miljoonaa euroa
Laimentamaton osakekohtainen tulos oli 0,49 (0,87) euroa2.
Oikeastaan jo ennen tulosjulkistusta samana aamuna julkaistu tiedote toiminnan tehostamisohjelmasta antoi vahvan esimaun siitä, minkä värinen osari on tulossa.
Kalmarin Q2-tilaukset olivat pettymys, mutta kannattavuusnumerot olivat hyvällä tolalla. 2024-ohjeistus säilyi ennallaan, mikä on pieni pettymys. Osakekurssin negatiivinen ensireaktio raporttiin on perusteltu.
Kalmarin Q2-tilaukset olivat pettymys, mutta kannattavuusnumerot kovia. Yhtiö odottaa edelleen stabiilia markkinaa 2024-2025 ja säilytti vanhan 2024-ohjeistuksensa.
Vaikka ennusteissamme huomioidaan nyt noin puolen vuoden lykkäys suhteessa aiempiin arvioihimme Kalmarin tulevasta kehityksestä, ei sijoitustarina pohjimmiltaan ole muuttunut
OP tehnyt raportin otsikolla “Sektorin halvin osake”. Raportti pettymys tilausten osalta, mutta marginaalit odotuksia paremmat. Kysynnän heikkous osuu OP:n mukaan myös kilpailijoihin, joten Kalmarin asema ei ole heikentynyt. Osta ennallaan, kuten myös target 31 €.
Lisäilyyn varmaan tulee vielä paikkoja syksyllä. En kyllä ole yhtään huolissani oman pienen positioni kanssa, koska pitkän aikavälin näkymät ovat hyvät. Vaikka tilauskertymä jätättää, niin markkinaosuutta ei olla menetetty, koska sama ongelma on myös keskeisillä kilpailijoilla. Toinen asia on se uskooko syklin kääntyvän ja markkinoiden kasvun kääntyvän pidempiaikaiseen laskuun. Tämä selviää tulevina kvartaaleina, mutta olen Ekin kanssa samoilla linjoilla, että pikemminkin luvassa on maltillista kasvua 2025 eteenpäin. Minua ei haittaa ostaa markkinajohtajaa ~ P/S 1 P/E 13 kertoimilla lisääkin kannattavuuden kokoajan parantuessa, vaikka liikevaihto vähän vähenisikin muun markkinan mukana. Kulujen pitää pysyä hallinnassa, lisää huolto/palvelumyyntiä ja sähköhärpäkkeiden pitää alkaa käymään kaupaksi. Seuraillaan…