Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Mielestäni rengashotellibisnes voisi olla toteutuskelpoinen. Asiakas voi jättää suoraan renkaat säilöön ja saadaan asiakas käymään pari kertaa vuodessa. Sitten voidaan koittaa myydä uudet renkaat ja muuta kylkeen. Ei vaatine kovin suuria investointeja. Voi toki toteuttaa yhteistyökumppanienkin kanssa.

3 tykkäystä

Mietin myös, että kuinka mairittelevaa on, että käytettyjen (=potentiaalisesti vähintään pikkuvikaisten) autojen myyjä tarjoaa erikseen hinnoiteltavaa korjauspalvelua? Asiakkaana miettisin miksi ostaisin “rikkinäisen” auton ja ostaisin siihen huollon samasta paikkaa?

4 tykkäystä

Jos huoltoa tarjotaan kiinteällä hinnalla, niin ainakin itse asiakkaana ajattelisin myyjän pitävän autoa laadukkaana kun on valmis kiinteällä hinnalla huoltosopimuksen myymään eli siihen liittyvät riskit kantamaan → nostaa myyjän luotettavuutta merkittävästi.

Täällä on nyt paljon puhuttu huoltobisneksestä, tältä osin hyvä muistaa että Kamuxhan on tätä pilotoinut jo pidemmän aikaa Kamux Huolettomalla, joka efektiivisesti oli nimenomaan huoltopalvelu paketoituna yhteen rahoituksen kanssa. Ihan henkilökohtaisestikin voin sanoa olevani Kamuxin asiakas vain ja ainoastaan Huoleton palvelun ansiosta. Aina kun “omaan piikkiin” auton on huollossa käyttänyt on tuntunut enemmän tai vähemmän tulleensa huijatuksi, joten kun näistä asioista ei mitään tiedä niin hyvin mielelläni maksan pikkasen ekstraa siitä, että voin olla varma ettei minua tulla huolloissa kusettamaan isosti.

Toisaalta Kamux saa huoltoketjuilta varmasti ostettua aika paljon halvemmalla tuhansien autojen huollot kuin mitä yksittäinen kuluttaja samoista huolloista maksaa, eli en näe syitä miksei Kamuxin kaltainen toimija pystyisi aidosti ihan järkevästi hinnoiteltua huoltosopimusta myymään kannattavasti myös täysin ulkoistetulla mallilla. Itse esim maksan Kamuxille 2018 Skoda Octavia huolloista 40€/kk ja saan viedä auton huollettavaksi minne vain heidän kumppanihuoltoketjuistaan. Tämä on reilusti vähemmän mitä itse vastaavista huolloista maksaisin, eli diili näyttää tosi hyvältä. Tottakai maksan katteet sitten eri kautta, eli korkoina koska Huoleton- huoltosopimus on voimassa vain jos en maksa auton Kamuxin rahoittamaa luottoa pois.

Uskon, että en ole todellakaan ainoa maksukykyinen asiakas joka ajattelee samansuuntaisesti, minkä johdosta erilaiset leasing-tyyppiset sopimukset ovat ymmärtääkseni nostaneet jo pitkään suosiotaan. Huoleton- palvelulla Kamuxilla olisi siis teoriassa mahdollisuus päästä käsiksi heille täysin uuteen korkeamman katteen asiakassegmenttiin, joka tyypillisesti on asioinut vain merkkiliikkeissä. Helppoa tämä ei tietysti ole, mutta teoriassa kuitenkin.

Yllä oleva huomioiden ja Pajuharjun puheita kuunnellen olenkin ollut varsin yllättynyt, että koko Kamux Huoleton- palvelu on vähin äänin vuodenvaihteen tienoilla poistettu Kamuxin sivuilta. Tämä olisi nimenomaan sitä millä saadaan asiakas toistuvaksi maksajaksi, joten jännä nähdä ollaanko palvelua nyt jotenkin muokkaamassa uudestaan vai miksi se on sivuilta ja myynnistä poistettu.

20 tykkäystä

Please note, that is not invented here.
Eli ei ehkä tuo kilpailuetua ainakaan enää ja arvelen sen olevan jopa päinvastoin.

Jos miettii jotain rengashotellia, niin onhan se tilaa vievää puuhaa. Halleja Kamuxilla riittää, mutta kyllä se tila pitäisi varata päätuoteartikkeleille eli tuskin sitä liikaa on?

Voisi kuvitella, että uusien renkaiden myynti voisi olla ihan järkevää bisnestä, eikä vaatisi älyttömiä resursseja tai tilaa. Kaupat netissä, auto sopimuskuskille ja hän karauttaa auton ostajalle jonkun sopimuskorjaamon kautta. Ei tee kallista koukkausta eikä vaadi aloituspanosta.

1 tykkäys

Osaako täällä joku sanoa mitä saka tekee Suomessa paremmin kuin Kamux, kun Saka kasvaa kovemmin ja kannattavammin? Onko avannut enemmän liikkeitä?

Ilmeisesti ainakin sen mihin Kamuxin pyrkii eli vähemmän, mutta isompia myymälöitä. Lisäksi maine lienee vähän parempi. Toki Saka on perästä tulleena voinut katsoa Kamuxista mallia ja ottaa niitä Kamuxin hyviä juttuja käyttöön välttäen huonompia. Kyllähän Kamux on kasvanut kannattavasti Suomessa erinomaisesti jos vertaa kaikkiin muihin toimijoihin kuin pelkästään Sakaan? Tämä on kuitenkin käytettyjen autojen kauppaa.

Lisäksi pitäisi vielä nähdä molempien yhtiöiden Suomen numerot viime vuodelta, että nähdään missä kannattavuudet ovat nyt kun ollaan todennäköisesti aivan samalla liikevaihdolla.

4 tykkäystä

Mainostaa brändiään. Thäts it. Tän takia oon muuten myös hypeissä uudesta tj:stä, koska on Harvialla tehnyt loistavaa työtä. Nyt on vähän vielä tunnustelu käynnissä, että mikä on homman nimi Kamuxilla, mutta kohta lähdetään. Toivottavasti tosin lähdetään ensin brändiä parantamaan ja vasta sitten tuomaan lisäpalveluita kuvioon mukaan. Näin mä kyllä ymmärsin ekoista Pajuharjun puheista ja muistaakseni jotain parannusta oli mielipidemittaustenkin perusteella, mutta nyt on ollut niin kauhea pöhinä näiden muiden lisäpalveluiden ympärillä että en ole enää varma oonko keksinyt koko asian. Elän kuitenkin edelleen käsityksessä, että ensimmäisenä lähdetään brändityöhön ja sitten nämä muut tulee jossain tulevaisuudessa. Rakastan kyllä kuulla näitäkin juttuja, pidän siitä että on pitkälle näkevä toimitusjohtaja. Siitä tietää että sijoituksessa on potentiaalia, vaikka vähän suvannossa ollaankin. Kunhan muistavat avata uusia liikkeitäkin ja parantaa kannattavuutta. Pajuharjulla piisaa hommia.

Pitää kyllä ehkä sen verran lisätä että jos Euroopan / maailman talousahdinko jatkuu pidempään niin Kamuxin halvalla hintamielikuvalla tulee pärjäämään myös erittäin hyvin.

14 tykkäystä

Tämän mukaan pieniä toimijoita menee paljon nurin tällä hetkellä.

12 tykkäystä

Osoittaa hyvin miten olosuhteet viime aikoina ovat olleet vaikeat muillekin toimijoille. Vähemmän kilpailua vaihtoautoista vastedes ja näiltä konkurssipesiltähän voi saada hankittua autoja omaan varastoon sopuhintaan.

14 tykkäystä

Uskoisin, että pienetkin pystyisivät pärjäämään hyvällä asiakaskokemuksella, mutta skaala ja rahavarat ei vain yksinkertaisesti riitä tarjoamaan lisäpalveluita tai valikoimaa kuten isoilla. Näistä uutisista näkee hyvin myös asiakkaiden käyttäytymisen muutoksen. Alalle tulon vaikeutuminen jatkuu.

1 tykkäys

Mikä on sitten kokonaiskuva lopulta. Mm K-auto ja lukuisat muut ketjut, jotka ovat aikaisemmin panostaneet lähinnä uusiin, ovat aktivoituneet kovasti käytetyissä viime aikoina

Tältä osin yksittäisten liikkeiden tai pienten ketjujen nurinmeno ei vielä hirveästi liikuta neulaa. Myytyjen autojen määrä on lopulta hyvin maltillinen

11 tykkäystä

Alkuvuosi enteilee kotimaiselle autokaupalle huimaa vuotta – ainakin käytettyjen autojen puolella.

34 tykkäystä

Tämä lupaisi Kamuxille hyvää vuotta 2024, kannattaa katsoa.
Tammikuussa -24 myytiin Suomessa 44.482 käytettyä VS 43.493 1/2023 eli + 2,3%.
Almamedian data on kuitenkin saanut Ernon siihen johtopäätökseen, että -24 on BOOM.
Ehkä tarjonta on lisääntynyt ja haut heidän nettiautossa ja Autotallissa käyvät vilkkaammin…?

Katso webinaaritallenne: Ajankohtaista autokaupasta (almamedia.fi)

16 tykkäystä

Kuinka kuumana Kamuxin tuloskone on käynyt vuoden viimeisellä neljänneksellä vai sakkaako moottori? Vastauksen tähän suorassa lähetyksessä tarjoilee @Rauli_Juva, kun perjantaina on luvassa Kamuxin Q4’23-tuloslive n. klo 8:55 alkaen. :red_car:

40 tykkäystä

Analyytikon ennakkokommentit Kamuxin Q4-tulokseen liittyen. :point_down:

13 tykkäystä

Parilta Kamuxin verrokkilta saatiin raportteja, kun Hedin Mobility raportoi eilen ja Auto1 tänään aamulla. Näillähän liiketoiminta-alueet ja maat poikkeaa osin Kamuxista, joten pari yleistä markkinapoimintaa vain näistä:

  • Hedin kommentoi heikon uusien autojen markkinan näkyneen hintapaineena ja heikompina marginaaleina myös käytettyjen puolelta - tämähän nähtiin myös Suomen käytettyjen autojen hinnassa Q4:n aikana
  • Auto1 on myös nähnyt laskevaa hintakehitystä, joka jatkui myös alkuvuodesta 2024, joskin he ovat onnistuneet itse siitä huolimatta parantamaan marginaaleja.
  • Kuluttajasegmentti Autoheron osalta Auto1 ohjeistaa tälle vuodelle reilun 10 % kappalemääräistä myynnin kasvua ja bruttokate / auton olevan noin 1900 EUR eli suunnilleen samaa tasoa, mihin yhtiö H223 pääsi. Kamuxilla vastaava luku on noin 1500 EUR.

Kun katsoo yleisesti odotuksia tälle vuodelle, näyttää siis että volyymikasvua pitäisi kyllä tulla, mutta hintojen laskun myötä marginaaleissa voi olla paineita ainakin vielä alkuvuonna. Tätä on jo jonkin verran Q1 osalta on otettu meidän ennusteissa jo huomioon, mutta kiinnostavaa nähdä miten yhtiö markkinanäkymiä perjantaina kommentoi. Kuten yllä linkatussa pre-kommentissa kirjoitan, ohjeistus on mitä todennäköisemmin sama kuin viime vuonna eli koko vuoden oik. liikevoitto paranee.

43 tykkäystä

Ei vieläkään viime hetken negaria. Vaikuttaa lupaavalta. :+1:t3:

13 tykkäystä

Melkein sanoisin että plussalle mennään ihan vaan jo senkin takia, ettei negaria annettu👍

1 tykkäys

Tämä ketju suljettiin automaattisesti sen saavutettua vastausten maksimimäärän 10000. Jatka keskustelua ketjussa Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 2).