Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Kuinka helposti tää Kamuxin konsepti on kopioitavissa? Näyttää toimivan hyvin mutta kyllähän perinteiset autoliikkeet ja muutkin alkaa ennen pitkää kopioimaan konseptia ja uudistumaan tähän suuntaan jos se ei ole erityisen vaikeaa.

Ihan mikä vain muu firma takoisi tälläistä kasvua toisella toimialalla niin ei olisi näin paljoa neganiiloja. Käsittömättömän hyvä kasvu markkinassa, missä kilpailijat uppoavat.

2 tykkäystä

Onhan tuo ja arvostus on hyvin matala. Vähän niin kuin kotipizza aiemmin. Pizzan leipominen piti olla surkea bulkki bisnes vaan olikin hyvä bisnes. Voiko kamuxissa olla samaa, onko sillä kestävää kilpailuetua seuraavalle 5 vuodelle jatkaa kannattavaa kasvua tähän malliin? Onko tuote jalostumassa, jotain uusia lisäpalveluita tai innovaatioita nykyisten rinnalle vielä mahdollisesti tulossa? Joka generoisi myös lisää liikevaihtoa uusien liikkeiden avaamisen ohella.

Ei millään pahalla, mutta taidat olla se autoliikkeen “suosikkiasiakas”, joka tekee ns. hyvät kaupat

Liike ottaa rahansa tavalla tai toisella aina. Pari muuttuvaa tekijää, joiden kombinaatiosta tulee kate

A: auton myyntihinta
B: hyvitys vaihtoautosta
C: rahoitus
D: muut lisäpalvelut

Tuossa korkohommassa pätee samat vanhat lainalaisuudet vuosi toisensa perään. Olet ostamassa uutta autoa, jolloin aika monesti sisäänheittohinnat koroissa. Oikein vähän ajetuissa muutamat firmat kauppaavat alhaisen koron yhteydessä ylihintaisia huoltosoppareita. Ilmainen lounas?

Se perinteisempi on naurettava hyvityshinta vaihdokista tai ostettavan auton tolkuton ylihinta

Ei tämä mitään nollasummapeliä ole autoliikkeille. Mikäli kuitenkin oikeasti olet noin hyvä kuin annat olettaa niin saa itse kukin tulla jakamaan salaisuutensa

3 tykkäystä

Niin voi kuulostaa uskomattomalta, mutta kyllä ne siellä tiskin toisellakin puolella osaavat laskea. Autoliikkeet ovat iso ja kasvava osa vakuutusyhtiöiden myyntikanavia. Helpompi se on siinä ostotilanteessa napata uusi asiakas kiinni kuin sen jälkeen kun asiakas on vakuuttanut uuden autonsa jo jossain muualla.

2 tykkäystä

Niin kyllä olet ostaessa yksin, myydessäsi sinulla on kilpakumppaneita.
Itse olen tuonut omani viimeiset 15 vuotta Saksasta tai Ruotsista, mutta vaimolle
ostettiin uusi merkkiliikkeestä 2vuotta siten. Tähän tuli talvirengassarja, moottorilämmitin ja 3-vuoden huoltosopimus “kaupanpäälle”. Mielestäni ihan jees, auto ei ole kuin 25ke VW.

Kyllä ne siellä kuuntelevat mitä esität ja jos eivät, niin mene
naapurikaupungin vastaavaan liikkeeseen.

Kamuxista kun on puhe, niin onhan autokuume asia, jolla saadaan myytyä 7,5% rahaa nollakorokoaikana. Itse en suostu tuollaista maksamaan, maksaa ken haluaa.

Niin kyllä kasvava osa vakuutusyhtiöiden myyntikanavista on heidän omat verkkokaupat.
Asiakas ostaa itse verkkokaupassa vakuutuksen ja rekisteröi auton omistukseensa TrafiComin sivuilla.
Tämä kasvaa. Ja ihmiset hommaavat rahoituksen pankista jos sellaista tarvivat esim. tuontiautokauppa.

Eli ostit vaimolle uuden auton. Niihin saakin nollarahoituksen autoliikkeeltä lähes joka firmalta, koska pitäähän jonkun ajaa ne kalliit kilometrit.

Lähdeppä ostamaan sitä käytettyä nollarahoituksella. No eipä enää niin onnistukaan

Kuten sanoin niin firmat tekevät rahansa noiden yhdistelmien kombinaatiolla. Ilmeisesti nämä rahoitukseen tarttuvat antavat ilmaiseksi autonsa eteenpäin “kunhan sain halvan rahoituksen”

2 tykkäystä

Itehän et perustellut johdon omistuksen lisäyksellä vaan suurella osakeomistuksella. Johdon ostot ja myynnit voivat toki antaa signaaleja tulevasta, mutta pelkästään suuri omistus yhtiössä ei ole mitenkään erityisen hyvä asia. Monissa tällasissa tapauksissa perustajalla tai kauan yrityksen toiminnassa mukana olleella voi olla merkittäviä tunnepitonen suhtautuminen yritykseen ja sekään ei kovin hyvä asia ole. Noususuhdanteessa voi tokia toimia, mutta mitäs sitten, kun pitää tehdä vaikeita päätöksiä ja järjestellä organisaatio uudestaan ja supistaa joitain toimintoja. Toki jotkut siinäkin onnistuu.

Inden yhtiöpäivityksestä poiminta. Ennustettu tuloskasvu on 15% mutta ei tätä ihan kasvuyhtiöksi arvosteta. 2020 P/E olisi 50% alle 5 viime vuoden mediaani P/E

6 tykkäystä

Aika tasaisen varmasti yhtiö kuitenkin edennyt.

3 tykkäystä

Pieni kevennys hyvän osarin jälkeen: Jollakulla sivuston käyttäjällä on selvästi huonoja kokemuksia Kamuxin autokaupoista :wink:

Edit: maksumuurin takana

Uusien autojen kauppa on vahvasti syklistä. Mikäli yleinen taloustilanne synkkenee, kuluttajat voivat hakea entistä enemmän säästöä välttelemällä uuden auton hankintaa.

Kamux olisi tällöin hyvin asemoitunut, sillä käytettyjen autojen markkina voi hyvinkin olla defensiivisempi.

5 tykkäystä

Näinhän se menee. Osa tekee kaiken itse ja osa on valmis maksamaan palvelusta. Toinen rakentaa talon omin käsin, toinen hankkii tuontiauton autoliikkeen kautta. Moni asiakas arvostaa yhden luukun periaatetta: auto, rahoitus ja vakuutukset samalla kertaa. Kamux on juuri osoittanut, että palvelusta maksavia löytyy edelleen.

Oletko huomioinut, että kaikilla ihmisillä ei välttämättä ole esim. asettaa vakuuksia saadakseen rahoitusta 2-3 % korolla. Aika paljon pikavippejäkin menee kaupaksi vaikka korko on käytännössä ryöstöä.

2 tykkäystä

Juu onhan Kamux tarpeellinen Suomessa, heidän kauppaluvut sen osoittaa, vaikka itse en ole Kamuxista mitään ostanut, kolmessa heidän liikkeistään olen kylläkin käynyt katsomassa/koeajamassa.

Muutkin isot toimijat Suomessa ovat joutuneet Kamuxin paineessa muuttaman toimintatapaansa,
mikä on hyvä asia, ala kehittyy.

Kamux on piikki merkkiliikkeiden mafialle, mikä on hyvä asia.

Tiedä sitten miten vastavirtaan Kamux ui, toimareiden ja muiden myyntipuheisiin kannatta suhtautua
varovasti…

OP säilytti Q2 tuloskommentin yhteydessä tavoitehinnan 7,00 eurossa ja suosituksen OSTA. Odotusten ylityksen myötä 2019 ennusteita oli hieman nostettu, mutta ensi vuoden ennusteisiin ei tullut merkittäviä muutoksia.

Kamuxin arvostuskertoimet ovat autokauppaverrokkiryhmän keskimääräisen
tason yläpuolella, mutta lähempänä käyttötavarakauppiaista koostuvaa verrokkiryhmää.
Yhtiön kasvuprofiili on kuitenkin useimpia verrokkeja selvästi parempi, joka puoltaa
preemiohinnoittelua. Tavoitehintamme pysyy 7,00 eurossa ja vastaa P/E -kerrointa ~13x
vuoden 2020 ennusteeseen sovellettuna. Säilytämme OSTA -suosituksen ennallaan.

2 tykkäystä

Markkina on kuitenkin analyytikkojen kanssa eri mieltä. Eiköhän tää seuraavaan osariin mennessä valahda taas 4.7 hintoihin… :sweat_smile:

2 tykkäystä

Yhtiön omistus on toki keskittynyt ja yksittäiset myyjät vaikuttavat kurssiin paljonkin. Olen kuitenkin melko vakuuttunut, että yhtiö on rahastoissa niputettu samaan kategoriaan muiden autonvalmistajien/retailin kanssa. Hienoinen hinnoittelupreemio listautumisessa yhdistettynä umpisurkeaan sentimenttiin tekee ihmeitä

Noin esimerkkinä voi katsella vähän trendiä

Yhtiötasolla suorittaminen on kuitenkin hyvää. Kyllä se tätä menoa korjaa jossain vaiheessa reilummin ylöspäin

1 tykkäys

Halpaa kun on…

7 tykkäystä
2 tykkäystä

Hyvä presentaatio jälleen. Pienen siivun lisäsin Kamuxia salkkuun vanhojen kaveriksi.

2 tykkäystä