Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

image

Alkuhuutarissa innokkaasti ostajia?

2 tykkäystä

Sama laita siellä mikä jo eilen möllötteli.

2 tykkäystä

Tuo puolen millin mälli 12,16:ssa tuskin on selitettävissä sillä, että tuulipukujen osto-onginnat nyt ovat vaan sattuneet osumaan kaikki tuolla lailla sentilleen. Tietysti se, että jollain on rahaa ostaa, ei tee hänestä yhtään fiksumpaa tai ennustajaa :joy:

Itse olen veivannut näitä myös edes takaisin. Suuresta noususta myin, mutta en läheskään ath:ssa. Ostin takaisin ja Kauppalehden uutisoinnin myötä (joka sattui osumaan muutama minuutti oston jälkeen) myin uudestaan. Nyt ollaan ylipainolla taas mukana. Ja luulen, että veivailut ovat osaltani ohi. Jos ajatellaan, että kurssi reagoi aina yli molempiin suuntiin, niin nyt on oma osaamiseni lyhyen aikavälin tulkintaan käytetty. Nyt on parempi vaan istua päällä ja antaa Kamuxin digipuolen tehdä taikoja :grinning:

Ps. Ei siten, että näihin veivailuihin osaamista tarvitaankaan. Hyvä tuuri ja Losec riittää…

7 tykkäystä

Laskelmassasi varasto kasvaa noin 250 Me viidessä vuodessa. Jos tuosta haluaa pitää omavaraisuuden 50% omaa pääomaa autokantaan pitää kerätä n. 125 Me lisää. Jos osinkoa jaettaisiin noin 1/3 tuloksesta, pitäsi tulosta tehdä autovaraston kasvatukseen noin 170 Me ja päälle varmaan muuhun käyttöpääomaan 30 Me että omavaraisuus pysyy lähes samalla tasolla. Voidaan toki pikkuisen vivuttaa enemmän ja näin tunnusluvut paempia, mutta riski kasvaa. Tulkitsinko karkeasti luvut oikein? Tulosta noin 200 Me viidessä vuodessa? Ei pitäsi olla normi kannattavuudella mikään ongelma.

3 tykkäystä

Tuohon 200Me päästäisiin juuri ja juuri, jos tulos kasvaisi 30% vuodessa, itse vähän epäilen, mutta nähtäväksi jää.

2 tykkäystä

Tässähän alkaa Kamuxin tilanne taas muistuttamaan myyntivoluumien osalta viime syksyä. Tällä kertaa carnegien roolia vaan hoitaa instinet. Ollut suurimpana myyjänä jos oikein muistan niin joka päivä tällä viikolla n. 30 000kpl myynneillä. Joten kunhan kys. kaveri poistuu myyntilaidalta, uskon että lupa nousta jatkuu. Villi spekulantti voisi epäillä myytyjen lappujen olevan ostettu interalta silloin alkusyksystä. Hyvän tuotonhan niille on jo ehtinyt instikka saada.

25 tykkäystä

Niin eiköhän Kamuxilta ole nyt Korona ottanut euron pois kurssista.
Tämä on kuitenkin kuluttajakauppaa eli B to C.
Mutta onhan Kamux ainakin mun salkussa osake mikä ei ole myyntilistalla aivan heti.
Jopa lisäilen kun ostopaikkoja tulee!

6 tykkäystä

Sikäli onnekas tilanne että korona pahenee nyt kun on muutenkin hiljaisin aika automyynnillä. Aiheutunut vahinko on pienempi kuin jos nyt olisi paras sesonki.

2 tykkäystä

Jotenkin luulen, että korona ei varsinaisesti autokaupoille menoa estä niin kauan kuin liikkeet on auki. Melkeinpä päinvastoin, kun pitää kököttää enemmän kotona, odottavan auton päivityksen voi hoitaa ajan kuluksi pois alta.

Tämä siis puhdasta mutuilua.

5 tykkäystä

Mä luulen, että tämä koronan paheneminen voi jopa lisätä autojen myyntiä. Jengi haluaa kuitenkin jotenkin liikkua kun mitään muuta ei käytännössä voi tehdä.

6 tykkäystä

Homma on kakspiippuinen. Tai oikeastaan aika monipiippuinen…

-Osa jengistä pelkää työn menettämistä ja ei uskalla ostaa mitään ylimääräistä
-Julkisten käyttö vähenee ja yksityisautoilu kasvaa
-Etätyössä osalla tarve liikkumiseen jopa vähenee
-Koronan takia säästetyt ylimääräuset rahat polttelee taskussa ja ne voi törsätä vaikka vaihtoauton osamaksuihin
-Uusien autojen kauppa takkuaa joten käytetyille on kysyntää (kuten @massimake1 kin toteaa alla)

Pääsääntöisesti kuitenkin jos autonvaihdon tarve on todellinen, niin korona saattaa joillakin lykätä hetkellisesti ostoa. Tämä purkautuu ja auto ostetaan sitten jokatapauksessa, vaikka vähän myöhemminkin.

3 tykkäystä

En tiedä tarkemmin, miten korona on kamuxin myyntilukuihin vaikuttanut, mutta erään myyjän kanssa juttelin siirtoautoa hakiessa ja kertoi, että kun uusien autojen kauppa on pudonnut lähes nolliin, niin käytettyjen autojen kauppa on alkanut rokkaamaan.

2 tykkäystä

Mä taas juttelin yhden Kamuxin alihankkijan kanssa että on hiljaista ollut marraskuun…ja joulukuu on perinteisesti huono autokaupassa.

1 tykkäys
  • osa jengistä vaihtaa halvempaan autoon ja kamux kerää provisiot välistä jokaisesta transaktiosta
3 tykkäystä

En lähtisi koronan varjolla lyömään vetoa Kamuxin puolesta suuntaan tai toiseen. Jos Kamux kyykkää (koronan johdosta), myös koko käytettyjen autojen markkina hyvin todennäköisesti on tällöin kyykännyt, hetkellisesti.

Kamuxin tapauksessa se suurin pihvi on Saksaan laajentumisessa. Korona saattaa tätä hidastaa tai vaihtoehtoisesti jopa nopeuttaa. En lähtisi arvailemaan, perusteluja on sekä puolesta että vastaan. Pitkällä aikavälillä tässä kyydissä ollaan ja mahdollisista töyssyistä on mukava lisäillä.

15 tykkäystä

Q3 lopussa Kamuxin varaston arvo oli huomattavasti isompi kuin viimevuonna Q4 siirtyessä. Lisäksi, taisi Juha webcastissa mainita, että vaihtoautojen hankinnassa he elävät täysin tilanteen mukaan ja autoja ei välttämättä täysin tasaseen tahtiin osteta. Nyt kun varastot syyskuussa oli myllätty varsin vahvalle tasolle, niin on mielestäni täysin luonnollista, että myynnin ”hiljaisina” kuukausina ei Kamuxin osto-organisaatio hanki autoja samaan tahtiin kuin autokaupan kuumina kausina. Tämän vuoksi en vetäisi liiemmin johtopäätelmiä siitä, mikäli yksi kamuxin alihankkija mainitsee ostojen olleen vähäistä. Mahdoitko kysyä lähteeltäsi vertailuna esimerkiksi, oliko tilanne sama esim. Viime Q4. Asiat täytyy laittaa perspektiiviin ja verrata kausien mukaan.

15 tykkäystä

Eipä tämä yllätä… Osa tekee etätöitä ja osa vaihtanut suoraan omiin autoihin.

Miten rajusti pitkittyvä korona-ahdinko piinaa linja-autoalan yrityksiä, Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä ?

“Tilanne on hyvin huolestuttava. Matkailuliikenne on käytännössä lähes nollassa ja kaukoliikenteessä on merkittäviä yli 50 prosentin sekä tarjonta- että kysyntävajauksia. Kaupunkiliikenteessä haasteena on puolestaan se, että vaikka tarjontaa on, matkustajia ei ole.”

10 tykkäystä

Juuri näin. Tämä on hyvä huomioida.

Varastoahan täytettiin vasta heinäkuussa Q3 ja silti tehtiin kaikkien aikojen (?) tulos.

Ohjeistusta ei palautettu, mutta Q4 vaadittaisiin n. 10% liikevaihdon kasvu viime vuodesta, josta lähes +0% liikevoitto, jotta “negari” joudutaan vetämään takaisin.

Huomenna tulee Traficomin data, jos (ja kun koronan ansiosta?) data viime vuotta parempaa, voi olla että joulukuun alkupuolella tulee lahja omistajille ajoissa. :slight_smile: Firma on vedossa, se on hyvä muistaa. Toki on tätä varmasti hinnoiteltu sisäänkin. Oli Q3 niin kova.

1 tykkäys

Kamux uusiin tiloihin Espoon Koskelossa ― valikoima laajenee Käytettyjen autojen kauppaan erikoistunut Kamux siirtyy uusiin, suurempiin tiloihin Espoon Koskelossa ja kasvattaa samalla autovalikoimaansa. ”Kamux on tehnyt autokauppaa Espoon Koskelossa jo muutaman vuoden, ja nyt pääsemme muuttamaan

37 tykkäystä

Tuskin kenellekkää joku muutaman tonnin Avensis on “ylimääräinen” hankinta. :grin:

2 tykkäystä