Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Kun miettii pitkäaikaisia sijoituksia tässä tapauksessa taisi olla kyseessä lapselle eli sijoitushorisontti +18vuotta kannattaa pohtia tulevaisuutta ei nykyisyyttä. Tällä hetkellä elämme murrosta ja vihreä energia on seksikästä ja kasvavaa. 20 vuoden päästä se varmaan on mörnivää ja tylsää mutta kassavirtaa hyvin tuottavaa. 20 vuoden päästä tämän kaltainen megatrendi indeksi voi hyvinkin olla +500% ja veroseuraamukset melkoiset. Mutta osinko tuottokin saattaa olla nykyisten öljy-yhtiöiden luokkaa ja estää lapsen opintotuet.
Tämän vuoksi itse valitsin lapselleni osingot uudelleen sijoittavan Handelsbankenin kestävä energia rahaston tuon iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD (Dist) sijasta. Vaikka kuluissa häviääkin 1.5% vs 0.65%.

5 tykkäystä

Itse olin ennen vaaleja poikkeuksellisen ”varma”, että vaaleista alkaa nousumarkkina. Mutta en ehtinyt vetämään vipuja tappiin ja valitsin huonoja kohteita, niin nyt on salkku ”vain” +12% kuukaudessa.
Ainakin alunperin ajattelin, että nousu jatkuu kevääseen asti, mutta enpä tiedä enää, kun euforia valtasi markkinat poikkeuksellisen vahvasti jo nyt.

1 tykkäys

Mä odottelen tammikuun dippiä. En osaa perustella miksi, musta vain tuntuu et näin käy.

1 tykkäys

Futut punertavat, eli onko tänään / joulukuun alku nyt sitten vihdoin hiukan hengenvetoa markkinoilla, ennen kuin vedetään tonttulakit päähän ja päästellään taas pulkalla ylämäkeen😊

5 tykkäystä

Itse odottelen rokoteuutisia. Saatetaan saada jo parhaimmillaan tällä viikolla, joten sitä ajatellen olisi hieno nähdä vähän hengenvetoa.

1 tykkäys

Kamux-ketjussa käyty nopea ajatustenvaihto. Varainhallintaan ja sijoittamiseen keskittyvällä foorumilla voi äkkiä iso kuva vääristyä. Taloussanomissa oli keväällä artikkeli jossa sanottiin, että Lähitapiolan teettämän kyselyn mukaan yli puolella suomalaisista talouspuskuri on 3000e tai alle. Itse en ole ollut ikinä rikas mutta pyrkinyt säästäväisyyteen ja pitänyt huolen käteispuskureista niin välillä on tullut itsellekin yllätyksenä kun on kysynyt kavereita mukaan johonkin vapaa-aikaan, minkä kulua pitänyt itse aika pienenä, ja vastaus: “ei pysty kun ei ole rahaa”. Jotkut oikeasti elävät kädestä suuhun.

8 tykkäystä

@Wondadog ooks tosissas?

1 tykkäys

Itse käsitin tämän niin että muutaman tonnin Avensis ei ole ylimääräinen hankinta vaan pakollinen hankinta. Uusi ja kiiltävä auto on aina ylimääräinen hankinta koska sama funktio mutta kalliimpi hinta. Käytetty kosla ostetaan vain ja ainoastaan tarvetta varten.

6 tykkäystä

Mikäli kysymyksesi oli sarkastinen, niin saatoin ymmärtää alkuperäisen viestisi väärin, kuten sinulle vastannut kirjoittajakin.

2 tykkäystä

Norja. Tuo puoliksi napapiirillä sijaitseva hiihtomaa.

#EskimotTreidaa

12 tykkäystä

Otetaan myös tänne ylös :wink:

14 tykkäystä

Nyt on sitten omakin Qt-positio jo tuplannut itsensä, vaikka silloin ostaessa tuntui niin pahalta ja mietti, että onkohan tässä enää yhtään nousuvaraa :woman_shrugging: Ja tähän meni se puolisen vuotta.

14 tykkäystä

Silloisesta markkina-arvosta liki kaikki oli kuitenkin ilmaa, eikä 20 vuoden päähän ollut näkyvyyttä. Näin saadaan keskimääräistä parempaa pitkän aikavälin tuottoa puhtaalla onnella. Nykyiset kasvuraketit ovat lähtökohtaisesti kaikki hauraita tarinan muutokselle. Lisäksi arvostukset alkavat kasvaa mittoihin, joissa tarinan säilyminen ehyenäkin johtaa osakekurssin laskuun pidemmällä aikavälillä.

Kasvun kyydissä on kannattanut olla ja tämän sanottuani olen ollut selvästi hyötymäpuolella viime aikoina. Varovaisuutta kuitenkin Eka, viimeisenä bileisiin saapuvalle on tiedossa kurjat juhlat ja teknokasvu on aika lailla kaikkien mielestä kuumin sektori. Riittää, että ihan kaikki eivät enää halua maksaa ihan niin paljon kalliista teknoista ja kaikkien ollessa sisällä ovi voi käydä vain ulospäin.

Turvamarginaali, turvamarginaali… ostohinnalla on aina väliä.

(Sinun salkullesi toki kuuluu hyvää, ja Solteq oli erinomainen poiminta. Nämä muut ovat kuitenkin aika keskinkertaisia/kokeellisia olleet, mitä pitäisikin odottaa. Tulevaisuuden tenbäggerit eivät kasva puissa niin, että niitä voisi sarjatulella osoitella ympäriltä.)

7 tykkäystä

Näinhän tämä on, mutta onneksi tarvitsee löytää vain yksi tenbaggeri todella isolla salkkupainolla että on ns. markkinapeli voitettu. Random Walkerilla se oli Neste, monella muulla Revenio tai QT. Minä bettaan nyt ison osan salkusta siihen että Solteq tekisi samat. Muut sijoitukset saavatkin olla “keskinkertaisempia”, kunhan se tärkein sijoitus onnistuu.

Luin muuten aamulla tuon pörssitiedotteen että Solteq on tehnyt ison yli 10 miljoonan sopimuksen Helelin kanssa. Meni aamukahvit väärään kurkkuun ennen kuin tajusin että se olikin Helenin kanssa. Ei pitäisi yrittääkään lukea mitään ennen kuin kahvi alkaa vaikuttamaan :joy:

10 tykkäystä

Nyt meni taas käteiset kaikki kiinni, kun toi kamux kävi alle 12 ja lupailin itselleni aiemmin, että ostan jos menee alle. Suojasin kuitenkin kaikki suurimmat positioni Stop- Lossilla. Ja hivuttelen niitä sitten pikkuhiljaa ylemmäs, mikäli aihetta. Toimii tällä hetkellä käteisen tuomana turvana. Sen verran EKAA löytyy, että pidän jonkin näköistä korjausliikettä todennäköisenä.

3 tykkäystä

Joo, hyvät henkilökohtaiset kokemukset yhtiöstä. Annan referenssini. :sunglasses:

2 tykkäystä

Avasin nopeasti palaverien välissä Nordnetin ja tsekkasin miten perjantaina myyty Everfuel on tänään kehittynyt:

image

40 tykkäystä

Eikös perjantaina ollut ostopäivä :slightly_smiling_face:… Noo kyllä se alaskin tulee :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Tämän kanssa näyttäisi olevan ostopäivä aina, kunnes se ei sitten enää olekaan😁

3 tykkäystä

NEL voisi samanmoisen pyrähdyksen tehdä. Kaikki ketkä Everfuelin kyytiin hyppäsi alkuvaiheessa tehnyt jo varmaan paremmat hillot parissa kuukaudessa mitä muut monessa NELlin kanssa :smiley: Olisi itseläkin ollut mahdollisuus ostaa ekalla viikolla kun listautu, mut jätin ostamatta. No ei tälläsiä voi ennustaa :slight_smile:

3 tykkäystä