Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

En lähtisi koronan varjolla lyömään vetoa Kamuxin puolesta suuntaan tai toiseen. Jos Kamux kyykkää (koronan johdosta), myös koko käytettyjen autojen markkina hyvin todennäköisesti on tällöin kyykännyt, hetkellisesti.

Kamuxin tapauksessa se suurin pihvi on Saksaan laajentumisessa. Korona saattaa tätä hidastaa tai vaihtoehtoisesti jopa nopeuttaa. En lähtisi arvailemaan, perusteluja on sekä puolesta että vastaan. Pitkällä aikavälillä tässä kyydissä ollaan ja mahdollisista töyssyistä on mukava lisäillä.

15 tykkäystä

Q3 lopussa Kamuxin varaston arvo oli huomattavasti isompi kuin viimevuonna Q4 siirtyessä. Lisäksi, taisi Juha webcastissa mainita, että vaihtoautojen hankinnassa he elävät täysin tilanteen mukaan ja autoja ei välttämättä täysin tasaseen tahtiin osteta. Nyt kun varastot syyskuussa oli myllätty varsin vahvalle tasolle, niin on mielestäni täysin luonnollista, että myynnin ”hiljaisina” kuukausina ei Kamuxin osto-organisaatio hanki autoja samaan tahtiin kuin autokaupan kuumina kausina. Tämän vuoksi en vetäisi liiemmin johtopäätelmiä siitä, mikäli yksi kamuxin alihankkija mainitsee ostojen olleen vähäistä. Mahdoitko kysyä lähteeltäsi vertailuna esimerkiksi, oliko tilanne sama esim. Viime Q4. Asiat täytyy laittaa perspektiiviin ja verrata kausien mukaan.

15 tykkäystä

Eipä tämä yllätä… Osa tekee etätöitä ja osa vaihtanut suoraan omiin autoihin.

Miten rajusti pitkittyvä korona-ahdinko piinaa linja-autoalan yrityksiä, Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä ?

“Tilanne on hyvin huolestuttava. Matkailuliikenne on käytännössä lähes nollassa ja kaukoliikenteessä on merkittäviä yli 50 prosentin sekä tarjonta- että kysyntävajauksia. Kaupunkiliikenteessä haasteena on puolestaan se, että vaikka tarjontaa on, matkustajia ei ole.”

10 tykkäystä

Juuri näin. Tämä on hyvä huomioida.

Varastoahan täytettiin vasta heinäkuussa Q3 ja silti tehtiin kaikkien aikojen (?) tulos.

Ohjeistusta ei palautettu, mutta Q4 vaadittaisiin n. 10% liikevaihdon kasvu viime vuodesta, josta lähes +0% liikevoitto, jotta “negari” joudutaan vetämään takaisin.

Huomenna tulee Traficomin data, jos (ja kun koronan ansiosta?) data viime vuotta parempaa, voi olla että joulukuun alkupuolella tulee lahja omistajille ajoissa. :slight_smile: Firma on vedossa, se on hyvä muistaa. Toki on tätä varmasti hinnoiteltu sisäänkin. Oli Q3 niin kova.

1 tykkäys

Kamux uusiin tiloihin Espoon Koskelossa ― valikoima laajenee Käytettyjen autojen kauppaan erikoistunut Kamux siirtyy uusiin, suurempiin tiloihin Espoon Koskelossa ja kasvattaa samalla autovalikoimaansa. ”Kamux on tehnyt autokauppaa Espoon Koskelossa jo muutaman vuoden, ja nyt pääsemme muuttamaan

37 tykkäystä

Tuskin kenellekkää joku muutaman tonnin Avensis on “ylimääräinen” hankinta. :grin:

2 tykkäystä

Todella suurelle osalle suomalaisista näyttää olevan.
https://www.lahitapiola.fi/tietoa-lahitapiolasta/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/uutiset/uutinen/1509562891733

15 tykkäystä

Eikös suurin osa autoista menee kaupan osamaksulla juuri tuosta syystä? Jos pelivaraa on 300 € niin hyvin pystyy ostaa vielä jonku parin tonnin Opelin osarilla :man_shrugging:

Edit: Ja jos kuljet töissä autolla niin tuo on välttämätön hankinta :point_up:

3 tykkäystä

Säästöjen puute lienee suurin syy osamaksun käyttämiseen. Kuitenkin pelivaran ollessa pieni auton vaihto tuskin on monellakaan siellä ihan kärjessä, vaan ajellaan mieluummin sillä mikä jo on.

1 tykkäys

Toki vähentää varmasti heräteostoksia. Toisaalta, jos tarvit autoa normi arjessa ja vanha hajoaa niin moni hommaa mieluummin tilalle toisen käytetyn kuin tekee kalliin rempan.

2 tykkäystä

Juu mutta onhan ajosuoritteet laskenut pirusti.
Aika isolla porukalla ketkä autoaan tarvitsevat työssä tai työmatkoihin, on kilometrit pudonneet puoleen.
Ja työpaikan epävarmuus, se on 3viikkoa niin kuka tahansa on työtön, tällainen Suomessa on irtisanomissuoja. (irtisanomisajat ovat osalla toki pidempiä, mutta työnteon saa lopetta per heti jos työnantaja niin päättää)…
Eli olen edelleen sitä mieltä että ei käy nyt kunnolla käytetynkään kauppa, saati uusien…

2 tykkäystä

Voihan sitä olla mitä mieltä haluaa, mutta tämän vuoden data ei tue mielipidettäsi - tällöin kannattaa tarkastella kuinka hyödyllistä on pitää mielipiteestä kiinni. Käytettyjen kauppa on käynyt erittäin hyvin tänä vuonna, mistä kertoo Kamuxin suorittaminenkin ja toisaalta johdon osaamista & reagointikykyä todistettiin keväällä.

Koronan suhteen on tiedossa, että ensi vuonna meillä on rokotteet jolloin pandemia väistyy.

10 tykkäystä

Olikos Kamux nousemassa myös Omxh benchmark indeksiin?

3 tykkäystä

Taitaapi kamux jakaa hyvin ihmiset kahteen leiriin - joko uskotaan mm. meneillään olevan pandemiatilanteen vaikuttavan Kamuxiin negatiivisesti, tai sitten vice versa.

Spekulaatiot on tietysti jo aika loppuunkäsitelty, mutta ainakin itse miellän, että Kamuxilla on kyllä aika hyvin näyttöä nimenomaan siitä, että kauppa käy. Oikeastaan ainoa relevantti argumentti tätä vastaan olisi se, että kansa yht’äkkiä köyhtyisi radikaalisti ja luopuisi autoista. Tähän en kuitenkaan ihan lähde, käytettyjen autojen kaupasta saadaan katteita myös downgradeemisesta - jonka lisäksi nämä “ihmiset palaavat julkisten käyttämiseen” -argumentit voidaan varmaan nähdä ±0 niiden kanssa, jotka muuttavat kaupungin vilskeestä isommille tiluksille - ja siis tarvitsevat aidosti sitä autoa.
Kaupungistuminen on kyllä mielenkiintoinen megatrendi, mutta meillä on Helsingin ydinkeskusta jo sen verran täynnä, ettei tässä nyt ihan autottomaksi kansaksi olla rupeamassa. Ja täytyyhän kaupungin vilskeessä asuvilla tietysti olla joku kesäpaikka jossa rentoutua :slight_smile:

Periaatteessa korkojen nousu voisi hyvin kyllä luoda hankalia tilanteita autokaupan kysyntään, vaikka Kamuxilla loppujenlopuksi rahoituksella ostavia on kuitenkin kohtalaisen vähän. Sen lisäksi kuluttajilla voi toki olla vaikka oman pankin kanssa sovittua autorahoitusta jne. Jos rahoituskorot nousisivat kattoon, laskisi niiden myytyjen määrä ja todnäk aika käsi kädessä myös ostettavien autojen hinnat/volyymi. Toisaalta, ehkä Kamuxilla on tuossa vaiheessa jo oma rahoitusyhtiö ja sille saanee vielä kohtuullisella korolla vierasta pääomaa :slight_smile:

Ollaan jo joulukuussa huomenna, uskon että alkuvuoden ‘negari’ voidaan ottaa kohta kuleksimasta. Heittämällä :slight_smile: pelkästään isommalla varastolla liikkeelle lähteminen helpottaa kummasti.

8 tykkäystä

On muuten kova myyntipaine IEGG:llä (Instinet Germany) tänäänkin näköjään, mutta NN ostaa pää märkänä :blush: Toki myös BofA ja Morgan Stanley Europen kautta ostoja hiukan.

3 tykkäystä

Ihan selvennykseksi tuo 300,- oli kertaerä, esimerkiksi pesukone, ei suinkaan kuukausittainen pelivara.

1 tykkäys

Minä näkisin kuitenkin , että korona on pitkässä juoksussa Kamuxille väliaikainen asia - oli se sitten hyvä tai huono - ja se varsinainen pihvi on Euroopan valloituksessa.

On mielestäni ihan se ja sama pitkällä aikavälillä lisääkö korona yksityisautoilua vai vähentääkö, tärkeintä lienee saada markkinaosuutta lisää käytettyjen autojen kaupasta. Autoilu ei kuitenkaan ole loppumassa maailmasta vielä hetkeen näillä näkymin, autot vain muuttuvat ja samalla käytetyt autot.

12 tykkäystä

IEGG ulostaa osakkeita tänään isolla kädellä, mutta ostavia käsiä tuntuu nonneroilta löytyvän :muscle: (itsekin pieni lisäys tuli tehtyä).

Tuntigraafilla on nähtävissä jo RSI-divergenssiä, joten trendi saattaa olla kääntymässä.

22 tykkäystä

Siinä jutussa puhuttiin kuukausimenoista

Edit: kuukausimenojen kasvusta. Eli voisi kuvitella et pelivaraa on se 3 hunttii.

1 tykkäys

Juu on toki tiedossa että miten on tämä vuosi kulkenut.
Puhuin marras-joulukuusta…
Kyllä lock-downit tule näkymään kamuxin kassassa tai kauppamäärässä.
Mutta nyt 11-alkuisena niin pitää miettiä onko jo tankkauksen paikkaa…
vai vasta kun Q4 on tiedossa…

1 tykkäys