Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Onko tätä eritelty jossain kuinka suuri osuus liikevoitosta tulee näistä rahoitus- ym. integroiduista palveluista?

Vuosikatsauksesta löytyy integroidut palvelut, joka kattaa rahoituksen, vakuutukset ja Kamux plussan. Viime vuoden liikevaihdosta 527.8M, integroidut palvelut oli 27.1M.

Liikevaihto lukee joo, eli vaikutus siihen aika pieni. Mutta kun tässä puhuttiin että tuotto näistä ei ole sivutuli vaan jopa pääasiallinen tulonlähde niin kiinnostaisi mikä integroitujen palveluiden vaikutus on liikevoittoon mutta sitä en ole löytänyt mistään.

Liikevoitto viime vuodeltahan oli 18.9M. Jos asiaa ajattelee niin, että integroidut palvelut ovat oma erillinen tuotteensa niin silloinhan nuo lähes kuluttomat integroidut palvelut tarkoittaa sitä, että pelkkiä autoja myymällä ollaan tappiolla. Pitäisin tätä kuitenkin hieman yksioikoisena ajatteluna, koska integroidut palvelut eivät ole erillinen tuotteensa vaan niiden myymiseksi täytyy myydä auto.

Mutta näin toimiessa siis autoista ei tarvitse syntyä juurikaan katetta, mikä taas antaa kilpailuetua katteellisia autoja myyviin autokauppiaisiin.

2 tykkäystä

Kuinka porukka näkee Kamuxin laajentumisen yritysostoin kotimaan markkinoilla?
Erityisesti kovaa kasvava kilpailija Saka voisi olla potentiaalinen ostokohde.

Meille tuli tässä vähän aikaa sitten Q&A-kysymys tosta samasta aiheesta, eli integroitujen palveluiden osuudesta Kamuxin tulokseen. Kamux ei ole sitä itse liikevoittotasolla omissa luvuissa avannut, mutta tässä linkki Q&A-vastaukseen, missä olen avannut omaa ajatuksenjuoksuani asiaan liittyen:

9 tykkäystä

Itse olen näiden samojen ajatuksien kanssa puntaroinut, näköjään on muitakin ketä mietityttää poliitikkojen temput.

2 tykkäystä

Minullakin on asiakaskokemusta Kamuxista. Astelin tossa alkuviikosta liikkeeseen ja mieluisen auton löytyessä aloin vääntämään myyjän kanssa kättä. Käden vääntämiseksi se jäi, mutta nuori myyntitykki teki kyllä kaikkensa että olisin taipunut ostoksille. Vakuutuin kyllä asiakaspalvelusta, myyjien nuoruudenuhoisesta myyntihalusta ja paikan pöhinästä sen verran että pitäisikö tutustua yhtiöön tarkemmin. Kahviakin oli pannukaupalla tarjolla.

Autot on kyllä hirveitä sijoituksia muuten, taas meni pitkä penni kun pamahti hiljan ilmastointi nykyisestä pelistä >:( sen takia autonvaihto olikin mielessä. Pitäisikö vain luopua autosta kokonaan, olisi yksi murhe vähemmän elämässä.

7 tykkäystä

Ju noinhan tuo menee.
Kamuxin tarjoamat vakuutusratkaisut ovat hinnaltaan OK mutta rahoitus ei ole vaan sen edun nauttivat itse.
Rahoitus on kallista Kamuxilla, Rinta-Joupit ja Laakkoset ym tarjoaa puolet halvempaa rahoitusta, tietty kokonaisuus ratkaisee.

Jos on liikkeellä ostohousut jalassa, Kamuxilta saa parhaan hinnan kun pyytää autosta esim. sähköpostitse tiukan tarjouksen ja samalla optiona tarjouksen täydestä rahoituksesta ja vakuutuksesta. Eli tekeytyy täydelliseksi saaliiksi. Samalla ilmaisee kiertoteitse harkitsevansa kauppaa muutaman eri auton/autokauppiaan välillä, ettei kilpailuasetelma käy epäselväksi myyntitykille.

Sitten kävelee liikkeeseen ja toteaa, että “hyväksyn autotarjouksen, otan tämän, mutta en tarvitse rahoitusta enkä vakuutusta”

Score!

8 tykkäystä

Itse kävin koeajamassa Kamuxin liikkeessä uudehkoa Jeep Grand Cherokeeta. Auto oli kait jollain automyyjällä ajossa kun siellä oli puhelimen laturia ja tyhjää juomapulloa. Talvirenkaat oli tavaratilassa ja menivät siellä seinästä seinään, väliverhoa ei ollut…, kolarissa hengenvaarallinen juttu.
Asiakskokemus jäi vaatimattomaksi vaikka myyjä oli ihan ok.
Mutta jos menet vaikka Laakkoselle ajamaan 50te autoa, niin onhan kokemus erilainen.

Kamuxin tiukka kulukuuri ja marmorisen lattian puuttuminen ehkä pitkällä aikavälillä näkyy tuloksessa plussana.

Autokauppaa ei tullut kun ei maasturit kuitenkaan kiinnostanut, raskas ja korkea auto ei ole sporttinen sitten yhtään.

5,64e… nyt on mun mielestä hyvin edullinen hinta ja osarikin tulossa perjantaina…

SEB ulostaa lappua ja odotetusti suomalaiset yksityissijoittajat imuroivat, hyvä :muscle:

image

4 tykkäystä

No jos tilastot pitää paikkansa niin Q1 kärsii myös Kamuxilla heikosta voluumista, ylärivi on heikko kaikilla autoliikkeillä.

Ja Q2 tulee olemaan heikko edelleen autokaupassa, menee syksyyn ennekö Rinteen hallitus on saanut sovun autoverotuksen jatkosta.
Monet lupasi autoveroa laskea, nyt puheet punnitaan.

Heikkous koskee myös siis käytetyn kauppaa, ei pelkästään uusien autojen osuutta.

1 tykkäys

Strategia etenee.

https://www.kamux.com/tiedotteet-ja-julkaisut/lehdistotiedotteet/kamux-vahvistaa-edelleen-jalansijaansa-saksassa-6-myymala-tulossa-heideen/

4 tykkäystä

Hommat rullaa oikeaan suuntaan.

Meidän sijoittajayhteisö ei selkeästi anna Kamuxille suurta arvoa:

Todella alhaisia arvoja.

5 tykkäystä

Eikös tuossa keskiarvo ole melkein 4 tähteä kuitenkin?

4 tykkäystä

No totta muotoilin liian jyrkästi. ;-D mutta tuollaiselle kasvuyhtiölle suht hyvällä, vaikka ehkä hieman listautumisen jälkeen epätasaisella, performanssilla voisi odottaa enemmänkin.

4 tykkäystä

Minulla roikkui ostopilkki Kamuxissa 5,62 eurossa. Pieni osa toimeksiannosta toteutui tänään, mutta aika iso osa jäi toteutumatta. Toimeksianto on kesäkuuhun saakka voimassa, joten ehkä se loppukin sieltä vielä sisään tulee.

Hämmästystä herätti kuitenkin hieman se, että olin selvästi ensimmäisenä jonossa ko. tasolla, koska alkupäivän aikana kaikki kaupat ko. hintaan valuivat salkkuuni, mutta loppupäivästä joku pohjolan asiakas onnistui etuilemaan ja ostamaan samalla hinnalla ohittaen toimeksiantoni ostojonossa.

Olen kuvitellut, että ostotoimeksiannot ”pinoutuvat” siten, että ensimmäisenä ko. tasolle toimeksiantonsa tehneen toimeksianto täytetään ensin ja sitten seuraava jne…

Näin ei näyttäisi tässä tapauksessa olevan.

Haluan kovasti tietää miten voin itsekin ohittaa ostotoimeksiantojonon.

Onko Inderesin ammattilaisilla tietoa miten tuo on mahdollista?

1 tykkäys

Mulla on käynyt usein sama ja ainakin kahdesti olen kysynyt asiaa meklarilta - viimeksi viime viikolla kun olin jo ostokiimoissani unohtanut aiemmat opetukset ja kiiruusti kilautin välittäjälle : )

Jos tarjoukset on samat niin välittäjien “sisäiset kaupat” toteutetaan ensimmäisenä.
Kun sisäiset kaupat on tehty, niin sitten vasta mennään mainitsemassasi aikajärjestyksessä.

Ainakin yksi mahdollinen selitys on siis tämä:
Pohjolan ostajan toimari on vanhempi kuin sinun. Sinä olet kuitenkin saanut osan ostettua ensin sillä perustella, että sinulla on sama välittäjä kun sen pienen osan myyjällä.

Eli määräävin on tietty hinta, sitten se onko välittäjä sama ja sitten first in first out pino.

T. Harrison

7 tykkäystä

Ok, kiitos.
Minulle valui useammassa erässä useammalta välittäjältä, mutta tuo loppupäivän Pohjolan kauppa oli POH → POH , joten siksi ilmeisesti pääsi kiilaamaan edelle.

2 tykkäystä