Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Ottamatta kantaa sen enempää yrityksen pörssikurssiin, Kamuxin toimintatavan tehokkuus jakaa alalla kovasti mielipiteitä. Myyjät ovat hyvin usein nuoria ihmisiä, jolloin luonnollisesti kustannukset ovat pienempiä. Autot ovat Kamuxilla todellakin yksilöitä. Kuluttajan kannalta seasta löytyy todellisia pommeja sekä helmiä sioille. Autojen sisäänoston jälkeen tarkastusprosessi on varmasti nopein, mikä alalta löytyy. Käytännössä autot käännytetään riviin ja viat jäävät asiakkaalle. Jokainen voi tämän todeta, kun kyselee autojen huoltohistoriaa. Niitä harvoin ilmoituksissa mainitaan, vaan asiakkaan on oltava todella tarkkana. Monessa autossa olen löytänyt viimeisimmän huollon merkinnän 2-3 vuoden takaa.

Tämä ei ole katkeran ihmisen tilitys, vaan olen ostanut monta autoa Kamuxilta. Yhdessäkään ei mitään vikaa. Olen kuitenkin ollut nihilisti, joka on selvittänyt autojen taustat kunnolla. Harva näin tekee. Kysymys kuuluukin: koska toimintatavan myötä ja laajentumisen myötä valitusprosessit kuluttajien kanssa tulevat kasvamaan ajan myötä valtavasti, niin mitä tämä julkisuuteen tuleva maine voi vaikuttaa sijoittamiseen? Tuskin mitään tai jotain? Varsinkin Saksa on sellainen markkina, jossa tähän ei todellakaan olisi varaa. Itse löydän tuottavampia yhtiöitä vähemmillä riskeillä.

8 tykkäystä

Juu kyseinen liike/myymälä on kyseessä. Kaupan yhteydessä Kamuxille siirtyi 12 Autosillan työntekijää, eli kyllä tuolla Kamuxin myyjiä on vuoden alusta lähtien ollut.

3 tykkäystä

Hyviä ja varmasti realistisia uhkakuvia. Koitan vain miettiä siltä kannalta, että vaikka Kamux on kasvanut hurjaa kyytiä, niin ei se nyt mikään ihan mitätön nakkikioski ole ollut viime vuosina. Jos näin pahoja systemaattisia ongelmia olisi, niin luulisi, että niitä olisi päätynyt julkisuuteenkin tai vaikka puskaradion kautta tehnyt mainehaittaa. Musta tuntuu, että käytettyjen autojen kohdalla on joka paikassa “pommeja” olemassa, myös Kamuxilla.

2 tykkäystä

Onhan Kamuxin maine sekä alalla toimivien että kuluttajien kesken ollut aina hyvin ristiriitainen. Yhtiö tuntuu olevan hyvin kaikkien tiedossa - sekä negatiivisesti että positiivisesti. Se on kiinnostava nähdä pitkässä juoksussa, onko toimintatapojen ominaisuudet jo nykyään hinnassa vai tulevatko viiveellä. Varsinkin Saksassa tässä piilee kovat riskit, jos toimintaa ohjataan Suomen ohjeistuksen mukaan.

Olisi mielenkiintoista kuulla, miten/miksi päädyit ostamaan Kamuxilta?

Ihan sen takia, kun työnkuvaan eri muodoissa on pitkään kuulunut ostaa autoja monista paikoista.

1 tykkäys

Onko Kamux kannattavampi, tehokkaampi ja paremmassa rahoitusasemassa kuin kilpailijat, kyllä.
Toimiiko yrityksen liiketoimintamalli nykyisessä tilanteessa paremmin kuin kilpailijoilla, kyllä.
Uskonko että yritys selviää koronasta, kyllä.
Uskonko että yritys parantaa asemaansa kilpailukentässä koronan aikana, kyllä.

En todellakaan liity näihin kahden euron kurssin heittelijöihin, eikä osake edelleenkään mitenkään kallis ole. Myin kuitenkin oman pienen positioni pois eilen 6,2 eurossa. Mielelläni palaan jossain kohtaa omistajaksi, mutta ymmärrän ettei kurssi ja ostohintani enää välttämättä koskaan kohtaa. Jos kurssi jatkaa tästä ikuisuuteen koilliseen, niin hyvää matkaa vaan kaikille osakkaille.

Itse näkisin että ihmisillä ei tule olemaan kauheaa kiinnostusta laittaa rahojaan auton päivittämiseen, kun irtisanomisten ja lomautusten jälkeen rahaa on selvästi vähemmän käytettävissä. Ennen kaikkea taloudellinen epävarmuus saa kaikki kotitalouksien investoinnit jäähän; vaikkei irtisanominen tai lomautus edes osuisi omalle kohdalle, on niiden uhka koko ajan olkapään takana.

Tulevaisuuden ennustaminen kurssikäyrää katsomalla on tietenkin mahdotonta, mutta löytyy sieltä jotain vertailukohtaa nykytilanteeseen. Joku sanoi että Kamuxia on lyöty liikaa, kun kurssi on laskenut indeksiä enemmän. Nyt ollaan eri tilanteessa kuin esimerkiksi vuosi sitten, mutta viime vuonna kurssi oli koko vuoden alle 6 euroa marraskuuhun saakka. Ollaanko nyt paremmassa tilanteessa kuin viime vuoden kesällä? ATH lukemissa pohdittiin josko Kamux valloittaa koko Suomen käytettyjen autojen markkinat ja siitä perään Saksaan ja Ruotsiin erittäin vahvat jalansijat (joo todellisuudessa varsinkin Saksan kannattavuuteen on suhtauduttu suhteellisen skeptisesti). Kuitenkin voidaan verrata ATH lukemia ja näkymiä nykytilanteeseen ja kurssi ei ole tullut alas edes kolmannesta.

Toki Kamux sopeuttaa toimintaansa monilla tavoin ja toimii tilanteeseen nähden vahvalla tavalla (matalat kiinteät palkat, matalat vuokrakustannukset, lomautukset, ei hankita uutta tavaraa juurikaan, jne). Kuitenkin toimintamalli perustuu tavaran nopeaan kiertoon ja kohtuullisen katteen ottamiseen jokaisesta kaupasta.
IMO

  • myytyjen autojen lukumäärä tulee laskemaan selvästi
  • kiertonopeus hidastuu selvästi
  • katteet tulevat pienenemään selvästi
  • myytyjen autojen keskihinnat tulevat laskemaan
  • asiakkaat tulevat olemaan hintasensitiivisempiä (rahoituspalveluiden ja kamux+ korkeita kustannuksia karsastetaan)

Itse pidän Kamuxia hyvänä yhtiönä ja ymmärrän sen hehkuttamisen. Tällä palstalla tuntuu kuitenkin positiivisuus menevän yltiöpäisen puolelle. Itseäni eniten ahdistaa tässä keskustelussa näkemys Kamuxin kilpailijoista. Kuluttajalle auto on auto ja se ostetaan sieltä mistä kätevimmin ja halvimmalla saadaan. Suomessakin on lukuisia (käytettyjen) autojen myyjiä, eivätkä he kaikki ole ihan tyhmiä. Kyllä muissakin yhtiöissä mietitään kovasti miten tilanteeseen parhaiten sopeudutaan tai miten sitä voisi jopa käyttää hyväksi. Usein tuntuu olevan oletuksena, että kilpailijat ovat moodissa “roll over and die”. Jos kilpailijoilla vuokrat, velkakulut yms meinaavat kaataa yrityksen, niin miten siellä toimitaan? Jos uutta rahoitusta ei ole järkevään hintaan saatavilla, niin kai ne mieluummin myyvät tavaraa vaikka tappiolla saadakseen käteistä sisään (ja painavat markkinahinnat todella alas)?

Kamux on varmaankin hyvä sijoitus pidemmällä aikavälillä, mutta tällaisten epävarmuuden vallitessa olen ainakin toistaiseksi katsomossa.

27 tykkäystä

Omasta Kamux kokemuksesta täytyy sen verran kertoa, että olin Tampereen suunnalla etsimässä käytettyä autoa pari vuotta sitten, ja kiertelin 7-10 liikettä päivän aikana. Kamux oli ainoa liike missä haluttiin olla avuksi. Laskivat tarjouksen yms. Muissa liikkeissä vain istuttiin koneen ääressä ja kerrottiin että “tuolla on meidän autot jos haluat katsoa”

6 tykkäystä

Kamuxin laatua saattaa olla tässä vaiheessa mielekkäämpää verrata pienempiin toimijoihin sekä yksityisiin myyjiin. Kannattaa muistaa, että Kamuxinkin tapauksessa kyse on käytettyjen autojen myynnistä. Tähän pätee omalla tavallaan samat periaatteet, kuin yksityishenkilöltä käytettyä autoa ostaessa. Erona vain on se, että yksityisten henkilöiden välisessä kaupassa vastuu auton kaupantekohetken kunnosta on lähinnä ostajalla. Liikkeistä ostettaessa ollaan myyjän puolesta paljon joustavampia.

Huvittavin puoli Kamuxissa on se, että yleinen mielipide tuppaa olemaan hieman negatiivinen, mutta kuitenkin Prisman parkkipaikalla joka kolmannen auton rekkarin alla lukee Kamuxin logo. :smile:

24 tykkäystä

Sitä päivää odotellessa kun yleinen mielipide käytettyjen autojen kauppiasta kohtaan on jotain muuta kuin negatiivinen :rofl:

Mutta reilun kuukauden päästä varmaan saadaan parempaa tietoa että millaiset on q2 näkymät

26 tykkäystä

Kamuxin olemassaolon pituus ja jatkuva liikevaihdon kasvu, myös samoissa liikkeissä, lienee painavin sana Kamuxin asiakasystävällisyydestä.

Jos Kamux kasvaisi vain uusia liikkeitä avaamalla ja vanhat liikkeet nuukahtaisi, voisi epäillä että firmassa on systemaattisesti jotain vialla.

28 tykkäystä

Hyviä ajatuksia. Nuista kilpailijoista voin sanoa, että kyllä tämä SAKA on iskenyt kovasti Kamuxin toimintaan. Mielestäni SAKA on täysin kopiotu Kamuxista. Liiketilat ovat monesti jopa seinänaapureina ja ainakin alkuvaiheessa työntekijät houkuteltiin Kamuxilta paremmalla palkalla. SAKA on kasvanut erittäin nopeasti ja itse jännitän tämän firman koronakestävyyttä. Monissa muissa isoissa vanhoissa autoliikkeissä on vuosikymmeniä rakennettu bisnestä hyväkatteisen uuden myynnin ja huollon ympärille. Nyt kun viimevuosikymmenenä katteet on huonontunut ja juuri nyt myynti loppunut kokonaan, niin varmasti täytyy keksiä firma uudelleen jos aikoo pärjätä. Jotkut tulevat pärjäämään ja jotkut ehkä ei.
Jos kaikki Suomen autoliikkeistä ois pörssissä niin ostasin Kamuxin lisäksi semmosta joka elää huollolla, mutta en sellaista joka on kaikkien näiden sekoitus.

4 tykkäystä

Kieltämättä SAKA on Kamux-kopio ja toimii hyvänä kirittäjänä. Suomessa käytettyjen autojen markkina on 550 000 autoa vuodessa, mistä potista SAKA, ihan niin kuin Kamuxkin, ottaa osansa. SAKAn kasvu ei tarkoita että Kamuxilla olisi vaikeampaa.

Se riittääkö SAKAlla koronaturnauskestävyyttä jää nähtäväksi. Enemmän uskon perinteisempien hybriditoimijoiden haasteisiin.

4 tykkäystä

Mä olen ollut Kamuxin puolella pitkän aikaa ja omistan kasan osakkeita mutta nyt kun muutin Suomeen ja aloin etsiä autoa niin olen käynyt kolmessa Kamux liikkeessä ja joka paikassa palvelu on ollut järkyttävää kuraa. Tänään myyjä Ideaparkin kamuxissa vaan nauroi kun sanoin, että auto on liian iso. Ei tarjonnut vaihtoehtoa eikä mitää. Tästä pettyneenä kävelin Sakan puolelle ja hitto mitä palvelua. Myyjä oli ystävällinen, kahvi tuotiin pöytään, myyjä esitteli vaihtoehdot ja koeajo sekä rahotus kuviot hoitu hetkessä. Asiakaspalvelu meni Saka 10 - Kamux 0 ja auto tarttu Sakalta ja tiistaina menee Kamuxin osakkeet myyntiin.

20 tykkäystä

Hienoa, että autokauppa näköjään pyörii ihan paikan päälläkin näinä aikoina! :smile::wink:

Vai että Kamuxin puolella pitkään (18 pv sitten) :sweat_smile:

Mutta tosiaan vaihtelua asiakaspalvelun tasossa varmasti myyjien kesken. Itselle tuli viimekerralta erittäin positiiviset fiilikset asiakaspalvelusta Kamuxilla. Olin nähnyt että lähimmässä Kamuxin liikkessä oli uusi A Mercedes ja halusin mennä tutkimaan sitä puhtaasti QT:lla luodun MBUX:in takia. Tästä ilmoitin myyjälle suoraan, että voisi tulla esittelemään miten systeemi pelaa ja sain noin 10 minuutin esittelyn pelkästä A sarjan infortainment systeemistä, jonka jälkeen myyjä kertoi että löytyy myös uusi C class. Tietenkin vei minut suoraan sinne ja taas samanlaiset esittelyt, vaikka olin kertonut että enemmän tutkimus mielessä paikalla. Jotenkin huomaamattomasti johdatti vielä 60 tuhannen euron uusien Volvon maastureiden screenejä pällistelemään :joy:

Varmasti kohdallesi SAKA:lla osui myös tälläinen innokas myyjä, mutta aika hölmöä ajatella, että kokonaisuudessa kamuxin myyjät eivät haluaisi palvella ja myydä autoja, etenkin kun pohja kuukausipalkka on muistaakseni sen 800€. Myöskin parhaiden myyjien ylittäessä 100 000 euron vuositulot myyntiprovikoiden ansiosta.

27 tykkäystä

No jos teet sijoituspäätökset yksittäisten asiakaspalvelutapahtumien perusteella niin eikun vaan. Taitaa olla reppu täynnä Stokkaa?

4 tykkäystä

Hyshyss :slightly_smiling_face: Sijoittamisessa indeksiä parempiin tuottoihin pääsee, kun kehittää itseään paremmaksi tai “pelaamalla” huonompia vastustajia vastaan. Ei muuta kuin, kiitos hyvistä lapuista @Porkkis !

Kamuxilla hyvin kohteita Huutokaupat.com palstalla.
Kauppaa yritetään ja edullisimpia laitetaan vasaran kautta !!

1 tykkäys

Ei varmasti jokainen myyjä ole surkea mutta pienellä otannalla eli 3/3 oli kyllä todella surkeita. Nyt vielä näinä aikoina kun ruuhkaa liikkeessä ei ole niin luulis palvelun kiinnostavan. Ostin kuitenkin 79 tonnin auton ja jos perus palkka on 800€ kuussa niin kyllä tosta varmaa jonkun egen myyjä saanu provikkaa. Olkaa hyvät hyvistä lapuista, mä vaihdan ne vaan parempiin lappuihin :grinning: