Toki vaikuttaa ostohintaan myös, mutta kyllä pyyntihintojen päivittäminen ja alennuksen antaminen varastossa olevista autoista vähenee ja näin helpottaa varmasti Kamuxin toimimista. Ostohinnat nousee myös osittain varmasti siitä syystä kun pyyntihinnat nousee niin autoliikkeet voivat maksaa autoista enemmän ja saavat edelleen saman katteen autosta.
Se on sitten eriasia, jos ostomarkkina tiukentuu ja autoja ei ole tarjolla ja joudutaan ostamaan pienemällä katteella sisään.
Yleltä poimittua, mihin aiemmissa viesteissä viitattiin. Korkeat korot, sähköautojen hintojen lasku yms. johtivat Xbilin talousvaikeuksiin. Liikevaihto oli reilu 60 miljoonaa, joten yksi pieni putiikki taas vähemmän.
Kesäkuu mennyt tasaisesti 2023 kesäkuun tahtia, siis koko markkinassa pieni miinus vs 6/2023.
Eli 48.628kpl käytettyä henkilöautoa vaihtoi omistajaa.
Uskon, että isot kasvaa edelleen ja osa pienemmistä liikkeistä ei pysy menossa mukana, mistä on valitettavasti saatu uutisia viimeaikoina.
Joo noin asia on kappaleissa Suomessa.
Eli Q2/2024 oli käytetyissä henkilöautoissa 5,6% pirteämpi kuin Q2/2023 kappaleissa mitattuna.
Kamuxin osalta nähdään sitten osarissa, että miten hinnat ovat muuttuneet tai miten myytyjen autojen keskihinta on kehittynyt. Ja Kamuxin menossa riippakivenä olevien Saksan ja Ruotsin toimintojen kehitys on avainasemassa, koska ulkomaan toiminnot ovat tuottaneet tappiota Suomen toimintojen kannettavaksi. Toivottavasti ulkomaan toiminnot ovat kehittymässä parempaan, minkä osalta on nyt ns. korkea aika.
Rauli antoi kommentit kesäkuun mälsästä automyynnistä.
Suomen autokaupassa uusien autojen rekisteröinnit jatkoivat odotetusti laskussa kesäkuussa ja käytetyissä autoissa myynti oli viime vuoden tasolla. Autoalan laski myös ennustettaan koko vuoden rekisteröintimäärästä ja odottaa nyt vain 75 000 ensirekisteröintiä.
Rinta-Joupin Autoliike kasvatti eniten markkinaosuuttaan vaihtoautokaupassa*
*Automyynnin johtaja Jukka Myntti toteaa, ettei Rinta-Joupin Autoliikkeessä ole aikomuksena jarrutella. *
Autokauppa painottuu Suomessa tällä hetkellä vahvasti käytettyjen autojen liiketoimintaan. Tässä kategoriassa Rinta-Joupin Autoliike kasvatti selvästi eniten markkinaosuuttaan verrattuna sekä toukokuun että vuoden 2024 kumulatiiviseen markkinaosuuteen. Yrityksen käytettyjen autojen myynti kasvoi 14 prosenttia samalla, kun koko valtakunnan myynti tippui 0,9 prosenttia viime vuoden kesäkuuhun verrattuna.
Rinta-Joupi on onnistunut kesäkuussa. Toivottavasti Kamux alkaa saada kauppaa käyntiin. Olen ollut siinä oletuksessa, että Suomessa nimenomaan Kamuxilla kauppa kävisi.
Niin nyt on kyse Rinta-Joupin Autoliikkeen omasta mainostekstistä, joita ei tänne oikein pitäisi edes postata. He voivat listaamattomana huudella ihan mitä sattuu. Sen olen pannut merkille, että lopettavat Toyotan merkkiedustuksen todella pitkän sopimuksen jälkeen, siis ainakin 40vuotta myyneet Toyotaa ainakin Tervajoella, missä pääkonttori. Rinta-Joupin Autoliike on toki iso toimija, eli merkittävä käytettyjenkin kauppias.
Käytettyjen myynti Suomessa kasvoi koko massa 4,6% H1/2024 VS H1/2023.
Kamuxin Q2 ja H1 lukuja joudutaan vielä odotella, mutta eiköhän sieltä asiaa sitten aikanaan kuulla.
Jos nyt oikein laskin niin se tarkoittaisi, että Q2 kappalemyynti Kamuxilla alas melkein 6%? Voisi hyvin selittää kannattavuuden maksimoinnilla, mutta aika iso ero Q1 ja Q2 tekemiseen olisi.
EDIT: Hiukan vaikea niellä tätä. Kamuxin markkinointipanostukset ollut selvästi nousussa.
Väitätkö siis, että jossain on olemassa osittain julkista, mutta vain pienelle porukalle jaettavaa dataa, jolla on mahdollisesti merkittävää vaikutusta pörssiyhtiön osakkeeseen ja tietoon käsiksi pääsevillä on mahdollisesti etulyöntiasema muihin omistajiin/sijoittajiin nähden?
Kuulostaa joko kusetukselta tai laittomalta tai molemmilta
Vai lieneekö samanlainen “data” kuin aiemmin Kamux ketjuun jonkun postaamat omaan sivustoseurantaan pohjautuneet arviot kappalemyynneistä, eli ei virallista tai välttämättä paikkaansapitävää dataa.
Netwheels jakaa markkinadataa, joka kertoo kappalemääräiset myynnit viikoittain ja kuukausittain per autoliike ja vielä toimipistetasolla. Sitä en jaksa kaivaa, mihin datan perustavat. Todennäköisesti Nettiautosta poistuviin autoihin tms. heidän helposti mitattavaan parametriin.
Otan kuitenkin viestit nyt pois, jos tämä näin herkkää on.
Alma Median omista tietokannoista nuo kaiketi tuota dataa repivät, joten vaikka suhtaudun skeptisesti siihen miten ne kuvaavat juuri Kamuxin H1/23 ja H1/24 välistä muutosta, voi tuo kappalemäärän lasku Alma Median palveluissa olla kiinnostava tieto. Q1/24 varaston kierto nopeutui ja kasvu oli mielestäni kohtalaista. Oma veikkaus on, että Kamux on tehnyt uuden strategian myötä muutoksia myyntikanavien allokointiin tms. joka voisi hyvin selittää tätä. Vaikka kilpailu on kiristynyt, uskon, että Kamux on edelleen ottanut markkinaosuutta. Voi tietysti hyvin olla mahdollista, että joku sisäinen tekijä on häirinnyt normaalia kaupankäyntiä, mutta edelleen jotenkin hankala uskoa, että Q1 kasvun jälkeen tekeminen olisi muuttunut noin radikaalisti, että kasvun sijaan oltaisiin menty takapakkia kuitenkin noinkin rankasti kun kuitenkin hyvin tiedetään, että vaikka käytettyjen markkina olisikin polkenut paikallaan, ottavat liikkeet markkinaosuutta c2c kaupasta.