Tämä ketju on jatkoa kommentille: Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1) - #10753 käyttäjältä sijoittaja1.
Edellinen ketju:
Tämä ketju on jatkoa kommentille: Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1) - #10753 käyttäjältä sijoittaja1.
Edellinen ketju:
Loka-joulukuu lyhyesti
Tammi-joulukuu lyhyesti
Toimitusjohtaja Tapio Pajuharju:
Käytettyjen autojen markkina stabiloitui kaikissa toimintamaissa vuoden 2023 aikana ja kysyntä kehittyi positiiviseen suuntaan. Volyymit kuitenkin pysyttelivät vielä vuotta 2021 alhaisemmalla tasolla. On hienoa, että onnistuimme haastavasta alkuvuodesta huolimatta tärkeimmässä tavoitteessamme eli kannattavuutemme parantamisessa. Erityisen ilahduttavaa on hyvä onnistuminen Suomessa, missä koko toinen vuosipuolisko oli kaupallisesti erinomainen, ja vahvistimme markkina-asemaamme entisestään. Ruotsissa jatkamme edelleen työskentelyä kannattavuuden kehittämiseksi, mutta sielläkin systemaattinen työmme tuotti tulosta ja bruttokate kehittyi positiivisesti. Saksassa avasimme vuoden aikana kaksi uutta myymälää meille uusilla alueilla.
Vuoden aikana saimme myös myytyjen autojen volyymikehityksen kääntymään ja myimme yhteensä yli 68 000 autoa (+8,5 %), joista 16 354 kappaletta vuoden viimeisellä neljänneksellä (+11,4 %). Suomessa niin kolmas kuin neljäs vuosineljännes olivat kaikkien aikojen suurimmat kyseiset vuosineljännekset autojen määrällä tarkasteltuna. Ruotsissa markkina oli haastava ja lisäksi keskittyminen kannattavuuden parantamiseen näkyi osin laskevana myytyjen autojen määränä. Saksassa myytyjen autojen määrän kasvu oli vahvaa, vaikka toinen uusista myymälöistä avattiin vasta aivan vuoden lopulla ja markkinan kehitys ydinalueellamme Schleswig-Holsteinissa oli koko maata huomattavasti heikompaa.
Suomen liiketoimintojen vahvan kehityksen myötä saavutimme myös tärkeän merkkipaalun, kun koko vuoden liikevaihtomme ylitti miljardi euroa, kasvaen edellisvuodesta 3,5 %. Vuoden viimeisellä neljänneksellä liikevaihtomme kasvoi 8,4 % ja oli 242 milj. euroa. Käytettyjen autojen hintataso pysyi vuoden aikana vakaana, mutta hinnat olivat edelleen edellisvuotta alhaisemmalla tasolla, mikä näkyy myös liikevaihdon kasvuprosenteissa.
Näkymät vuodelle 2024
Kamux arvioi vuoden 2024 oikaistun liikevoiton ylittävän vuoden 2023 oikaistun liikevoiton, joka oli 18,0 milj. euroa.
Tiedotustilaisuus
Englanninkielinen tiedotustilaisuus sijoittajille, analyytikoille ja medialle pidetään tänään perjantaina 1.3.2024 Sanomatalossa, Flik Studio Elielissä, 1. krs, Töölönlahdenkatu 2, Helsinki klo 11.00 alkaen. Tilaisuudessa toimitusjohtaja Tapio Pajuharju ja talousjohtaja Jukka Havia esittelevät tilinpäätöstiedotteen. Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcast-lähetyksenä osoitteessa Financial Statements Bulletin 2023
Tässä vielä muistin virkistämiseksi ennusteet. En ehdi taulukoimaan nyt uusia tuonne, mutta missiä sieltä tuli.
Alle kaikkien ennusteiden mutta Tapsan ja otsikoinnin mukaan erinomainen veto. Hohhoijaa.
Olisi mielenkiintoista tietää miksi osinkoa ehdotetaan jaettavaksi noin paljon, kun nakkikiskoja alkanut menemään nurin enenevissä määrin. Luulisi näistä saatavaksi diilejä suotuisalla hinnalla.
Mitä näistä “nakkikioskeista” haluttaisiin ostaa pl. ainakin tietyt autot, joita nyt muutenkin ostetaan eri kanavia pitkin. Autojen hankintaa varten tuskin tarvetta massia erikseen hillota
Pajuharju kertoo tiedotteessa, että yhtiön Ruotsin toiminnassa on tunnistettu väärinkäytöksiä. Tarkkaa tietoa väärinkäytöksistä ei tilinpäätöstiedotteessa annettu.
”Korjaavat toimenpiteet väärinkäytösten osalta ovat käynnissä”, Pajuharju kertoo tiedotteessa.
Tavallista nopeammin kirjoitettu katsaus työkiireiden vuoksi.
Palaan mahdollisesti myöhemmin lisäysten kera.
Yleisfiilis vaikuttaa olevan vähän alavireinen. Ruotsi vaikuttaa menevän hyvin heikosti.
Näitä ei ole kiva lukea:
“Tämän lisäksi Ruotsin liiketoiminnoissa on tunnistettu väärinkäytöksiä. Korjaavat toimenpiteet väärinkäytösten osalta ovat käynnissä.”
Myynti. Liikevaihto ja myytyjen autojen määrä odotetun mukainen. Suomen osalta kuitenkin hyvin vahva veto, mutta Ruotsissa hyvin pehmeää. Keskihinnat tasaiset, joten niistä ei mitään yllätysheiluria liikevaihtoon.
Suomi: erittäin hyvä!
Ruotsi: entiseen heikkoon linjaan vielä selkeä pettymys.
Saksa: Vähän pehmeä hyvän Q3 jälkeen
Keskihinnat:
Bruttokate: Bruttokatteet suhteellisesti ja per myyty auto ihan hyvällä tasolla. Saksassa taas kova Q4 (int.pal.)
Rautakate: Rautakatteisssa heikkoutta. huom. vertailu poikkeuksellisen huono. Rauli oli hyvin poiminut tämän markkinasignaaleista.
Integroidut palvelut vetävät hyvin. Tämä on kyllä Kamuxin vahvuus. Pienet toimijat kaatuvat, kun heidän toimintansa nojannee rautakatteeseen.
Integroitujen palveluiden myynti: Hyvää suorittamista
Kiinteät kustannukset:
Kustannustaso piti oikein hyvin. (huom. oikaistut luvut)
–
Liikevoitto (oikaistu) - Tämä ihan ok. Q4 monesti heikohko. Ruotsi huono.
Vaikuttaa siltä, että haastavaan markkinaan on Suomessa onnistuttu hyvin, Saksassa kelvollisesti, Ruotsissa huonosti. Miinusta Ruotsin väärinkäytös sekoilusta ja oikaistuistakin.
Ohjeistus omaan makuun vallan varovainen:
Näkymät vuodelle 2024
Kamux arvioi vuoden 2024 oikaistun liikevoiton ylittävän vuoden 2023 oikaistun liikevoiton, joka oli 18,0 milj. euroa.
Eiköhän tämä kokonaisuus ole mr. marketin mielestä heikko.
Vähän turhauttavaa, kun miettiin miten hienosti Kamux operoi Suomessa jatkuvasti parantaen markkinaosuuttaan, mutta aina löytyy kivi kengästä Ruotsissa tai Saksassa.
Kuten olen monesti täällä sanonut, Kamux on erinomainen Suomessa, mutta Saksa ja Ruotsi aiheuttavat vain harmia sekä syövät hirveän määrän resursseja. Milloinkohan tuo tajutaan lopettaa?
Mahtaakohan näillä olla jo markkinalla negatiivinen arvo laskettuna osakkeeseen…
Ihan samaa mieltä. Suomessa rautakate oli hieman odotuksiamme heikompi, vaikka laskettiin joulun alla ennustetta, mutta sitä kompensoi jossain määrin hyvä volyymi. Ruotsissa volyymilaskusta huolimatta nollatulos, mutta vaikea tuolla volyymikehityksellä maalata kovin kummoista tulosparannusta tälle vuodelle. Saksassa taas vielä selvemmin kasvu/rakennusvaihe, jonka vuoksi sielläkään tuskin iso tuloshyppyä voi tänä vuonna odottaa, joskin suunta pitäisi olla ylös.
Huomioiden markkinoiden hintapaine alkuvuonna ja Ruotsin vaikeudet, kovin isoa tuloskasvua vaikea tälle vuodelle nähdä. Katsotaan miten meidän 23 MEUR ennusteen käy, mutta muistaakseni konsensus ollut korkeammalla ja niitä jouduttaneen laskemaan. Varmaan tosiaan ainakin alkuun negatiivinen reaktio, vaikkei osake mielestäni kovin haastavasti ole hinnoiteltu.
Kyllähän se noin nollassa tai hitusen negatiivisen puolella liikkuu ainakin meidän arvioissa. Exitiä sieltä lienee kuitenkin turha ihan lähiaikoina odottaa.
Kamux on erinomainen Suomessa, mutta Saksa ja Ruotsi aiheuttavat vain harmia sekä syövät hirveän määrän resursseja. Milloinkohan tuo tajutaan lopettaa?
“Kamuxin visio on olla Euroopan ykkönen käytettyjen autojen vähittäiskaupassa.”
Pitäisi varmaan ensin unohtaa höpövisiot ja uudistaa strategia juuria myöten. Mutta mistä muualta saisi kasvua, kun Suomessa markkinaosuutta ei ole valtavasti tarjolla.
Mutta mistä muualta saisi kasvua, kun Suomessa markkinaosuutta ei ole valtavasti tarjolla.
Kamuxhan on Suomen suurin ja markkinaosuus vasta vähän alle 9%. Lisäksi kuluttajien välinen kauppa vähenee koko ajan eli liikkeiden markkina kasvaa. Kyllähän tuossa vielä on Kamuxille kasvulatua jäljellä kun otetaan myös huomioon, että pienemmät liikkeet ovat olleet vaikeuksissa.
Itse raportti pehmoinen ja ohjeistus varovainen kuten Rauli oletti. Jos nyt kuitenkin jotain positiivista, niin Saksahan etenee kuitenkin ihan ok (varisinkin kun Kamuxin toiminta-alueella markkina vaikeampi kuin muussa Saksassa) ja se on se isoin kasvumarkkina. Ruotsissa taas sentään hyvä, että sentään nyt ne mahdolliset väärinkäytökset löydetty ja jos sieltä jotakin parannusta löydetään sitä kautta tulevaan. Näillä luvuillahan Ruotsin toimiintojen alla voidaan pistää vähän sytykettä ja tulta perään. Tai myydään vaikka Simulan Aarnelle ja kumppaneille kun ostavat kaiken mahdollisen.
Kyllä Suomessa on markkinaosuutta otettavana - etenkin tässä markkinatilanteessa. Jos tuon ulkomaille menevän resurssin edes puoliksi kohdistaisi Suomeen, olisi Kamux kasvuprosenteissa taas ihan SAKAn tasolla.
Mukavan vahvaa vihreätä palkkia helmikuulta Suomesta. Paras helmikuu kolmeen vuoteen ja muutenkin hyvä lukema aiempiin vuosiin verrattuna. Autoliikkeiden tekemästä kaupasta voisin uskoa olevan paras helmikuu sitten vuoden 2016.
Joo Kamux Q4/23 oli mitä oli, katsotaan eteenpäin.
HELMIKUU -24 oli todella hyvä, toki yksi myyntipäivä enemmän mutta siitä huolimatta!
Kyllä Almamedia Nettiauton& Autotallin Erno oli oikeassa, käytetyn kauppa käy nyt 2024 uuden myynnin alhosta huolimatta.
Helmikuun luku on sama tasoa kuin huhtikuu -23!
Nostaisin vielä vaihto-omaisuuden tunnusluvut. Korkeampaan liikevaihtoon nähden nämä luvut ovat positiivisia:
Q3-raportissa vaihto-omaisuuden kierto oli vielä 57,2 päivää.
Exitiä sieltä lienee kuitenkin turha ihan lähiaikoina odottaa.
Jep, eiköhän Pajuharju ole hankittu viemään kansainvälistymistä Harvian track recordilla eteenpäin. Veikkaan että ihan hevillä tätä ei luovuteta.
Toivottavasti tuosta Ruotsissa paljastuneesta asiasta kuullaan lisää. En tiedä, että haluavatko yksityiskohtiin mennä, mutta: Kuinka pitkään on jatkunut? Kuinka isosta asiasta puhutaan? Millä aikataululla meinataan saada korjattua?
Muutoin tekeminen näyttää ihan hyvältä, eli myynti nousee, varastonkierto nopeutuu, kulut pysyneet kurissa(?) ja erilaisia palveluita saadaan myytyä kylkeen, joskin niiden osuus liikevaihdosta on pienentynyt johtuen kai paljon inflaatiosta ja koroista.