Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 2)

Netwheels jakaa markkinadataa, joka kertoo kappalemääräiset myynnit viikoittain ja kuukausittain per autoliike ja vielä toimipistetasolla. Sitä en jaksa kaivaa, mihin datan perustavat. Todennäköisesti Nettiautosta poistuviin autoihin tms. heidän helposti mitattavaan parametriin.

Otan kuitenkin viestit nyt pois, jos tämä näin herkkää on.

4 tykkäystä

Alma Median omista tietokannoista nuo kaiketi tuota dataa repivät, joten vaikka suhtaudun skeptisesti siihen miten ne kuvaavat juuri Kamuxin H1/23 ja H1/24 välistä muutosta, voi tuo kappalemäärän lasku Alma Median palveluissa olla kiinnostava tieto. Q1/24 varaston kierto nopeutui ja kasvu oli mielestäni kohtalaista. Oma veikkaus on, että Kamux on tehnyt uuden strategian myötä muutoksia myyntikanavien allokointiin tms. joka voisi hyvin selittää tätä. Vaikka kilpailu on kiristynyt, uskon, että Kamux on edelleen ottanut markkinaosuutta. Voi tietysti hyvin olla mahdollista, että joku sisäinen tekijä on häirinnyt normaalia kaupankäyntiä, mutta edelleen jotenkin hankala uskoa, että Q1 kasvun jälkeen tekeminen olisi muuttunut noin radikaalisti, että kasvun sijaan oltaisiin menty takapakkia kuitenkin noinkin rankasti kun kuitenkin hyvin tiedetään, että vaikka käytettyjen markkina olisikin polkenut paikallaan, ottavat liikkeet markkinaosuutta c2c kaupasta.

Tästä samasta datasta on tänne vuodettu aina silloin tällöin “tietoja” ja ne eivät kuitenkaan lopulta mielestäni ole osuneet kovin hyvin toteutuneiden kanssa. Tosin en tiedä kuka pohjaa tietonsa juuri tuohon oikeaan dataan ja kuka huutele vain. Q1:lläkin Kamuxilla piti olla pientä yksinumeroista kasvua ja lopulta suomessa kappalemääräisesti kasvettiin 8,2%.
Joka tapauksessa olisi mielenkiintoista nähdä näitä numeroita kun niistä kerran puhutaankin. Voisiko joku myös ystävällisesti jatkossa näitä jakaa Kamuxin osalta viikottain kerta on pääsy tällaiseen tietoon?

Kamuxillahan autojen keskihinta on nyt noussut Suomessa noin 4 prosenttia vuoden takaisesta eli sitä kautta pitänee tulla hieman korvaavaa liikevaihdon kasvua sikäli jos kappalemääräisesti sattuu jäämään Q2 vaisuksi.

17 tykkäystä

Katselin tarkemmin Suomen markkinan Q2-lukuja ja nyt vasta huomasin että kesäkuun lukujen julkaisun yhteydessä toukokuun lukua oli korjattu reilusti alaspäin, alunperin raportoidusta 7 % kasvusta vajaan 1 %:n kasvuun. Tämän myötä Suomen markkinan Q2-kasvu oli itse asiassa vain 3 %, eikä 6 % kuten kommentissa kirjoitin ja siten jäi hieman odotuksistamme.

Eilen illalla tuli myös Ruotsin markkinan kesäkuun luvut, sielläkin kesäkuu oli alkuvuotta vaisumpi ja päätyi 1 % laskuun. Koko Q2 kuitenkin mukava 9 % kasvu. Tämä on jonkin verran odotustamme (4 %) parempi, joskin Ruotsissa Kamuxilla on ollut enemmän haasteita oman toimintansa kuin markkinakehityksen suhteen, mutta Pajuharju lupaili että tämän vuoden aikana pitäisi päästä ainakin markkinan vauhtiin ja ainahan kasvava markkina auttaa.

Nuo markkinaluvut suoraan malliin päivittämällä tulee hienoinen negatiivinen ennustevaikutus tälle vuodelle (1 %).

43 tykkäystä

Muutoksia Kamuxin johtoryhmässä. :point_down:

Kamux Oyj:n kehitysjohtaja ja johtoryhmän jäsen Vesa Uotila on päättänyt lopettaa Kamuxin palveluksessa siirtyäkseen pääomasijoitusyhtiö Sponsor Capitalin osakkaaksi. Uotila jatkaa nykyisessä tehtävässään ja johtoryhmän jäsenä 7.8.2024 saakka, minkä jälkeen hän toimii yhtiön neuvonantajan roolissa vuoden 2024 loppuun saakka.

10 tykkäystä

Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1):

Päivitys

15 tykkäystä

Mielestäni 13 vuotta yhtiön palveluksessa on kunnioitettava aika. Kiitokset Vesalle!

Mitä tulee menetyksen tasoon yhtiössä niin selvästi aiempia enemmän jäädään kaipaamaan:

… hän toimii yhtiön neuvonantajan roolissa vuoden 2024 loppuun saakka

13 tykkäystä

Mun mielestä kehitysjohtajan vaihtuminen ei ole huono asia.
Kamuxin tuloksen parantuminen ja varsinkin Saksan & Ruotsin myymälöiden puhaltaminen yhteen hiileen vaatii uusia ideoita ja tuoretta otetta.

Eikä johtoryhmän osakeomistuskaan kieli hirveistä odotuksista.
Monella vain palkkioina saatuja lappuja pikku nyssäkkä…

Kohta kaksi vuotta vaakasuoraa viivaa:

16 tykkäystä

Suomen kesäkuun inflaatioluvut julkaistiin tänään, joten samalla nähdään Q2 hintakehitys myös käytetyissä autoissa. Lyhyesti voisi summatta että ei oleellista muutosta Q1-tasosta eikä siten aiheuta meidän malliin muutostarpeita. Kappalemääräinen myyntihän jäi hieman odotuksista lukujen korjauksen jälkeen kuten aiemmin kirjoitin. Kamuxin lukuja saadaan odottaa vielä kuukausi, joten palaan lähempänä sitä ennakkokommentilla.

15 tykkäystä

Keskohan raportoi perjantaina myynneistään ja tällaista autoista jos jäänyt osalta näkemättä.
Tämä siis Inden Heikuran tekstiä…

Autokaupassa kehitys heikkoa, kuten koko markkinallakin

Autokaupan toimialan myynti laski hurjat 20 %. Toimialan sisällä sekä Auto- että Urheilukaupan laskuprosentit lähentelivät niin ikään 20 %. Keskon mukaan uusien autojen myynti laski, mikä oli hyvin odotettua. Joskin uusien autojen lasku näyttää olleen hyvin lujaa, sillä Kesko kertoo käytettyjen autojen myynnin kasvaneen. Suhteessa markkinaan kehitys on ollut kaksijakoista, sillä uusien autojen rekisteröinnit laskivat 26 %, kun taas käytettyjen autojen myynti heikkeni prosentilla. Autokaupan kehityksen suhteen ennusteemme olivat melko optimistiset, kun taas Urheilukaupan osalta olimme hyvin linjassa toteutuneisiin lukuihin nähden. Kokonaisuudessaan Autokaupan toimialan Q2:n ennusteitamme heikompaa kehitystä on vetänyt itse Autokauppa. Näin ollen ennusteisiimme kohdistuu negatiivista muutospainetta.

Keskon kesäkuun myynti jäi hyvin vaisuksi - Inderes

5 tykkäystä

Kamux optimoi myymäläverkostoaan ja sulkee kaksi kannattamatonta myymälää Ruotsissa ja kaksi Saksassa

23 tykkäystä

No tämä on yksi tapa yrittää kiskoa nuo maaorganisaatiot voittoa tuottavaksi… Toivottavasti myös uusia avauksia myös tulisi lisää että tämä euroopan valtausprojekti ei näivettyisi lopullisesti. Tiedote lupaa että uusiakin tulisi, mutta odottavan aika on pitkä :slight_smile:

21 tykkäystä

Mietin myös, että miksi nuo eivät ole olleet kannattavia? Sijainti on huono, vai toiminta on huonoa? Voi olla joku lainsäädännöstä johtuva juttukin, että on helpompaa sulkea koko toimipiste, kuin yrittää vaihtaa sen henkilöstö. Muuten kai tällä ei pitäisi olla väliä, mutta jos miettii aikaisempia päätöksiä. Joko on avattu liike jonnekin, mihin ei kannata avata liikettä, mutta miksi? Siellä ei ole tarpeeksi asiakkaita? Tai siellä on liikaa kilpailua, mutta Kamuxin pitäisi pärjätä kilpailussa? Ehkä helpommin ymmärrettävissä olisi, että maayhtiön johdossa on ollut toivomisen varaa niin, että avattuihin liikkeisiin on päässyt pesiytymään huono kulttuuri, jonka vaihtaminen ei ole onnistunut ja nyt sitten toimitaan näin.

Noh, kunhan firma itse tietää, että mikä on tilanne, sillä senhän pitäisi vaikuttaa päätöksentekoon, kun jatkossa avataan uusia paikkoja. Eli pitääkö panostaa siihen, että valitaan sijainti paremmin? Vai siihen, että rekryt ja uusien henkilöiden koulutus hoidetaan paremmin?

1 tykkäys

Hyvä, viimeinkin tekevät tällä jotain, mitä olen ihmetellyt jo pitkään. Saksassa myymäläverkosto on todella tiheä Hampurin ympärillä eikä mitään perustetta pitää yllä, jos myymälät ovat “kannattamattomia”. Hyvä huomioida, että kannattavuus on Saksassa edelleen heikkoa, joten suljetut myymälät ovat varmasti erittäin kannattamattomia. Vaikea nähdä, että markkinaosuus riittää ylläpitämään 6 myymälää 40km säteellä Hampurista. Ruotsin alasajojen tilanne mielestäni lähes vastaava. Suunta täysin oikea.

Olisin laittanut havainnollistavan kuvan myymälöistä, mutta karttani on hiukan ehtinyt vanhentua, niin enpä laita mahdollisesti sotkemaan tällä kertaa.

Strategian mukaisesti on huomattavasti järkevämpää asiakkaan kannalta katsastaa koko Tukholman tai Hampurin seudun Kamuxin autotarjonta yhdestä myymälästä kuin kuudesta (kärjistäen). Tarvitaan isompia myymälöitä, jotka luovat vetovoimaa.

3 tykkäystä

Aiemmin availtiin pieniä liikkeitä, nyttemmin tajuttu että suurempi on kaunista. Veikkaisin että nämä suljetut on pienemmästä päästä liikkeitä. Uudet sitten tullee olemaan kookkaampia.

1 tykkäys

Niin Kamux kertoo itse, että ko. myymälöiden sijainti on Saksassa huono.
Panostavat jatkossa enemmän läntiseen osaan maata…
“Jatkossa kasvatamme verkostoamme Pohjois-Saksan ja Hampurin alueen ulkopuolella, keskittyen erityisesti alueisiin, joilla on tiheä autokanta ja hyvä käytettyjen autojen kysyntä.”

Tämä on hyvä asia, huonolle kannattavuudelle yritetään tehdä jotakin.

Voi kun Pajuharju saisi läpi tämän ajatuksen Saksassa ja Ruotsissa.
Ja digitaalisiin palveluihin eli heidän omille nettisivuille pitää saadaa lisää kuhinaa.
Digimarkkinoinnin uutta gurua Kamux myös tarvitsee…

Kattava myymäläverkosto on olennainen osa Kamuxin monikanavakonseptia, jossa asiakkaat voivat valita heille sopivimman tavan asioida ja yhtiön koko autovalikoima on saatavilla kaikissa kanavissa kaikissa toimintamaissamme. Myymäläverkosto myös sujuvoittaa koeajojen ja autojen toimitusten järjestämistä digitaalisten kanavien kautta asioiville asiakkaille, samoin kuin vaihtoautojen vastaanottoa.

Juuri näin, nämä ovat pieniä liikkeitä, kun nykyään halutaan suurempia ja kyllähän viimeistään kevään CMD:llä kävi ilmi että ulkomaiden laajentuminen on ollut kaunistiikin sanottuna kontrolloimatonta, joten ei ihme että niitä liikkeitä on myös mahdollisesti tyystin väärissä paikoissa. Tämän tyyppistä kehitystä on mielestäni odotettu/kaivattu, hyvä että sitä nähdään. Ruotsissahan on aiemmin jo ilmoitettu yhden myymälän sulkemisesta ja useamman siirrosta ja samalla suurentamisesta, joten mielestäni ihan oikean suuntaisia toimia. Toivottavasti näkyy myös tuloksessa pikkuhiljaa.

16 tykkäystä

Liikkeet olivat siis aikaisemmin väärässä paikassa ja sen takia ei käynyt kauppa? Ilmeisesti nyt tullaan operoimaan omassa tyhjiössä ja kilpailua ei ole yhtään enempää, kun siirretään liikkeet tiheän autokannan alueelle, jossa kysyntää enemmän käytetyille?

Ehkä todellinen ongelma on toimimattomassa konseptissa tai huonossa operatiivisessa johdossa. Sanomatta toki selvää, että kilpailua Saksassa riittää ja autokauppa on aika dynaamista toimintaa

7 tykkäystä

Hampurin metropolin alueella asuu n. 5,5 miljoonaa ihmistä. Ehkä alkuperäinen ajatus oli ottaa sopivan lähellä oleva Suomen kokoinen markkina haltuun.

Ehkä kuitenkin Dürenin ja Hamlenin kokemusten myötä on tultu siihen lopputulokseen, että tuntemattomalla brändillä ei saa kilpailuetuja pienellä alueella toimittaessa, vaan sitä saa, kun toimii laajemmalla alueella. Se ehkä monipuolistaa ostomahdollisuuksia.

Tekstissä on kolme “ehkä”-sanaa, joten kyse on puhtaasta mutuilusta.

Ainakin lyncheillessäni laitoin merkille, että Lyypekin liikkeeseen oli melko vaikea eksyä.

21 tykkäystä