Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 2)

Niin eiköhän Kamux ole ostanut jo nyt autoja Sectolta ja tästä päivästä eteenpäin kiihtyvällä tahdilla.
Eli mun mielestä tämän kihlauksen positiivinen vaikutus on jo käynnissä, vaikka varsinainen kauppa ottaa hiukan aikaa.

Secton liiketoiminta, vaihtoautot ja puitteet todella asialliset, tällaisen ostamisessa on ideaa…
Secto Vaihtoautot – Löydä luotettava vaihtoauto | Vaihtoautot ja vähän käytetyt autot

3 tykkäystä

https://x.com/JuhaVaris/status/1829483674846314701?t=8nLedSjMe2boqD5O1f880Q&s=19

Mielenkiintoinen yhteys päivän Kamux-uutiseen.

8 tykkäystä

Mielenkiintoinen uusi liike kotimaisilla käytettyjen markkinoilla. Voi olla erittäin hyvä liike riippuen ehdoista joilla autot Sectolta tulee. Secton autot on ehkä sitä halutuinta, eli noin kolme vuotta vanhaa, huollettuja ja vähän ajettuja.

Secto on näitä itse myynyt ja pyynit olleet nettiauton halvimpia vastaavista. He eivät ole ottaneet käytettyjä omaan myyntiin, samoin kuin oli ald tai mikä lie vastaava leasing firma.

Nyt kysymys kuuluu, että onko Secto saanut diilin jossa kamux ostaa heidän leasing-autot automaattisesti? Antaa pelivaraa enemmän Sectolle, jos näin.

5 tykkäystä

Tosiaan todella mielenkiintoinen liike. Parhaimmillaan Kamuxille aivan huippujuttu, jos pystyvät etuoikeutetusti ostamaan Secton palautuvat Leasing-autot omilla ehdoillaan.

Jos taas joutuvat jo leasing-vaiheessa sitoutumaan jäännösvelkoihin ja hintoihin, niin diili voi vastaavasti olla todella hankala. Secton kannalta en näe tässä muuta järkeä kuin tämän jälkimmäisen vaihtoehdon.

4 tykkäystä

Lähes varmasti eivät ole mukana leasing-vaiheessa. Mutta kun Secto tekee leasing sopimuksen, niin onko Kamux nyt takuu ostaja jäännösarvolla riippumatta mitä sieltä tulee?

Tässä ollut markkinarako, nyt riippuu sopimuksesta ja jos sattuu olemaan hyvä, sen kestosta.

Jep, olisiko Kamuxilla ns. etuosto-oikeus ensimmäisenä jäännösarvolla hankkimaan ne autot? Tuohan olisi Kamuxille unelmadiili, mutta mitä Secto tuosta hyötyisi? En keksi heidän kannalta muuta järkeä, kuin että Kamux on tuossa jakamassa riskiä.

Eikö tiedotteen mukaan kaikki Secton autot tule Kamuxille jatkossa?

Ohhoh, totta. Kuulostaa melkoisen hurjalta Kamuxin kannalta. Riippuen toki jälleen sopimuksen ehdoista mihin hintaan saavat nämä lunastaa.

Melkoinen paketti.

Riippuu täysin ehdoista kumpaan suuntaan on hurja diili.

1 tykkäys

“Kamux toimii jatkossa Secto Automotiven kumppanina palautuville leasingautoille ja myy Sectolle vuosittain leasingistä palautuvat n. 3 500 autoa asiakkailleen. Lisäksi Secto Automotive toimii jatkossa Kamuxin yritysasiakkaiden leasingkumppanina vähän käytettyjen henkilö- ja pakettiautojen osalta.”
Tavasin päivällä jo tuota muotoilua. En tiedä miten suuressa osassa Kamuxilla on yritysasiakkaat olleet, mutta niin tai näin, Secto tulee nyt näihin leasing sopimuksiin mukaan ja tavoitteenansa varmasti kasvattaa tätä liiketoimintaa Kamuxilla, joka hyödyttää molempia. Minusta tässä on kyse nimenomaan kumppanuudesta eli molemmat keskittyy omaan ydinliiketoimintaansa ja Kamux ostaa pari myymälää & varaston.

Secton tiedotteesta voi lukea:
“– Keskitymme jatkossa palvelemaan niin suuria kuin pieniä yritysasiakkaita. Luovuimme yksityisleasingpalvelusta jo vuosi sitten ja nyt olemme solmineet palautuvien leasingautojen uudelleensijoitusta koskevan strategisen kumppanuuden käytettyjen autojen markkinajohtajan ja edelläkävijän Kamuxin kanssa.” kertoo Matias Henkola.”

Varmasti hyvä diili molemmille osapuolille.

14 tykkäystä

Varmaankin jotenkin niin että Kamux ostaa autot kunnosta riippumatta etukäteen sovittuun hintaan. Secto pystyy optimoimaan lainoituksen tarkkaan koska tietää eurolleen mitä tulee autosta samaan. Secton itse myydessä on leasingista vapautuneen auton myyntihinta voinut vaihdella tonneja kunnosta ja markkinatilanteesta riippuen ja vaikeuttanut kilpailukykyisen leasing-hinna laskemista koska esim jäännösarvoriski, ja mahdollinen ‘käyttövoimariski’, sekä mahdollinen aikariski että auto jääkin seisomaan pidemmäksi aikaa Secton myyntihalliin, pitänyt hinnoitella sopimuksiin, enää ei tarvitse.
Secto keskittyy leasingiin eikä autojen fiksaukseen ja myyntiin joka on sivutuote ja riski perusbisnekselle. Kamux ottaa riskiä kantaakseen, mutta myynti-osaamisellaan myy autot, ja ennen kaikkea, saa mitä myydä kun Ruotsikin tökkii koska ei osata kuten SAKA ja ollut vaikeuksia saada myytävää.

8 tykkäystä

Itselleni tulee tästä kumppanuudesta käsitys, että Kamux saa yhteistyön myötä parempaa materiaalia valikoimaan. Tavallaan jälleenmyynnin osalta riski ottaa takkiin pienenee, kun myytävät autot ovat säännöllisesti huollettuja, historia tiedossa, eivätkä mitään kiertopalkintoja. Säästyy turhilta reklamaatioilta, ja korjauskuluilta jälkeenpäin. Yhtiön maine näin ollen paranee, ja asiakkaat kokevat ostavansa hyviä vaihtoautoja. Henkilökohtaisen kokemuksen perusteella Kamux on ajoittain myynyt sellaisia autoja eteenpäin, joita ei vaihtoauto riviin otettaessa olla millään tavalla tarkistettu. Tavallaan se on nyky vaihtoauto kaupankäynnin ongelma, että myyjä ei nosta persettä penkistä, kun tarjoat autoa vaihdossa, vaan kysyy autoa näkemättä suunnilleen että mikä auto, vuosimalli, ja kilometrit. Sitten antaa hinnan, ihan sama mikä pommi siellä pihalla on. Saa sitä sitten tapella seuraavan omistajan kanssa ties mistä oven kahvan toiminnasta.

12 tykkäystä

Tuon tiedotteen sanamuodon myy Sectolle vuosittain leasingistä palautuvat n. 3 500 autoa asiakkailleen. voi tulkita monella tapaa.
Voiko tuo tarkoittaa sitä, että Kamux ei edes osta niitä autoja vaan toimii pelkästään myyntikanavana ja saa riskittömästi jonkun sovitun palkkion toteuman mukaan?
Jos olisi sovittu, että Kamux ostaa nuo autot niin eikö tiedotteessa lukisi silloin, että Kamux ostaa Sectolle palautuvat autot.
Toki Parjuharju kommentissa toteaa, että ostaminen isoissa erissä on tärkeä osa strategiaamme.

Secton hyöty voisi tuossa olla se ettei tarvitse itse enää huolehtia ja panostaa noiden myymiseen vaan voi keskittyä ydintoimintaan ja silti olisi ehkä otettavissa autoista ok hinnat verrattuna siihen, että myyt ne suoraan könttänä alhaisemmilla hinnoilla. Kamuxin hyöty tuossa kuviossa olisi ettei tarvitse ostaa autoja ja kantaa samanlaista varasto/myyntiriskiä.

En tunne käytettyjen autokauppiaiden ostomarkkinoita kovin hyvin niin voi olla tämä ajatus ihan metsässäkin.

15 tykkäystä

Mietin samaa, ja kuulostaa järkevältä jos näin olisi!

Kamux menettäisi tuossa mallissa oston ja myynnin välistä jäävää rautakatetta, mutta säästäisi ostamisen kuluissa, sekä pääomaa sitoutuu vähemmän varastoon.
Samalla Kamux saisi myyntiin paljon aiempaa kalliimpia autoja (kohti Sakan tarjoomaa)

Ja muistaakseni, kalliimmalla autoilla myydään auton kylkeen enemmän Kamuxin tuloksen kannalta tärkeitä integroituja palveluita.

Loistava diili jos menee näin!:ok_hand:

12 tykkäystä

Katsoppas vaikka pelkästään Espoon Niittykummun valikoima, on Kamuxin tarjoomassa hienojakin vaihtoehtoja. Vaihtoautot | Kamux

Joku huhuili X:ssä että Suomen MM-ralli vaihtuisi Sectosta Kamuxiin? Ei kuulostaisi huonolta Kamux Rally Finland :saluting_face:

5 tykkäystä

Kärjistyykö tossa valikoimassa Kamuxin ongelma? Myydään harvoin kalliita autoja. Hyvä kate, mutta myyntiaika huomioiden parempi lopputulos saataisiin myymällä enemmän halvempia autoja pienemmällä katteella.

2 tykkäystä

Riippuu varmasti ostoehdoista, mutta noi yleisesti niin parhain tuotto suhteessa sijoitettuun pääomaan tulee yleensä 10-25te hintaluokassa…
Toki kääntöpuolena niin kallimpaan autoon saa useamman vaihdon, ellei satu olemaan huono tuuri ja joku osta ilman vaihtoautoa.

Lisäksi arvonaleneman riski on suurempi kalliimmassa päässä.

1 tykkäys

Mun mielestä nyt arvonaleneman riskiä ei ole edes sähköautoissa, koska käytetyistä on niukkuutta.

Tämä verran on Kamuxin myyntivarasto muuttunut 7kk:n aikana.
Vain Saksassa on bisnes kehittynyt parempaan ja vain heillä myyntivarasto on kasvanut!
Mitä tästä pitäisi nyt vihdoin oppia…?
Saksassa ei Kamux sähköautoja tunnu löytävän

Kuulin, että J Rinta-Jouppi on rekrynnyt jokaiseen toimipisteeseen yhden ostajan lisää…

image

2 tykkäystä

Oletko miettinyt sitä vaihtoehtoa, että kamux tuo saksasta ostetut sähköautot suomeen myytäväksi? Tämä on siis puhtaasti spekulaatiota, mutta voi olla syynä sähköautojen puutteeseen saksassa.

2 tykkäystä

Ei taida olla siitä kiinni…