Tämä tuntuu olevan yleisin vasta-argumentti, mitä kuulee Kamux-keissiä vastaan. Yleensä tuntuu, että tämä juontaa siitä, että jotenkin “kilpailuetu” mielletään yleisimmin jonain ylivertaisena tuotteena (useimmiten teknisenä, joka on vielä patentoitu). Jos näin ajattelee niin eikö kaikki kaupan toimiala (laajasti ymmärrettynä) ole bulkkia, jossa ei ole kilpailuetuja? Kummasti siellä vaan silti toiset pärjää ja toiset ei.
Kilpailuetu voi myös olla prosesseissa ja toimintamalleissa. Juuri sen vuoksi, että käytettyjen autojen markkina on niin sirpaleinen, siellä on niin epätehokasta toimintaa ja juuri sen vuoksi Kamuxin kaltaisella yrityksellä on siellä kilpailuetua. Vertaus Talenomiin on mielestäni todella hyvä ja juuri tällaiset sirpaleiset markkinat tarjoavat loistavia kasvumahdollisuuksia isommalle ja markkinaa konsolidoivalle pelurille.
Pari havainnollistavaa esimerkkiä:
- Starbucks / Espresso House jne. = Kahvila nyt ainakin on bulkkituote ja sellaisen voin vaikka itse pistää huomenna pystyyn.
- Taco Bell / Domino’s Pizza / Kotipizza jne. = Sama kuin yllä, eihän näillä mitään “kilpailuetua” ole, ravintolankin voi kuka tahansa pistää pystyyn ja alkaa tekemään pizzaa heti huomenna (ja moni tekeekin).
Tämä ei tarkoita sitä, että Kamux tekisi jotain täysin uniikkia, mitä kukaan muu ei voisi tehdä (ja niinkuin on nähty, esim. Saka on pärjännyt hyvin vastaavanlaisella konseptilla). Ei kai kukaan oletakaan, että Kamux vallottaisi 100% käytettyjen autojen markkinoista, markkinoille mahtuu kyllä useampikin iso toimija ja silloinkin kun markkinat on konsolidoitu, kaikki jäljelle jääneet voivat tehdä hyvää bisnestä (vrt. esim. Suomen ruokakauppamarkkina tai teleoperaattorimarkkina).
Tässä tosin on bonuksena se, että Kamux ei kasva pelkästään vain Suomen markkinoilla vaan myös Euroopassa laajemminkin. Kasvupotentiaali on siis todella iso ja kovasta kasvusta huolimatta yritys takoo tulosta vuodesta toiseen samalla kun se kasvaa.
Lyhyemmin tämän olisi voinut tietysti kuitata sillä, että yritys on 30-kertaistanut liikevaihtonsa reilussa kymmenessä vuodessa tehden samalla koko ajan n. 4-5% voittoa. Jotakin kilpailuetua heillä selvästi on.
EDIT: Ja itse asiassa se, että kyseessä on “bulkkibisnestä” näkyy juuri tuossa pienessä liikevoittoprosentissa, ei tämä ole mitään 30%-liikevoittobisnestä, mutta juuri nuo matalat katteet tarkoittaa sitä, että pitää olla todella tehokas, tehottomat toimijat putoaa auttamattomasti pois markkinalta, koska ne valuu niin helposti tappiollisiksi.