Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Ehkä off topic, mut joka tapauksessa :grin:

Vastauksia Apple kysymyksiin:

  1. Lahjan saajasta riippuen voi olla myös mikä tahansa muu kuin Apple
  2. Google play
  3. Windows?
  4. Paras laaja käsite, tekniikan puolesta Apple ei taida olla mitenkään edelläkävijä eikä varsinkaan hinta-laatusuhteeltaan

Applen kilpailuedut taitaa lähinnä liittyä brändiin eikä niinkään teknisiin ominaisuuksiin

10 tykkäystä

Bonuksena yllä oleva kuva havainnollistavana esimerkkinä Applen kilpailueduista.

1 tykkäys

Pointti ei mennyt näköjään perille, joten vaihdetaan yhtiötä. Pointti on, että yhtiö on erittäin tuotteineen hankala ohittaa ostopäätöstä tehdessä. Coca cola

  1. Mainitse viisi mahdollista hankittavaa juomaa lasten juhlissa
  2. Mainitse 5 juomaa, jota tilata Hesbugerissa?
  3. Mainitse viisi lantrinkia Koskenkorvaan?

Älä vastaa itse vaan kysy vaimoltasi/tyttöystävältäsi, kuten Lynch tekee. Applesta: Kysy Skugu asiat vaimoltasi tai tyttöystävltäsi, jollei niitä ole niin äidiltäsi. Sen jälkeen kysy mistä ostaisit auton samalta henkilöltä. Väittäisin, että tiedät sen jälkeen paljon Kamuxin kilpailuedusta.

2 tykkäystä

Periaatteessahan meikäläinenkin olisi Kamuxin kilpailija jos yritän myydä jotain Hiacea nettiautossa. Muhun verrattuna Kamuxilla on todennäköisesti kilpailuetua.

2 tykkäystä

Olen Kamuxin osalta jonkinlaisessa välitilassa. Hinta tuntuu tällä hetkellä kalliilta, mutta tiedostan että kyseessä saattaa olla vain ahdistus koronadipin ns. huipuilta ostamiseen. Kuinka defensiivistä toimialaa käytettyjen autojen kauppa todellisuudessa on, jos tästä taantumasta kehittyisi odotettua vielä pitkäkestoisempi?

Hunaja houkuttaa mehiläisiä. Jos Kamuxilla menee autokaupassa hyvin sinne tulee ennen pitkää kilpailijoita samalle hunajapurkille. Miksi Kamux pärjää niille? Laitan esimerkkin, Car Max havaitsee, että pohjoismaissa autokaupassa hyvät katteet pohjoismaissa. Kerro minulle nopeasti kaksi syytä, miksi Kamux pärjää CarMaxille?

Olen samaa mieltä, että Kamuxilla kilpailuetu pienempiin toimijoihin. Kamuxilla on kilpailuetu Suomessa siitä, että sillä toimipisteitä Ruotsissa ja Saksassa ja sitä kautta laajempi valikoima. Mutta en näe mitään syytä, että mainitussa esimerkki Car Max ei voisi tehdä samaa hyvin nopeasti ja lyödä Kamuxin edun. Mutta palatakseni Appleen niin olen kohtuullisen varma, että jos perusta sovelluskaupan Applen kilpailijaksi niin käytännössä kaikki entiset asiakkaat edelleen käy Applen sovelluskaupassa. Mutta jos myyt autoasi niin joku saattaa sen ostaa.

3 tykkäystä

Kilpailuetu ei ole vain brändi ja sen tunnettuus (vihatulla alalla näistä voi olla myös haittaa kun negatiivisuus yhdistetään samalla siihen markkinajohtajaan), vaikka kuluttaja"tuotteissa" näistä toki on todella paljon apua.

Kamux tuskin on kenellekkään se “minun on pakko päästä näiltä ostamaan auto” vaan “pakko ostaa näiltä auto kun on järkevin” vaihtoehto. Vertaa appleen/coca colaan

Kilpailuetua kamux saa mielestäni kokonsa (autoverkosto/neuvotteluasema kumppanien kanssa) ja kulurakenteensa (hinta) kautta.

En oikein ymmärtänyt mitä yritit kysyä.

Ja vaihtoautokaupan syklisyydestä vissiin voidaan olla montaa mieltä.

2 tykkäystä

Ruotsin kruunu vahvistuu päivä päivältä = huono asia. Uusien autojen myyntitilastot näyttävät pahalta = hyvä asia?

Toivotaan, että vielä päästään ostoksille 7 eurosta.

No jos kysyn, että mistä ostaisit käytetyn auton, niin todennäköisesti vastaus on että tsekkais nettiauton ja valitsis sieltä sen auton mikä on lähimpänä ja/tai halvin. Henkilöstä riippuen voi mieluummin suosia liikkeitä jos tykkää “turvallisuudesta”.

Jos kysyy Kamux vai Saka niin vastaus vois olla et se kummasta saa halvemmalla tai kumman liike sattuu olemaan lähellä.

Kilpailuetua on lähinnä vanhanaikaiseen käytetyn auton kauppaan nähden eikä niinkään vastaavanlaisiin toimijoihin verrattuna.

Jos talous tilanne huonontuu radikaalisti niin korkeamman hintaluokan autojen kysyntä heikkenee. Samoin myyntityö ja autolla liikkuminen vähenee, käytettyjä liisareita tulee vähemmän myyntiin. Miksi Kamux saa ne vähät tarjolla olevat liisarit omiin liikkeisiin ja miksi asiakkaat tulevat ne sieltä ostamaan?

Mutta sinänsä minua nyt kiinnostaa se Kamuxin kilpailuetu. Kamuxin hinnassa on tulevaisuuden odotuksia ja mikäli niiden täyttämisestä herää epäilyksiä kurssi tulee alaspäin. Ratkasievaa on sitten, kun sitä kyseenalaistetaan miten yhtiö suoriutuu. Hyvissä yhtiöissä se syy suoritumiseen on usein hyvin nopeasti ja helposti kerrottavissa. Kukaan ei nyt edelleenkään ole tässä ketjussa kertonut Kamux on hvyä syystä, että… Lähtökohtasi sitä mieltä, että Kamux toimii hyvällä alalla. Osaatko kertoa minulle, miksi sijoitat Kamuxiin, etkä Car Maxiin? Onko ainoa syy, että Kamux on kotipörssissä ja Suomalainen? Onko se hyvä syy tuottavalle, parhaalle mahdolliselle sijoitukselle?

2 tykkäystä

Miten näette Kamuxin varautuneen autokaupan tulevaisuuden trendeihin?

  1. Autojen omistaminen näyttäisi olevan Suomessakin vähenemään päin, erilaiset lyhyt- ja pitkäaikaiset vuokraus/leasingmallit näyttäisivät lisäävään osuuttaan. Onko Kamux mukana tässä bisneksessä?

  2. Perinteiset autoliikkeet ovat yleensä myyneet auton ostaneille asiakkaille parempikatteisia huoltopalveluita, varsin uusien ja uudehkojen autojen huollot tehdään yleensä siellä mistä autokin on hankittu. Tulevaisuudessa tämän busineksen rooli pienentynee, kun sähköautojen huoltotarve (ainakin jossain määrin) on pienempi kuin perinteisissä polttomoottoriautoissa. Toisaalta on mahdollista että jakopäävaihtoihin ennen menneet eurot voivat tulevaisuudessa olla softapäivityksiä, uusien featureiden lisäämistä yms. Onko Kamux mukana tässä?

  3. Käytettujen autojen kaupassa kyse on uniikkien autoyksilöjen myynnistä. Asiakas hakee tietynlaista autoa tietyllä hinnalla ja tietyllä kilometreillä. Asiakas kävelee Kamuxin ovista sisään tai soittaa myyjälle autoyksilön takia, ei sen takia että kyse on Kamuxin liike. Mitä enemmän on valinnanvaraa yksilöistä asiakkaan hakukriteerien sisällä, sitä todennäköisimmin syntyy kaupat. Valtaosa ostajista etsii autoja Nettiautosta ja tietää hyvin oman alueen tarjonnan. Tässä suhteessa uskoisin suurempien toimijoiden olevan paremmassa asemassa ja siten Kamuxin kasvu ruokkii heidän kilpailuetuaan.

4 tykkäystä

Kiitos, olen saanut tutkimuksen päätökseeni. Tämä on mielestäni osoitus, että Kamuxilla ei ole kilpailuetua. Kilpailuedun mielessä minua kiinnostaa eniten Nettiauto. Kuka sen omistaa, onko pörssissä, mikä on portaalin osuus liikevaihdosta. Lisäksi se polkee autojen hinnat alas, mitä asiakas haluaa.

2 tykkäystä

Onko olemassa tilastodataa leasing autojen rekisteröinneistä ja leasing hintojen kehityksestä? Olen oman kuplan sisältä ollut aistivinani, että kiinnostus niitä kohtaan kasvaa. Oikeaa dataa minulla ei tästä ole, joten pistän sen ainakin vielä tässä kohtaa biaksen ja kuplan piikkiin :smile: Tällainen kehitys olisi vähän kaksiteräinen miekka Kamuksille. Jos enemmissä määrin ihmiset eivät halua enää omistaa niin vapautuu leasing autoja enemmän kiertoon, mutta millä hinnalla löytyy ostaja, jos talous heikkenee.

Vähän oon hämmentynyt sun kannasta koko keissiin mut enivei.

Sijoitustapauksena Kamux taitaa olla useimmalle seuraavanlainen:

Käytettyjen autojen kauppa on perinteisesti ollu Suomessa ja euroopassa yksityishenkilöiden, pienten epäilyttävien autokauppiaiden välistä sekä joidenkin merkkiliikkeiden sivutoimintaa. Nyt kun ihmiset ajautuu enemmän ostamaan käytetyn autonsa liikkeistä koska se on helpompaa ja “turvallisempaa”. Tän takia käytettyjen autojen kauppiaat voi laajentaa ns. helposti toimintaa vaan avaamalla uusia liikkeitä. Kamux on aiemmin tähän pystynyt joten miksei vielä jonkin aikaa jatkossa. Suurempi koko tuo myös kaikenlaista kivaa lisuketta bisnekseen. Lisäksi autokauppaa on helppo kenen tahansa ymmärtää ja olis aika siistiä jos suomalainen autokauppa nousis euroopan suurimmaksi.

Tarviiko muita syitä sijoittaa Kamuxiin? :grin:

2 tykkäystä

Ja Nettiautoon liittyen:

Noi nettiautot motot ja koneet on ollu olemassa iät ja ajat. Aika perus settii et jos myyt autoo niin laitat ilmoituksen sinne, mikäli et suoraa laita vaihdos uudempaan. Kamuxin kilpailijana tuota en ainakaan pitäisi. Toki nekin varmasti hyötyy siitä että yhä useampi käytetty myydään liikkeen kautta, mutta vois myös olettaa että kävijämäärätkin vähenee jos jengi tsekkaa suoraan liikkeen sivuilta.

Voisin sijoittaa Kamuxiin, samalla periaattella kuin olen sijoittanut verkkokauppa.comiin oikealla hetkellä (tuuria).

Kamux voi myös olla erinomaisen tehokas reunamarkkinoiden toimija, joka vie isoilta toimijoilta osuuksia, tappaen pikkubutiikit.

Unelmasijoitukseni olisi “yksityinen kamux”, joka keskittyisi vain superlaadukkaaseen suomen toimintaan minimoiden maailmanvalloituksesta ja pörssihulinasta johtuvat kustannukset. (Onnea niille jotka olivat alkutaipaleella mukana)

Tämä on mun mielestä hyvä ajattelun avaus. Mulla Kamux on kans yksi seitsemästä ydinsijoituksesta.

Mistä kilpailuedut muodostuu, mitkä on kilpailukeinot?

Kamuxillahan ei ole omaa ydintuotetta, niin kilpailukeinot on erilaiset vrt. BMW hen autovalmistajana tai Appleen älypuhelin valmistajana. Vertailukohta menee enemmänkin vähittäiskauppaan Keskoon, lidliin, Verkkokauppaan. Tästä olisi pirun hyvä vetää jokin aivoriihi porukassa, ja miettiä mikä tässä on oikeasti se juju.

Mutta vähittäiskaupassa kilpailu varmaankin lähtee siitä, että pyritään saamaan valikoima asiakaskunnalle sopivaksi. Miten siinä voi olla parempi kuin muut? Valikoiman laajuus, erikoistuminen johonkin spesiaaliin? Analytiikka ja datan hyödyntämistä autojen ostossa? Euroopanlaajuinen valmis hankintakanava?
Omat tuoteet voi olla keino? Autoliikkeiltä saa omina tuotteina lisäturvaa, rahoitusta yms…

Kilpailuetua hinnoittelulla? Alemmat hankintahinnat? Osataanko hinnoitella oikein? Miten hinnoitellaan? Esim. Visman kanssa tehty hinnoittelutyökalu.

Miten erotutaan saatavuudella ja jakelulla? Kotiinkuljetukset, missä ollaan maantieteellisesti…, liikkeiden sijainnit… verkkokauppa ja muut digitaaliset kanavat yms.

Miten pystytään olla näkyvissä asiakkaalle? Isoilla hartioilla panostukset voivat olla merkittävästi korkeammat kuin pienillä kilpailijoilla.

Esimerkiksi näistä asioista se kilpailuetu muihin erittäin sirpaleisen alan toimijoihin mielestäni Kamuxista juuri lähtee. Tj sanoi roastissa Kamux kulttuurin olevan kopioimattomissa. Miten merkittävä tämä sitten oikeasti on…? Mutta, esimerkiksi nyt näillä keinoilla pystytään olemaan tehokkaampia kuin muut. Omilla prosesseilla. Kamux on nyt kovaa vauhtia kasvamassa Euroopan ykköseksi, kun uusia liikkeitä avataan jatkuvasti. Silloin, alkaisi koon myötä olemaan myös vallihautaa enemmänkin. Kansainvälistymisessä he ovat edelläkävijöitä.

Onko käytettyjen autojen kauppa kovin syklistä?

Miten kestäviä nämä edut on, määrittää varmaan myös sen miten korkeita kertoimia sijoittaja voi yhtiöstä maksaa… , mutta markkinoille mahtuu monta isoa toimijaa.

Tämä nyt nopeana ajatuksien heittona.

9 tykkäystä

Kysyin. Vaimoni ei tiennyt muita autoliikkeitä nimeltä kuin Kamux :smiley:

Edittiä vielä: Olikos se Lynch joka oli näitä PEG miehiä…taitaa siltä osin Kamux mennä Lynchin salkkuunkin

–>Mutta erinomaista opponointia. Kuten huomaat niin keskustelioita alkaa löytyä :smiley: ja se on tervetullutta.

13 tykkäystä

Hyvää haastoa Warrenilta!

Minun mielessäni Kamuxin hyvyys ja kilpailuetu on tällä hetkellä aika selkeä juttu (tämä ei toki ole mikään tae että mieleni ajattelisi oikein :slight_smile:). Kamuxin kilpailuetu perustuu siihen, että järjestäen kun etsii “normaaleja” autoja nettiautosta tai Saksan/Ruotsin vastaavilta sivuilta niin halvin tai lähes halvin vaihtoehto on Kamuxin auto (tämä tosin on sitten minun oma ja kavereilta kuultu empiirinen havainto, eli voi hyvin vaihdella riippuen mitä autoja hakee). Kamuxin operatiivinen tehokkuus on siis siinä luokassa, että he pystyvät myymään autoja keskimäärin halvemmalla kuin kilpailijat tehden kuitenkin huomattavasti parempaa tulosta kuin keskimäärin kilpailijat. Kyllä auton ostossa hinta on se mikä isossa mittakaavassa ratkaisee, ja siinä Kamux on todella kilpailukykyinen.

Tällä reseptillä on “helppo” kasvaa niin kauan kuin markkina on fragmentoitunut, eli Suomessakin vielä monen monta vuotta. Tämän kilpailuedun vahvuuden ja olemassaolon mielestäni varsin kiistattomasti todistaa erittäin vakuuttava kannattavan orgaanisen kasvun track-record. On myös hyvä muistaa, että mitä isommaksi Kamux kasvaa niin sitä tunnetummaksi sen brändi tulee mikä tukee orgaanista kasvua edelleen. Vielä Kamuxin brändi ei ole edes Suomessa niin tunnettu, että pitäisin sitä kovin vahvana kilpailuetuna, mutta suunta on oikea ja yhä kasvava yhtiön koko mahdollistaa markkinointipanostusten lisäämistä samassa suhteessa vaikuttamatta suhteellisen kannattavuuteen.

  1. Jos CarMax haluaa pohjoismaihin tai Eurooppaan ylipäätään, niin he lähtevät liikkeelle nollasta siinä missä Kamuxilla on organisaatiota rakennettu pitkäjänteisesti yli vuosikymmenen ajan. Isojen fyysisten laitteiden vähittäismyynnistä kun puhutaan, niin kasvua ei saavuteta kauhean nopeasti vaikka olisi millaiset muskelit takana. Etenkään sellaista kasvua jolla pystyttäisiin vastaamaan yllä kuvaamaani Kamuxin operatiivisen tehokkuuden luomaan kilpailukykyyn. Kamux olisi siis minun nähdäkseni ihan oikeasti etulyöntiasemassa jos esim. CarMax jostain syystä tänne haluaisi orgaanisesti laajentua.

  2. CarMax on ymmärtääkseni näin kärjistäen sanottuna vuosikymmenen Kamuxia jäljessä liiketoiminnan digitalisaatiossa.

  3. Pitää myös muistaa, että Euroopan pirstaloitunut markkina erilaisine autoveroineen ja kulttuureineen eri maissa ei ole ihan sieltä yksinkertaisemmasta päästä hallita. Tämä vaikeuttaa ja hidastaa orgaanista kasvua entisestään.

Mutta siis siinä mielessä olen Warren kanssasi ihan samaa mieltä, että kilpailua kyllä tulee ja tällaisia Kamuxin/Sakan kaltaisia vahvoja toimijoita ihan varmasti syntyy lisää myös muualle kuin Suomeen. Mitä enemmän ja kannattavammin Kamux kasvaa niin suurempi houkutus on vähittäismyynnin jättiläisillä tulla mukaan apajille, kun toiset ovat jo todistaneet liiketoimintamallin toimivuuden. Tämän osalta viittaisin omaan vanhaan kirjoitukseeni tässä samassa ketjussa. Kilpailijoita syntyy ja pitääkin syntyä mutta niin kauan kuin Kamux kasvaa kannattavasti ja selvästi markkinaa nopeammin niin tästä on ainakin allekirjoittaneen hankala olla huolissaan, niin äärimmäisen fragmentoitunut tämä markkina edelleen on mikä antaa tilaa kasvaa useallekin toimijalle :slight_smile: Kamux Oyj - Kannattavuusparannusta metsästämässä - #2002 käyttäjältä ollikohan

13 tykkäystä