Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Kiitos Warren_Fyffet, PureProfit ja muut kyseenalaistamisesta, jonka arvokkuutta ei voi kyllin kiittää! Me osakkeenomistajat siiloudumme näille palstoille ja tuomme usein ainoastaan yhtiölle positiivisia asioita esiin.

En ole löytänyt Kamuxista juuri vallihautaa ja trenditkin ovat sitä vastaan. Yhtiö on kuitenkin hyvin johdettu ja se on näyttänyt kykynsä kasvaa kannattavasti. Jos Kamux lähtee lentoon Ruotsissa ja Saksassa, osakkeen hinta moninkertaistunee. Osakesijoittaminen on ikuista jossittelua.

jos te ootte yhtään kuin minä, niin varmasti teidän vaimot tietää Kamuxin…! ja Talenomin ja Qt ja Revenion jne.

11 tykkäystä

Jos CarMax haluaa pohjoismaihin, ne todennäköisesti aloittaisivat ostamalla Kamuxin…

4 tykkäystä

Tämä on sijoituspalsta ja lähtökohtaisesti olen kiinnostunut Kamuxista sijoituksena. Täällä on kirjoittamassa ammattianalyytikko, joka viittasi viestillä Kamuxilla olevan kilpailuetu. Minua innostaa tuo kilpailuetu. Olin itse myös sitä mieltä, mutta kuunneltua minua paremmin menestyneitä sijoittajia olen vähän kääntänyt kelkkaani ja olen sitä mieltä, että olen väärässä.

Jos haluaa sijoittaa siten, että sama jatkuu vielä hetken aikaa ja uskoo saavansa sillä hyvää sijoitustuottoa ja lisäksi se siistiä riittää perusteluksi sijoitukselle niin se on OK. Palaan esimerkkiini Appleen. Minusta olisi siistiä, että Nokia olisi johtava matkapuhelin valmistaja. Se kasvoi jonkun aikaa hurjasti ja olikin jonkin aikaa johtava matkapuhelin valmistaja. Olis siistiä olla Nokian omistaja. Olin myös sitä mieltä, että Nokialla oli kilpailuetu. Se silti tehnyt Nokiasta minulle hyvää sijoitusta ja olen sen myöhemmin myynyt. Olen ehkä oppinut jotain sijoittajana ja en halua tehdä uudelleen samaa siistiä virhettä. Avaan näin niinkuin lyhykäisyydessään omaa näkymystäni.

Tutkin samalla muita ja itseäni. Ray Dalio sanoi eräässä haastatelussa sijoitusurallaan tärkein juttu oli tapaus, jossa hän oli varma, että markkina laskee. Hän näytti siitä jopa videon. Hän kertoi menettäneensä paljon rahaa ja olleensa pohjassa. Hän kertoi, että siitä tapahtui tärkein kehitys hänen urallaan. Hän oppi kyseenlaistamaan omat päätökset ja ennenkaikkea kuuntelemaan muita.

Jos luet edellä olevan niin katso kuinka monta kertaa olen myöntänyt tehneeni väärän päätöksen? Olen kertonut edellä olleeni sitä mieltä, että Kamuxilla kilpailuetu, nyt kerroin olevani mielestäni siinä väärässä ja olen sitä mieltä, että ei ole. Minulla tutkimusmenossa, kerään ihmsiten mielipiteitä asiasta. Nyt olen sitä mieltä, että Kamuxilla ei ole kilpailuetua. Täällä ketju täynnä ihmisiä, jotka on sijoittaneet yhtiöön, muta kukaan ei osaa sanoa mikä kilpailuetu on helposti muutamalla sanalla. Buffettin ja Lynchin yhtiöissä se helposti tehtävissä.

Herätit kuitenkin mielenkiintoni ensimmäisen kerran, sanoit auton ostaminen Kamuxilta on helpompaa. Miksi se on helpompaa?

Mielestäni Kamuxilla on suuruuden ekonomian kilpailuetu. Sillä suurimpaan osaan kilpalijoitaan verrattuna paljon liikkeitä. Liikkeissä on paljon varastotilaa ja varastointi liikeessä on parempi kuin jossain missä asiakkat eivät autoja näe. Yhtiöllä on valtaosaa parempi valikoima. Nämä eivät ole pysyviä kilpailuetuja. Kilpailija voi hankkia laajemman vakikoiman ja enemmän liikeitä. Kamuxin mittakaava ei ole sellainen, ettei sitä joku voisi tehdä. Vaikeaa se on Suomessa esimerkkinä. Ruotsista ja Saksata en osaa sanoa. Mutta mielestäni on mahdollista, että Kamux palaa Saksasta häntä koipien välissä kotiin. ja yhtiönä voisi olla kannattampaa vallata Suomesta 30% kuin edetä Saksassa. Sitten alkaisi olla neuvotteluvoimaa ostettaessa autoja hinnnoitteluvoimaa myytäessä. Mutta voi olla, että Kamuxilla on hyvä logistiikka ja palvelu. Onko se parempi kuin kilpailijoilla. Jos on miksi kukaan ei ketjussa sitä kerro esimerkein?

9 tykkäystä

Kamuxin kilpailuetu kaikessa yksinkertaisuudessaan on sen koko - kun asiakas etsii jotain tiettyä autoa niin hänen ei tarvitse tyytyä lähimmän Kamux-liikkeen tarjontaan vaan hänelle voidaan tarjota ei pelkästään kaikki Suomen Kamuxien varastot vaan myös Ruotsin ja Saksan varastot.

Tämä on jo vallihauta itsessään, jokainen voi miettiä mitä se vaatii rakentaa vastaava verkosto. SAKA sitä tekee mutta sen jälkeen alkaa mennä jo vaikeaksi jos kolmatta isoa ketjua pukkaa. Tai no onhan näitä Rinta-Jouppeja ja Laakkosia mutta heillä on myös uusmyyntiä eikä verkosto ole yhtä laaja.

9 tykkäystä

Hyvä, alkoi tulemaan hyviä vastauksia. Pahin kilpailija on SAKA? Onko kukaan käynyt hiljattain Sakan liikkeessä? mihin he ojhjasivat kysymään autoa, jolei lyötynyt mieleistä? Oma kokemus, kävin Delta Autossa katsomassa mielestä autoa ja kyselin mistä kannattaa kysellä. Ohjaisivat ADL:ään.

Olen itse samaa mieltä, että Kamuxilla on Ruotsin ja Saksan ja laajan Suomen myymälä verkoston vuoksi kilpailuetu. Sillä löytyy suuremmalla todennäköisyydellä juuri uniikki auto, jonka asiakas haluaa. Toiseksi uniikkia autoa voi olla helpompi saada Saksasta tai Ruotsista, koska siellä merkkiä/maalia voidaan ostaa enemmän uutena ja olla sitä kautta tarjolla paremmin tai sitten voi käytettynä arvostetaan erilaisia ominaisuuksia verotuksellisista yms. syistä. Seinäkadun keisarin viestistä kuitenkin mainittiin mahdollinen kolmas kilpailija jolloin homma menee vaikeaksi. Ts. kilapiluetu ei ole mielestäni välttämättä kestävä. (Se voi sellaikseksi tuelvaisuudessa ehkä muuttua.)

Lisäksi minua kiinnostaa tuo miksi Kamuxin autot on halvempia ja silti tekee kilpailijoita parempaa tulosta? Mikä on syy sen takana. Tekeekö Kamux parempaa tulosta kuin SAKA. Onko Kamuxin autot halvempia kuin SAKA:n?

2 tykkäystä

Liittyy lähinnä siihen, että voit laittaa vanhan auton vaihdossa, saat samalla rahoituksen eikä tarvitse ottaa yksityishenkilöihin liittyvää riskiä. Lisäksi esim mikäli ostat Kamuxilta auton josta hajoaa jotain heti oston jälkeen, voi Kamux korvata tuon rikkoutuneen osan. Jos ostat yksityishenkilöltä, hyväksyt auton kunnon ostohetkellä. Uskoisin että tämän vuoksi kauppa siirtyy liikkeisiin kovaa vauhtia ja siihen Kamuxin markkinaa nopeampi kasvu nojaa. Imo kaikki muu etumatka on esim. Sakan kopioitavissa.

Edit: Vikalla lauseella tarkoitin, että kaikki kilpailuedut, jotka Kamuxilta löytyy on imo Sakan kopioitavissa.

1 tykkäys

Voisiko liittyä henkilöstökuluihin?

Kiitos. Laitan samalla rastin seinään, tiedä henkilön jolle on korvattu Kamuxista ostetun auton rikkoutunut osa. Edelleen pidän sitä erittäin tärkänä asiana. Lynchin sanoin asiakkaan pitää uudestaaan ja uudestaan palata ostaamaan tuotetta. Tiedätään varmasti aika hyvin, mitä Applen monet omistajat tekevät. Olen ihan varma, että tuo kaveri, joka osti auton Kamuxilta ja osa korjatiin, ostaa seuraavan auton Kamuxilta. Onko Sakalla vastaava “vakuutus”?

Yksi asia joka itseäni tosiaan epäilyttää, on autoalaa kohtaava valtava murros auton omistamiseen liittyen. Leasing-autot, yhteiskäyttöautot jne. tulevat väistämättä, halusimme sitä tai emme. Kamuxhan ei taida olla tässä bisneksessä millään tavalla mukana?

Tämän hetken luultavasti kasvavin ja tulevaisuudessa varteenotettava vastus on Autolle.com. Bisnesidea on nerokas: ei kalliita liiketiloja ja 95 % autoista myydään/välitetään etämyynnillä. Ovat myös leasing-bisneksessä mukana, joskaan hinnat eivät nopealla silmäyksellä vaikuta kilpailukykyisiltä. Tuovat myös autoja Euroopasta asiakkaan tilauksesta ja kaikki myytävät autot käyvät läpi kuntotarkastuksen katsastusasemalla; luo turvaa ostajalle ja suojaa myyjää jossain määrin virhevastuun puitteissa korvattavilta vioilta. AKL toimari Pekka Rissa kehui tämän olevan uuden aikakauden tekijä, jonka tarinaa seuraa itsekin tarkasti. Itse sijottaisin tähän heti jos olisi mahdollisuus.

Pystyykö Kamux tulevaisuudessa vastaamaan omistajuuden murrokseen sekä kilpailemaan Autolle.com kaltaisia haastajia vastaan?

1 tykkäys

Autoliikkeillä on kaikilla vastuu kuluttajille/yksityisille myymistään autoistaan, se tulee ihan lainsäädännöstä.

EDIT: aika usein puhutaan 6kk “takuusta” kun ostaa käytetyn liikkeestä, ihan näin se ei mene mutta sitä voi pitää nyrkkisääntönä, takuu se ei ole samalla tavalla kuin uutta autoa ostaessa vaan korjauksissa huomioidaan kilsat ja korvauksen arvonnousu.

1 tykkäys

Jos hyvän sijoituskohteen indikaattorina pidetään vaimojen tietämystä, niin luulen Revenion, Qt:n sekä Talenomin olevan Helsingin pörssin heikoimpia sijoituskohteita :smiley:.

6 tykkäystä

Warren Buffet omistaa useampaakin eri lentoyhtiötä. Ainakin omisti ennen koronaa. Mikä näissä on se kilpailuetu? Miksi jenkkikuluttaja ostaisi lentolipun mieluummin Deltalta kuin esimerkiksi United Airlinesiltä? Ihan samanlaisia “bulkkiyhtiöitä” myös lentoyhtiöt ovat kuin käytettyjä autoja kauppaavat. Vaikea ainakaan keksiä yksittäisestä lentoyhtiöstä mitään selvää kilpailuetua, jolla se erottuu joukosta.

En oikein ymmärrä, miksi juuri itse omistat Kamuxia ja minkä vuoksi Kamux on myös omalla ostoslistallasi edelleen?

3 tykkäystä

Yksinkertaisuudessaan halvemmat autot johtuu nopeasta varastonkierrosta, mikä taas saadaan aikaiseksi ostamalla oikeanlaisia autoja oikeaan aikaan, mikä taas saadaan aikaiseksi digitalisaation mahdollistamalla älykkyydellä.

SAKA on tosiaan helposti nähtävissä kovimmaksi kilpailijaksi ja se kasvaa tällä hetkellä Suomessa Kamuxia nopeammin tehden myös erittäin hyvää tulosta eikä näiden kahden autojen hinnoitteluissa ole merkittäviä eroja. Ei Kamuxilla ole siis sellaisia kilpailuetuja joihin kovimmat kilpailijat eivät pystyisi vastaamaan, kuten ei oikeastaan missään vähittäismyyntibisneksessä ole mahdollistakaan olla. Tässä pitää siis ymmärtää vähittäismyyntibisneksen ominaisuuksia, jossa on käytännössä täysin mahdotonta luoda sellaisia kilpailuetuja joita toiset isot pelurit eivät voisi kopioida. Vähittäismyynti on tältä osin todella paljon erilaista kuin esimerkiksi teknologiabisnes.

Kamuxin sijoituscasen kannalta on todella olennaista minun mielestäni se, että Suomen ja koko Euroopan käytettyjen autojen markkina on aivan äärimmäisen fragmentoitunut verrattuna mihin vain muuhun vähittäismyyntimarkkinaan. Se on niin fragmentoitunut, että kenelläkään ei Kamuxillakaan, ole vielä sellaista asemaa jotta voitaisiin puhua todellisista vallihaudoista. Tämä tarkoittaa sitä, että käynnissä on todella pitkä kilpajuoksu siitä ketkä pääsevät tarpeeksi isoiksi päästäkseen markkinan todellisten voittajien joukkoon. Kamux on tässä kilpajuoksussa minun nähdäkseni hyvässä asemassa olleessaan jo nyt yksi koko Euroopan suurimmista käytettyjen autojen myyjistä ja ollessaan itseasiassa tällä hetkellä vielä ainoa joka edes yrittää tätä juoksua käydä Euroopan tasolla eikä vain yhdessä maassa.

Totta kai riskejäkin tähän liittyy eikä onnistuminen ole missään nimessä varmaa, mutta tässä vaiheessa ja myös vielä seuraavat luokkaa 10 vuotta on mielestäni hyvin olennaista katsoa Kamuxin kilpailuetuja suhteessa markkinan keskimääräiseen toimijaan (aikaisemmassakin viestissä puhuin tuloksesta ja hinnoista suhteessa keskimääräiseen kilpailijaan). Pääkilpailijatkin ovat toki tärkeitä seurattavia ja etenkin markkinajohtajuus olisi erittäin tärkeää, mutta siitä ei minun mielestäni pidä huolestua jos/kun myös muutama muu pääkilpailija kasvaa kovaa suunnilleen samalla kannattavuudella kuin Kamux. Tämä on hyvin tyypillistä keskittyvillä vähittäismyyntimarkkinoilla.

CarMaxista kun muutenkin puhuttiin niin esittäisinkin ehkä kysymyksen näin päin, että mikä erottaa Kamuxin CarMaxista jotta emme voisi realistisesti peilata Kamuxin best-case-scenariota CarMaxin performointiin viimeisen noin 20 vuoden aikana (pörssikurssi yli 40-kertaistunut)? Tämä skenaario on toki epätodennäköinen, mutta sitä voi verrata worst-case-scenarioon jossa Saksan ja Ruotsin valtaus epäonnistuu ja Suomessakin kasvu tyrehtyy parin vuoden päästä. Tällöin minun mielestäni laskuvara on nykyisellä arvostuksella varsin rajallinen.

Eli tosiaan fragmentoituneen markkinan ja Kamuxin todistetusti toimivan orgaanisen kasvunmallin seurauksena minä pidän Kamuxia riski-tuottosuhteeltaan äärimmäisen houkuttelevana sijoituksena. Tämä on varmaan Helsingin pörssin ainoa yhtiö jolle on realistisesti piirrettävissä tasainen 10-15% orgaanisen kasvun käyrä seuraavalle 20 vuodelle, ilman että tarvitsee luoda mitään varsinaisesti uutta ja mullistavaa vaan voidaan monistaa ja jalostaa olemassa olevaa (siis tehdä juurikin se mitä CarMax on jo tehnyt jenkeissä).

Tästä huolimatta se on ihan totta mitä Warren tässä penää, että ei Kamuxilla vielä ole mitään sellaisia kestäviä vallihautoja jotka pitäisivät kovimmissakin myrskyissä, vaan vielä pitää juosta kovaa pitkän aikaa. Etummaisena on onneksi mukava juosta, fragmentoituneen markkinan ansiosta ensimmäisenä ei tarvitse juurikaan tuulta halkoa ja näkymät eteenpäin on perässähiihtäjiä paremmat :slight_smile:

12 tykkäystä

Kamux on listallani edelleen, koska se kysymys patterini ja tunnuslukuseurantani kärkipäässä. Selvittelen kohtaa kilpailuetu parhaillaan eli teen tutkimustyötä.

Voisin oikeastaan samalla siirtyä muutamaan seuraavaan kohtaan.

  1. Miksi Kamuxin tulos kasvaa tänä vuonna?
  • Kertokaa ajuri tuloskasvulle lyhyesti
  1. Miksi Kamux kasvaa seuraavat 5 vuotta
  • Kertokaa ajuri tuloskasvulle lyhyesti
  1. Miltä Kamux näyttää 10 vuoden kuluttua
  • Kertokaa millainen yhtiö Kamux 10 vuoden kuluttua
  • Miten varma olet asiasta, että se on näin?
  1. Miltä Kamux näyttää 20 vuoden kuluttua
  • Millainen yhtiö Kamux on 20 vuoden kuluttua?
  • Miten varma olet asiasta
  • Mitä Kamux tekee 20 vuoden kuluttua, myykö se autoja vai jotain muuta? Vai sekä että?

Buffettiin lentoyhtiö omistus oli pieni vain muutamia prosentteja portfoliosta. Se oli kyllä yllättävä, koska herra itse o sanonut, että älä koskaan sijoita lentoyhtiöön. Mutta ne millä on merkitystä on 4-5 suurinta omistusta. Niistä tiedän nuo vastaukset ja hiljattain kuulin mitä Buffett oli tehnyt hankkiessaan Amexin. Hän oli kysynyt eri maksutavoista (Käteinen sekki, luotto ja kortti) paikallisessa kahvilassa myymälän pitäjältä. Ja voin vastata tuohon esimerkkinä Cocalan osalta.

Uskon, että Coca Cola tekee Coca Colaa 5, 10 ja 20 vuoden kuluttua. Se tekee tulosta enemmän, koska pullo maksaa enemmän. Sillä ei ole esimerkkinä mitään ongelmaa nostaa pullon hintaa 1€:sta, 1,20€ viidessä vuodessa.Kahden kymmenen vuoden kuluttua se pullon hinta voi olla 2€. En usko, että 20 vuoden kuluttua pyydän Hesburgerissa(, jos olemassa) hampurilaisen kanssa Pirkka Colaa vaan pidän todennäköisenä pyytäväni Coca Colaa tai Fantaa.

2 tykkäystä

Kamux myyjät löytää Nettiautosta semmosta tietoa, mitä normaali kuluttaja ei löydä. Esim. vanhoja myynti-ilmoituksia, mutta luulisin että muutakin. Luultavasti maksavat tästä palvelusta, eli Nettiauto on Kamuxin kumppani.

Kilpailuetuun liittyen en tiedä mitään pysyvää kilpailuetua, mutta luulisin että tällähetkellä data-analytiikkaan rakennettu ostotoiminta, on sellainen investointi/kehitys mitä muilla ei vielä ole. Eli tällähetkellä kilpailuetu on siinä, että varastossa on markkinoiden kysytyintä tavaraa, sopivaan hintaan sisään ostettuna.

1 tykkäys

Tähän sen verta, että käsittääkseni Nettiauto myy samaa dataa kyllä muillekkin liikkeille, ketkä vaan maksaa siitä.

Ok. Onko hinnoittelusta käsitystä, eli onko kaikilla pienilläkin varaa/kannattavaa olla palvelu käytössä?
Tämän ei ole silloin kilpailuetu jos se on muillakin käytössä.

1 tykkäys

Tää oli muuten kova pointti! Helposti miettii onko Kamuxilla pysyviä kilpailuetuja - todennäköisesti ei. Sitten ajattelee, mitäs sitten kun kilpailija kasvaa samaan kokoluokkaan ja haastaa? Usein ei kuitenkaan tule ajatelleeksi, että koska Kamux on tässä juoksussa edellä, on se jo siinä kohtaa taas merkittävästi isompi toimija ja saa jälleen enemmän skaalaetuja.

2 tykkäystä

Hinnoittelusta ei ole käsitystä. Kaverini ollut useammassa autoliikkessä myyjänä töissä, joissa kaikissa käyttänyt nettiautoa työnsä tukena.

Muutaman kerran autoa ostaessani olen vähän kysellyt minkälaisilla hinta historioilla tätä merkkiä/mallia on myyty :slight_smile: