Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Käsittääkseni Kamuxin tulevaisuuden taivaanrantaan ei ole kerääntynyt mitään uusia pilviä, ja kasvuodotusten pitäisi olla ennallaan. Itse olen myös ajatellut tämän <10€/lappu hinnan olevan mukava tilaisuus täydentää hiukan salkkua. Kun katse on pitkällä tulevaisuudessa niin pieni heilunta alaspäin ei haittaa lainkaan.

5 tykkäystä

Katselin tuossa Kamuxin Roastia, joka on kokonaisuutena mielestäni yksi parhaista roasteista.

Haastattelun alussa Verneri kysyy Kalliokoskelta miten helppoa on siirtää sama konsepti Ruotsiin ja Saksaan. Kalliokosken mukaan Ruotsissa pitää huomioida enemmän autojen turvallisuus ja Saksassa palvelu. Kysyn siis, että mitkä ovat tarkemmat argumentit näille? Eli onko Saksassa siis autokaupalla huono maine, ja onko Ruotsissa ollut käytettyjen autojen turvallisuudessa jotain negatiivista? Itse olen ainakin vakuuttunut Kamuxin palvelun nopeudesta.

4 tykkäystä

Itse luulen noiden liittyvän vain kulttuuriin, eli saksalaiset haluavat hyvää palvelua kun menevät maksavana asiakkaana liikkeeseen, oli se sitten autokauppa tai nakkikioski. Saksalaiset taitavat olla verkkokaupassa aika kehitysmaa, joka saattaa ainakin osittain johtua tästä kulttuurista.

Ruotsalaisille taas autoa valittaessa - oli sitten uusi tai käytetty - tärkeimpänä valinta kriteerinä on turvallisuus. Muita kriteereitä voivat olla vaikka: käyttövoima, hinta, ympäristöystävällisyys, ikä, väri, malli, merkki yms yms… Toki turvallisuus on varmaan kaikkialla ykkösenä, mutta ruotsissa ilmeisesti vielä kovemmilla pisteillä kuin muualla.

Eli yksinkertaisesti “ei-niin-turvallisilla”-autoilla varaston kierto olisi ruotsissa hitaampi.

Ja itse roastikin taisi olla mainio ja ainoastaan asioiden kääntäminen jotenkin päin alkoi häiritsemään. :sweat_smile:

13 tykkäystä

Blummalla lyhyt juttu siitä, miten autokauppakin alkaa siirtymään verkkoon.

https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2020-10-25/the-coronavirus-pandemic-is-dramatically-changing-the-way-we-buy-cars

” My experience, it turns out, is not an anomaly. A trio of automotive web stores – Carvana Corp., Shift Technologies Inc., and Vroom – have the accelerator pinned, as COVID lockdowns played into business models that are socially distanced by design. Take a look at the charts in our deep-diveon the space. In the next few years, analysts expect 8% to 20% of vehicles to be bought via computer or phone.”

26 tykkäystä

Hyvä linkki Verneri :+1: Tekstissä oli hyvä pointti markkinan sirpaleisuudesta ja tarpeesta isoihin muskeleihin, jotta pystyy panostamaan tähän tulevaan digiloikkaan:

"The auto business, meanwhile, is still extremely fragmented; the largest dealer groups hold far less than 5% of the market. That’s critical for two reasons:

First, one of these startups could quickly dominate the industry. Carvana is bent on selling 2 million cars and trucks a year, which would be about 4% of the total U.S. auto market – used and new.

Secondly, the vast majority of car dealers are relatively small businesses operating at thin margins. As such, many will lack the tools – or the capital – to win on the internet, or even keep up."

26 tykkäystä

Carvanan toiminatamallissa mielenkiintoista vs. esim Vroom on se etta Carvanalla on omat kuskit ja rekat. Eras henkilo joka on tyoskennellyt molemmissa firmoissa logistiikkavastaavana sanoi jokunen aika sitten seuraavaa:

"Your own private fleet is absolutely essential in the e-commerce side. It’s the hardest part to replicate because it’s the biggest cost. Drivers are tricky. Overall, in the industry across all of transportation, there’s roughly 110% to 115% turnover.

Carvana’s capability is around the 10% turnover rate. So they pay their drivers well. They treat them well. And so as a result, they don’t struggle in that area like a lot of other companies do. But having that 2 pieces with their own drivers and their own trucks is an enormous advantage. I mean if you look at Vroom, they’re doing the same thing as Carvana, but they’re using common carrier. And their average delivery days is 10 to 15 days. Carvana does it between 1 and 3, typically. The longest is usually no more than 4, unless something happens."

Ja kun katsoo esim Carvanan vanhaa tyopaikkailmoitusta:

https://lensa.com/vehicle-transporter-class-a-cdl-truck-driver-jobs/concord/jd/efdae646435e72265849473f04e29d0e

17 tykkäystä

Tuossa logistiikassa on varmaan kehitettävää myös Kamuxissa…
Tuossahan nuo tyhjät autokuljetusrekat rallaa kaiket päivät, tiedä sitten kenenkä asialla…

MUTTA Kamuxin varasto on noussut melkein kaikissa Suomen toimipisteissä, eilen nettiä selasin tarkkemmin. Nuk aikaisemmin maakuntien pienissä yksiköissä oli n 50 autoa, niin nyt 70-80kpl.
Yhteensä Suomessa yli 5000kpl.
Eli kyllä kasvua tavoittelevat, ihan on asiat raiteillaan.

4 tykkäystä

Ripottelematta nyt tuhkaa päälleni, mutta muistuttakaas nyt maalaispoikaa vielä, että miten tämä menee. Kalliokoski ottanut tatuoinut itseensä motoksi varastonkierron nopeuden. Mitäs se nyt sitten kertoo, jos on paljon autoja varastossa? Varaudutaanko tulevaan kysyntään? Vai eikö myynti vedä? Harvassa bisneksessä se, että varasto on pullollaan tavaraa, on hyvä asia? Vai onko tässä jotain mitä en ymmärrä?

Tekstini muotoilun voi tulkita sarkastiseksi. Se ei kuitenkaan ole tarkoitukseni. Mietin nyt vaan, että mitä varaston kasvusta voidaan oikeasti päätellä?

1 tykkäys

Kesällä ja alkusyksystä ainakin kysyntä ollut todella kovaa ja tarjonnasta ollut (Kamuxillakin) puutetta. Kysyntä on ilmeisesti yhä oikein hyvää, joten varastomäärien nousu kertoo mielestäni siitä, että Kamux on pystynyt onnistuneesti hankkimaan lisää tavaraa myyntiin. Heinä-elokuun vaihteessa nimittäin tarjonta taisi olla Kamuxillakin myyntiä rajoittava tekijä.

2 tykkäystä

Keväällä Kamuxilla oli yli 6000 autoa varastossa nettisivuilla ja koronan aikana varastoa sitten purettiin aika aktiivisesti kun mentiin kilpikonnamodeen. Tietysti varaston on oltava isompi kun kavua on taas tullut (ihan myymälämääräisesti) viime vuodesta

1 tykkäys

Tulee muistaa, että keväällä suojauduttaessa koronalta autojen hankinta vedettiin jäihin, jolla varaston koko vedettiin epänormaalin alas. Varastojen kasvu ei myöskään ole tapahtunut erityisen nopeasti, vaan usean kuukauden aikajänteellä. Kamuxilla on Suomen nettisivuilla listattuna 4795 autoa tällä hetkellä (yli 5000 alareunassa ei siis ole tarkka), ja näistäkin noin 500 on Ruotsin ja Saksan sivuilta ristiin listattu Suomeen.

Varaston koon kasvaminen ei itsessään kerro myynnin tasosta tai varaston kierron hidastumisesta. Varasto kasvaa, kun autoja keskimäärin hankitaan enemmän, kuin mitä myydään. Jos autoja myydään 200 ja hankitaan 210, varasto kasvaa 10 autoa. Sama seuraa, mikäli autoja myydään 30 ja hankintaan 40.

4 tykkäystä

Varaston absoluuttinen tasohan ei sinänsä kerro itsessään sen kiertonopeudesta.
Varaston kiertonopeutta voi ylläpitää, vaikka sitä samaan aikaan kasvattaisi. Tekijämiehet lisää sekä kiertonopeutta että absoluuttista kokoa.

Varaston kasvaminen itsessään olisikin huono asia, mikäli se johtuisi siitä, ettei myynti vedä. Tästä ei liene kuitenkaan tässä vaiheessa huolta - varasto kiertää hyvin ja lisäostoilla sen absoluuttista kokoa saadaan kasvatettua.

Varaston kasvaminen taas tarkoittaa varaston kiertonopeuden kannalta muutamia seikkoja:
On selvää, että varaston kasvattaminen yksittäisenä muuttujana vaikeuttaa varastonkierron nopeuden ylläpitämistä. Toisaalta oikeilla hankinnoilla yritys pystyy tarjoamaan yhä useammalle ostajakandidaatille jotain. Etenkin Kamuxin kaltaisella liiketoiminnalla, jossa ns. oheistuotteilla on suuri merkitys yhtiön tuloksellisuudessa, on kiertonopeuden ylläpitäminen ensiarvoisen tärkeää. Lisää kauppaa volyymimääräisesti = lisää oheispalveluiden myyntiä, jotka ovat enemmän ‘fixed price’.
Hidas varastonkierto on tietysti myös negatiivinen asia pääomien tehokkaan käytön osalta.
Myynnissä olevien autojen määrä ei kuitenkaan anna juuri mitään kuvaa varsinaisten tuotteiden kysynnästä - parhaimmassa tapauksessa myynti vetää kuin häkä, jonka lisäksi vaihtoautojen päälle saadaan ostotukea erilliseltä osto-organisaatiolta :slight_smile:

14 tykkäystä

Q3 ei välttämättä ollut ihan nappisuoritus Kamuxilta (oma spekulointi) mutta näillä hinnoilla Kamux tarjoaa mielestäni aika kivan pitkän tähtäimen tuottopotentiaalin. Kamux lukeutunee digitalisaation voittajiin ja varasto tuntuu nyt olevan kunnossa Q4:llekin. Koronahan vaan lisää autojen kysyntää…

Huom! Käytettyjen autojen kysyntää

3 tykkäystä

Aivan oikein - tärkeä korjaus!

2 tykkäystä

Toisaalta, seuraan mielenkiinnolla myös halvempien/pikkuautojen valmistajien meininkiä, pieni rivi PSA:ta on myös salkussa.

Mä luulen vahvasti että covid tulee olemaan osa arkea, kuten kausiflunssat, hyvin pitkään. Tämä johtanee ihmisten muuttamiseen ok-taloihin, pois keskustoista ja myös julkisen liikenteen välttämiseen. Tämä kaikki satanee halpojen autojen myyjien ja valmistajien laariin, kun perheisiin tarvitaan autoja (siis useampia kuin yksi).

Suhteellisesti uskon siis että käytettyjen autojen myyjät ja halpojen autojen valmistajat hyötyvät.

2 tykkäystä

Nythän se on sitten alkukuusta mukaan tulleena (vähän kympin päältä) aloittelevana osakesäästäjänä mietittävä, että ostaisko jo lisää.

En osaa tätä putoavana puukkona pitää, mutta kun strategian mukaisessa ostosuunnitelmassa ois seuraavana vuorossa muuta, niin vaikeaksi menee.

1 tykkäys

Itse olen nyt istunut käsien päällä toistaiseksi - mieli tekisi ostella vähän lisää, mutta toisaalta täyteen ladatut Q3-odotukset, markkinan viime aikojen fyysiset reaktiot osareihin ja varsin hyvän kokoinen Kamux-painoarvo omassa salkussa on johtanut varovaisuuteen. Hyvä osari ja positiivinen reaktio tottakai toiveissa ja katsotaan sitten mahdollisia lisäyksiä sen jälkeen.

Nyt on tietysti kiinnostava tilanne reaktion näkökulmasta kun Kamux pääsee osariin ilman Intera-myyntipeikkoa ja takana jyskyttävää dippiä, vaikka toki markkinasentimentti noin yleisesti ei ole helpoimmasta päästä.

5 tykkäystä

Vähän sekin mietityttää, että tällä tuloskaudella markkinareaktiot on olleet sellaisia, että hyvänkin tuloksen tehneen firman kurssi on kääntynyt laskuun. Tässähän odotetaan Kamuxilta hyvää neljännestä ja hyvää tulosta - mutta en oikein keksi että miksi se odotus ei olisi jo tuossa tämänhetkisessä hinnassa. Jos sieltä tulee “normaali” hyvä tulos, mikä siinä olisi sitten ajurina kurssinousulle?

3 tykkäystä

Perjantaina kilahtelisi taas osinkoja Kamuxilta. Jo toinen kerta tänävuonna. Kasvuyhtiöksi vahvaa osinkovirtaa. Erityisen tuottoisia ovat nuo vitosen alta ostetut erät…

Inderesin ennusteissa osinko olisi ensivuonna tämän vuoden tasolla, ja nousisi sen jälkeen tasaisesti vuosittain.
Veikkaukseni on, että ensivuoden osinko on kuitenkin korkeampi kuin tänävuonna. Ei ehkä niin isoa loikkaa kuin aiemmin, mutta “inauksen” korkeampi kuitenkin. Perusteluna realistisen johdon viesti sijoittajille, sekä tietenkin vahva kassa. No, Q4:n jälkeen saadaan sitten faktaa tähänkin! :slight_smile:

10 tykkäystä