Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Itse omistan hyvin pienen siivun tätä, 100kpl osakkeita.

Näen asian siten, että nykyinen markkinatilanne ja epävarmuus koronan suhteen vielä pidättelee tätä. Käytetyt autot kyllä käyvät kaupaksi vielä, mutta oma fiilikseni on, että suurimpia ryntäyksiä vielä vältellään nykytilanteesta johtuen.

Itse jos olisin autokaupoilla en välttämättä juuri nyt ostaisi, mutta tilanteiden tasoittuessa olisin luottavaisempi asian suhteen.

Myös mahdollinen kasvu ulkomailla luo potentiaalia toki, joka ottaa oman aikansa toteutua!

2 tykkäystä

HS Visiossa juttu kaverista jonka harrastus on koeajaa autoja;

On maaliskuinen tiistapäivä, ja tämän kevään autokauppasesongin pitäisi olla jo aluillaan.

”Synkältä näyttää”, sanoo automyyjä Marko Ortju

Vielä syksyllä oli toivon pilkahdus, kun koronatilanteen hellittäessä autokauppa vähän toipui. Mutta nyt kauppa ei käy.

Mene ja tiedä, onko kaikki Jyväskylän Käyttöauton asiakkaat Kamuxissa vai onko hiljaista kaikkialla juuri nyt…

Kommentoin lukematta juttua, mutta Käyttöauto taitaa myydä myös uusia autoja, eivätkä niinkään mene käytetyt vaihtoautot keihäänkärkenä.

Uusien autojen kauppahan on edelleen horroksessa koronan jäljiltä, ja se tulee elpymään hitaasti ja pitkään, kuten esimerkiksi finanssikriisin jälkeen.

Muistelisin että uusien autojen myyntimääriä ei oltu saavutettu koronakriisin mennessäkään, joten tämäkin voi tukea vielä pitkässä juoksussa Kamuxia. Näistä syistä en lähivuosina ole luopumassa omasta siivustani tätä yhtiötä.

Kirjoitus sisältää omia muisteloita, ei tarkastettuja faktoja. Saa korjata :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Totta puhut, niillä on molempia ja tuo kaveri taisi jutussa ajaa nimenomaan uutta Mersua, eli olivat varmaan juttua tehdessä uusien autojen puolella.

Minunkin ajatus on, että korona-aika boostaa käytettyjen autojen menekkiä kun perheisiin ostetaan emännälle vihdoin se kauppakassi, sekä lisäksi ne jotka ei rahasyista halunneet aiemmin ostaa, ostavat kun ei enää viitsi julkisilla kulkea.

Eli long Kamux edelleen kyllä siihen asti jos kovaa dataa downturnista.

Kun polttomoottoriautojen valmistus lopettaa lähiaikoina miten vaikuttaa bisnes? 20v kuluttua nuorimmat polttomoottoriautot ovat n.10v vanhoja ja sähköautoissa on vielä tuntematon riski voiko sellaista vaihdokkia edes käytettynä ostaa jos suuriosa auton hinnasta on akuissa. Autokauppiaat ovat ison muutoksen kourissa tulevaisuudessa.

1 tykkäys

Autokauppiailla (ja etenkin Kamuxin tyyppisillä ketterillä käytettyjen autojen kauppiailla) on tässä mielestäni melko herkullinen tilanne. He myyvät sellaisia autoja mitä markkinoilla on tarjolla ja mitä kuluttajat haluavat. Siinä mielessä se, millä käyttövoimalla auto toimii tai mistä komponenteista auton hinta muodostuu ei hirveästi hetkauta heidän toimintaansa.

Kamuxilla pitää vaan olla hyvät tuntosarvet ja järkevää dataa sen pohjalle, että mitä kuluttajat haluavat ostaa ja missä varastonkierto ja kate ovat kunnossa ja sitten täyttää varastot tällaisilla ajopeleillä.

Tässä “isossa muutoksessa” ja sen vaikutuksessa Kamuxiin kannattaa enemmänkin suunnata ajatus siihen analogiaan, että miten esim. Keskoon vaikuttaa se, jos ihmiset syövät jatkossa enemmän kasviksia lihan sijaan ja jos ihmiset juovat alkoholillisten oluiden sijaan enemmän alkoholittomia oluita tulevaisuudessa? Ei oikeastaan mitenkään. Keskon pitää vain ymmärtää laittaa hyllyihin enemmän sellaista tavaraa, mitä kuluttajat haluavat ostaa. Ja jos varastonkierto on kunnossa, niin tällainen siirtymä on aika vaivatonta toteuttaa.

Siksi olen melko rauhallisin mielin Kamuxin tulevaisuuden kanssa, kun puhutaan näistä käyttövoimien muutoksissa, koska tiedän, että tämä yhtiö, jos joku osaa tällaiseen peliin sopeutua ketterästi.

119 tykkäystä

Hyvä vastaus taas, Petri!

Olen kohtalaisen varma, että Kamux myy vaikka polkuautoja jos maailma siihen muuttuu. Tuotteella ei ole mitään väliä sinänsä. Petrin esimerkkiin lisäisin vielä sen tekijän, että itseasiassa mm. autokannan päivittyminen ihan regulatorisista (tai esim. tietynlaisen verotuksen sanelemana) voi jopa tuoda lisääntynyttä kysyntää. Kun analogiset tv-lähetykset lopetettiin, myi tv-kauppiaat digibokseja ja digitelevisioita sellaisillekin, jotka eivät olisi vielä laitteitaan muuten vaihtaneet. Normaaliin kaupankäyntiin tällä tuskin mitään merkitystä, mutta muutama vuosi saatiin aika reilusti lisääntynyttä kysyntää :slight_smile:

14 tykkäystä

Omakohtaiset kokemukset Kamuxin kanssa asioimisesta ovat hieman kaksijakoiset. Tässä käytettyä autoa etsimässä, mutta en ole saanut vielä yhtäkään myyjää Kamuxilta kiinni. Jätin yhteydenottopyynnön, ja toisessa tapauksessa kirjoitin sähköpostia kysyäkseni lisätietoja myynnissä olevasta autosta. Kumpikaan ei tuntunut toimivan.

Sinänsä voisin itse tästä tulkita asian niin, että asiakaspalvelussa ja myynnissä on vielä paljon irti-otettavaa :slight_smile:

4 tykkäystä

Minä menin tuossa Kamuxin sivuille toissapäivänä ja kyllä minuutin sisällä oikea myyjä (eikä mikään botti :smile:) alkoi jo kysellä minkälaista autoa olen etsimässä. Chat toimii hienosti :+1:t3: Hyvin toimii tekniikka ja samoin asiakaspalvelu!

1 tykkäys

Vuosikertomus 2020

7 tykkäystä

No katsot vaika paljonko uusi VW Polo dsg:llä maksaa Suomessa uutena.
Sitten hommaat vastaavan 2vuotta vanhan itse Saksasta niin puolet riittää.
Suomiautot on vasta kolmivuotiaana puoliskassa.
Tässä se Kamuxin “arbitraasi” on, sama vehje on hyvin eri hintatasossa rajojen eri puolella.
Toki Kalliokoski joukkoineen on hyviä siinä mitä tekevät, kiva istua takapenkillä.

3 tykkäystä

Hampurin liike pitänyt taas sulkea (käytössä vain digitaaliset kanavat). Muut Saksan liikkeet saa edelleen olla auki:

“Saksan Hampuri sulkee laajasti vähittäiskaupan myymälöitä lauantaina 20. maaliskuuta 2021, koska tartuntojen esiintyvyys on ylittänyt Hampurin alueella 100 kolme päivää peräkkäin. Kyseessä on alueellinen sulku, ja Kamuxin Hampurin myymälä menee kiinni, mutta muut seitsemän Kamuxin Saksan myymälää ovat auki.”

3 tykkäystä

Sitä olen vähän ihmetellyt kun olen jättänyt yhteydenottopyynnön Kamuxiin että kun tällaiset speksit täyttävä auto tulee myyntiin niin ottakaa yhteyttä. Hiljaista on ollut. Vaikka kyseessä ei nyt mikään “harmaa tojotakorolla” olekaan, niin ei nyt mistään harvinaisuudesta puhuta. Ainakin Ruotsin puolelta niitä löytyisi selvästi enemmän ja esim. Saksassa Mobile.de sivuston mukaan >1300. Myyntiajat näyttävät myös olevan Suomessa pitkiä koska samat yksilöt tuntuvat pyörivän Nettiautossa kuukaudesta toiseen ja “samanlaisten” yksiköiden hintahaarukka näyttää olevan plusmiinus 20%.

2 tykkäystä

Itselleni tuo linkki näyttää 1,5 miljoonaa autoa.

Ehkä Kamuxin softassa on virhe, jos he eivät osaa viestittää vanhoihin yhteydenottopyyntöihin uusia myytäviä kohteita?

1 tykkäys

Näyttäähän se 1,5 miljoonaa jos ei rajaa hakua. Mutta siis minun etsimääni mallia löytyi se reilu 1300.

1 tykkäys

Sen verran vielä OT, että sitä linkkisi ei näytä…

Jep, laitoin linkin vain pääsivuille. Mutta siis 2016-18 haarukassa oleva automaattilaatikolla varustettu Kia Sportage.

1 tykkäys

Toi siis voi ihan oikeasti olla joku softa-bugi (tai puute) Kamuxin systeemeissä. Eli jos asiakas on pyytänyt tarjousta jostain autosta tietyillä spekseillä, ja sitä ei ole ollut juuri silloin - niin jääkö se systeemeihin?

3 tykkäystä

Muistanko oikein että kamux ilmoittaa vielä tässä kuussa lisää heidän mahdollisesta leasing kuviosta ?

3 tykkäystä

Joku muu varmaan muistaa paremmin mitä Kamux on viestinyt leasingista aiemmin, mutta henkilökohtaisesti toivoisin että Kamux pysyisi vain tiukasti kiinni ydinliiketoiminnassaan - käytettyjen autojen myynnissä, eikä lähtisi muualle häröilemään.

2 tykkäystä