Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Voihan perskules! Niinpä tietenkin: Kesko tulee jaolle ja ostaa Kamuxin pois kuleksimasta. Isolla 40% reemiolla??? pohtii Masse-setä, tuo käytettyjen kaarojen ystävä … :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car: :blue_car:

Masse-setä, FA, No, samapa tuo, kerätään voitto-masset kotiin ja Masse, Petri, Ex-Aston ym. autotoverit taas kerran torille, YES!!!

45 tykkäystä

Tuli tästä mieleen se Austin Powers elokuvan pahiksen ilkeä juoni, jonka se uhkasi toteuttaa ellei saa isoja lunnaita. Sitten kun se sanoi summaksi miljoona dollaria niin herrat puhkes nauruun kun oli pikkurahoista kyse. Oli pahiksesta aika ja inflaatio ajanut (:blue_car:) ohi. En tarkoita vihjata että Massesta olisi, mutta Kamuxista en kyllä luopuisi 40%:n tähden. Vaikka Suomessa Kesko alkaisikin kiusaamaan, niin Ruotsissa tai Saksassa ei heillä käsittääkseni toimintaa ole.

19 tykkäystä

Kyllä tässä pitää lähteä siitä, että Kalliokoski saa lisämotivaatiota siitä, että isot pojat (Kesko) tulee samalle pelikentälle hätyyttelemään.

40% preemio harmittaisi itseäni kuin kuuluisaa pientä oravaa talvipakkasilla konsanaan. Uskon ja luotan siihen, että Juha on sanojensa mittainen mies ja ajattelee tätä peliä monivuotisesti, ja siinä suunnitelmassa tavoitteet ovat vähän kertaluokkaa suurempia.

14 tykkäystä

Olisiko kuitenkin niin, että Keskolla ensisijainen mielenkiinto on keskittyä katteelta parempaan uusmyynnissä tulevien vaihtoautojen kauppaan. K-etukortti soimaan. Rautakauppa laajentuminen Pohjoismaissa voi myös olla alkusoittoa siellä kasvuun vaihtoautokaupassa. Kasvuhakuista on Keskon johdon toiminta ollut. Vähittäiskauppaa!

“Katteeltaan parempaan uusmyynnissä tulevien vaihtoautojen kauppaan” :face_with_monocle:

1 tykkäys

Ei olla taidettu keskustella Kamuxin ketjussa meneillään olevasta sirupulasta?

Minä näen sirupulan ja tästä johtuvan autotetollisuuden komponenttipulan satavan Kamuxin ja muiden käytettyjen autojen myyjien laariin. Sirupula ei ole vielä kuukausiin paranemassa. Se on itseasiassa viime aikoina jopa pahentunut Ever Givenin karille ajon ja japanilaisen Renesasin puolijohdetehtaan tulipalon vuoksi.

Autotehtaat ovat joutuneet ajamaan tuotantolinjojaan alas, joka johtaa väistämättä uusien autojen toimitusvaikeuksiin. Ihmiset ovat tunnetusti laiskoja odottamaan, ja tällöin Kamuxin uudenkarhea tuontimersu alkaa kuulostamaan hyvältä.

Vaikeahan tämän komponenttipulan vaikutuksen voimaa on etukäteen ennakoida. Vaikuttaako ajatusketju teidän mielestänne järkevältä?

12 tykkäystä

Lyhyellä tähtäimellä uusien autojen myynnin takkuaminen toki voi sataa kamuxin laariin, mutta olisi niitä uusia autoja pikku hiljaa hyvä saada myydyksi. Pidemmällä aikavälillä hyvin luistava uusien autojen myynti on kamuxille vain hyvä asia, eikä kilpailija tms…

3 tykkäystä

Tämän päivän Turun Sanomien paperilehdessä juttua otsikolla: Vaihtoautoista jo pulaa. Nettiversiota en jostain syystä löytänyt, koitanpa linkata vielä tähän jos löytyy.

Joka tapauksessa tuttuja juttuja sinällään käsiteltiin, eli uusien autojen kaupan takkuaminen vaikuttaa myös vaihtoautokauppaan, koska käytettyjä ei saada liikkeisiin normaaliin tahtiin. Tämän takia liikkeiden täytyy todennäköisesti lisätä tuontia ja erityisesti mainittiin Ruotsi ja Saksa. Matkustusrajoitusten takia yksityishenkilöt ei ole myöskään päässyt suoraan hakemaan autoaan ulkomailta. Eli kyllähän tämä vielä vaikuttaisi satavan Kamuxin laariin, mutta olisi niitä uusiakin hyvä vähitellen saada myytyä.

28 tykkäystä

Hyvä poiminta. Tässä vielä linkki kyseiseen juttuun.

19 tykkäystä

No mun mielestä Keskosta ei ole Kamuxille haittaa, koska hintaa/katetta eivät ainakaan ala polkemaan. Jos katsot Citymarketissa hyllyreunahintoja, niin huh huh ja asiakkaita riittää. Toki osakesäästäjät käyvät Lidl…

Mutta siis Kamuxin kevyt kulurakenne ja matalat investoinnit kauppapaikkoihin tuovat jatkuvaa kilpailuetua. Kamux säästää jopa valomainoksissa, heitetään vaan tarraa levylle ja se seinään…
Kun katsoo VW-Audin uusien myymälä-ilmettä marmoreineen, niin kyllä kulut karkaa. Tuskin käytettyjäkään aletaan teollisuusalueen kurapihasta kauppaamaan.

Ei Kesko ole uhka vaikka paukkua onkin takana.
Kunhan Korona saadaan Saksassa haltuun (nyt näyttää pahalta), niin sitte Kamux lähtee siellä loikalle, ja Massen 20€ paukahtaa

14 tykkäystä

Hyviä ajatuksia. Pitkällä aikavälillä uusien autojen saaminen kiertoon on varmasti elintärkeää.

Tässä on mielenkiintoinen, joskin melko laiha, juttu jenkkien Carmaxista ja chippi pulasta.

(https://www.cnbc.com/2021/04/09/chip-shortage-disrupts-auto-production-but-trader-has-one-hedge-play.html)

JC O’Hara, chief market technician of MKM Partners, identified one way to get exposure to the auto stocks without the headwind risk.

“Used car sales are through the roof so one play that I’m very interested in here is CarMax. They are a huge used car sales company, and the positivity from used car sales is being reflected in the chart,” O’Hara told CNBC’s “Trading Nation” on Thursday.

3 tykkäystä

Kesko tuskin myöskään lähtee Ruotsiin / Saksaan / Eurooppaan panostamaan. Eiköhän yritä pysyä kotimaan markkinoilla ja laajentaa vain tuotevalikoimaansa rajoitetulla markkina-alueella. (tämä siis vain spekulaatiota)

1 tykkäys

Eikös Euroopan tasolla kuitenkin käytettyä riitä hyvin Kamuxillekin myyntiin? Yleishintataso on vähän kireämpää, jos tarjontaa on hivenen vähemmän ja voi näkyä käytettyjen kokonaismyynnin pienempänä osuutena autokaupassa. Kamuxilla kuitenkin se etu pienempiin välttäjiin, että ostot tehdään koko Euroopan alueelta (kyllä käytettyä autoa riittää). Tässä toiminnassa keskittyminen käytetyn auton kauppaan, ydinkyvykkyys tämän markkinan hallintaan ja markkinan analysointi tuovat toivottavasti sen kilpailuedun, millä voidaan kasvaa tavoitteiden mukaisesti ja saavuttaa tavoiteltu liikevoittotaso. Hiven haaseellisemmassa markkinassa tulevat osaavat toimijat kyllä erottumaan ja toivottavasti Kamux on siinä joukossa.

2 tykkäystä

Tiviä lueskellessa osui Kamuxin nimi silmään tässä jutussa "Digitaalisen myynnin konsulttitalo Columbia Road"ista:

Koronakriisin värittämänä vuonna 2020 konsulttitalon uusina asiakkaina aloittivat esimerkiksi Varma, Framery, Valokuitunen, Kamux, Compensate ja Helsingin Kaupunki.

Hienoa, että Kamux käyttää myös ulkopuolista asiantuntemusta. Ymmärtääkseni ko. yritys on erikoistunut erityisesti verkkokaupan optimointiin (konversio, käyttökokemus, myynti jne.). Nämä asiat on kuitenkin aika yleisesti hyödynnettäviä eri toimialojen välillä niin alan asiantuntijat pystyy varmasti tuomaan monia hyviä juttuja muiden toimialojen toimijoilta myös Kamuxille.

26 tykkäystä

Samaan aikaan kun muilla on vaihtoautoista pulaa, on Kamuxilla varastossa hyvin myytävää ~ 5300 - 5400 autoa. Kuulostaa markkinaosuuden paisumiselta.

41 tykkäystä

Jos Kesko ryhtyy laajentamaan autokauppaansa, niin eiköhän siinä lähtökohtana ole uusien autojen myynnin tukeminen VW-konsernin maahantuojana. Se puolestaan takaa hyvät yhteistyösuhteet Saksaan, josta käytettyjen autojen syöttöliikenne tapahtuu automaattisesti. Ja sen kehittäminen pitäisi automaattisesti suuntautua Suomen lisäksi myös muihin Pohjoismaihin ja miksei myös Balttiaan.
Alkaa laajentamaan itse vai ostaa joku alan toimija? Miksi Kamux olisi ainoa ostovaihtoehto, varmasti tulisi olemaan kallein. Onhan noita toimijoita muitakin, jotka kilpailee jo nyt Kamuxin kanssa ja omaa ihan vastaavat konseptit. K:lla alkaviakin.

3 tykkäystä

Bilialta posari tälle aamulle!

13 tykkäystä

Ei voi vetää paljoa johtopäätöksiä Kamuxiin. Posari koskee Q1 ja nostavat tekijät olivat:
-The development in Norway has remained very good during the first quarter 2021
-Deliveries of new cars in Sweden at the end of March have been at a high level, due to the
introduction of new tax rules as of 1 April


Tarkastin taas ruotsin tilastot… Laajempaa rapsaa maaliskuun luvuista ei ollut mutta käytettyjen kokonaismyynti oli ilmestynyt :slight_smile:

Uusien kaupan imussa myös käytetyt +29%
image
Rolling 12M jatkaa nousuaan.
image

Q1/Q1 ruotsissa 10% nousua käytetyissä. Suomihan oli 0%

24 tykkäystä

eQ:n Pohjoismaiset Pienyhtiöt ja EQ Eurooppa Pienyhtiöt-rahastojen salkunhoitaja Davit Kantola kommentoi Kamuxia Taloustaito-lehdessä 14.4.

“Käytettyjen autojen kauppias on esimerkkitapaus kannattavasta kasvajasta, joka ottaa markkinaosuutta erittäin hajautuneella, mutta ei kasvavalla markkinalla.”

“Oleellinen kysymys Kamuxin kohdalla kuuluukin: kuinka nopeasti ulkomaiden liiketoimintojen kannattavuus nousee ja kuinka lähelle kotimarkkinan tasoa sen on mahdollista nousta?”

“Pyrin aina omistamaan yhtiöitä oikean määrän suhteessa niiden houkuttelevuuteen”

Tällä hetkellä Kamuxin painot rahastoissa:

58 tykkäystä

Kommentoi hyvin myös Kamuxin arvostusta:

”Kamuxia voi (haastatteluhetkellä hinta 13,16 euroa/osake) ostaa pörssistä sen Suomen viime vuoden noin 500 miljoonan euron liikevaihdon hinnalla. Tällä liikevaihdolla yhtiö teki 6 prosentin liikevoittoa. Voimme kohtalaisen levollisesti uskoa Kamuxin kotimaan liikevoiton kasvavan tulevinakin vuosina.

Tämän lisäksi sijoittaja saa yhtiön yli 200 miljoonan euron Ruotsin ja Saksan liiketoiminnot, jotka kasvavat hurjaa yli 30 prosentin vuosivauhtia.”

58 tykkäystä