Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Vaikka hyvin hetkellisesti yläpuolella käytiin niin kyllä se vaan näytti vielä 4. kerrankin vastustelevan. Taitaa jäädä se 16€:n korkkaus vielä tulevaisuuteen.

No, oma Kamux-positioni onkin päässyt hieman pienentymään niin mielelläni lisäilenkin positiota hieman alempaa. :palms_up_together:

13 tykkäystä

Kyllähän loppuvuosi tulee olemaan hyvä. Eiköhän sieltä dataa löydy siitä mikä menee kaupaksi ja nyt on rivit täynnä vaihdokkeja tärkeintä sesonkia varten. Ei tarvitse eioota myydä

Vähän laiska kurssireaktio, mutta onhan tuo kurssi hieman noussut ennakkoon niin välillä tekee hyvää kiriä arvostustasoja alas

3 tykkäystä

Onko kukaan muuten seurannut miten hybridejä/täyssähköjä on ollut myynnissä. Nyt näyttää olevan hybridejä 700 korvilla ja täyssähköjä 60 paikkeilla. Jälkimmäisessä tarjonta luultavammin vielä aika suppeaa vaihdokeissa

1 tykkäys

Olen satunnaisesti seuraillut ja tätä samaa pohtinut. Olen jo melko pitkän linjan täyssähköautoilija joten kiinnostaa siinäkin mielessä kovasti, miten ja millaisella aktiivisuudella Kamux ottaa tämän siirtymän hallintaan. Ainakin uusissa autoissa plugarihybridien ja täyssähköjen kysyntä kasvaa kohisten ja siksi toivonkin, että Kamuxiltakin jossain vaiheessa tulisi selkeä strategia tähän kysyntään vastaamiseksi.

Voipi olla, että infran kasvuvauhti sanelee myös strategiaa. Myös se mitä kerrostaloissa tehdään latausinfran eteen lähiaikoina vaikuttanee asiaan.

1 tykkäys

Eikös se ole jo todettu monta kertaa että Kamux ostaa ja myy autoja riippumatta siitä millä tavalla ne liike-energiansa saavat. Eli strategia on “kaikkea ostetaan ja myydään”. Jos markkinoilla on sähköautoja mitä ostaa niin ostetaan ja sitten myydään ne. Ei siinä sen kummempaa strategiaa ole eikä oikeastaan tarvita paitsi hypesanabingolappujen täyttelyyn.

Korkeintaan jos kysyntää selvästi on poikkeuksellisen paljon maassa X ja tarjontaa maassa Y niin voi tulla kyseeseen rahtailu ympäriinsä tämän tasaamiseksi. Tosin eiköhän ainakin täyssähköissä kysyntä ylitä tarjonnan käytetyissä vielä pitkään ihan joka puolella ja niukkuuden rahtailu on turhaa rahanmenoa.

Olisikohan porukat tyytyväisiä jos Kamux julistaisi että “Meillä on nyt sähköautostrategia! Ostamme sähköautoja ja myymme sähköautoja! Ja niin maan penteleesti!”

Mikään ei tietenkään olisi muuttunut eiliseen verrattuna, mutta hypebingoquotat olisi kenties täytetty?

22 tykkäystä

Luonnollisesti Kamuxilla yrittävät hankkia mahdollisimman paljon niitä autoja missä kysyntä on suurinta. Sähkö- ja hybridi-autoijen osalta käytettyjä ei varmaankaan ole vielä tarjolla riittävästi markkinoilla.

1 tykkäys

Säännöllisesen epäsäännöllisesti tätä asiaa pähkäillään. Kamux myy ja ostaa käytettyjä autoja, sellaisia, jotka kullakin hetkellä myy hyvin. Muutoksia on ollut markkinoilla ennennkin (vaikkapa vuosi sitten) ja Kamux todisteellisesti on näihin osannnut reagoida. En näe syytä sijoittajan mikromanageeraushenkisesti näitä niin mikroskooppilla tutkailla.

Ts. kamuxin vahvuus on juuri siinä, että aina on myytävää.

Tähän vaikuttaa myös infra. Kaupungissa asuvina olisimme mieluusti sähköautoilijoita, mutta latausinfran ja meidän välissä on yhtiökokous.

Toinen kysymys on se, missä määrin kiinnostavia BEV- ja PHEV-autoja on edes tulossa käytettyinä tarjolle. PHEV-puolella voisin ajatella, että käytetyt kiinnostavat, mutta kyllä muutaman vuoden ikäisissä BEVeissä range on selkeä heikkous. Haluaako joku 200 km rangella auton? Ehkä kaupunkiin kakkosautoksi. Jolloin ollaan taas infrassa.

Uskon myös, että näitä kyllä tulee aikanaan tarjolle kun saatavilla on riittävän kiinnostavia autoja, joita voi infran puolesta käyttää. En usko erillisen strategian tarpeeseen.

4 tykkäystä

Hyviä huomioita ja näinhän se varmasti menee. Vaikka strategian loisi ja siitä julistaisi, ei moderneja mutta käytettyjä sähköautoja voi tyhjästä polkaista. Koetan pysyä (perinteisissä, analogisissa) housuissani :slight_smile:

1 tykkäys

Valuuttakurssimuutokset ja suojaamiseen käytetyt johdannaiset selittivät suuret rahoituskulut. Pitkässä juoksussa näiden pitäisi mennä suunnilleen ±0, olettaen että suojausasteet pysyvät samalla tasolla, eikä niillä lähdetä treidaamaan. :smiley:

11 tykkäystä

En ole sen syvemmin perehtynyt asiaan, mutta sähköjen hintataso Norjassa on edullinen ja vastaavasti Suomessa aika kallis, joten Norjasta Suomeen rahtaus voisi olla ihan kannattavaa katteen kannalta.

1 tykkäys

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomessa-yha-kasvupotentiaalia-kamux-rohmusi-reippaasti-jalansijaa-kotimaan-vaihtoautomarkkinassa/02b50829-6a02-4854-9948-cccff4ce1f17

8 tykkäystä

Juuri näin. Näköjään suhteellisen isoja heiluntoja noistakin saadaan.

Rahavirtavaikutteiset korot ja muut rahoituskulut olivatkin sitten ihan linjassa edelliseen vuoteen:

Olipa muuten tyytyväisen oloisa herroja taasen webcastissa. Toista kvartaalia jo kohta puolet mennyt, eiköhän siellä ole kauppa käynyt aika nätisti kun katsoo näitä askelmerkkejä maaliskuun lopun tilanteesta. :sun_with_face: :kamuxkajaani:

Kalliokoski esikuntineen on ennenkin lukenut markkinaa mainiosti, ja nyt on pistetty “pedal to the medal”. Kassa tyhjäksi ja limiittiäkin oli nostettu. Voinee veikata, että jos ei kummempia satu päästään liikevaihto-ohjeistusta vielä rukkaamaan vuoden mittaan.

Varovaisuus oli varmasti paikallaan, mutta eiköhän siellä ole annos “lupaa varovasti, toimita reilusti” -henkeä mukana. (vai miten tämän underpromise, overdeliver muotoilisi suomeksi :smiley: )

27 tykkäystä

Periaatteessa näin, mutta itse ajattelen tätä sähköautojen myyntiä hieman eri tavalla. Tässäkin Kamuxin pitää kehittää itselleen se tietotaito ja ennen kaikkea data siitä, mihin hintaan niitä ostetaan ja mihin hintaan myydään. Ei riitä että suin päin tehdään. Uskon että uusien autotyyppien ja jopa mallien yleistyessä tuossa +3 ikävuoden kategoriassa, aloittaa Kamux ottamalla niitä varovaisesti myyntiin jotta tätä dataa saadaan. Sitten kun dataa on tarpeeksi, saadaan mallit toimimaan optimaalisesti ja otetaan reilummin myyntiin.

Eli kyllä tässäkin jonkinlainen strategia tarvitaan

6 tykkäystä

image

Nooh, eiköhän se iltapäiväksi :partying_face:

24 tykkäystä

Onhan siellä 61 kpl täyssähköjä parhaillaan myynnissä. Se on Kamuxille autokauppaa, eli business as usual, vaikka myytäisiin sähköä.

Varasto elää luonnollisesti kun ihmiset antavat vaihdossa käytettynsä, tätä kautta tulee sähköä varastoon väistämättä tulevina vuosina. Kamuxin liiketoiminnan kannalta tuskin on hirveän merkityksellistä onko siellä 6 vai 16 prosenttia sähkäautoja myynnissä vuonna 2021. Pitkässä juoksussa varasto elää ja vastaa varmasti hyvin kysyntään kullakin ajanhetkellä. Siksi tämä on hieno bisnes, käyttövoima ei vaikuta katteisiin eikä toimintaan :wink:

PS. Hieno tulos! Onnea kaikille longeille :partying_face:

8 tykkäystä

Jos Kamux haluaa markkinoida itseään Suomen johtavana sähköautomyyjänä, niin se olisi strategia. Tällöin sähköautojen valikoimaan tulisi panostaa erityisesti. Käyttövoiman osalta taas on bensaa, dieseliä ja sähköä ja eri tuoteryhmien välinen myyntitoiminta on itsessään käsittääkseni suht perusasia.

Yhtä lailla autoja on pieniä, suuria ja keskikokoisia ja erilaisten korimallien myynti ei edellytä suurempaa strategiaa.

3 tykkäystä

Ongelmahan on siinä ettei sähköautoja ole vielä riittävästi markkinoilla tai Kamuxin saatavilla.
Saati onko niiden kierto miten nopeaa?
Meneekö ne kuin kuumille kiville vai jääkö ne pyörimään liikkeisiin?

1 tykkäys

Enhän sitä meinannutkaan että myyntitoimenpide vaatisi muutoksia, ihan sama onko bensa vai sähkö. Mutta kyllä auto- ja korimallit varmasti sanelee sen mitä Kamux haluaa myydä. Ei kukaan automyyjä halua varaston pohjalle esim sellaista aikaisemman polven sähköautoa josta puuttuu uudempia ominaisuuksia tai joissa range on pieni, ei ne mene kaupaksi kuin halvalla. Tätä tarkoitan että Kamux on varmasti kehittänyt tätä datapohjaa millä hinnalla ja mitä autoja myyntiin otetaan.

3 tykkäystä