Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

tuolta näkee lehdistötiedotteiden päivämääriä. En tuosta keksi säännönmukaista ajankohtaa… alkukuusta 3. - 8. päivä näyttää tulleen.

4 tykkäystä

Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan käytettyjä autoja myyty Q1 2017-2020 vuosina keskimäärin 23% koko vuoden myynneistä. Tämän vuoden Q1 päällä olleet rajoitukset himmasivat myyntiä aika paljon, toisaalta Q2 alun luvut ovat olleet todella hyviä eli voidaan odottaa, että tänä vuonna tuo Q1 osuus koko vuoden myynnistä jäisi keskiarvon alapuolelle ehkä 21-22% väliin.

Kamuxilla samana ajanjaksona Q1 on kerryttänyt keskimäärin myös noin 23% koko vuoden liikevaihdosta. Mikäli Kamuxinkin tapauksessa Q1 liikevaihto jäisi tänä vuonna 21-22% väliin koko vuoden liikevaihdosta niin 2021 liikevaihdoksi muodostuisi ~975M€ joka ylittäisi yhtiön ohjeistuksen ja Inderesin ennusteet ~15%.

Tässä nyt kuitenkin pitää muistaa, että oiottiin mutkia matkalla. Verrattiin myytyjä kappalemääriä ja liikevaihtoa keskenään sekä unohdettiin, että Kamux myy autoja myös muualla kuin Suomessa. Kuitenkin jonkinlaista suuntaviivaa antaa ainakin itselle siitä mihin tämän vuoden osalta voitaisiin olla menossa.

21 tykkäystä

Autokauppa piristyi Saksassa toukokuussa – eniten kasvoi sähköautojen myynti | Kauppalehti

" Yllätys yllätys " sulkujen jälkeen piristymistä ja varsinkin vertailtuna viime vuoden Saksan lukuihin koko maassa.

8 tykkäystä

Sakssa käytettyjen myynti back on track heikon Q1 jälkeen:

1-5 ytd Q1 4-5
2021 2 841 578 1 583 639 1 257 939
2020 2 562 304 1 660 735 901 569
2019 3 052 979 1 782 610 1 270 369
2018 3 017 662 1 785 262 1 232 400


Näin on. Hyvälle vaikuttaa. :slight_smile:
Vielä isolla varastolla kohti Q2:sta niin myytävää varmasti riittää ja toivottavasti kate-puolikin kohdallaan.

Onko kellään muuten mitään uusia lukuja varastonmuutoksista? Näyttääkö kiertäneen hyvin?

44 tykkäystä

Nämä on kyllä mannaa nämä luvut Kamuxille, huhti-toukokuussa käytettyjen autojen myynti jo pre-korona-tasoilla ja 40% enemmän kuin viime vuoden lockdownien aikaan.

Tässähän alkaa jo olemaan hyvin merkkejä kaikkien aikojen kvartaalista Kamuxille kun kauppa vetää kaikilla markkinoilla ja hinnatkin on nousseet ja jos Saksakin vaikka onnistuisi punnertamaan itsensä takaisin plussalle (niin kuin pitäisi näillä myyntimäärillä olla ihan mahdollista) niin se olisi kyllä kirsikka kakun päälle.

19 tykkäystä

Teknisesti myös mielenkiintoiset ajat, koska myyntipaine alkaa taas kasaantua tuohon 15,8€:n tienoille, joka on ollut vahva vastus jo monta kertaa aiemminkin. Saa nähdä joudutaanko vielä kerran ottamaan vauhtia alempaa vai joko päästäisiin tämä kunnolla rikkomaan. Massekin tietää mitä se tarkoittaisi kun viimeinen vastustustaso rikottaisiin ja tehtäisiin uudet selkeät ATHt :wink:

61 tykkäystä

Hyvää settiä taas @SijoitusSeppo , tuota kannattaa nyt katsoa että saataisiinko close tuohon päälle, se voisi herätellä muutaman robon ostamaan.

Q2 alkaa näyttää sellaiselta että @Petri_Kajaani saa alkaa etsimään jo jonkunlaista päähinettä seuraavaan tulosliveen, sillain positiivisessa mielessä siis.

28 tykkäystä

Jep, hetken näytti jo hyvältä, mutta sitten ilmestyi taas isot kasat myyjiä:
Näyttökuva 2021-6-4 kello 10.57.48

Mutta sentimentti on kyllä nyt niin hyvä, että ei se ole kuin ajan kysymys ja ihmettelisin jos ei tuosta lähiaikoina läpi mennä.

30 tykkäystä

Näyttäisi siltä, että joudutaan vielä hetki odotella tuosta 15,8€:n haamurajasta läpi pääsyä, mutta ei todennäköisesti kauaa. Kaikki merkit kuitenkin kohdillaan, että hyvä meno jatkuu (käytettyjen autojen hintojen nousu, Saksan tilanne, käytettyjen autojen myyntidata).

E: Piti vielä vähän piirrellä pidemmälle (en jaksa uutta kuvaa ladata). Tämän käppyrän pohjalta voisi odottaa kurssin olevan jossain 18,7€:n supportin ja 20€:n välissä vuoden lopussa ja jälleen samanlaisessa ahtaassa kolossa kuin nyt. Oletan tuon 20 euron olevan resistanssi ihan puhtaasti sen vuoksi, että se on kiva pyöreä luku ja heikompia alkaa niillä paikkeilla myynti houkuttamaan. Nykyisen putken katto on kuitenkin jo jossain 21€:n paikkeilla.

E2:

Joo en pistä pahitteekseni, että tuonne haamurajan paremmalle puolelle mentiin jo tänään. Ensi viikolla ajattelin tapahtuvan viimeistään. Oli kyllä hyvä päivä kun monta kertaa käytiin siellä ovella koputtelemassa ja lopulta uskallettiin astua ujosti kynnyksen yli.

Lisäksi itse pähkin tässä vielä, että Q2 tuloksen aikoihin kurssi voi hyvinkin ottaa uuden, entistä kovemman nousukulman kuin mitä tuo nykyinen putki on ollut. Spekuloin sitä, että Kamux läväyttää jälleen veret seisauttavan rapsan ja näyttää lopuillekin epäilijöilleen että mistä kana pissii. Tämän myötä luotto uuteen strategiaan markkinoilla lisääntyy ja kurssinousu nopeutuu.

27 tykkäystä

Päätti kuin päättikin ATH 15.84e, joten voipi ottaa käppyrä nopeampaa ylöspäinvetoa tässä lähiviikkoina :slight_smile:

Kovasti tuo sentimentti ja alustavat luvut vaikuttavat hyviltä, indenkin tavoitehintaan on hyvin vielä matkaa. Tuntuu, että markkinalla on hyvin vielä aikaa frontata enemmänkin Q2-tulokseen, joka julkaistaan vasta 13.8.

Suurin epävarmuus tässä lienee tuo, että miten nuo hyvät luvut alalta on saatu uitettua Kamuxin tulokseen. Mielestäni Kamux ei ole ollut mitenkään helpoiten ennakoitava firma männä vuonna, kasvuyhtiö kun on ja juuri laajenemassa Saksassa ja Ruotsissakin uusine “Kamux supermyymälöineen”. Toki korona on aiheuttanut hurjaa epävarmuutta Kamuxin markkinalle.

Epävarmuudesta (oma näkemykseni) huolimatta tässä on myös mahdollisuus hurjiinkin käänteisiin arvostuksessa tänä vuonna. Saksa jos lähtee rullaamaan, ja tulokset yllättää, niin arvostustaso saattaa äkkiä nousta ennusteissakin kymmeniä prosentteja. Tähän kun huomioi, että arvostus on toistaiseksi alle ennusteiden (poikkeus tänä aikana näiden hyvien Suomi-yhtiöiden kohdalla), niin itse osake voi pompsahtaa hurjastikin.

Positiivinen amatöörinäkemykseni tulevalle 12kk jaksolle on henk.koht luokkaa:

  • Tavoitehinta +30% = ~22e
  • Arvostus hieman ylemmäs = 23e
  • Nousu tämän päivän kurssiin = +45%

Toki vuodessa +45% ei taida nykyään olla mitään.

Reiluuden nimissä mainittakoon, että mikäli kasvutarina ottaa osumaa, niin ei se -45% myöskään mahdottomuus ole, mutta tällöin pitäisi olla jo isohkoja ongelmia (tai vahva yleinen karhumarkkina).

Saa liputtaa, mutta kirjoitinpa nyt kuitenkin uuden ATH:n innoittamana :rocket:

45 tykkäystä

Tietääkö (tai onko valistuneita arvauksia) miten kamuxin kassavirrat menee kamux huolettoman kanssa? Jääkö kamux auton omistajaksi vai myydäänkö auto/rahoitussoppari jollekkin rahoittajalle ja kamuxille jää vain ylläpito vastuu, paitsi jos sekin ulkoistetaan?

3 vko mennyt taas eikä näy kamux huolettomia.

2 tykkäystä

Katselin aikani kuluksi Kamuxin Saksan valikoimaa. Siellähän oli melkein enemmän “huputettuja” autoja kuin kuvallisia. Joko heidän pitää vakavasti miettiä kuvausprosessejaan uusiksi tai sitten kauppa käy ihan järjettömällä tahdilla. Ettei vain olisi patoutunutta kysyntää. Kevätpuoli nyt on sesonkia tietysti jo muutenkin.

Ennätysmyynti ja keskihinnan edelleen jatkuva nousu tekevät tästä kvartaalista sellaisen, että ennusteet menevät uusiksi ja tavoihintoihin tulee kunnon tasokorjaus. Kurssi sitä on alkanut jo hinnoittelemaankin ja seuraava pyrähdys tulee posarista. Ja sehän muuten annetaan jo ennen jussia :sunglasses:

50 tykkäystä

Olen samaan seikkaan kiinnittänyt huomiota. Miksi huputetut edes ovat etusivulla? Onko jossakin dokumentoitu eri maiden varastonkiertoaikoja?

Huomasin myös, että joitakin autoja, jotka on kuvattu Suomessa (valikot suomeksi ja tarrat mallia Suomi) ovat myynnissä myös De-sivulla Suomen lisäksi. Onko tarkoitus siis ensin tuoda auto Saksasta, kuvata se ja sitten viedä Saksaan saksalaiselle asiakkaalle? En olisi ikinä uskonut autojen liikkuvan Suomesta ulkomaille.
Esimerkiksi: https://www.kamux.de/gebrauchtwagen/bmw/520/fin-b267670

Ja: https://www.kamux.de/gebrauchtwagen/volvo/v90-cross-country/fin-031226
Tätä myydään muuten Suomessa veroineen 2k halvemmalla. Ehkä Suomesta tulee vielä kivenkova käytettyjen autojen vientimaa :wink:

3 tykkäystä

Epäilisin kyseessä olevan bugi/käyttäjän virhe. Ainakin linkkaamiesi autojen toimipaikka (standort) näyttää olevan numerokoodi, sen paikalla pitäisi aina olla ihan selkokielinen myymälän nimi. Autojen ei siis luultavasti pitäisi näkyä .de- vaan .fi- sivustolla.

Noita numerokoodeja on näkynyt toimipaikassa aikaisemmin vain uusia myymälöitä perustettaessa, kun myymälän varastoja on vasta täytetty ennenkuin myymälä on avattu ja nettisivuille luotu kyseistä myymälää. Tällä kertaa tuskin on kyse tästä, kun kuvat/tiedot ja maasivusto eivät tosiaan täsmää.

PS. Toki ainakin teoriassa voi olla niinkin, että nämä ovat Ruotsista Suomeen tuotuja autoja joita myydään ristiin sekä Suomessa että Saksassa, mutta nettisivuissa on vielä vähän viilattavaa tähän liittyen (.fi- sivustolla näkyy toimipaikkoina myös Ruotsi ja Saksa, muiden maiden sivuilla ei vastaavia toimipaikkoja ole näkyvissä). Tätä tukisi puhtaan bugin/virheen sijaan se, että tuolla .de- sivustolla on ihan saksankieliset selostukset autosta. Heikon kruunun seurauksena autoja on muistaakseni Kalliokosken sanoin viety Ruotsista myös Saksaan.

4 tykkäystä

Jutussa haastateltiin Sakan perustaja-tj Eero Poukkulaa. Arvioi, että tänä vuonna Sakan liikevaihto yli 450M€ (v.2020 359M€), ja mainitsi että lähivuosina tavoite laajentaa ulkomaille.

12 tykkäystä

Varsinaisesti ei liity Kamuxiin (joka myy mitä vaan), mutta on mielestäni yllättävä ja samalla ymmärrettävä trendi - eli Kamuxin mukaan nuoret aikuiset suosivat yllättävän paljon dieseleitä.

6 tykkäystä

Ei todellakaan yllätys. Yli 10v. dieseleitä saa ihan pilkkahinnalla ja niillä ajaa aika halvalla vielä vuosia. Nuoret 20-30v. jantturit ovat köyhiä, mutta varsin fiksuja.

Masse-setä, FA, Saksa toimittaa vanhat dieselit, Kamux ne myy ja veli venäläisen TB ne tankkaa. That is called business :sweat_smile: :moneybag: :moneybag: :moneybag: :sweat_smile:

39 tykkäystä

Hyvin se tottelee töherryksiäni :sunglasses:


Ei sijoitussuositus, mutta kantsii lähiaikoina tankkailla jos haluaa ostaa tätä vielä kun saa alle 16€:n. Vai uskooko joku oikeasti, että hyvä tarina on tällä kvartaalilla tyssännyt? Kasvua lamasta, koronasta ja inflaatiosta huolimatta :ox: :ox:

62 tykkäystä

Tulin itsekin lisäämään vettä myllyyn. Vanhoja autoja romutetaan Suomessa ennätystahtiin ja samalla ei uusia autoja saada tehtailta ulos:

Kenen pussiin tämä sataa? No Kamuxin.

33 tykkäystä

Lukusuositus: KMX:NYSE — The 10th Man
(tiivistelmä Twitter-ketjussa: https://twitter.com/the10thman1/status/1392604871321288710)

Kattava ja erinomainen sukellus Kamuxin ameriikan serkun ja verrokin CarMaxin bisnekseen.

Sen verran paljon Kamuxin pelikirja lainaa CarMaxilta, että tuo kirjoitus oli paikoitellen kuin olisi Kamuxista lukenut. Mittakaava on toki CarMaxilla ihan toista luokkaa, toistaiseksi. Katsellaan sitten 20 vuoden päästä :wink:

Otin muutamia satunnaisia kuvakaappauksia, joten voisin jakaa muutaman maistiasen:

Jenkeissä yhä edelleen tilanne se, että markkina on erittäin fragmentoitunut. CarMax on absoluuttisesti Kamuxiin verraten melkoinen goljatti, mutta markkinaosuuksissa riittää siellä vieläkin baanaa kasvaa vaikka ja kuinka. Euroopassa (ainakin Saksassa) on tunnetusti täysin sama tilanne. Tässä mielessä en ainakaan olisi huolestunut.

Suomessahan markkina on paljon keskittyneempi, mutta ei toistaiseksi näytä Kamux täällä vielä hiipumisen merkkejä. Ehkäpä näin pienellä markkinalla muutamat parhaat tulevat jakamaan lähes koko kakun, aika näyttää.

Kirjoittaja vertaili lyhyesti Carvanaan:

Hänellä näyttäisi olevan yhtä kattava pläjäys Carvanasta kirjoitettuna, joka on minulla vielä lukematta. Tämä Kamuxin/CarMaxin joustava malli on uskoakseni erittäin kilpailukykyinen vielä hyvin, hyvin pitkään. Carvana on kuitenkin tosi mielenkiintoinen tapaus ja ehkäpä tutkimisen arvoinen tiettyjen parhaiden käytäntöjen imitoimiseksi (?)

Nukun yöni silti rauhallisemmin jos Kamux ei lähde polttamaan rahaa pyrkiessä käytettyjen autojen Amazoniksi :smiley:

CarMax takoo listattujen jenkkiverrokkien joukossa parasta oman pääoman tuottoa:
kuva
Komea on Kamuxinkin ROE tähän verraten!

Kannattavuudesta:


Luvut ovat hieman Kamuxia paremmat, mutta jotakuinkin samalla kentällä missä Kamux Suomessa on. Näiden kehittymistä sopii Ruotsissa ja Saksassa pitää tarkalla silmällä.

Vaihto-omaisuuden kiertonopeudessa Kamux ei kalpene CarMaxin rinnalla:

Ehkäpä nämä riittää, lukekaa itse lisää jos kiinnostus heräsi.

Voisi vielä summata, että Kamux on todella mainolla kasvupolulla ollut CarMaxin jalanjäljillä jo pitkään, eikä mielestäni mikään toistaiseksi viittaa kasvun tyrehtymiseen. Toki Saksassa riittää vielä jännitettävää, mutta olen luottavainen, että siellä tullaan kasvamaan kannattavasti vielä kovaa ja pitkään.

Jopa pelottavan helppoa päästää mieli harhailemaan todella pitkälle tulevaisuuteen, sillä onhan tässä järisyttävä potentiaali jos hommat toimivat. Todellinen pitkän aikavälin compounder, mahdollisesti.

85 tykkäystä