Hei @Eemeli4 ja kiitos palautteesta. Kiva, että podi maistui ja antoi ajateltavaa
Tässä podin kohdassa, josta mainitsit, ei ollut niinkään pelkästään sinun viestistäsi kyse. Kävin vielä katsomassa alkuperäisen viestisi ja huomasin että olit kirjoittanut sen 21 päivää sitten ja se oli ensimmäinen viestisi tälle foorumille.
Pointti oli, että jos selaa tämän Kamux-ketjun kaikki kolmen vuoden viestit läpi, niin 1-2 kuukauden välein tämä toistuu, että joku uusi nimimerkki rekisteröityy meidän palveluun ja avaa keskustelun aiheella, että ”Mikä on Kamuxin kilpailuetu, miksi se muka pärjäisi siellä tai tuolla”. Et ole siis suinkaan ainoa, joka tällaisen viestin on tänne kirjoittanut ja podin maininta koski kollektiivisesti niitä kaikkia vuosien aikana tänne tulleita viestejä, jossa oli sama teema kuin sinulla.
Joissain yhtiöissä tätä kilpailuetua on vaikea osoittaa yhteen tai kahteen asiaan ja varsinkin vähittäiskaupan alalla se voi koostua kymmenistä pienistä asioista joita on täällä Kamux-ketjun aiemmissa viesteissä käyty läpi, eikä niitä samoja juttuja ole tarkoituksenmukaista aina toistaa, vaan mieluusti uudet käyttäjät voisivat kahlata aiempia viestejä läpi.
Kysymys on kuitenkin ihan aiheellinen, että miksi juuri Kamux pärjäisi Saksan markkinoilla tai laajemmin koko Euroopan markkinoilla. ?
Vastaus on että näillä näytöillä uskon, että Kamux voi sen tehdä. Yhtiön historialliset numerot Suomesta ja hyvään vauhtiin päässeet toiminnat Ruotsissa ja Saksassa antavat tällä hetkellä ainakin itselleni luottamusta että Kamux voi tässä onnistua ja myös johdolla on tässä iso rooli. Markkinoilla on nyt ja tulevaisuudessa paljon kilpailua ja se ykköspalli ei tule helpolla, mutta Kamux on ainakin hyvässä vauhdissa menossa sinne suuntaan. Ykkössija ei myöskään ole vaatimus sille että osakkeesta olisi saatavilla erinomaista tuottoa.
Tähän voisi myös esittää vastakysymyksen, että miksi se ei voisi olla juuri Kamux joka sen Euroopan ykköspaikan vie? Kuka muu sen paikan vie ja miksi? Miksi Kamux olisi tuomittu epäonnistumaan tässä visiossa?
En ole varmaan mistään yhtiöstä saanut niin paljon epäileviä kommentteja kuin Kamuxista ja haastoa yhtiön mahdollisuuksista onnistua tässä visiossa tulee joka päivä. Itse olen Kamuxin suhteen optimisti ja jos Saksan valloitus esim epäonnistuisi totaalisesti, niin ei olisi hirveän iso isku irtisanoa nykyiset vuokrasopimukset, myydä autot pois varastosta ja irtisanoa henkilöstöä. Silti tämänkin jälkeen osakkeessa voisi olla ihan hyvä tuotto-odotus. Se helpottaa omaa analyysia ja sijoitusta Kamuxiin kun tietää että epäonnistuminen ulkomailla ei kaada tätä yhtiötä ja markkinaa on vielä paljon otettavissa muualla.
Euroopasta puuttuu tällainen ketjuohjattu käytettyjen autojen tehokkaaseeen kauppaan keskittynyt toimija. Kamux on jo Suomessa #1 ja Ruotsissa TOP 10:ssä ja lähestyy kärkeä joka vuosi. Miksi tämä ei onnistuisi Saksassa?
Haluan itse aina kartoittaa paljon riskejä omassa analyysissa ja sijoitustoiminnassa. Mun mielestä moni hyvä sijoituspäätös on jäänyt kollegoilta tai ystäviltä tekemättä koska riskejä korostetaan jopa liikaa ja ns. pelätään epäonnistumista. Sitten monia sijoituksia ei tehdä koska thesis on että ”eihän tämä yhtiö voi tässä onnistua”. Osakemarkkinoilla on hyvin vaikea tehdä rahaa pessimismillä ja jos jonkun suomalaisen firman iso visio on olla Euroopan ykkönen niin usein täällä jostain syystä otetaan se pessimistinen näkökulma, että miten muka suomalaiset voisivat pärjätä Saksassa (tai missä tahansa muussa markkinassa). Nöyryys on hyvä asia, mutta sittten kun sitä on liikaa alkaa jo tehdä hallaa omille suorituksilleen.
Ainoa mitä nyt tiedämme on, että emme tiedä miten Kamuxille käy. Sehän on kaikessa sijoittamisessa että pitää arvioida tarinan onnistumisen todennäköisyyksiä ja riskejä ja vasta vuosien päästä tiedämme kuka oli oikeassa. Itse uskon vahvasti Kamuxin voittokulun jatkuvan, mutta olen myös valmis myöntämään olleeni väärässä ja siirtymään analyysissäni negatiiviselle puolelle heti kun merkit alkavat näyttää siltä, että tarina menee kohti metsää. Vielä Kamux ei ole antanut itselleni aihetta kääntää takkia tai menettää uskoa yhtiön visioon.