Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Yksi saaga sai tänään päätöksensä, kun ostin kakkosauton Kamuxilta. Lopulta kun oikea yksilö löytyi ja kauppaa päästiin hieromaan, pakko sanoa että olipa erittäin miellyttävä kokemus. Molemmat myyjät kenen kanssa asioin olivat erinomaisia asiakaspalvelijoita ja vaikka autosta löytyi lopulta muutama vika mikä oli jäänyt myyjältä huomaamatta, hoisivat he asian erinomaisesti ja tekivät kaupan hienosti maaliin.

Koulutan itse myyjiä sekä vedän omaa myyntitiimiä ja pakko kyllä sanoa, että hyvin lähellä oli etten olisi tarjonnut kaverille töitä. Pakko myös mainita, että liike meni kiinni kahdelta, saimme kaupan maaliin kolmelta ja kaveri tyrkytti vielä koeajolle toista autoa, kun lähtiessä sanoin että seuraavaksi menee ykkösauto vaihtoon. En kehdannut jäädä viemään kaverin aikaa kun kaupanteossa mentiin jo sulkemisajan puolelle, mutta kun lähdin pois, joku pariskunta tuli koeajolta ja myyjä otti heidät seuraavaksi näppeihinsä ja jäi hieromaan seuraavaa kauppaa. Tuumasi, että eipä hän ennen kuutta lauantaisin yleensä lopettele.

Mielenkiintoisin informaatio oli kuitenkin se, että Kamuxilla on Suomessa käytössä yhdessä myymälässä käytetyn auton leasing-malli, mikä testin jälkeen on toiveissa ottaa käyttöön joka liikkeessä. Tämä on itseltäni mennyt ohi. Kysyntä käytetyn leasingille kasvaa rajusti jatkuvasti ja rahoitusmalli on kuulemma hierottu päteväksi, mikä pitäisi olla laajennettavissa suurimpaan osaan käytetyistä autoista.

Ei voi moittia!

98 tykkäystä

Mitä tällaiset koeajokilvet ovat? En ole ikinä moisiin törmännyt.

Jos Moffe ja Voitontavoittelija tarkoittavat auton rekisterikilven vieressä olevaa mustaa raitaa, jossa lukee “Kamux”, ei tämä viittaa mitenkään koeajoon. Autokaupat vaihtavat näihin aina “ilmaisen mainoksen” kun auton myyvät.

2 tykkäystä

Koekilpiä käytetään usein tuontiautoissa, kun autosta ei vielä ole maksettu veroja eikä sitä voi rekisteröidä Suomen kilpiin. Kilpi itsessään on sellainen pieni keltainen, jossa on ehkä yksi kirjain ja 3 numeroa.

4 tykkäystä

Käsittääkseni jotkut liikkeet pitää autoja pois rekisteristä jottei vuosimaksut juokse, jos tulee koeajaja niin lyödään koekilvet kiinni.

7 tykkäystä

Mä olen ollut kahdessa autoliikkeessä töissä ja noinhan se menee. Vaikka sadan vaihtoauton liikennekäytössä pitäminen olisi aika kulu :slight_smile:

2 tykkäystä

Hei @Eemeli4 ja kiitos palautteesta. Kiva, että podi maistui ja antoi ajateltavaa :relaxed:

Tässä podin kohdassa, josta mainitsit, ei ollut niinkään pelkästään sinun viestistäsi kyse. Kävin vielä katsomassa alkuperäisen viestisi ja huomasin että olit kirjoittanut sen 21 päivää sitten ja se oli ensimmäinen viestisi tälle foorumille.

Pointti oli, että jos selaa tämän Kamux-ketjun kaikki kolmen vuoden viestit läpi, niin 1-2 kuukauden välein tämä toistuu, että joku uusi nimimerkki rekisteröityy meidän palveluun ja avaa keskustelun aiheella, että ”Mikä on Kamuxin kilpailuetu, miksi se muka pärjäisi siellä tai tuolla”. Et ole siis suinkaan ainoa, joka tällaisen viestin on tänne kirjoittanut ja podin maininta koski kollektiivisesti niitä kaikkia vuosien aikana tänne tulleita viestejä, jossa oli sama teema kuin sinulla.

Joissain yhtiöissä tätä kilpailuetua on vaikea osoittaa yhteen tai kahteen asiaan ja varsinkin vähittäiskaupan alalla se voi koostua kymmenistä pienistä asioista joita on täällä Kamux-ketjun aiemmissa viesteissä käyty läpi, eikä niitä samoja juttuja ole tarkoituksenmukaista aina toistaa, vaan mieluusti uudet käyttäjät voisivat kahlata aiempia viestejä läpi.

Kysymys on kuitenkin ihan aiheellinen, että miksi juuri Kamux pärjäisi Saksan markkinoilla tai laajemmin koko Euroopan markkinoilla. ?

Vastaus on että näillä näytöillä uskon, että Kamux voi sen tehdä. Yhtiön historialliset numerot Suomesta ja hyvään vauhtiin päässeet toiminnat Ruotsissa ja Saksassa antavat tällä hetkellä ainakin itselleni luottamusta että Kamux voi tässä onnistua ja myös johdolla on tässä iso rooli. Markkinoilla on nyt ja tulevaisuudessa paljon kilpailua ja se ykköspalli ei tule helpolla, mutta Kamux on ainakin hyvässä vauhdissa menossa sinne suuntaan. Ykkössija ei myöskään ole vaatimus sille että osakkeesta olisi saatavilla erinomaista tuottoa.

Tähän voisi myös esittää vastakysymyksen, että miksi se ei voisi olla juuri Kamux joka sen Euroopan ykköspaikan vie? Kuka muu sen paikan vie ja miksi? Miksi Kamux olisi tuomittu epäonnistumaan tässä visiossa?

En ole varmaan mistään yhtiöstä saanut niin paljon epäileviä kommentteja kuin Kamuxista ja haastoa yhtiön mahdollisuuksista onnistua tässä visiossa tulee joka päivä. Itse olen Kamuxin suhteen optimisti ja jos Saksan valloitus esim epäonnistuisi totaalisesti, niin ei olisi hirveän iso isku irtisanoa nykyiset vuokrasopimukset, myydä autot pois varastosta ja irtisanoa henkilöstöä. Silti tämänkin jälkeen osakkeessa voisi olla ihan hyvä tuotto-odotus. Se helpottaa omaa analyysia ja sijoitusta Kamuxiin kun tietää että epäonnistuminen ulkomailla ei kaada tätä yhtiötä ja markkinaa on vielä paljon otettavissa muualla.

Euroopasta puuttuu tällainen ketjuohjattu käytettyjen autojen tehokkaaseeen kauppaan keskittynyt toimija. Kamux on jo Suomessa #1 ja Ruotsissa TOP 10:ssä ja lähestyy kärkeä joka vuosi. Miksi tämä ei onnistuisi Saksassa?

Haluan itse aina kartoittaa paljon riskejä omassa analyysissa ja sijoitustoiminnassa. Mun mielestä moni hyvä sijoituspäätös on jäänyt kollegoilta tai ystäviltä tekemättä koska riskejä korostetaan jopa liikaa ja ns. pelätään epäonnistumista. Sitten monia sijoituksia ei tehdä koska thesis on että ”eihän tämä yhtiö voi tässä onnistua”. Osakemarkkinoilla on hyvin vaikea tehdä rahaa pessimismillä ja jos jonkun suomalaisen firman iso visio on olla Euroopan ykkönen niin usein täällä jostain syystä otetaan se pessimistinen näkökulma, että miten muka suomalaiset voisivat pärjätä Saksassa (tai missä tahansa muussa markkinassa). Nöyryys on hyvä asia, mutta sittten kun sitä on liikaa alkaa jo tehdä hallaa omille suorituksilleen.

Ainoa mitä nyt tiedämme on, että emme tiedä miten Kamuxille käy. Sehän on kaikessa sijoittamisessa että pitää arvioida tarinan onnistumisen todennäköisyyksiä ja riskejä ja vasta vuosien päästä tiedämme kuka oli oikeassa. Itse uskon vahvasti Kamuxin voittokulun jatkuvan, mutta olen myös valmis myöntämään olleeni väärässä ja siirtymään analyysissäni negatiiviselle puolelle heti kun merkit alkavat näyttää siltä, että tarina menee kohti metsää. Vielä Kamux ei ole antanut itselleni aihetta kääntää takkia tai menettää uskoa yhtiön visioon.

184 tykkäystä

Tämä 100%. Objektiivisuuteen pitää pyrkiä ettei sorru vahvistusharhaan omia näkemyksiään kohtaan mutta osakemarkkinoilla on pakko olla optimisti jos haluaa pidemmän päälle onnistua. Negatiivisten ja positiivisten ajurien summaaminen yhteen ja siitä todennäköisyyksien laskeminen on mielestäni hyvä lähtökohta. Kuka muka ostaisi pahimman romahduksen ja synkimmän näkymän kohdalla jos ei uskoisi siinä kohtaa joskus koittavaan parempaan huomiseen? Lähtökohtaisestihan kaikki yhtiöt pyrkivät parantamaan jatkuvasti ja se on mielestäni jo itsessään syy optimismiin.

6 tykkäystä

Autoja ostetaan paljon rahoituksella (olettaisin). Usein monivuotisia sopimuksia. Millaista osaa nämä rahoituksista saatavat tuotot ovat kamuxin tuloksesta?

Noin 5% koko liikevaihdosta tulee integroiduista palveluista: rahoitus, vakuutus ja kamux plus.

Rahoitusta myydään 40-45% autoista kamuxin toimesta, lisää vielä jonkun kolmannen osapuolen kautta.

Se kuinka paljon tulosta näistä syntyy on hankalampi kysymys, onko esim. rahoitus lähellä 100% katetta vai osoitetaanko osa kuluista myös näihin ja kate-% on vain 50?

Joka tapauksessa hyvin merkittävä osa tuotoista tulee näistä, hihavakiona ehkä 20-30%?

2 tykkäystä
64 tykkäystä


Kamuxin sivuilla listattujen autojen määrä tippunut alkuvuodesta n. 5700 → 5000

Ollaanko menty takaisin puolustusmoodiin tai onko käytettyjen autojen saatavuus vaikeutunut jälleen?

Vai olisiko kyseessä sittenkin kuuluisa Hillotolppa ja autoja myydään sellaisella tahdilla että autot myydään jo ennen kuin ehtivät listalle :rocket: :stuck_out_tongue_winking_eye:

16 tykkäystä

Voisin käydä tässä lähiaikoina kamuxiin liikkeessä katsomassa ja jututtelemassa. Jos joku muukin jaksaa jalkautua, niin otetaanko Lynch tyyliin otanta?

32 tykkäystä

Nordea korttidata:

Polttoainekulutus vähän yli 2v takaisen:
image

Julkinen liikenne n.40% alle 2v takaisen:
image

Johtopäätös: Yksityisautoilu & autokauppa voinee hyvin

41 tykkäystä

Kamux voisi helposti lisätä Suomessa myytävien autojen määrä lisäämällä Saksan ja Ruotsin autojen määrää. Näitä on nyt vain 273 + 40, kun ko. maissa autoja tarjolla 1650 + 735.

1 tykkäys

Kuudes kerta toden sanoo! :muscle: :oncoming_automobile: :chart_with_upwards_trend:
Komeasti mentiin tuosta 15,8 vastuksesta läpi ja samalla 16€ rikki, uusi ATH ja nyt ei ole vastuksia enää edessä. (Massekin tietää mitä se merkitsee :wink: )

MSE tuli ostolaidalle isolla kädellä, elkää nyt hyvät Nonnerot myykö meitä enää takaisin tuon 16€n alle kun baana olisi auki

91 tykkäystä

Tunnissa kauhoneet 10k osaketta lisää, siellä tiedetään jotain mitä me ei :smiley:

19 tykkäystä

Sales were driven by “significant demand” for used cars from consumers, supported by federal stimulus checks

Jenkeissä menee lujaa

35 tykkäystä

Onko kamux jo amerikassa?

3 tykkäystä

Ei, mutta kuluttajakäyttäytymisessä sekä käytettyjen autojen hintakehityksessä on käsittääkseni jonkinlaista korrelaatiota rapakon molemmin puolin koronan yli. Toki usassa on elvytetty ihan eri mittakaavassa :blush:

31 tykkäystä

Juu Jenkeissä on isosti elvytetty kuluttajaa, Suomessa & Euroopassa tuettu suoraan yrityksiä, ja tullaan tukemaan….
Mutta Kamux on aktiivinen myös jenkki-sontalava kauppias, tuovat komeita pelejä Ruotsista yms.
Kun osake puhkaisee 25€, niin haen Kamuxilta bensa-Ramin Crew-hytillä ja taakse tarrat De Gröna ja It’s only Money honey!

27 tykkäystä