Sensaatiomaisesti saatu Autohero noin kannattavaksi, vaikka viime vuosi oli esimerkiksi Kamuxilla poikkeuksellisen kannattava Q3:lla. Autohero kehittynyt 21Q3 ihan mielettömästi. Nyt kun tuohon Auto1n toimintaan tutustuu ja vertaa Kamuxin tapaan ajaa autoja ympäriinsä ja digitaalisuuden ollessa yhtä kuin perus-nettisivut ja verkkokauppalisäosa, niin kyllä siinä vähän sellainen isoveli-pikkuveli asetelma tulee mieleen. Tietenkin Kamuxilla on kaikki valmiudet myös kehittää prosessejaan.
Jos Autohero todella moninkertaistaa automääriään noin nopeasti niin 2022 tai 2023 voi tulla myös Suomen markkinalle ravistamaan lisää omenoita puusta. Vähintään ostomarkkina Euroopassa kapenee Suomen autokauppiaille.
Suomen markkinassa olen itse kiinnittänyt huomiota autokaupan alalla merkittävään muutokseen. Yhä useampi toimija Suomessa käyttää ulkomaisia hankintakanavia. Jopa merkkiedustuksien kanssa toimivat tahot ostavat ulkomailta käytettyjä autoja. Länsiauto aloittaa viimeistään nyt käytettyjen oston ulkomailta. Rinta-joupit ovat tehneet sitä jo pidempään. Varmaan myös K-auto lähtee ostoksille Suomen ulkopuolelle. Se, onko tämä muutos hetkellistä vai ei jää nähtäväksi.
Kamuxin tarinassa voimakas henkilöstövaihtuvuus nousee pinnalle riskinä. Jos johtajat eivät viihdy työssään kuin vuoden tai pari, miten voi olettaa, että alaisetkaan viihtyvät? Samoin täällä mainittu markkinoinnin pölyttyneisyys on aika vahvaa alkaen verkkosivuista ja somesta. Kuluttajamarkkinointi on kallista ja taloudellisesti turvallista on keskittää markkinointi hyväksi todettuihin kanaviin eli nettiautoihin ym.
Iltalehti uutisoi viime viikolla autokaupan kuluttajariitalautakunnan valitusten määrän ja mielenkiintoinen lause löytyi uutisesta(maksumuurin takana):
Valitusten määrässä ykkösenä ollut Kamux ei olekaan enää kärjessä, kun autoliikkeitä verrattiin laskutoimituksessa saadun suhdeluvun mukaan. Kamuxille suhdeluku laskettiin Suomessa myytyjen autojen mukaan. Nyt ykköseksi – tosin varsin täpärästi – nousi Suomen Autokauppa Oy eli Saka.
Moni täälläkin hehkuttanut Sakaa, mutta totuus on, ettei yritys ongelmitta laajene.