Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Ei kuluttajien välinen kauppa nykyisellään tule kovin merkittävästi kasvamaan ainakaan arvokkaammissa autoissa. Suurimmalla osalla kuluttajia on vaihtoauto, josta pitäisi hankkiutua eroon. Eihän liike siitä paljoa maksa, mutta harva jaksaa kestitä renkaanpotkijoita kotipihassa ja käyttää aikaa myyntiin. Lisäksi hoidat rahoitukset ym. hommat niin työllistäähän tuo jonkin verran ellei tonnin autoja olla myymässä

Lisäksi hyvä huomioida kuluttajakaupan perävalotakuu. Voihan tällöinkin riitauttaa ja mennä käräjille, mutta harva rupeaa tähän. Käsittääkseni ainakin autolle.com hyödyntää tätä kikkaa ja myy autoja asiakkaan nimiin. Korjatkaa mikäli tilanne on muuttunut. Vähän ehkä kuluttajan sumuttamista omasta mielestä

9 tykkäystä

Miten käytetyn auton markkina jakaantuu Suomessa halpojen ja esim yli 8k autojen välillä? Esim jos c2c kauppa on markkinasta 50% ja voisi kuvitella että silloin alemman hintatason autot vaihtaa omistajaa niin onko tämä 50% edes sellaista autokauppaa josta kannattaa kasvua ottaa?

Nettiauto yms. on ollut olemassa vuodesta 2000 asti en näe tässä mitään merkittävää muutosta tällä hetkellä. Kuluttajien välisessä kaupassa petosriski on suuri, eikä lainsäädäntö tältä suojaa toisin kuin yritykseltä ostettaessa. Käytettyjen autojen kauppa kantaa myymästä autostaan tietyn ajan, kun kuluttaja taas ei ollenkaan. Itse en ainakaan koskaan ostaisi käytettyä autoja toiselta kuluttajalta kaikkien mahdollisten ongelmien takia. Omia kokemuksia ei pidä ekstrapoloida, mutta uskon, että käytettyjen kauppa siirtyy yhä enemmän luotettaville ja tunnetuille ketjuliikkeille.

5 tykkäystä

Ei virhevastuuta kunnioittavan firman kannata ihan kaikista edullisimpia ja eniten ajettuja autoja ottaa edes myyntiin ellei niitä puoli-ilman ole tarjolla. Kilometrit huomioiden mitään todellista vastuuta näissä ei juuri edes ole, mutta reklamaatioilla olisi varmasti työllistävä vaikutus. Lisäksi mainehaitta ilmeinen, kun foorumilla itketään kuinka 400tkm poljetusta Corollasta ei korjattu jarruja

Osittain tästä syystä ideaalitilanteessa kaikista edullisimmat autot kannattaisi myydä kuluttajien kesken ilman välikäsiä. Ranen-Automyynti on toki lisäksi jobbaamassa näitä biilejä

Eiköhän se mene niin että siitä 4000e Corollasta tarjoaa liike 800e ja näin se menee luonnollista tietä yksityisten väliseen kauppaan. En kyllä tiedosta että juuri kukaan ostaa enää yli 5000e autoja muualta kuin autoliikkeestä johtuen siitä että vikojen määrä kasvaa ja kuitenkin halutaan jotain takuuta autolle. Toki kuluttajilla arvokkaitakin autoja on myynnissä mutta eri asia on kuinka ne menee kaupaksi.

2 tykkäystä

Alle 10-vuotiaat autot kulkevat tyypillisesti autokauppojen kautta.

Kotitalouksien välisessä kaupassa siirtyvien autojen keski-ikä on 18 vuotta.

Trendi näyttää siltä, että autokaupan kautta kulkevien autojen määrä kasvaa.

31 tykkäystä

Uusien autokauppiaiden määrä on kasvanut eikä vähentynyt ainakin täällä Helsingin pohjoispuolella. On tullut varmaan kymmeniä pieniä autoliikkeitä verrattuna 10-15 vuotta sitten.
Sen verran on perspektiiviä asiaan, että olen ollut osakkaana autokaupassa ja pojalla on ollut yhden hengen autokauppa muutaman vuoden.

2 tykkäystä

:yawning_face:

  • Kun chättäät kaverisi kanssa Facebookissa tai WhatsAppissa niin jokainen kirjoittamasi sana analysoidaan, jotta mainokset voidaan kohdentaa sinulle.
  • Sivustot mittaavat montako sekuntia olet viettänyt milläkin sivulla, mitä klikkaat ja joskus jopa missä kursorisi on jos käytät tietokonetta.
  • Tämä kaikki data käytetään sinun profiloimiseen. Ikäsi, sukupuolesi, sosioekonominen asemasi, kiinnostuksesi, toiveesi ja tarpeesi tiedetään joka kaupassa johon menet.
  • Sitten vielä päälle se, että sinulle kohdistetut mainokset tavoittavat sinut lähes mistä tahansa ja niiden hyperlinkit vievät sinut suoraan kauppaan ja oikean tuotteen kohdalle.

Eli joo myönnetään, netti ei voi samalla tavalla suositella :poop::a kuin myyjä. Sen sijaan se tietää missä liikut, missä asioit ja mikä milloinkin sinua sattuu kiinnostamaan. Se on täysin ylivertainen kauppapaikka johonkin pierulta haisevaan halliin nähden. Siihen on syynsä miksi Kamuxilla useat ostot alkavat netistä ja miksi Kamux pyyhkii vanhoilla toimijoilla lattiaa.

13 tykkäystä

Tämä saattaa olla hieman off-topic, mutta kaksi näkökohtaa:

  1. eikös se nyt edelleen ole niin, että vaikka kaikki tuo data verkossa yksilöistä kerätään, se ei oikeasti auta ennustamaan yksilön käyttäytymisestä yhtään mitään, vaan perustuu tilastoihin: koko aineiston tasolla tämän tyyppisiin asioihin liittyvät henkilöt todennäköisesti saattaisivat olla kiinnostuneita tästä. Klassikkoesimerkki tästä on arabikevät: kukaan ei osannut ennustaa sitä vähääkään, vaikka dataa on enemmän kuin ikinä. Ja tästä seuraa, että suurin osa netin algoritmien suosittelemista asioista on nimenomaan :poop:

  2. verkossa tehtävään kauppaan liittyy lähtökohtaisesti kysymys siitä, onko myyjä luotettava. Kyllä ihmisten välisillä kohtaamisilla on aina merkitystä kaupanteossa. Ellei olisi, supermarketit ja valintamyymälät olisivat jo tappaneet torit ja kauppahallit, mutta jälkimmäiset voivat edelleen hyvin. En näe yhtään syytä miksi juuri autokauppa olisi tässä suhteessa erilainen skene.

Kamuxiin tämä liittyy siten, että minun on vaikea uskoa heidän häviävän puhtaalle verkkokaupalle siksi, että kaupanteossa on mukana ihminen.

6 tykkäystä

Tuosta vielä analyytikon aamukatsauskommentit perjantain uutisointiin liittyen. :point_down:

30 tykkäystä

Tuossa video vielä aiheesta:

18 tykkäystä

Tuohon markkinapaikkojen asset light malliin vielä. (tietääkseni) Ensimmäinen markkinapaikka päättänyt lähteä asset heavy tielle Saksassa eli AutoScout24. Toivon vaan näiden osalta ettei tämä yleisty koska marginaali/ROIC aivan eri tasoa jos pidät varastoa omassa taseessa. :face_with_diagonal_mouth:

Salkunrakentajan Jorma Erkkilän artikkeli Kamuxista, tässä jutussa on paljon lainattu Thomas Westerholmia. Jos on Kamuxia seurannut Inderesin kautta, niin jutussa ei pitäisi olla juurikaan mitään uutta - toki kertaus on opintojen äiti. :slight_smile:

"”Kamuxin tulospohjainen arvostus (2022-2023 P/E: 17x & 13x) on mielestämme vaatimaton yhtiön kasvu- ja kannattavuusprofiili huomioiden. Odotamme osakekohtaisen tuloksen kasvavan keskimäärin 19 % vuodessa vuoden 2023 loppuun, joten edellisvuoden tuloksesta laskettu PEG-kerroin laskee yhden alapuolelle.

31 tykkäystä

Pitää muistaa että inderes ei tällä hetkellä usko kamuxin pääsevän liikevaihto eikä liikevoitto ennusteisiin, jos on niin rohkea että uskoo kamuxin juurijuuri pääsevän molempiin, niin tämän vuoden PE laskee lähemmäs 14 ja PEG melkein 0,5 (toki voi olla montaa mieltä kannattaako PEGiä laskea yhdenvuoden tuloskasvulla).

PS. Olettaen myös että rahoituskulut sekä verot pysyy suhteessa samalla tasolla.

Juu, tarkoitus oli vain tuoda ilmi mitä oletuksia nykyennusteet ja PE 17 pitää sisällään, eikä missään nimessä arvostella tms., jos se siltä kuulosti.

5 tykkäystä

2022 ennusteisiin ei tehdä muutoksia vasta kuin osarin jälkeen, kun koko vuoden näkymiä käydään tarkemmin läpi

1 tykkäys

Ei kannata pelkästään Kamuxin kohdalla tuijotella lukuja. Yhtiön johtoporras on vaihtunut hyvin tiheään, mikä on kaventanut sijoittajien luottamusta ainakin lyhyellä välillä yhtiöön. Ei ole mitään takeita siitä, että yhtiötä arvostettaisiin aiemmilla kertoimilla ennen kuin luottamus on palautettu.

1 tykkäys

Kysehän on nimenomaan ollut siitä mitä arvioita johto on antanut tulevien vuosien strategiasta ja mitä analyytikot ovat odottaneet. Kamux laittoi kasvuvaihteen päälle ja samalla laski arviota kannattavuudesta.

Analyytikot odottivat uuden strategian mukaista kasvua, mutta kannattavuuden pysyvän lähellä huippuvuotta 2020 ja reilusti yli tavoitetason. Eihän Kalliokoski aikaisemmin tänä vuonna ollut täysin tyytyväinen kannattavuuden tasoon, mutta ei tosiaankaan voi sanoa analyytikoiden saavan tästä puhtaita papereita

Viimeisimmän posarin jälkeen ollaan luultavammin hyvin lähellä tavoitetasoa oikaistun EBIT:n osalta. Pitkälti tekeminen on ollut sitä mitä haettukin, vaikka vielä paremminhan on aina mukava pärjätä

17 tykkäystä

Ylipäätään minusta ihan älytön keskustelu, että onko yhtiön johtoon luottoa. Luotettavampaa tekemistä saa hakea. Pikemminkin itse katson asiaa niin, että nyt ollaan oltu hiukan hakoteilla ja silti kasvuluvut näyttää ihan huikeilta. Kilpailijat kirittää ja ulkomailta tulee kasvua.

Kertoimet on minusta myös älyttömän edulliset. Jos Kamux olisi millä tahansa muulla alalla, niin sen kertoimet olisi ihan toiset. Yhtiö kasvaa left right and center ja jengi ruikuttaa, että kohta on firma konkurssissa, koska omat autokaupat meni mönkään ja kilpailijalta teki paremmat kaupat. Sillä on yhtä paljon informaatioarvoa kuin väittää, että Kesko menee konkurssiin, koska maitolitra maksaa enemmän kuin Prismassa ja siellä myyjä toivotti hyvää päivänjatkoa.

Itselleni on oikeastaan ihan sama miten Kamuxia arvotetaan, koska oma katse on jossain 20 vuoden päässä. Saanpahan kasvatettua omistajuuttani edullisesti.

73 tykkäystä

Niinpä. Ja jos analyytikot joutuivat pettymään odottaessaan kovan kasvun ja kannattavuuden yhdistelmää, niin markkinan odotukset olivat vielä hurjemmat. Osake paiskattiin melkein 20 eurosta kympin laariin palkinnoksi siitä, että juoni eteni yhtiön etukäteen käsikirjoittamissa raameissa - lisää kasvua, vähemmän kannattavuutta (väliaikaisesti). Pari kuoppaa oli toki parilla kvartaalilla, mutta niin ne tavoitteet taas saavutettiin.

25 tykkäystä

Turhan kovilla on kamuxin ovipumppu käynyt - mistä olen ennen vuodenvaihteenkin rumbaa kirjoitellut, mutta hyvinhän tuo on näyttänyt poksuttavan joka tapauksessa.

Olen aiemmin myös sanonut että kamux saisi pysyä PE15 tasoilla vaikka iäisyyteen, paljon mukavampi hodlailla ja lisäyksillekkin saa parempaa tuottoa.

Jos kamux 15 vuoden päästä menee lypsymoodiin ja PE on vaikka 10x, niin saman kokonaistuoton sijoittaja saa riippumatta onko PE välillä käynyt 30issä vai onko se kokoajan ollut 15 tai alle. Ja suuremman tuoton saa jos jatkuvasti lisäilee PE15 kertoimin.

16 tykkäystä