Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Itse ajattelisin, että autoilusta muodostuu enemmän ja enemmän pakollinen paha. Toki autoilusta nautitaan, mutta se omistamisen, myymisen ja ostamisen helppous korostuu. Sähköautot on sellainen tuote, johon moni kuluttaja varmasti haluaa lisäturvaa mielenrauhaa etsiessään, etenkin kun ei ole kykyä, mahdollisuutta tai halua korjata/huoltaa autoa itse. Tämä kehitys näkyy jo nyt selvästi.

3 tykkäystä

Siinä se pihvi onkin, että tunnetaan ne vähävikaiset mallit ja koitetaan niihin myydä. Kamuxilla historian puolesta parempi käsitys korjauskuluista kuin yleisesti asiakkaalla. Plussan korvattavat viat luultavasti pääasiassa polttomoottori, vaihteisto ja pakokaasun jälkikäsittelylaitteisto. Näähän jää pois sähköautoissa. Sähköautoista taas tulee valtavan kalliita reklamaatiota jos se vika sitte onkin akussa. Sähköautossa kuitenkin voi olla ilmastointi, vakionopeusäädin, parkkitutkat, ohjainlaitteet, siipiovet yms. rikki johon Plussa auttaa.

Siinähän vois olla uusi tuote kun myy erikseen “akkuturvan”. Jos vielä löytyis joku sähköautojen “Varta/Exide” josta sais jokaiseen automalliin sopivan akun, ohi merkkiliikkeiden hinnoittelun. Kamuxhan käyttää omia varaosien hankintakanavia, näihin reklamaatiokunnostuksiin. Sattais olla kohta Suomen suurin akkujen myyjä.

7 tykkäystä

Mihin vaasan myymälä on kadonnut? Nykyinen toimipaikka ammottaa tyhjyyttä ja kyltit kadonnut. Vai onko multa mennyt nyt uutiset ohi niiku normaalisti

Juu on muuttanut, ei ole enää Kivihaassa…

image

3 tykkäystä

Kamux on yhdistänyt kaksi myymälää Ruotsissa

Kamux Oyj, lehdistötiedote, 10.3.2023 klo 12.00

Kamux on yhdistänyt kaksi myymälää Ruotsissa

Käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut Kamux jatkaa strategiansa mukaisesti toiminnan keskittämistä isompiin myymälöihin ja on sulkenut Värmdön myymälän Ruotsissa. Myymälä suljettiin maaliskuun 2023 alussa, ja myymälän toiminta ja henkilöstö on siirtynyt Kamuxin kahteen muuhun Tukholman alueella toimivaan myymälään.

”Keskitymme jatkossa strategiamme mukaisesti isompiin myymälöihin, joissa voimme pitää esillä enemmän autoja ja myös eriyttää tehtäviä, mikä tukee ostotoimintaa ja autojen tarkastukseen ja käsittelyyn liittyviä prosesseja. Pystymme palvelemaan Tukholman alueen asiakkaita tehokkaasti nykyisistä Kungens Kurvassa ja Upplands Väsbyssä sijaitsevista myymälöistämme. Avasimme Ruotsiin viime vuonna kolme uutta myymälää ja tänä vuonna keskitymme toiminnan tehostamiseen ja kannattavuuden parantamiseen”, kertoo Kamuxin Ruotsin maajohtaja Kerim Nielsen.

Yhdistymisen jälkeen Kamuxilla on Ruotsissa 23 myymälää ja kaikissa kolmessa toimintamaassa yhteensä 77 myymälää. Kattava myymäläverkosto on olennainen osa Kamuxin ristiinmyyntikonseptia, jossa yhtiön koko autovalikoima on kaikkien myymälöiden myytävissä ja asiakkaat voivat valita heille sopivimman tavan asioida. Myymäläverkosto myös sujuvoittaa koeajojen ja autojen toimitusten järjestämistä digitaalisten kanavien kautta asioiville asiakkaille, samoin kuin vaihtoautojen vastaanottoa.

36 tykkäystä

SPEKULOINTIA KAMUXISTA

Aluksi ajattelin kirjoittaa otsikoksi Vastuutonta spekulointia, mutta koska tuli tuolla Alokkaan haastattelussa julkisesti kerrottua, että olen myynyt Kamuxini, niin kait tässä on vastuu sanoistaan otettava. Vaikka olen tainnut johonkin Maurin twiittiin joskus vastata Kamuxin olevan yhtiö, jota olen seurannut eniten, on se varmaan myös yhtiö, josta olen ottanut kovimmat turskat. Kamux on siis ollut minulle kirjaimellisesti kuin oikea pulkkamäki: Nauti kyydistä koko lasku ja hyppää pois, kun olet pohjalla. Toki minulla position koko on vaihdellut ajan mittaan ja on se ollut välillä myös 0e.

Edellä mainituista syistä aloin reflektoimaan, mitä minä tämän kanssa oikein olen tolskannut ja ajattelin ihan näin pikku tunneilla kirjoitella joitain ajatuksia foorumilaisille opponoitavaksi.

Poiminnat perustuvat omiin muistiinpanoihin, ulkomuistiin ja osaksi joihinkin muihin lähteisiin. Ajankohdasta johtuen en jaksa kaivaa lähteitä esille enkä myöskään halua osaa paljstaa, koska olen suurella vaivalla ja ihmisiä lahjomalla ne hankkinut. Jos kuitenkin huomaat asiavirheitä, niin haasta ihmeessä ja tarkistellaan sitten.

Pahoittelut, jos tässä tulee jotain, mikä täällä on jo pureksittu läpi ja puhki. Olen kyllä kaikki viestit lukenut, mutta muisti ei aina pelaa. Itse tuloksen julkistuksen aikaan piti kiirettä ansiotöiden kanssa, joten olen käynyt läpi osan asioista takautuvasti eikä kaikki ajatukset välttämättä ole niin jäsentyneitä kuin pitäis. Ajatusten jäsentäminen on osa motivaatiota kirjoittaa tämä teksti.

Tarkoitus on yrittää olla objektiivinen eikä minulla ole tällä hetkellä vahvaa mielipidettä Kamuxin kurssin tulevasta suunnasta.

MARKKINA JA OHJEISTUS

Kamux taisi ohjeistaa, että liikevoitossa päästäisiin ainakin viime vuoden tasolle. En ole varma haluanko antaa mitään painoarvoa Kamuxin ohjeistukselle. Kuten viime vuonna huomattiin, markkinat määräävät tahdin ja sitä on ollut viime aikoina aika vaikea ennustaa. En syytä johtoa väljän ohjeistuksen laatimisesta. Oli varmaan ihan järkevää olla yrittämättä sanoa mitään, mitä ei tiedä. Omien lähteitteni mukaan tällä hetkellä ollaan historiallisen pahoissa lukemissa, eikä tällaista ole nähty sitten finanssikriisin. Mutta esim Hampurin alueella nähtiin 2010 helmi-maaliskuun vaihteessa jopa 65% kasvuloikka käytettyjen autojen myynnissä, joten sensorit tarkkana saa olla Kamuxin seuraaja.

TESLAT

Kuten Alokkaan haastattelussa kerroin, myin positioni sen jälkeen, kun Tesla ilmoitti hintojen laskusta. Kamuxilla oli silloin yhteensä kaikilla markkinoilla 89 Teslaa myynnissä. Nyt niitä on 41. Muistaakseni tarkistin jossain vaiheessa luvun olleen ~30. Kamuxin varaston kiertonopeus on reilut 50 päivää, joten voisi olettaa, että nuo 89 Teslaa on myyty. Taisin joskus tehdä karkean arvion, että keskimääräinen tappio bruttokatteessa olisi jotain 5000e luokkaa, eli sieltä tulisi takkiin ~450ke pelkästään Tesloista q1:lle. Lisäksi ko hinnanlaskulla saattaa olla vaikutusta myös muiden autojen hintaan. Jos kuvitellaan, että koko varasto on ehditty kierrättää Q1:n aikana, niin silloin ei käsittääkseni tarvitsisi mitään alaskirjailla.

Enlganninkielisessä webcastissa käytiin tällainen keskustelu

Calle Loikkanen

Okay. Okay. And then maybe just continuing on the inventory side. We have seen Tesla, for example, lowering prices in January. That has also impacted prices of other EVs. Does this mean kind of further pressure on car margins in Q1? Or how should we think about this?

Juha Kalliokoski

In our inventory, there was some tens of Tesla. And of course, it impacted all the prices of Teslas. But if we think about the whole year, we would say that it doesn’t matter. And if we compare the – at the end of last year, there was 4 examples, a [ net delta ] of over 1,000 Tesla 3 models on sales. And now there is 300 something. And it’s the normal and healthy level of the cars what are available just now.

En aivan täysin ymmärrä mitä Kalliokoski tuossa yritti sanoa, mutta kun yritän ymmätää, niin tajuan kyllä, että tuo vajaa puoli milliä on pieni osa Kamuxin liikevaihdosta. Mielestäni näillä marginaaleilla sillä on jo merkitystä alemmilla riveillä. Toki eihän se enää tuleviin kassavirtoihin vaikuta, joten ehkä aivan aiheetonta kitinää enää.

SUOMI

Muistiinpanojeni mukaan Kamuxin markkinaosuus on laskenut Suomessa YoY, kun vertaillaan myytyjen autojen lukumäärää. Tämä on mielestäni hyvin erikoista enkä katsoisi vain Sakaa. Kamuxin on ajateltu isona toimijana olevan kykenevä ottamaan markkinaosuutta esim C2C markkinoilta ja luulisi myös pienemmiltä liikkeiltä, mutta ei siltä näytä. Myöskin liikevoittomarginaali on laskenut. Integroitujen palveluiden tuotot ovat kyllä kehittyneet. Eli jos markkinaosuutta saadaan nostettua jollain keinoin, niin se satelisi sitten vivun kans alariveille.

RUOTSI

Yhtiö kommentoi, että Ruotsissa aiotaan keskittyä tulevaisuudessa kannattavuuteen. Tarkka sanamuoto taisi olla tehostaa toimintoja, mutta oletan niiden olevan sama asia. Tämä on sikäli mielenkiintoinen strategian muutos, koska olen käsittänyt, että Ruotsissa on ollut ideana kasvattaa markkinaosuutta ja saada siten parempia sopimuksia esim rahoittajien ja vakuutusyhtiöiden kanssa. Toistaiseksi luvut ovat olleet aika heikot. Ruotsin malli autovakuutuksissa on hyvin erilainen kuin muualla. Käytännössä liikkeen pitää tarjota vakuutus asiakkaalle, kun auto haetaan, mutta asiakas voi sen vaihtaa myöhemmin, siitä suuri prosenttiluku. Lyncheillessäni Jönköpingin myyjä taisi sanoa, että Kamuxin tarjoama If:n soppari ei olle markkinoiden halvin ja moni asiakas vaihtaa sen parempaan myöhemmin. Herääkin kysymys, että onkohan Ruotsin suhteen päätetty heittää jopa hanskat tiskiin!? Tätä spekulointia seuraavassa kappaleessa.

SAKSA

Kuten mainittua, Hampurin alueen käytettyjen autojen myyntiluvut ovat olleet TOSI rumia. Kaikenlisäksi Kamux on menettänyt kirjanpitoni mukaan myös hivenen markkinaosuuttaan. Ehkä johtuen yhden liikkeen sulkemisesta. Myös pitkittynyt maajohtajajahti on varmasti vaikuttanut Saksan toimintojen optimaaliseen pyörittämiseen.

Webcastissa mainittiin, että Saksan vakuutusmalli on vanhanaikainen ja sinne on vaikea päästä . Lyncheillessä muistan kuulleeni “It´s all about Allianz”. Siksi mietin, miksi Saksaan edes lähdettiin, jos asia on näin?

Korona-aikana säästetyt käteiset tuhlattuaan, saksalaiset näyttää innostuneen jälleen auton ostamisesta rahoituksella. Rahoituspenetraario on hyvissä lukemissa verrattuna aikaan ennen koronaa, karkeasti 20%->30% ja rahoitus on alkanut ottamaan isompaa osuutta myös liikevaihdosta. Integroitujen palveluiden osuus Saksan liikevaihdosta on parempi kuin Ruotsin vastaavasta vaikka siellä on penetraatio ~15 prosenttiyksikköä suurempi.
Ehkä Santanderin kanssa on saatu sovittua parempi sopimus!?

Kamux aukaisee uuden liikkeensä Saksassa Düreniin. Muistan kuulleeni/lukeneeni jostain, että uusi maajohtaja olisi sieltä päin. Ihmetyttää vähän sijainti, koska Düren on aika kaukana Hampurista. Webcastissä kysyttiin “Milloin Berliini?”, johon Kalliokoski vastasi kutakuinkin, että “Düren on 500km Hampurista”.

Düren ei ole mikään kovin kummoinen kylä. Reilut 90 tuhatta asukasta (Schumacherin eli Kerppenin rehtorin kotikylä on naapurissa). 250 asukkaan Aacheniin ajaa puolessa tunnissa, meikäläisen kämpille parissa tunnissa ja oikea iso kirkko, miljoonan asukkaan Köln, on tunnin päässä. Lännessä n. tunnin päässä Maastricht Hollanissa sekä Liège Belgiassa. Minusta oli mielenkiintoista, että tiedottessa puhuttiin juuri tästä Hollanti/Belgia mahdollisuudesta, mutta Kalliokoski kuitenkin mainitsi tuon “Düren on 500km Hampurista”.

Katsotaan hetki tätä karttaa:

Tuohon Düren-Dortmund välille sijoittuu Ruhrin alue, joka on Euroopan tiheiten asuttua aluetta. N. 10 miljoonaa ihmistä. Ajoaikaa n. 1,5h läpeensä. Berliinissä on 3,5 miljoonaa ihmistä, mutta välillä näyttää olevan hiljaista ja sen jälkeen itään sama meno jatkuu. Vasvaavasti Dürenin jälkeen on vuorossa 17 miljoonan asukkaan Hollanti sekä 10 miljoonan asukkaan Belgia.

Kamuxin kahden kaukaisimman liikkeen välimatka Ruotsissa on muuten n. 7h ja Suomessa 9h. Noiden liikkeiden kattamalla alueella asuu vähemmän ihmisiä kuin Hamburg-Düren-välillä.

Nyt on foorumin vuoro antaa ohjeet Tapio Pajuharjulle.

Kysymys kuuluu: Mihin Kamuxin tulisi avata uudet myymälät?

  • Suomeen
  • Ruotsiin
  • Hampurin alueelle
  • Berliinin alueelle
  • Dürenin alueelle
  • Hampuri-Düren välille
  • Kaikkiin edellämainittuihin suht tasaisesti
  • Ei kannata avata enää uusia myymälöitä
  • Lopetetaan huonosti tuottavat ja pidetään vain hyvin tuottavat

0 äänestäjää

Edit: Tätä kirjoittaessa minulle syntyi näkemys. Varmaan se näkyy tekstistä läpi.

64 tykkäystä

Hyvä teksti. Tartun pariin kohtaan:

  • Vaikka Kamux ottaa vielä takkiin Q1llä (ja otti Q4/22) autojen halpenemisesta, niin itselle tämä on selkeä (osakkeen ja uuden auton) ostosignaali, sillä uskon hintojen tervehtymisen johtavan kauppamäärien nousuun. Lisäksi tarjonnan normalisoituminen oli erittäin huojentava tieto.
  • Olen itse pitänyt vakuutuksia melko vähäpätöisinä lisäkaupan näkökulmasta. En tiedä, mitä Kamux ja muut autoliikkeet saavat komissiota vakuutuksista, mutta sen tiedän että vakuutusedustaja, joka myynnin lisäksi hoitaa myös asiakaspalvelua, saa palkkiota 5% vakuutusmaksusta vuodessa. Uskoisin, että tuo on maksimi. Nyt jos otetaan karkea esimerkki 30.000€ arvoisesta autosta, jonka liikenne+kasko vakuutusmaksut voisivat olla ka. 900€/vuosi, niin 5% tuosta on 45€ eli 0,15% auton myyntihinnasta. Ei tuosta kovin isoa kontribuutiota alimmalle riville tule, vaikka asiakas ei vakuutusyhtiötä ikinä vaihtaisikaan auton pitoaikana. Rahoitus on se avain tekijä.
12 tykkäystä

Rahoitus toistaiseksi. Esim. 20k€ velka kun diskontataan viiteen vuoteen niin vaikkapa 5,9 korolla -21 versus -23 on euriborin nousu syönyt jo 70% tästä oletusta korkotuotosta. En jaksa uskoa, että Kukaan täysijärkinen ihminen ostaa käytettyjä autoja yli 10% korkomarginaalilla. Kyllä se ihminen jolla on reaalivakuuksia marssii hakemaan rahan pankista tässä tilanteessa.

1 tykkäys

Niin jos tarkkoja ollaan, niin Kalliokoski sanoi, että liikevoitto 2023 on isompi kuin 2022. Ja kun tämän jo sanoivat pontevasti maaliskuun alussa, on markkinan paranemisesta jo selkeää näyttöä nyt 2023 puolella.
Tämä tarkoittaa osakekurssin nousua kesän mittaan.

Ja uskon Saksan vuodesta 2023 tulevan paras koskaan! Uusi maajohtaja näyttäisi saavan luvut kuntoon👍

5 tykkäystä

Aivan näin. Saksan laajentumisen esteenä on ollut toiminnan sekavuus. Sisäisesti mentiin kriisistä toiseen; johdon vaihtumiset, pieleen mennyt ostotoiminta ja korona. Nyt vaikeasta markkinasta huolimatta tilanne on selkeästi saatu vakiinnutettua ja uskallettu aloittaa seuraava vaihe laajentumisessa. Tänä vuonna tullaan näkemään uusia avauksia Saksassa, etenkin jos toiminta saadaan pysymään markkinatilanteesta ja laajentumisesta huolimatta kohtuullisen kannattavana.

Askelmerkit ovat erittäin houkuttelevat Kamuxille vuodella 2023 ja 2024. Innolla odotan!

16 tykkäystä

Niin kuinkahan tuo korkojen nousu nyt vaikuttaa auton ostajiin? Vai sääselläänkö ja auton vaihtoja lykätään. Olisi mielenkiintoista kuulla miten kauppa konkreettisesti nyt käy esim suomen liikkeissä ? Eikö ”sesonki” pitäisi nyt kevään kynnyksellä taas alkaa

Kaikki epävarmuus markkinoilla hillitsee harkinnanvaraista kulutusta. Ja mikäli tässä oikein painutaan taantumaan lomautuksineen ja irtisanomisineen, niin sitä vähemmän kulutetaan. Toki samalla kertyy patoutunutta kysyntää, joka näkyy vilkkaana kysyntänä sitten joskus suhdanteiden parantuessa.

2 tykkäystä

Huonoa markkinaa kompensoi Kamuxin kasvuhakuisuus ja käytettyjen autojen myyntiin liittyvä konsolidaatio. Alalla on kuitenkin valtavasti pieniä toimijoita, jotka jäävät heikon markkinan alle.

1 tykkäys

Jatketaanpas tammikuun perään Keskon turinat helmikuun autosegmentistä: “Autokaupan myynti oli helmikuussa 80,4 milj. euroa ja se kasvoi 28,5 %. Helmikuussa Suomessa rekisteröitiin uusia henkilöautoja 3,0 % ja pakettiautoja 16,3 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Käytettyjen henkilöautojen kappalemääräinen myynti nousi Suomen autokaupassa 1,5 % verrattuna edelliseen vuoteen.”

Ainakin Keskolla kysyntä ollut hyvää. Samaa tarinaa ollut Sakalla ainakin tammikuun osalta.

13 tykkäystä

Uusi henkilö vetämään Kamux Suomen ostotoimintaa.

Edit. Olettaen, että sama Kalliola kyseessä, niin on Kamuxin viidenneksi suurin omistaja :+1::

75 tykkäystä

Ei nopeasti osunut silmään, että ketjusta jo löytyis joten ohessa Autoalan Tiedotuskeskuksen automarkkinoiden vuosikatsaus 2023 silmäiltäväksi tai tarkempaan syyniin:

Market situation (aut.fi)

Yhtenä nostona mm. ei tuo käytettyjen hintakehitys silmiä hivele, kun katsoo pitkässä juoksussa kehitystä:

5 tykkäystä

Se kuitenkin viime kädessä seuraa uusien hintakehitystä. Korona-aikana oli häröpallo kun uusien tarjonta yhtäkkiä romahti joka sotki asioita. Nyt hieman kelataan takaisinpäin tuota ylilyöntiä, mutta jos uusien hinnat jatkavat kuumatkaa koska Inflaatio, tämä on vain dippi koska käytetyt laukkasivat vähän liikaa edelle ihan eri syystä kuin miksi hinnat nyt nousevat.

2 tykkäystä

Täältä toinen nosto: henkilöautomarkkinan ennustetaan nousevan 2020-21 tasolle.
image

Käytetyillä on ollut uusien kanssa korrelaatiota, sillä uuden auton ottaja lähtökohtaisesti vapauttaa aina käytettyjen markkinoille uuden vaihdokin.

16 tykkäystä

Alma Media on julkaissut ilmeisesti Autovexiä vastaavan palvelun, missä kuluttajat voi huutokaupata autoliikkeille käytetyn autonsa:

23 tykkäystä

Tuli Linkkarissa vastaan Autolle.comin perustajan pidempi kirjoitus:

Kovaa kasvua ainakin tavoitteissa lähivuosille, kun 04/22 päättyneellä tilikaudella 102m liikevaihtoa.

Kamuxille tulossa pörssinpuolelle verrokkia.

20 tykkäystä