Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Analyytikon aamukatsauskommentit Kamuxin Q1-tuloksen jäljiltä. :point_down:

19 tykkäystä

Jäin miettimään tuota Ruotsin ostomarkkinan heikkoutta.

Onhan kruunu ollut heikko aiemminkin, mutta tällöin puhuttiin että kun Kamux toimii useammassa maassa ja on datakyvykkyyksiä niin yhtiö pystyy tekemään maiden välillä arbitraasia. Muistelen että asia oli siis ihan päin vastoin, heikko kruunu oli yhtiölle positiivinen asia. Niin nyt tämä on niin että ammattimaiset ostajat vie autot pois maasta ja Kamux ei voi tehdä mitään :grinning: Miksi näin?

7 tykkäystä

Inderes:
"Markkinan myllerryksenkin keskellä näemme Kamuxilla edellytykset hyötyä kilpailijoiden ahdingosta ja voittaa pitkäjänteisesti markkinaosuutta vahvan taseensa turvin. "

Vaikuttaa siltä, että on käynyt päinvastoin: markkinan myllerryksessä kilpailijat ovat hyötyneet ja Kamux onkin se, joka on ahdingossa.

Lähes varma negari tulossa tälle vuodelle, Euroopan valloitus on mennyt reisille eikä firmalla ole minkäänlaisia kilpailuetuja. Onneksi analyytikolla uskoa riittää :+1:

46 tykkäystä

Varmaan sitten shorttaat kaksin käsin tätä varmaa nakkia? :thinking:

Pomo vaihtuu, ehkä tilanne muuttuu.

Kurssi kyllä kertoo firman nykytilasta, ei ihan hirveästi ole kehumista, mutta edelleen ovat saaneet pidettyä kiskan voitollisena (marginaalisesti) heikossakin markkinassa joten potentiaalia käänteeseen on.

5 tykkäystä


Haluatko @Thomas_Westerholm avata, mikä tässä suorituksessa antoi aihetta laskea yhtiön riskitasoa?

Edellisen analyysin beta oli 1,5 ja nyt beta on laskettu 1,4 tasolle?

6 tykkäystä

Kamuxia ei voi Nordnetin kautta shortata, en tiedä pystyykö jostain muualta. Toki kurssi huomioi sen, etteivät sijoittajat enää luota Kalliokosken puheisiin. En tuossa aiemmassa kommentissa ottanut niinkään kantaa osakkeen hinnoitteluun vaan Inderesin yltiöoptimismiin Kamuxin suhteen.

6 tykkäystä

Kyllä tässä jotain on tapahtunut kun saka paukuttaa ennätyksiä kvartaalista toiseen ja hyvällä tuloksella sekä keskon autokauppa näyttää vetävän hyvin…

4 tykkäystä

Näin se on aiemmin ollut. Nyt viime vuosien historiallisia tasoja vähäisemmän uusien autojen ensirekisteröintien vuoksi käytetyt autot liikkuvat käsitykseni mukaan aiempaa vilkkaammin maasta toiseen. Kamuxhan voi myös viedä autoja Ruotsista muihin maihin, mutta muualta tuominen Ruotsiin on haastavaa tuon ostomarkkinan vuoksi ja maan sisällä

Lyhyellä aikavälillä merkkiliikkeet ottavat lukujen valossa todennäköisesti markkinaosuutta, jos heidän asiakkaansa siirtyvät ostamasta uusia autoja vaihtoautokauppaan. Mielestäni myytyjen autojen lukumäärä Suomessa ja Saksassa kehittyi jopa hyvin, kun huomioi vertailukautta merkittävästi kevyemmän varastotason. Tekemällä kannattamatonta kauppaa Kamux voisi varmasti ottaa markkinaosuutta, mutta lyhyellä aikavälillä rautakatteita optimoidaan, joskin ne jättivät edelleen toivomisen varaan. Mm. Carmax on viime neljänneksillä hävinnyt tietoisesti melko tuntuvasti markkinaosuutta kannattavuuden optimoimiseksi, mutta näkee ottavansa sen takaisin hinnoitteluympäristön normalisoituessa.

Lisäisin tähän vielä että moni autokauppa rahoittaa vaihto-omaisuutensa velkarahalla, mikä kasvattaa niiden altistumista nouseville koroille ja kiristyvälle rahoitukselle (jos lainan antajat supistavat limiittien määrää, nämä joutuvat keventämään vaihto-omaisuuttaan tai etsiä vaihtoehtoisia rahoituskeinoja).

Jos Kamuxilla ja listatuilla käytettyjen autojen kauppiailla on näin vaikeaa niin pienemmillä toimijoilla on varmasti todella hankalat ajat juuri nyt ja toimialan alakulo vauhdittaa sen konsolidaatiota. Käytettyjen autojen kauppa on todella fragmentoitunut (joskin Suomessa konsolidaatio on jo edennyt verrattain pitkälle). Isossa kuvassa lisäksi trendi on, että kuluttajien välinen kauppa vähenee ja siirtyy autokauppoihin.

Kilpailuetuihin liittyen en tiedä mikseivät skaalaedut pätisi tällä toimialalla, kuten muualla vähittäiskaupassa. Suurempi skaala mahdollistaa paremmat ehdot rahoitus- ja vakuutusyhtiöiden neuvotteluissa, suurempi skaala mahdollistaa laajemman valikoiman autoja, joita myyjä voi myydä, etuja hankinnassa, panostukset brändimielikuvaan skaalautuvat jne.

Aavistuksen laskin sitä, kun olin yhtiön rahoitusasema huomioiden nostanut sen turhan korkealle.

Saka kasvaa toki, mutta onko yhtiö lainkaan kommentoinut kannattavuuttaan, muuta kuin että viime vuosi oli ”voitokas”?

Tässä se haaste näkemyksen osalta onkin. Markkina on juuri nyt poikkeuksellisen vaikea järjestäytymättömille autoliikkeille, mutta kyllä sekin ajallaan elpyy ja uskon että Tapio ainakin pääoman allokoinnin näkökulmasta järkevöittää ulkomaan liiketoimintoja. Kamux on kuitenkin markkinajohtaja käytettyjen autojen kaupassa Pohjoismaissa ja potentiaalia on paljon parempaan. Painottaako sijoittajana sitten lyhyen aikavälin haasteita vai pidemmän aikavälin potentiaalia ja mahdollisuuksia.

39 tykkäystä

Mitä Kamux varsinaisesti tekee rautakatteidensa optimoimiseksi? Minun mielestäni vaikuttaa siltä, että Kamux yrittää ”väkisin” saada pidettyä kiinni rahoitustuotoistaan ja tekee sitä a) liikevaihdon b) rautakatteen ja c) muun kannattavuuden kustannuksella. Ei kuulosta rautakatteen optimoinnilta sen paremmin kuin kannattavuudenkaan optimoinnilta, jota käsittääkseni oli tarkoitus tänä vuonna tehdä.

Minun mielestäni Kamux on strategisesti erittäin tärkeässä tienhaarassa, jossa sen pitäisi päättää, että haluavatko he tervehdyttää perusliiketoimintansa kannattavammalle tasolle vai haluavatko yrittää roikkua epätoivoisesti kiinni totutun suurissa rahoitustuotoissa. Noh, tuo jälkimmäinen ei minun mielestäni ole tässä ympäristössä ja tämänhetkisellä Kamuxin tilanteella mahdollista mitenkään järkevällä tavalla, joten niissä roikkuminen muun liiketoiminnan kustannuksella voisi saada tämän koko laivan hörppäämään vettä pahastikin.

IMO Kamuxin siis pitäisi hylätä epätoivoinen yritys roikkua liian suurissa rahoitustuotoissa, valita niissä se kuuluisa kultainen keskitie, ja keskittyä siihen, että perusliiketoiminta olisi paremmassa iskussa. Kamux on niin pahoissa ongelmissa jo tällä hetkellä, että vaatii mielestäni todella suurta optimismia kuvitella, että Kamux pystyisi sekä parantamaan rautakatetta että pitämään samaan aikaan kiinni rahoitustuotto tasoistaan. Pitäisi tehdä selvä valinta mihinkä panostetaan. Sitä ennen henkilökohtaisesti minulla menee johdon puheet ”panostetaan rautakatteeseen” toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

17 tykkäystä

Voitko listata mitä nuo tarkoittamasi pahat ongelmat ovat?

2 tykkäystä

Noh, luvuthan puhuvat vähän jo puolestaan, mutta aloitetaan nyt vaikka sillä, että IMO Kamux on ollut aivan väärällä strategialla liikenteessä nyt päättyvällä strategiakaudella. Minusta oli alun alkaenkin jo täysin selvää, että tämä ”kasvetaan kannattavuuden kustannuksella” strategia oli susi jo syntyessään Kamuxille.

Sen lisäksi ulkomailla Kamux ei osaa tehdä kovinkaan kannattavaa liiketoimintaa, vaikka sitä on ollut aikaa harjoitella vuosikausia, ja siihen sekä panostetaan paljon että sijoittajat tuntuvat odottavan siltä paljon.

Myös kotimaassa on strategia hukassa, ilmeisesti trendi olisi että kannattaisi siirtyä aiemmin toimivaksi todetusta ”paljon pieniä myymälöitä” malliin ”vähän suuria myymälöitä”. Tästäkään ei kuitenkaan Kamuxilla olla ilmeisesti aivan varmoja, koska kovin hitaasti tuntuvat tätä muuttavan? Pidetään vähän molempia strategioita päällä? Pitäisi tietää tai vähintäänkin päättää, että kummalla tyylillä painetaan meneen ja sitten suorittaa vauhdilla.

Lisäksi Kamuxin toiminta on muovaantunut mielestäni hyvinkin pitkälti korkeiden rahoitustuottojen varaan. Nyt kun näitä korkeita rahoitustuottoja ei minun käsitykseni mukaan ole enää niin paljoa lähivuosina tulossa, niin on riski, että se perustoiminto siellä alla on väärässä asennossa nykymarkkinaan. Sen muuttaminen voi kestää kauan. Etenkin, kun en ole kuullut sanallakaan, että Kamux olisi tehnyt asian eteen mitään konkreettista. Päinvastoin, minulle on välittynyt kuva, että yrittävät pitää kiinni rahoitustuotoista muun liiketoiminnan kustannuksella, niin kuin tuossa yläpuolella kirjoitin.

Myös ostotoiminnassa on selvästi ongelmia. Tästä esimerkkinä esimerkiksi tuo vähän ylempänä oleva Miika_Myyryläisen viesti, miten yht´äkkiä tilanne Ruotsissa muuttuikin. Tästä esimerkkinä myös viime kvartaaleina ylikalliit ostot, joita sitten ollaan tappiolla tai varastojen alaskirjauksella oiottu.

Tulkitsen myös, että Kamuxin johtamisessa on ongelmia, koska johtajia vaihtuu niin useasti. Tähän voi tulla muutosta toimitusjohtajan vaihdoksen myötä, mutta on myös mahdollista, että johto ei ole jostain muusta syystä Kamuxissa niin hyvin viihtynyt? Niin tai näin, vaikea tehdä liiketoimintaa, jos johtajia vaihtuu vähät väliä.

22 tykkäystä

Kun puhutaan pahoista ongelmista, käsitän sen itse ongelmina, jotka ovat potentiaalisesti uhkia toiminnan jatkuvuudelle. Mielestäni Kamuxilla ei ole pahoja ongelmia.

Olet oikeassa, että ostotoiminnassa on tehty virheitä ja johdon vaihtuvuus on suurempaa kuin optimitilanteessa. Kumpikaan ei silti mielestäni itsessään ansaitse tagia “paha ongelma”.

Liiketoiminta on kokolailla voitollista ja yhtiön velkaantuneisuus on hallinnassa, sinänsä ei taloudellisestikaan olla pahoissa ongelmissa.

Yhtiön kannattavuus ei varmastikaan ole sijoittajia tyydyttävää ja jokainen toki toivomme, että johto löytää lääkkeet liiketoiminnan suunnan oikaisuun ja onnistuu luomaan arvoa omistajille. Mutta mielestäni on yksiselitteisesti väärin sanoa, että “Kamux on pahoissa ongelmissa”. Kamux on tällä hetkellä heikosti performoiva pörssiyritys, jonka kasvu tai kannattavuuslupaukset eivät toteudu, ja se näkyy yhtiön osakekurssissa.

12 tykkäystä

Ehkä isoimpana pointtina on nyt huomata, ettei Kamuxilla ole liiketoiminnassaan minkäänlaista “vallihautaa”, kuten täällä on virheellisesti useaan otteeseen annettu ymmärtää. Hinnoittelu ei ole ainakaan yhtään sen parempaa kuin muuallakaan ja toiminnan skaalauttaminen on erittäin vaikeaa, koska he myyvät pelkkää käytettyä tavaraa. Ts. Kamux ei saa uusien puolelta vaihtoautoja, huollosta asiakaskantaa, huollosta tuottoa jnejne.

Kuten @Choyoba_Capital yllä totesi, on kannattavuuden perustana pitkään olleet kovat rahoitustuotot. Olen tähän ketjuun jo aiemmin kirjoittanut, että ne tulevat korkojen noustua pienemään huomattavasti. Kamuxin saama rautakate on alalla jo tunnetun huonoa - ja tuotto on tehty pitkälle lisäpalvelumyynnillä.

Ostoporukka on pakon edessä uusittu täysin, ja tällä hetkellä se vaikuttaa epäonnistuneen pahoin.

5 tykkäystä

En nyt yhtään ymmärrä keskustelua tuosta rautakatteesta ja palvelujen tuotoista. Autokaupassa tuotto tehdään kummallakin tai sitten yhdistelmällä.

Varasto kiertää parissa kuukaudessa. Ei tuo mikään vuosien prosessi ole muuttaa painopistettä mikäli se koetaan tarpeelliseksi.

3 tykkäystä

Onko yhtiön tuottovaade oikeasti esim UPM: Pienempi?
Yhtiöllä ei ole myöskään esimerkiksi likviditeettipreemiota. Kamuxin WACC jää pienemmäksi kuin esim UPM:llä,Metsäboardilla,Valmetilla, Konecranesilla, Nesteellä?

Kuvaako tämä yhtiön todellisuutta? Jossa riskin mm ongelmien pitkittymisestä kasvavat?
Onko yhtiöön sijoittavan tuottovaade tai riskitaso pienempi kuin esim UPM tai Nesteeseen sijoittavalla?

Jos Betaan ei haluta koskea, kuuluisiko yhtiöllä olla esim likviditeettipreemio? Gofore omaa 0,8% likviditeettipreemion, ja sen viimeisen 3kk europohjainen vaihto on samaa tasoa kamuxin kanssa.

6 tykkäystä

En nyt yhtään ymmärrä keskustelua tuosta rautakatteesta ja palvelujen tuotoista. Autokaupassa tuotto tehdään kummallakin tai sitten yhdistelmällä.

Mitä tässä et ymmärrä? Kamuxin rautakate on todella huono, jolloin rahat on täytynyt tehdä palveluilla. Nyt kun korot nousevat tuntuvasti, kapenee rahoitustuoton marginaali paljon ja se vaikuttaa negatiivisesti katteeseen eli kannattavuuteen.

Varasto kiertää parissa kuukaudessa. Ei tuo mikään vuosien prosessi ole muuttaa painopistettä mikäli se koetaan tarpeelliseksi.

Ei ole, mutta sitäkin kalliimpi prosessi, jos vanhasta tavarasta halutaan nopeasti eroon.

e. Ja lisätään tähän vielä yksi todella vaikuttava tekijä Kamuxin tyyppisen toimijan liiketoimintaan: Vuoden 2022 alusta muuttunut kuluttajansuojalain alainen virhevastuu, joka on siis ollut 1/2022 lähtien 12 kuukautta. Tämä lisää merkittävästi ns. jälkikulujen määrää, kun autoliike joutuu korvaamaan asiakkaalle jopa vuoden takaisista kaupoista hajonneita osia jne. Kamuxin hintasegmentti on alhainen - ja se on ihan 1+1, että halvemmat (=vanhemmat ja enemmän ajetut autot) myös hajoavat todennäköisemmin kuin kalliit vastaavat. Merkittävä vaikutus kannattavuuteen tälläkin.

3 tykkäystä

En sano, että vuosia. Toki voi se niinkin olla jos siellä ei todella reagoida tilanteeseen tarvittavalla vakavuudella ja nopeudella. Mutta että kyllä se joka tapauksessa Kamuxin kokoisessa firmassa kulttuurin ja tottumuksien ja toimintatapojen muuttaminen ja sitten vielä sen muutoksen jalkauttaminen onnistuneesti jokaiselle myyjälle ja jokaiselle ostajalle ottaa aikansa. Ei se mikään “varasto kiertää parissa kuukaudessa” harjoitus ainakaan ole. Sitä paitsi ei se välttämättä onnistu ollenkaan.

3 tykkäystä

Olen sitä itsekin pohtinut onko rahoituksen suosio laskenut autojen keskihintojen tullessa samanaikaisesti alas. Ei tämä varmastikaan ainoa ongelma ole

Eihän tämä ole kuin suoraa jatkumoa aikaisemmalle reaktiiviselle toiminnalle. Ei siis mitään uutta

Tuli tässä mieleen, että millaisillakohan KPI:lla osto-organisaatiota johdetaan? Mielestäni kolme kovaa olisi, (esim. R3M):

  • Ostajan autojen kiertonopeus päivissä
  • Ostajan autojen keskimääräinen rautakate
  • Ostettujen autojen volyymi

Jos vaikka 50% kokonaispalkitsemisesta olisi riippuvainen näiden KPI:den kehityksestä, voisi ehkä ostotoiminta olla motivoitunut tekemään hyviä kauppoja?

Kamuxin systeemi vaikuttaa toimivan erinomaisesti staattisessa toimintaympäristössä. Yhtäkkiä, kun sähköautojen hinnat nousevat irrationaalisesti, dieselit dumpataan ym ym. Niin jonkun pitää bongata markkinan tehottomuus ja puhaltaa peli poikki. Tätä hain takaa tuolla toiminnan reaktiivisuudella