Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

Joo, samansuuntaisia on meidän oletukset, Suomen volyymiennuste noin 50t tällä hetkellä.

16 tykkäystä

Entä kate/myyty auto? Luulisin että kiinnostaa sijoittajia enemmän kuin kappalemääräinen myynti.

Sille ei ole tullut uusia datapisteitä.
Jonkinlaista korrelaatiota voisi toki väittää olevan, että paremmassa markkinassa kate on parempi. → Jos markkina jatkaa elpymistään, on paremmat mahdollisuudet parantaa katetta.

10 tykkäystä

En tiedä oliko tämä mulle suunnattu, mutta ylempänä vaan täsmensin tuota meidän volyymiennustetta johon @Porssi-Petteri viittasi. Tulosennusteet maittain löytyy aina tuoreimmasta raportista. Jos meinasit Suomen bruttokatetta/myyty auto, se nousee hieman ennusteissamme ensi vuonna (sama pätee itse asiassa konsernitasolla), lähinnä heikon Q123:n takia. Pyrin jatkossa laittamaan noita lukuja graafisesti myös raporttiin enemmän, kun Kamuxista niitä melko paljon irtoaa.

15 tykkäystä

On mielenkiintoista nähdä miten Kamux ( ja kilpailijat) reagoivat korkojen odotettuun laskemiseen.
Kun rahoitussopimus on auton ostajalle kiinteäkorkoinen, on nyt huono aika ostaa osamaksukaupalla ja sitoitua kalliiseen kiinteän sopimukseen vuosiksi.

Voisiko osamaksurahoitus olla vaihtuvakorkoinen ?
Jos olis mahdollista vaikka euribor 3kk + 4%, niin onhan se nyt eri asia kuin kiinteä 7,99%

En tiedä millaista korkoa nyt kauppavat liikkeissä, mutta nettisivujen luvut eivät ainakaan houkuttele asiakasta… otin vaan esimerkin…

14 tykkäystä

Jukka Havia nimitetty Kamuxin talousjohtajaksi. :point_down:

Havia siirtyy Kamuxille Evacin palveluksesta, missä hän on toiminut konsernin talousjohtajana. Ennen Evacia hän on työskennellyt mm. Ramirentin talousjohtajana ja toimitusjohtajan sijaisena, sekä Tikkurilan ja Ruukki Groupin talousjohtajana.

48 tykkäystä

Sijoittajat muistanevat Jukan parhaiten Tikkurilan CFOn pestistä, joka hänellä oli pääosan firman ajasta pörssissä. Itsekin seurasin tuolloin vuosia Tikkurilaa ja Jukasta on jäänyt oikein hyvä kuva. Ainakin kokemusta tämän kokoluokan pörssifirmasta on runsaasti.

Hyvä myös että pääsee aloittamaan jo tammikuun puolivälissä, josko sitten olisi Pajuharjun tiimi kasassa ja päästäisiin täydellä teholla keskittymään businekseen.

91 tykkäystä

Oli myös aika nopea rekry, eli viittaisi siihen että asioita on kyllä valmisteltu taustalla jo hetki. Ainakin itselläni lisää luottoa siihen, että kierrokset koneessa nousevat positiivisella tapaa ja kehitystä haetaan aktiivisesti. :+1:

21 tykkäystä

Joo autoliikkeiden käytetyn kauppa toipuu hyvin ja onhan Kamuxin markkinaosuus Suomessa komea n. 16% liikkeiden myynnistä.

Autovex ja muut vastaavat palvelut vähentävät kuluttajien välistä kauppaa jatkossakin.

Itse odotan nyt Q4 Saksan parantavan edelleen ja myös Ruotsin tuloskunnon menevän parempaan suuntaan.

Ja kun katsoin suurimmat omistajat 30.11.2023, niin ex. analyytikko Petri on edelleen omistajana mukana, eli luottaa Kamuxin tulevaan.
Muutoinhan rahaa tässäkään lapussa ei kannata makuuttaa.

8 tykkäystä

Jälleenmyynti keskittyi jälleen, kun Penske Automotive osti briteissä toimivan 80-vuotiaan perheyrityksen Rybrook Groupin. Yhtiö pyöritti reilun miljardin liikevaihtoa 40 liikkeen voimin. Liikkeet olivat sitten keskittyneet aina tietyyn merkkiin. Merkkivalikoima oli Bentley, Rolls-Royce, Lamborghini, Maserati, Lotus, Porsche, Pininfarina, McLaren, Land Rover, Jaguar, BMW (myös pyörät), Mini ja Volvo. Kauppahintaa ei ilmoitettu.

5 tykkäystä

Ruotsissa Kamux pyrkii ottamaan loppukiriä edullisemmalla korkotarjouksella.
Kyllä korkojen lasku alkaa piristämään kauppaa, Suomessakin uusiin on jo edulisia korkotarjouiksia.
Odotukset vuoteen 2024 kyllä nousee, lähteekö Kamux taas ns. nelipyöräsladiin !!

16 tykkäystä

Inderes julkaisi päivitetyn Kamux-analyysinsä. Suositus (LISÄÄ) ja tavoitehinta (6,40 €) pysyvät ennallaan.

:gem: Ohjeistukseen pääseminen pienestä kiinni - Inderes

17 tykkäystä

Tilastokeskuksen raportoima Suomen käytettyjen autojen hintataso pysyi syyskuuhun asti hyvin vakaana, mutta on loka-marraskuussa notkahtanut selvästi alas. Pudotus ei ainakaan vielä ole yhtä suuri kuin viime vuoden lopulla nähty, mutta uskomme markkinahintojen laskun vaikuttavan Kamuxin tulokseen jonkin verran negatiivisesti.

Onko @Rauli_Juva tietoa onko nämä hintatasot like-for-like muutoksia vai ennemmin vain kaikkien myytyjen autojen keskihinta? Eli onko sen uudehkon mersun hinta laskenut vai kuluttajat ostanut uudehkon mersun sijaan vähän vanhemman toyotan?

Aiemmin kamux taisi tehdä parempaa kannattavuutta halvemmilla autoilla, mutta tämä on saattanut korkojen nousun sun muiden mukana heittää jo häränpyllyäkin.

3 tykkäystä

Kuluttajahintaindeksissä käytetään käytettyjen autojen osalta hedonista menetelmää eli ominaisuudet vakioidaan tietylle tasolle => voidaan seurata laatuvakioiden hyödykkeen hintaa. Eli hinnoilla yritetään kuvata juuri like-for-like muutoksia.

7 tykkäystä

Tilaston pitäisi tosiaan kuvata vertailukelpoista hintaa, mutta toki ne ei ole täysin aukottomia/kattavia. Yhtiöstä kerrottiin ettei myyntimixissä markkinalla ole oleellista muutosta ollut q4 aikana, halvemmat autothan on vetänyt hyvin koko vuoden ja siellä kamux on suhteellisesti vahvempi joka tukee heidän markkinaosuutta.

9 tykkäystä

Käytetyn auton ostaja ostaa käytetyn auton vaikka VW laskisikin hintoja. Ihan vaan omalla mutulla arvioiden ei se hinnan tiputtaminen omaa ostokäyttäytymistä muuta.

Mikäli käytettyjen autojen keskihinta tippuu niin katteen osalta on ratkaisevaa mihin hintaan Kamux on auton ottanut myytäväksi. Saksasta ja Ruotsista tuotujen käytettyjen autojen tuonti Suomeen ja eteenpäin myyntihinta ratkaisee. Ruotsin kruunun halpuus luulisi antavan hyvät lähtökohdat tuoda Ruotsista käytettyjä autoja Suomeen, joka parantaa katteita.

Noh. Nämä puhtaasti omia pääni sisäisiä mietteitä tutustumatta asiaan sen syvällisemmin.

Nythän ei ole kyse ostokäyttäytymisen muuttumisesta, vaan taseessa olevien autojen käyvästä arvosta. Hankala niitä vähän ajettuja samaan hintaan on kaupata mikäli uuden saa lähes samaan hintaan ja todennäköisesti edullisemmalla rahoituksella

Mutta eihän tuo määränä mikään kovin merkityksellisen ole

Kruunu näköjään vahvistunut lähes kymmenen prosenttia pohjilta

10 tykkäystä

Eipä taida monet teistä seurata Kamuxin markkinointia (joka mielestäni nykyään alan paras ainakin Suomessa).

37 tykkäystä

Korkokampanja ei kyllä missään nimessä ole hyvä signaali autokaupalle. Tätä tehdään silloin, kun kauppa ei muuten meinaa käydä ja yleensä kampanjoiden jälkeen on erittäin vaikeaa myydä autoja isommalla korolla. Lisäksi tuloksenteossa rahoitustuotot ovat Kamuxilla niin suuressa roolissa, ettei tästä tuleva lisäkauppa mitenkään kata sieltä korosta lähteviä menetyksiä.

3 tykkäystä

Kyllä se muuttaa, ei käytetyn ostaja tyhmiä ole, jos lähes uuden saa samaan hintaan kuin vanhan. Nähtiinhän se siinä Peugeotin Stockmann tarjouksessakin, autiot loppui heti kun myytiin edullisesti ja oli siksi vaihtoehto käytetylle.
Sinänsä en tiedä syytä, mutta olen 5 uutta autoa ostanut ja aina vaihdokista on tarjottu uuteen noin 10% enemmän vaihdossa kuin käytettyyn vaihtaessa. Uusissa tulee usein rengaspakettia yms, myös mukaan, käytetyssähän ne on melkein aina loppuun ajettuja ja pitää hihnaa vaihtaa ja remppaa tehdä paljon. uudella saa muutaman vuoden ajaa ilman huolia ja huollot edullisia alkuvaiheessa. Viesti siis se että jos uusi on edullinen niin kyllä kysyntä siihen kohdistuu, samalla samanlaisen käytetyn hinta laskee merkittävästi, mutta pienellä viiveellä koska käytettyjen autoliikkeillä on korkea kynnys laskea hintaa.

2 tykkäystä